Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 06-10-2012, 10:57
roverd's Avatar
roverd roverd is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 96
Default Problemen gereviseerde DX...

Ik heb vorig jaar een motor gekocht bij Bolku voor mijn gerestaureerde type 1 GTI. Een 1.9 DX motor. Best aardig geld voor betaald in de hoop een goede motor te hebben.

Sinds die tijd heb ik er 2000km mee gereden tot vorige week. Ik rij altijd netjes warm tot de olie 80 graden is. De opbrengst van de K-Jetronic is goed. Bij 1000 km netjes olie ververst en vorige week bij 2000 nog een keer voor dat ik een rit ging maken van 3000km naar Oostenrijk een toertocht.

Wat mij voor de rit al was opgevallen, was dat de motor koud een raar tikkend geluid maakt. Geen geluid van stoters, het is maar 1 cilinder zo klinkt het Dat was de monteur bij het verversen van de olie ook opgevallen en een bevriende monteur gaf ook aan dat dat niet goed was. Zij zeggen een kantelende zuiger.

Dat geluid hoor ik vanaf het begin en weet het eerst aan het feit dat de motor nog moest inlopen. Overigens klinkt de motor op toeren ook vrij rauw, meer dan ik gewend ben van een DX motor, zeker bij hogere toerentallen.

Wat mij tijdens snelle ritten in Duitsland opvalt is dat de motor met pijn en moeite boven de 5200 toeren komt.
De trekkracht onderin is goed, zoals ween 1.9 zou moeten zijn, echter in echte km kom ik niet boven de 175km/u.

Daarnaast lekt de motor flink olie. Het is meer dan zweten, na een nacht staan ligt er een plek van 10cm doorsnee onder de auto.
De motor gebruikt ook redelijk wat olie 1 ltr op de 2000km.

Bolku geeft geen garantie op z'n geleverde motoren. En reageert ook niet op mijn vragen. Ik heb er behoorlijk de ziekte in.... Wat nu?
__________________
Golf I GTI 1.9 16V 1982 (restauratie klaar)
Golf VI GTD (Daily) 215pk 420nm (Vagtechniek)

Exen:
Golf V GTI DSG
Golf IV GTI TDI JD
etc...
Reply With Quote
  #2  
Old 06-10-2012, 11:10
M1974 M1974 is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 548
Default

Langsgaan bij Bolku.
Onder vier ogen spreken over het probleem is van veel beter dan over de mail of telefoon.
Als jij een gereviseerde motor koopt mag je er ongeacht of er garantie gegeven wordt redelijkerwijs ervan uitgaan dat die goed is. Zeker bij een bedrijf.

Verder zal je motor zowiezo open gemaakt moeten worden en nagekeken. Dat is aan jou of je dat bij Bolku laat doen of bij je "eigen" monteur.
Reply With Quote
  #3  
Old 06-10-2012, 21:38
yal yal is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 586
Default

Volgens mij had Toink (Twan) destijds ook een gare motor bij Bolku gekocht , zag er niet fraai uit en was er bij Bolku ingezet.

Een DX heeft geen hydrostoters (als je dat bedoelde?) maar wellicht moet je de klepspeling nameten en afstellen.

Je kan de compressie laten meten of een lektest laten doen , met deze resultaten weet je meer en of er idd. iets mis is.

Grt Yal
Reply With Quote
  #4  
Old 06-10-2012, 22:17
sciroccoGTII sciroccoGTII is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 1,281
Default

Als die nu al een kantelende zuiger heeft lijkt het mij ook niet dat die gereviceerd is...of verkeerde maat geboord. Wat voor zuigers hebben ze er in gezet om tot de 1.9 te komen weet je dat ook? Een nieuw opgebouwde motor tikt eerst ook niet en loop in principe ook niet rauw. Zou zeker eens je compressie meten. Zag je ook wat aan de afgetapte olie? Heb verder ook geen ervaring met Bolku op die manier dwz een motor gekocht wel delen besteld maar zou er dan ook even langsgaan. (Wat ik er gekocht heb was ook niet van beste kwaliteit maar goed..)
__________________
Scirocco 1 `78 Autocross
Hustler GT Buggy project `73
Scirocco GT2 project `91
VW vrije-standaard cross project

Daily : Scirocco GT 1.6 '85 47.000km


Golf GTI `81 Sold!
Reply With Quote
  #5  
Old 06-10-2012, 22:19
sciroccoGTII sciroccoGTII is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 1,281
Default

En een std DX moet echt wel tot de 7800tpm willen.. draait de motor ook zwaar zonder bougies met een sleutel op de krukaspoulie?
__________________
Scirocco 1 `78 Autocross
Hustler GT Buggy project `73
Scirocco GT2 project `91
VW vrije-standaard cross project

Daily : Scirocco GT 1.6 '85 47.000km


Golf GTI `81 Sold!
Reply With Quote
  #6  
Old 06-10-2012, 22:37
mk2d mk2d is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2012
Posts: 228
Default

@ Yal: een dx motor heeft toch gewoon hydraulische klepstoters of ben ik nou gek??

Heb zelf geen ervaringen met jeroen van bolku, maar gezien de reputatie die hij op dit en andere forums heeft kan ik me haast niet voorstellen dat hij dit na hem hierop aan te spreken niet netjes oplost.

Je moet hem eerst wel even de gelegenheid geven om diagnose te stellen wat er aan de hand is.

Had wel begrepen dat hij aan het verbouwen of verhuizen is wellicht dat hij daarom moeilijk bereikbaar is??
Reply With Quote
  #7  
Old 07-10-2012, 00:22
sciroccoGTII sciroccoGTII is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 1,281
Default

Een DX heeft mechanische stoters, vanaf de latere EV`s kwamen hydraulische stoters.
__________________
Scirocco 1 `78 Autocross
Hustler GT Buggy project `73
Scirocco GT2 project `91
VW vrije-standaard cross project

Daily : Scirocco GT 1.6 '85 47.000km


Golf GTI `81 Sold!
Reply With Quote
  #8  
Old 07-10-2012, 05:32
Jeff's Avatar
Jeff Jeff is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,202
Default

De golf cabriolet was tot 1993 ook nog leverbaar met DX motor met hydraulische klepstoters. Weleens waar heel zeldzaam maar ze bestaan wel.
__________________
Groeten van Jeff
Golf 1 cabriolet 2.0 8V
www.Golfcabrio.com
Alles voor de Golfcabrioot!
Reply With Quote
  #9  
Old 08-10-2012, 06:35
passatje2 passatje2 is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 635
Default

een dx motor heeft geen hydro stoters,heb de de distributieriem wel goed staan?1 tandje verkeerd en dat merk je goed,veel onderin en bovenin niks,voor de rest,blokje schoonmaken en kijken waar die olie lekt bij welke pakking,dat is toch veel wat jij onder de auto hebt liggen,,jammer dat het zo gelopen is dan voor je raar dat ze je niet helpen iig of de moeite doen voor even te kijken wat er mis is.
Reply With Quote
  #10  
Old 08-10-2012, 06:38
M1974 M1974 is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 548
Default

Quote:
Originally Posted by Jeff
De golf cabriolet was tot 1993 ook nog leverbaar met DX motor met hydraulische klepstoters. Weleens waar heel zeldzaam maar ze bestaan wel.

Ik heb dus een 92'er cabrio met orgineel een DX motor, deze heeft idd hydraulische klepstoters.
Reply With Quote
  #11  
Old 08-10-2012, 10:39
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,353
Default

een Dx motor origineel in een dichte Golf GTI vanaf najaar 82 heeft geen hydrostoters
er zijn wel verschillende generaties DX motoren..
de GTI motor in de eerste types Golf 2 is in feite tot eind 85 in basis een DX ,alleen ligt de Kjet aan de rechter ipv de linkerkant van de motorruimte vandaar de andere motorcode..
het 1781cc onderblok is grotendeels hetzelfde van bouw als de latere 1,8T blokken etc

olieverbruik wat jij noemt is veeeel te hoog..ik heb een type 1 GTI gehad met bijna 4 ton op de klok .en die verbruikte misschien een liter op de duizend..
dit lag dan grotendeels nog aan de klepsteelrubbers..maar ja wat wil je op een gegeven moment..
wat betreft lekkage's..laten we elkaar geen mietje noemen ,bijna alle duitse motoren 'zweten' vroeg of laat altijd wel..
ik heb dat nog nooit anders gezien..en 1 druppeltje olie word op een blank metalen blok al snel tijdens het rijden een 'spoor'..
mar echt een hele plas eronder..dat kan gewoon niet
wat betreft het vermogen..mijn ervaring is dat een DX standaard bovenin niet zo levendig is als een 1,6 GTi..maar onderin wel weer meer koppel heeft..
maar het is zeker mogelijk om hem naar de 6500 toeren te laten draaien
top moet tegen de 200 km/h op de teller zijn met standaard versnellingsbak en rolomtrek...(+/-190km/h echt)en 0-100 een seconde of 8,5..verbruik normaal gesproken 1/10-1/12 ,na gelang weersomstandigheden /rijstijl
wat jij beschrijft is dat inderdaad de nokkenas een tandje verkeerd ligt..
dan merk je er verder weinig van behalve dat hij wat 'lui' is..ik spreek uit ervaring hierin
ook weet ik bijna wel zeker dat je ergens compressieverlies hebt.
dit heeft waarschijnlijk ook het hoge olieverbruik als oorzaak..en miscchien wat al gezegd is ...oorzaak een kantelende zuiger.cq zuigervreter..
tikken doet een DX altijd maar dit zijn altijd de kleppen en dit hoort zo...ratelen ,klapperen zeer zeker niet..
dus werk van maken ,dit blok moet eruit ,mee doorblijven rijden heeft geen nut..en dat krijg je dan terug in je gezicht met 'ja maar nu staat er alweer 5000km op meneer!,dit is gewoon u eigen schuld'' ,
als hij goed gereviseerd zou zijn ,moet het blok in feite de auto kunnen overleven..toch zeker met hedendaagse technieken en materialen..al was het ooit al goed...het zijn heus geen kleine kinderen daar in Salzgitter
Reply With Quote
  #12  
Old 08-10-2012, 10:58
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

Iemand al nagedacht over het feit dat een motor compressie verkiest als je langere tijd met verkeerde timing rondrijd?
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #13  
Old 08-10-2012, 12:13
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,353
Default

Quote:
Originally Posted by De Pul
Iemand al nagedacht over het feit dat een motor compressie verkiest als je langere tijd met verkeerde timing rondrijd?


als je begrijpt hoe een 4 takt motorprincipe werkt..wel ja..
onvolledige verbranding bedoel je toch?
onvolledige cylindervulling ...

maar de problemen die de TS stelt..is dat hij eigenlijk gewoon een motor mee heeft gekregen die op 1 of meerdere cylinders niet goed gehoond is

vandaar het ratelen ,een kantelende zuiger (pistonslap)...wss.
ook kan de koppakking verkeerd zijn ...(te dik bijv..)of de nokkenas ligt niet op tijd...
dit zou het vermogensverlies kunnen verklaren..
ze kunnen ook een kop van een ander type 1,8 motor erop gezet hebben etc etc etc..legio mogelijkheden
er zijn in Nederland hooguit 3 bedrijven waar ik een motor zou kopen/wegbrengen....
het blijft altijd een momentopname met zoiets...
dwz..hoe gaat het binnen het bedrijf?.met personeel ->directie...hoe gaat het financieel (veel bedrijven gaan failliet ,of staan op het punt van),
zijn allemaal factoren..

maar uiteindelijk blijft het vanachter de computer altijd gissen natuurlijk
Reply With Quote
  #14  
Old 08-10-2012, 20:55
yal yal is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 586
Default

Ik had ook olieverbruik bij mijn DX , na de koprevisie heb ik nooit een druppel bijgevuld. Ook niet op de rit naar NL (vanuit Spanje).

Dus het olieverbruik wij jij opgeeft vind ik te hoog , welke viscositeit olie gebruik je? (ik 10w60)

Mijn motor loopt mooi rond maar klinkt ook wat rauw , je hoort de kleppen iets tikken maar ze staan allemaal perfect binnen de specificatie en volgens de echte kenners klinken deze motoren zo.

De originele toerenbegrenzer zit er bij nog in maar de motor lijkt nog meer toeren te willen draaien alleen doe ik dat eigenlijk nooit.

Op de teller heb ik eens 210km/h gereden en dat is heel wat in en mk1.

De dingen die jij noemt lijken mij niet goed , als de verkoper niets wil doen dan kun je een onafhankelijke garage een diagnose laten stellen.

Als de nokkenas timing niet klopt dan moet de ontsteking ook geheel buiten spec staan. Dat had ik ook en de motor trok voor geen meter toen ik de auto kocht en zoop benzine.

Kortom om , check de timing , verwijder de kappen en poelies en zet alles op tijd is dat allemaal ok dan compressie meting en lektest laten doen.

Succes ermee ,

Grt Yal
Reply With Quote
  #15  
Old 09-10-2012, 01:03
bolku's Avatar
bolku bolku is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,165
Default


Vreemd dat ik dit zo via google alerts moet tegenkomen...
Rene, waarom heb je me niet gemaild/gebeld/ ge smst enz en waarom ben je er niet meteen mee terug gekomen?
Als het goed is heb je mijn nummer.
__________________
Groeten, Jeroen.
Reply With Quote
  #16  
Old 09-10-2012, 07:38
oettinger_18's Avatar
oettinger_18 oettinger_18 is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,481
Default

Vind ik ook maar raar ga eerst met de verkoper bespreken van dit heb ik gekocht dit is het probleem. En denk dat bolku dit wel zal oplossen. Er word te snel alles op het forum gekwakt terwijl je het niet eens besproken hebt met de verkoper
Reply With Quote
  #17  
Old 09-10-2012, 09:31
roverd's Avatar
roverd roverd is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 96
Default

Ik kwak niets op het forum en het is ook niet bedoeling om iemand zwart te maken. Ik heb goede ervaringen met Bolku (Jeroen). Ik heb echter de afgelopen maand meerdere keren geprobeerd contact op te nemen via mail en telefoon.

Hierop kreeg ik geen reactie, wsl is dit door verschillende omstandigheden fout gegaan.

Maar ik heb een probleem met m'n motor welke ik wil oplossen, vandaar dat ik middels dit forum gevraagd heb of er mensen zijn die ideeën hebben over dit probleem omdat ik het wellicht zelf zou moeten oplossen.

Ik heb nu inmiddels contact met Bolku en ik heb er alle vertrouwen in dat dit goed gaat komen.

Bedankt voor het meedenken allemaal.
Quote:
Originally Posted by oettinger_18
Vind ik ook maar raar ga eerst met de verkoper bespreken van dit heb ik gekocht dit is het probleem. En denk dat bolku dit wel zal oplossen. Er word te snel alles op het forum gekwakt terwijl je het niet eens besproken hebt met de verkoper
__________________
Golf I GTI 1.9 16V 1982 (restauratie klaar)
Golf VI GTD (Daily) 215pk 420nm (Vagtechniek)

Exen:
Golf V GTI DSG
Golf IV GTI TDI JD
etc...
Reply With Quote
  #18  
Old 09-10-2012, 09:39
oettinger_18's Avatar
oettinger_18 oettinger_18 is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,481
Default

Oke dan is het toch mooi opgelost en ben blij voor je
Reply With Quote
  #19  
Old 03-12-2012, 21:50
roverd's Avatar
roverd roverd is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 96
Default

De auto heeft de afgelopen 2 weken bij Bolku (Jeroen) gestaan. Uiteindelijk bleek de tik in de kop te zitten, de precieze oorzaak is nog niet bekend. Daarvoor moet de kop uit elkaar en daar was hij nog niet aan toe gekomen.

Alles is heel netjes opgelost door Jeroen. Er is uiteindelijk een nieuwe kop opgegaan. Hij heeft de motor nog verder netjes afgesteld.

Ik wil de dit positieve bericht toch even achterlaten in deze in deze thread. Ik ben zeer tevreden.
__________________
Golf I GTI 1.9 16V 1982 (restauratie klaar)
Golf VI GTD (Daily) 215pk 420nm (Vagtechniek)

Exen:
Golf V GTI DSG
Golf IV GTI TDI JD
etc...
Reply With Quote
  #20  
Old 04-12-2012, 19:27
swinz's Avatar
swinz swinz is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 412
Default

Goed dat het allemaal opgelost is, krijg je de oorzaak nog te horen? Ben toch wel benieuwd!
__________________
- Golf Mk1 GTI Pirelli W65 Heliosblau (Project)

MyPolo.nl - Dé Polo website van Nederland.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum