Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 09-02-2022, 12:49
steefers's Avatar
steefers steefers is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 93
Default Startmotor golf 2 gti 16v

Betreft een Golf 2 GTI 16v PL uit 1989.

Mijn startmotor was kapot (plastic gedeelte met de hoofd+ aansluiting afgeknapt bij losdraaien) maar nu heb ik een andere gekocht via marktplaats.

Mijn oude startmotor had 3 aansluitingen voor bedrading.
- dikke schroef met dikke kabels voor de + accu en + dynamo
- schuifje met de + van het contactslot
- en nog 2 draden die samen in één schuifje zaten op een derde aansluiting 1 zwart en 1 zwart rood.

Nu heb ik dus de andere startmotor met 2 aansluitingen voor bedrading.
- dikke schroef met dikke kabels voor de + accu en + dynamo
- schuifje met de + van het contactslot

Hij gaat wel rond zonder de laatste bedrading aan te sluiten, maar moet ik deze nog ergens op aansluiten en waar zijn deze van?
__________________
_______________________________
Golf 2 GTI 16v
VW Transporter T5

Last edited by steefers : 09-02-2022 at 13:10.
Reply With Quote
  #2  
Old 09-02-2022, 16:40
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 945
Default

Dit is een "uitgang" op de startmotor waarmee wordt gezorgd dat sommige verbruikers tijdens het starten nog voldoende spanning/stroom hebben om te blijven werken.

In A2resource kun je vinden waar het precies voor is, koudstartventiel en nog wat.

Dit heb ik onlangs geleerd omdat ik dezelfde vraag had. Heb er nu mijn DIS bobine op aangesloten anders start de mijne niet

Ik heb nog 2 startmotoren liggen, kan wel even kijken of de 3e aansluiting daar wel op zit?
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #3  
Old 09-02-2022, 17:49
steefers's Avatar
steefers steefers is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 93
Default

Quote:
Originally Posted by daNpy
Dit is een "uitgang" op de startmotor waarmee wordt gezorgd dat sommige verbruikers tijdens het starten nog voldoende spanning/stroom hebben om te blijven werken.

In A2resource kun je vinden waar het precies voor is, koudstartventiel en nog wat.

Dit heb ik onlangs geleerd omdat ik dezelfde vraag had. Heb er nu mijn DIS bobine op aangesloten anders start de mijne niet

Ik heb nog 2 startmotoren liggen, kan wel even kijken of de 3e aansluiting daar wel op zit?


Oké bedankt, laat maar even weten of je er één hebt liggen. En wat je er dan voor wilt hebben.
__________________
_______________________________
Golf 2 GTI 16v
VW Transporter T5
Reply With Quote
  #4  
Old 10-02-2022, 15:41
steefers's Avatar
steefers steefers is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 93
Default

Heb de losse stekkers even bij de andere stekker van het contact aangesloten en dat lijkt zo prima te werken. Krijgt enkel bij het starten even een stroompuls en daarna niet meer. Zover ik kan vinden op internet is de extra kabel voor de bobine die bij het starten even extra 12v krijgt.

Auto start in ieder geval weer als een zonnetje. ;-)
__________________
_______________________________
Golf 2 GTI 16v
VW Transporter T5
Reply With Quote
  #5  
Old 10-02-2022, 19:26
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 945
Default

Heb straks pas gekeken, beide startmotoren die ik heb liggen hebben de 3e aansluiting.
Ik heb het ook zoals jij, let op dat er dan wel altijd 12V op die pin staat als de motor draait/ contact aan is.
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #6  
Old 11-02-2022, 12:12
steefers's Avatar
steefers steefers is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 93
Default

Quote:
Originally Posted by daNpy
Heb straks pas gekeken, beide startmotoren die ik heb liggen hebben de 3e aansluiting.
Ik heb het ook zoals jij, let op dat er dan wel altijd 12V op die pin staat als de motor draait/ contact aan is.


Dat dacht ik dus ook, maar als ik de multimeter erop aan sluit dan komt er tijdens het starten ongeveer 12v op te staan en als de motor loopt niets meer. Dus het is enkel tijdens het startmoment. Maar bedankt voor het meedenken. Als ik toch een andere startmotor nodig heb, dan zal ik je even een pb geven.
__________________
_______________________________
Golf 2 GTI 16v
VW Transporter T5
Reply With Quote
  #7  
Old 11-02-2022, 13:54
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 945
Default

Ja klopt, maar als je die pin aansluit op een ander apparaat wat óók 12V elders krijgt (contact aan), dan hou je dus wel 12V op die pin. Zo heb ik het, maarja anders start ie helemaal niet.

Ik heb er inmiddels een uit mijn voorraad gebruikt omdat ik de andere gefrituurd heb
Bovendien heb je voor 70 euro een nieuwe/ gereviseerde... dan heb je ook garantie dat ie werkt.
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum