Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 28-08-2013, 16:52
Golf91 Golf91 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 22
Default Golf 2 1.3 NZ nog steeds niet door CO keuring..

Hallo mensen,

Ik ben vanochtend weer naar de apk keuring geweest, alleen kon direct weer naar huis omdat het CO nog steeds niet goed is. Het is nu 11% terwijl ik dus maar 5 % mag hebben..

Wat ik er aan heb gedaan om CO naar beneden te krijgen:
-Nieuwe thermostaat erin, blijft nu wel goed op temperatuur.
-Ontsteking afgesteld,
-Nieuwe olie+ oliefilter,
-Kapotte draadjes van lambdasondesignaal naar digijet weer gemaakt, daarna lambdasonde doorgemeten, gaf goede tekens van leven,
-Voor de CO meting de slang van kleppenhuisdeksel losgehaald en het slangetje afgeknepen.

Wie kan me helpen met een oplossing om mijn CO omlaag te brengen? Ik hoop eerst nog iets anders te kunnen proberen voordat ik mijn katalysator moet zien los te bikken...

Als er nog aanvullende info nodig is wat van invloed kan zijn, vraag het dan maar. Misschien dat het blok al 280000km heeft gereden..

BVD!
Reply With Quote
  #2  
Old 28-08-2013, 17:20
gooigolf's Avatar
gooigolf gooigolf is offline
Forum junkie
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,830
Default

hallo
zou je cat eens wisselen .
je hebt al veel gedaan blijft weinig meer over .
had ook 1 daar is de kop van afgehaald vlakken slijpen etcc toen was dat prob verholpen ,
Reply With Quote
  #3  
Old 28-08-2013, 17:32
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

Hoe meten ze de co?

Bij mij heb ik meegemaakt dat na 5 keer afkeur bleek dat ze op 3000 toeren gingen meten, en bij de leeftijd van de auto klopt dat niet, moet stationair gemeten worden

Als ze netjes stationair meten

Controleer of je geen valse lucht langs je inlaat trekt
Controleer of je geen kleine lek aan je uitlaat hebt voor de lambda sonde, dat veroorzaakt een verkeerde inspuiting
Controleer je ontstekingstijdstip/distributie timing
Is dat allemaal goed, zit er op een NZ ook nog een Co stel schroef
Reply With Quote
  #4  
Old 28-08-2013, 18:47
Golf91 Golf91 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 22
Default

Nog even ter aanvulling,

Toen ik hem kocht liep hij heel hoog stationair, zo'n 1750 toeren..

Dit omlaag gebracht door de ontsteking te verdaaien, toen zakte hij. Alleen daarna de onsteking wel juist afgesteld met stroboscoop en op een toeren van 900 gezet met stationairschroef.

Alleen vanmorgen toen ging hij weer op 1100 toeren op zijn laagst en zo ging hij ook bij de CO meting.

Zonet de motor warm stationair even laten lopen en toen zakte hij in toeren, zo erg dat de motor ging schudden, en dan opeens leeft hij weer op naar de 1100 toeren...

Is dit een teken van valse lucht? of omdat ik ook aan de gasklepafstelling heb gedraait laatst?
Reply With Quote
  #5  
Old 28-08-2013, 19:14
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

Valse lucht controleer je met een bus remmen reiniger

Met lopende motor rond de gasklep en het inlaatspruitstuknspuiten, gaat ie anders lopen (hoger) dan trekt ie zeer waarschijnlijk valse lucht

Wat je evt ook kan controleren is hoe je vacuüm slangen zijn, die willen nog wel eens slecht zijn en daardoor valse lucht
Reply With Quote
  #6  
Old 28-08-2013, 20:39
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Reinig je gasklephuis eens grondig. Even demonteren en inspuiten met dasty. Even in laten trekken en met lauw water afspoelen. Ook even alle kanaaltjes goed schoon maken en doorblazen! Dan zal hij stukken beter stationair draaien.

Werkt je vacuumvervroeger nog?
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #7  
Old 28-08-2013, 22:33
marcoijpelaar's Avatar
marcoijpelaar marcoijpelaar is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 118
Default

Quote:
Originally Posted by jorg-maashees
Reinig je gasklephuis eens grondig. Even demonteren en inspuiten met dasty. Even in laten trekken en met lauw water afspoelen. Ook even alle kanaaltjes goed schoon maken en doorblazen! Dan zal hij stukken beter stationair draaien.

Werkt je vacuumvervroeger nog?


Dasty? Was da
__________________
Golf MK2 1.6TD 1989 (sold)
Golf MK2 GT Special 2.0
Passat variant 2.0 TFSI 2008
Reply With Quote
  #8  
Old 28-08-2013, 22:51
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
Originally Posted by marcoijpelaar
Dasty? Was da

https://www.google.nl/search?q=Dast...l=rcs&gws_rd=cr
Reply With Quote
  #9  
Old 28-08-2013, 23:00
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

Ik ga dasty afraden voor je gasklep huis

Zitten erg agressieve stoffen in die maar zo slecht kunnen zijn voor de diverse onderdelen van je gasklep


Gebruik liever spul wat minder agressief is

Maar als je de gasklep gaat demonteren, zorg dat je een nieuwe pakking hebt
Reply With Quote
  #10  
Old 29-08-2013, 08:48
jasonnl's Avatar
jasonnl jasonnl is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 841
Default

bij de automaterialen zaak hebbe ze vast speciaal spul voor gasklephuizen te reinigen! wij gebruiken die van bardahl. goei spul.
__________________
Golf MKI '76er Project.

MKI '76 swallowtail project ,MKII 1.6TD '90 Daily, '05 CBR600RR Repsol
EX
MKI'83 GTI, '80 1.5aut, '91 cabbie
MKII '84 TD , 85'tdi , 86'td , '86D '86 16v GTI
Polo '00 6n2 GTI
Mercedes SEC500 '87
Honda Civic '94
Reply With Quote
  #11  
Old 29-08-2013, 11:56
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Ik heb het toen met dasty gedaan. Ding was serieus als nieuw! Daarna nog een jaar probleemloos gereden. Maargoed, remmenreiniger o.i.d. kan ook....
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #12  
Old 29-08-2013, 13:21
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

Begin maar eens met de Co. Stelschroef
Reply With Quote
  #13  
Old 29-08-2013, 19:21
steppie86's Avatar
steppie86 steppie86 is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2011
Posts: 101
Default

Reply With Quote
  #14  
Old 29-08-2013, 19:55
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

Is heel anders een mh of een nz
Reply With Quote
  #15  
Old 30-08-2013, 09:46
Golf91 Golf91 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 22
Default

Oke even een update;

Na woensdag ongeveer 1.1 Co te hebben gemeten. heb ik daarna het volgende gedaan: Injectorcleaner in de tank gegooid en de bougies vervangen, de ouden waren helemaal zwart, dus niet de goede kleur. De auto liep nu erg mooi

Dus vanmorgen eerst een paar km goed ver in de toeren naar de garage gereden om de katalysator goed warm te stoken.

Dus ik aan de meting; komt er 2.2 uit... dus 2x zo hoog dan woensdag. Dus toen wat aan de CO afstel schroef gedraait, alleen werd het alleen maar erger van, op het laatst zat hij op de 10.0 of hoger omdat het apparaat niet hoger kan meten..
Auto loopt nu ook niet mooi stationair meer etc.

De monteur zei ook dat het slangetje van klepdeksel naar de inlaat vervangen moest worden...

Maargoed de monteur zei het kan aan 2 dingen liggen of de Kat., of de ontsteking, dat had hij een keer eerder gehad. Ook zei hij dat hij veel beter op de CO stelschroef zou moeten reageren, maar dat deed de motor dus niet.

Dit bedoelde dit roodomcirkelde stekkertje:



Nu is het zo dat dit bij mij los zit en er dus vocht bij kan komen. Dit was inmiddels al vastgezet, maargoed, hoe kom ik erachter of dit nog werkt en uberhaupt hoe het heet...

Alvast bedankt mensen!

Last edited by Golf91 : 30-08-2013 at 10:27.
Reply With Quote
  #16  
Old 30-08-2013, 10:56
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Dat is je hallgever. Als deze defect is loopt je auto niet eens. Wat mij meer voor de hand liggend lijkt is je vacuumvervroeging die niet meer werkt.

Achter op je ontsteking zit een soort luchtpotje, hier zit een vacuumslang aan. Als je deze slang eraf haalt, en eraan zuigt, moet je weerstand voelen van het membraan. Kun je blijven zuigen? is je membraan kapot, en vervroegd je ontsteking niet meer.

Je ontsteking moet je afstellen op 6Gr voor bdp, met de vacuumslang van de vervroeger losgekoppelt.

Wat je ook kunt doen als je vervroeger kapot is, is de ontsteking rond de 14Gr voor bdp zetten, dan zou hij het over het hele toerengebied voldoende moeten doen.

Succes
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #17  
Old 30-08-2013, 13:38
Golf91 Golf91 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 22
Default

Maar hoe kan het zijn dat de CO uit de uitlaat nauwelijks reageert op het verdraaien van de CO stelschroef?

Verder heb ik even wat metingen nagelopen zoals hier beschreven:
http://volkswagen-nz.zxq.net/index....id=63&Itemid=63
In het begin staat over bobine: Meet de weerstand tussen de beide laagspanningscontacten, deze moet liggen tussen 0.5 en 0.7 Ω;

Als ik mijn multimeter pennetjes hieropzet gaat de multimeter waardes weergeven en na een seconde gaat hij op nul... betekent dit iets?

En iets verderop:
Leg met een koperdraad even de signaalpin van de stekker van de Hallgever aan massa. De spanning op de bobine moet nu opnieuw stijgen tot 2V. Zoniet, dan is de bedrading slecht of de TCI-h unit defect;

Welke signaalpin moet ik hebben met welk kleur draad, want dit lukte mij niet, nadat ik alle drie één keer aan het caroserie had doorverbonden

Last edited by Golf91 : 30-08-2013 at 13:42.
Reply With Quote
  #18  
Old 30-08-2013, 13:57
Jeff's Avatar
Jeff Jeff is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,202
Default

Quote:
Originally Posted by Golf91
Maar hoe kan het zijn dat de CO uit de uitlaat nauwelijks reageert op het verdraaien van de CO stelschroef?

Verder heb ik even wat metingen nagelopen zoals hier beschreven:
http://volkswagen-nz.zxq.net/index....id=63&Itemid=63
In het begin staat over bobine: Meet de weerstand tussen de beide laagspanningscontacten, deze moet liggen tussen 0.5 en 0.7 Ω;

Als ik mijn multimeter pennetjes hieropzet gaat de multimeter waardes weergeven en na een seconde gaat hij op nul... betekent dit iets?

En iets verderop:
Leg met een koperdraad even de signaalpin van de stekker van de Hallgever aan massa. De spanning op de bobine moet nu opnieuw stijgen tot 2V. Zoniet, dan is de bedrading slecht of de TCI-h unit defect;

Welke signaalpin moet ik hebben met welk kleur draad, want dit lukte mij niet, nadat ik alle drie één keer aan het caroserie had doorverbonden


Wat??? Je had eerst uit moeten zoeken welke draad. Nu kan je iets opgeblazen hebben wat nooit aan de massa mag komen.
__________________
Groeten van Jeff
Golf 1 cabriolet 2.0 8V
www.Golfcabrio.com
Alles voor de Golfcabrioot!
Reply With Quote
  #19  
Old 30-08-2013, 15:04
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

Makkelijk te testen

Stekkers erop n kijken of ie nog loopt

Ik zeg je hebt een lekje in je uitlaat voor de lambda sonde, heb ik ook gehad en toen was er ook veel mis met de CO, en was er niets te stellen, de lambda probeerde namelijk bij te regelen voor te veel zuurstof in de uitlaat, daardoor werd er meer ingespoten waardoor er een veel te hoog CO was
Reply With Quote
  #20  
Old 31-08-2013, 09:19
zwolly zwolly is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 32
Talking

Katalysator verwijderen en lambdasonde, pijpje ertussen lassen, dan mag je CO uitstoot volgens de regels hoger zijn, kat is bij 89er niet verplicht,ook al staat er K6 of U9 op je kentekenpapieren (waar ze niet eens meer op kijken) heb jij de K6 vermelding op je kenteken en je verwijderd de kat etc dan is er zelfs een behoorlijke vermogens winst te behalen en word ie nog zuiniger in verbruik ook!

Btw de kat naar recycler brengen, zeker as het nog de orginele is, brengt nog wel wat op, zo een imitatie vaqn Walker een x 3 tientjes, de orginele meer , daar dit een vd eerste katalysatoren zijn , zijn er best veel dure edelmetalen voor gebruikt, bij de moderne meuk wat minder,alhoewel ik ene x van een focus 1.6D. Psa blok, die kat bracht 220euries op!

Als je kat verwijderd hebt wel ff de boel opnieuw af stellen, je zal je verbazen hoe vlotter die dan opeens is! . Meen dat je zonder kat 3,5 CO mag hebben, en nu MET kat max 0,5?, lukt ea je niet voor elkaar te krijgen?

Een maat van me heeft een keuringsstation, kan wel regelen dat ie je auto keurt ZONDER een uitstootmeting, o jee vergete, haha ,de rest moet wel ok zijn .. Iets van 4 tientjes ben je dan klaar, is in overijssel.

Als die maar lekker soepel loopt, wat boeit die stomme uitstoot toch, hier in NL strenge regeltjes, de troep op de boot naar afrika en daar maakt het allemaal geen hol uit, hetzelfde mileu word dan toch vervuild, ze draven wat teveel door in ons regeltjes land helaas, koop een nieuwe wagen, hoe belast de bouw daarvan het mileu eigenlijk?

Beste voor milieu is volgens mij om een auto echt helemaal op te rijden, tja en wanneer is op? Moeilijk want alles valt weer te maken he...

Iig succes met je CO probleem,mocht je gebruik willen maken van een apk keuring bij me maat PB me dan ff, kunt er zo heen zonder afspraak, id rij staan, gaat vlot daar, wel goed hoor!

Destijds bij mijn uit Japan geimporteerde mercedes 380SEC 83er de kat ook verwijderd met een pijpsnijder,RVS pijp er tussen gelast, werd zuiniger en behoorlijk meer koppel. Zo een kat knijpt de bende enkel af .

Bij mijne jetta gaat de kat er tzt ook onder weg, zit zo een imitatie van walker tussen , iig wat meer vermogen straks.

Last edited by zwolly : 31-08-2013 at 10:39.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum