Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 29-10-2008, 10:16
Caesar Caesar is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 22
Default shops voor revisie onderdelen

Ik zoek een aantal adressen waar ik inkopen kan doen voor revisieonderdelen te denken aan:

-nokkenas
-krukaslagers en witmetaal
-klepzetels
-pakkingen (ook de wat minder gangbare zoals voetpakking, waterkoeling aansluiting etc)
-klepveren
-zuigerveren
-etc.

Het is bedoelt om een oud hobby-blokje (1.8 55kw uit 1994) simpel nieuw leven in te blazen. Afhankelijk van de prijzen kan ik dan besluiten hoe ver ik wil gaan met het "reviseren".

Winkels zoals Velba hebben wel de standaard pakkingen en keerringetjes, maar zodra het op zuigerveren en zuigers aankomt ontbreekt het hen ook aan assortiment.

Ik kom niet verder dan revisiebedrijven die zelf de revisie uitvoeren. Winkels in Duitsland, Uk en Belgie zijn ook welkom mits ze betaalbaar zijn; ik hoef er geen race blok van te maken. Ik wil alleen wat leren en de basisbeginselen van het reviseren proeven; vandaar ik geen exotische race nokkenassen zoek.

Iemand wat favo shops om dit soort dingen te kunnen snuffelen?
Reply With Quote
  #2  
Old 29-10-2008, 10:57
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Wat wil je daarna met het blokje doen?

Het is misschien een overbodige opmerking, maar een 1.8 55kw zou ik lekker laten roesten en een ander blokje reviseren waar meer potentie/resultaat uit komt.

Via Ebay kan je een hele hoop motorische delen bestellen. Zuigerveren/zuigers/klepveren/pakkingen kan je daar allemaal halen. Probeer anders een Bolku tuning (sponsor). Die kan je volgens mij ook alles leveren. Hij reviseert zelf ook nml.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #3  
Old 29-10-2008, 18:12
(B)ruud's Avatar
(B)ruud (B)ruud is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 228
Default

Volgens mij hoort dit niet in de luchtgekoelde sectie plaats?
__________________
AiRhEaD
StAy (AiR)cOoL

'69 T2a westfalia camper
Reply With Quote
  #4  
Old 30-10-2008, 09:03
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

nope, verplaatst!
Reply With Quote
  #5  
Old 30-10-2008, 09:29
Caesar Caesar is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 22
Default

Hai, whoopsie, had het onderscheid in luchtgekoelt/watergekoelt niet gezien, sry for that.

I.i.g. om antwoord te geven; ik wil graag 2 dingen hieruit leren:

1. Ik heb zelf een daily driver met 1.8 66kw erin. Dit blok lijkt er erg op en deze kon ik toevallig goedkoop kopen, incl alle randapparatuur om hem buiten de auto draaiend te krijgen. Zodoende wil ik leren om zelf koppakking etc te vervangen mocht dat nodig zijn bij mijn daily driver (rijdt op gas). Ik wil graag de kennis op doen en hoef ik niet te experimenteren met mijn daily driver.

2. Dit moet een leerproces worden om kennis te maken met het semi-reviseren van een motorblok voordat ik aan mijn V8 uit een amerikaan begin. Ik wil dat niet vernaaien door onkunde en dus eerst wat fouten maken op een makkelijk blok. Ik ga niet voor vermogen of tuning, ik wil alleen van top tot teen leren wat er precies in zo'n blok zit, hoe je het uit elkaar haalt en weer in elkaar zet. Ik had net zo goed een ford of opel blok kunnen nemen, maar omdat ik zelf een golfje rij heb ik gekozen voor een golf blokje.

Het wordt geen 100% revisie want dat kan ik niet betalen en is de moeite niet waard. Maar als het blok toch uit elkaar ligt wil ik best een paar honderd euro besteden aan de gangbarte slijtage delen: kopppakking, lagertjes, keerringtjes, zuigerveertjes. Tuurlijk, het is geen profi revisie, maar zodoende heb ik een reserve blok op voorraad of wie weet dat ik hem voor een aardige prijs kan doro verkopen.

Belangrijkste is dat ik ervan kan leren; of dat nou geld kost en of het waard is maakt me niet zoveel uit.

Ik heb al begrepen dat zaken als nokkenas (nieuw/slijpen) waarschijnlijk buiten mijn budget gaan, maar daarom wil ik eerst wat leveranciers vinden om te zien over wat voor prijssegmenten we praten. Dan kan ik rustig een keuze maken wat ik wel en niet ga doen.

Hoop dat dit een beetje duidelijk is?
Reply With Quote
  #6  
Old 30-10-2008, 09:55
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

hmm, als ik het zo hoor kan je net zo goed het blok uit elkaar trekken en weer in elkaar zetten. Daar leer je ook een hele boel van.

Het allerbelangrijkste;

Hoeveel tijd/moeite je er ook in steekt; zonder apparatuur ga je nooit een degelijke/betrouwbare revisie bereiken. Zuigerveren monteer je met een zuigerveertang, alle delen moeten gecontroleerd/opgemeten worden met (i)micrometers (slijtagegrens?), daarna moeten sommige delen opelkaar ingeslepen worden, rondheid van delen moet gecontroleerd worden.. Zonder die apparatuur blijft het gissen.

Uitelkaar halen van een blok is te doen, in elkaar zetten netzo, maar reviseren is echt een vak apart.

Wat wel leuk is om zelf te doen is een cylinderkopje reviseren. Die oude V8 van jou werkt nog met stoterstangen, dat is dan weer een heel ander principe dan bovenliggende nokkenas(sen) van nieuwere motoren. Kopje reviseren is dan nog makkelijker.
Klepjes verwijderen; klepgeleiders vervangen, kleppen polijsten, inslijpen en klepsteelrubbers vervangen.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #7  
Old 30-10-2008, 10:08
bolku's Avatar
bolku bolku is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,165
Default

__________________
Groeten, Jeroen.
Reply With Quote
  #8  
Old 30-10-2008, 10:44
Caesar Caesar is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 22
Default

Quote:
Originally Posted by martiepartie
hmm, als ik het zo hoor kan je net zo goed het blok uit elkaar trekken en weer in elkaar zetten. Daar leer je ook een hele boel van.
Zuigerveren monteer je met een zuigerveertang, alle delen moeten


heb ik

Quote:
micrometers (slijtagegrens?)



heb ik, waarvan ik er nog nog een paar kan lenen die ik niet heb

Quote:
sommige delen opelkaar ingeslepen worden, rondheid van delen moet gecontroleerd worden..



Heb wat kennissen en ben op zoek naar adressen die dit kunnen fixen; honen is denk ik wel sowieso een vereiste. Kop laat ik vlakken en dan maar meteen de boel laten inbakken en slijpen. Dat soort dingen ga ik indd wel uitbesteden.

Quote:
Uitelkaar halen van een blok is te doen, in elkaar zetten netzo, maar reviseren is echt een vak apart.



dat begrijp ik, maar wat heef thet voor zin om hem uit elkaar te halen en weer in elkaar zonder iets te vervangen; iets is beter dan niets toch?

Quote:

Wat wel leuk is om zelf te doen is een cylinderkopje reviseren. Die oude V8 van jou werkt nog met stoterstangen, dat is dan weer een heel ander principe dan bovenliggende nokkenas(sen) van nieuwere motoren. Kopje reviseren is dan nog makkelijker.



ja en nee; tis niet zo'n enorme oude V8, heeft sowieso bovenliggende nokkenas, maar heeft wel al hydraulische klepstoters. Waarschijnlijk gaan er mustang onderdelen op gemonteerd worden (gerolde kleppen, snellere nokkenas, maar das later en daar roep ik hulp van iemand in die 302-blokken tuned en ombouwt).

Quote:
Klepjes verwijderen; klepgeleiders vervangen, kleppen polijsten, inslijpen en klepsteelrubbers vervangen.


reviseren is indd een groot woord, maar ik wil wel e.e.a. vervangen; dan is hij i.i.g. beter dan origineel en heb ik ook nog wat geleerd. Ik ben geen pro en de revisie zal bij lange na niet "als nieuw" zijn, maar met een paar honderd euro kun je toch wel wat leuke resultaten behalen lijkt me.

Ben al benodigd gereedschap aan het verzamelen via kennisen en kopen, te denken aan:

Momentsleutels, poelietrekkers (hoe heet dat ook alweer?), zuiger bussen om ze weer terug in de cilinders te zetten, microvoelers etc etc, oliefilter sleutels en al het andere wat ik nodig zou kunnen hebben aan speciaal gereedschap. Daarnaast de nodige garagewerkboeken en natuurlijk een paar mensen die dit traject eerder hebben gevolgd. Ook de nodige software (VAGcom) en kabels heb ik gekocht om een foutenanalyse uit te kunnen voeren en eventueel te spelen met wat parameters.


Ben het goed aan het voorbereiden hoor en ik heb er geen haast mee, dus als mijn werk een keertje plat komt te liggen door het ontbreken van een speciale sleutel dan kan ik rustig zo'n ding regelen/kopen. Ik ga niet over 1 nacht ijs, ik trek er makkelijk een maandje of 3 voor uit, kan er alleen in de weekenden aan werken, voor zover ik niet al andere verplichtingen heb.

maar ik ga ervan uit dat ik alles bij de hand heb, zeker met een oom die zelf racet en zijn eigen gereedschap heeft om zijn auto daarvoor te onderhouden en te tunen.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum