Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Technische Werkplaats > Technische verslagen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 22-10-2013, 16:36
VdubMKII's Avatar
VdubMKII VdubMKII is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 917
Default How To golf 2 achterlichten `Us style` laten branden

In deze How To ga ik laten zien hoe je de achterlichten van je golf 2 `us style` kan laten branden, dus ipv alleen het middelste vakje de hele onderste balk.

Benodigdheden:

4x P21/5w lampjes
6x Kabelschoentjes vrouwtjes
Paar stukjes draad
Soldeerbout
Boortje van 8mm

Stap 1:Om te beginnen gaan we het binnenwerk een beetje aanpassen voor de nieuwe lampjes.
De rood omcirkelde contacten moeten eruit.




Om deze eruit te halen moet je voorzichtig met een platte schroevendraaier de rood omcirkelde baan een beetje omhoog wippen.




Vervolgens kan je met een tang het blauw omcirkelde contact naar boven eruit trekken.( Dit kan een beetje lastig gaan)

Stap 2:

Als we alle 4 de contacten eruit hebben gaan we gaatjes boren om de draden doorheen te voeren.
Op de rood omcirkelde plekken gaan we bij beiden binnenwerken gaatjes boren van 8mm.




Stap 3:

Nu gaan we de lampjes klaarmaken.




Elk lampje heeft aan de onderkant 2 contacten zitten, hier gaan we stukjes draad van +- 12cm aan solderen.
Bij de bosch lampjes staat op de zijkant 21/5wLF het contact wat hieronder zit is het 5w contact zoals op de foto rood omcirkeld is.




Bij anderen merken lampjes zou je even moet testen welk contact het 5w is en welk het 21w met bijvoorbeeld een batterij.
Zet voor jezelf even met een marker een streepje oid op het draadje van het 5w contact, dit ivm het aansluiten.

Als de draadjes erop gesoldeerd zijn kan je ze door het gat heen voeren wat we eerder al geboord hebben en de lampjes vastdraaien. (even opletten dit lampje kan maar met 1 pinnetje in het haakje gedraaid worden)

Stap 4:

Nu gaan we de draden aansluiten op de juiste contacten van het binnenwerk.
De draden van de 5w contacten doen we samen in 1 kabelschoentje en deze gaat op het rood omcirkelde contact 58

De draad van het 21w contact van het buitenste lampje is van het remlicht en gaat naar het blauw omcirkelde contact B

De draad van het 21w contact van het binnenste lampje is van het mistlicht en gaat naar het geel omcirkelde contact zonder aanduiding




Zo ziet het eruit als we klaar zijn, alleen nog even de rest van de normale lampjes erin doen.




Stap 5:

Nu hoeven we alleen nog het binnenwerk terug in de auto te zetten en even alles testen.

Zo ziet het uiteindelijk uit.



DSC02006 by VdubMKII, on Flickr
Reply With Quote
  #2  
Old 22-10-2013, 17:03
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
Originally Posted by VdubMKII



Bij anderen merken lampjes zou je even moet testen welk contact het 5w is en welk het 21w

Dat klopt niet, de contacten zijn bij alle merken lampjes hetzelfde, dat is genormaliseerd! Let op de bajonetpennetjes, die staan op verschillende hoogte, om verkeerdom plaatsen onmogelijk te maken.
Reply With Quote
  #3  
Old 22-10-2013, 17:13
VdubMKII's Avatar
VdubMKII VdubMKII is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 917
Default

Het rood omcirkelde is tot nu toe bij alle bosch lampjes wat ik heb gehad het 5w contact, maar voor de zekerheid kan je het vantevoren even controleren met een batterij!
Reply With Quote
  #4  
Old 22-10-2013, 17:37
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Hoeft niet, dat is genormaliseerd. Al zeker 40 jaar.
Reply With Quote
  #5  
Old 22-10-2013, 18:16
VdubMKII's Avatar
VdubMKII VdubMKII is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 917
Default

Oke, bedankt voor de aanvulling.
Reply With Quote
  #6  
Old 22-10-2013, 18:36
vdWal.'s Avatar
vdWal. vdWal. is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 5,439
Default

zeker leuk! bij remmen gaan alle lampjes feller branden neem ik aan?
__________________
Actieve topics:
-------------------------
vdWal's Wagenpark
Jetta Mk2 Coupe


Verkocht:
Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl
Golf Mk3 Milestone Variantje
Golf Mk2 Edition One 16vG60
Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline
Reply With Quote
  #7  
Old 22-10-2013, 18:49
VW Johs's Avatar
VW Johs VW Johs is offline
Triple Action Donor
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 912
Default

Komt het mistlicht op deze manier te vervallen ?
Reply With Quote
  #8  
Old 22-10-2013, 19:13
VdubMKII's Avatar
VdubMKII VdubMKII is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 917
Default

Quote:
Originally Posted by vdWal.
zeker leuk! bij remmen gaan alle lampjes feller branden neem ik aan?


Zoals het hierboven gedaan is gaat bij het remmen alleen de buitenste feller branden zoals normaal ook is en de mistlicht functie werkt nog gewoon, je kan het wel zo maken dat de hele balk feller brand bij remmen, dan zou je op de middelste plek ook nog een 21/5w lampje moeten zetten en dan de 21w contacten van alle 3 de lampjes op contact B moeten aansluiten, maar daarmee vervalt je mistlicht functie
Reply With Quote
  #9  
Old 23-10-2013, 09:33
LRR's Avatar
LRR LRR is offline
Getting there...
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 7,567
Default

Leuke how-to !! Bedankt voor het delen.
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster)
Reply With Quote
  #10  
Old 27-10-2013, 22:03
vdWal.'s Avatar
vdWal. vdWal. is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 5,439
Default

Quote:
Originally Posted by VdubMKII
Zoals het hierboven gedaan is gaat bij het remmen alleen de buitenste feller branden zoals normaal ook is en de mistlicht functie werkt nog gewoon, je kan het wel zo maken dat de hele balk feller brand bij remmen, dan zou je op de middelste plek ook nog een 21/5w lampje moeten zetten en dan de 21w contacten van alle 3 de lampjes op contact B moeten aansluiten, maar daarmee vervalt je mistlicht functie


duidelijk! bedankt man

zeker eens leuk hier eens wat mee te doen, heb nog wel een paar van die dingen liggen los
__________________
Actieve topics:
-------------------------
vdWal's Wagenpark
Jetta Mk2 Coupe


Verkocht:
Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl
Golf Mk3 Milestone Variantje
Golf Mk2 Edition One 16vG60
Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline
Reply With Quote
  #11  
Old 12-11-2013, 23:06
Jobo245 Jobo245 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 172
Default

duidelijke tutorial!, had alleen nog 1 vraag over us lights, ik wil ze voor ook inbouwen bij het knipperlicht wat voor lampjes moet ik daarvoor pakken ?
Reply With Quote
  #12  
Old 22-11-2013, 19:09
VdubMKII's Avatar
VdubMKII VdubMKII is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 917
Default

Us Lights voor kun je op verschillende manieren maken, je kan er bv een stadslicht fitting bij maken in je knipperlicht unit, je kunt gewoon een us module kopen of je kan zoals ikzelf heb met 21/5 watt lampjes werken, 21 watt contact op de + van je knipperlicht, 5 watt contact op de + van je stadslicht en dan de min gewoon van het knipperlicht.
__________________
2003 Bmw e39 530D
Golf MK3 Cabrio -> Zomercruiser
Golf MK3 GTI -> Ringtool

Follow me on facebook MW Photography
Instagram VamossDetailing
Reply With Quote
  #13  
Old 22-11-2013, 23:13
Spijky's Avatar
Spijky Spijky is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 443
Default

Als je G60 bumpers heb of dikke bumpers kan je de fitting gebruiken van een t4 usa.
Het artikelnummer pakken van een euro t4 en daar een A achter zetten.
__________________
Dirigent van een geföhnd 4 cil. orkest
Golf MKII GTI G60 5drs
Oma's Edition One 16V
__________________________________________
Golf GTI 8V MKI Waiting for Restauration
Volvo V70 classic 2.5T Daily
Reply With Quote
  #14  
Old 17-12-2013, 23:59
20harmen20's Avatar
20harmen20 20harmen20 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 289
Default

Reply With Quote
  #15  
Old 18-12-2013, 18:41
bobbob's Avatar
bobbob bobbob is offline
VW Addict
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 608
Default

Is dit beetje legaal? Oftewel: Kan je er gedonder mee krijgen met Politie?

En over de us lights voorkant, heb je daar toevallig ook een how to voor?
Quote:
Us Lights voor kun je op verschillende manieren maken, je kan er bv een stadslicht fitting bij maken in je knipperlicht unit, je kunt gewoon een us module kopen of je kan zoals ikzelf heb met 21/5 watt lampjes werken, 21 watt contact op de + van je knipperlicht, 5 watt contact op de + van je stadslicht en dan de min gewoon van het knipperlicht.

Last edited by bobbob : 18-12-2013 at 18:45.
Reply With Quote
  #16  
Old 18-12-2013, 21:52
VdubMKII's Avatar
VdubMKII VdubMKII is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 917
Default

Quote:
Originally Posted by bobbob
Is dit beetje legaal? Oftewel: Kan je er gedonder mee krijgen met Politie?

Zou niet weten waarom dit niet mag, heb het zelf al 2 jaar zo en ook al 2 keer mee door de apk

En over de us lights voorkant, heb je daar toevallig ook een how to voor?

Kan op verschillende manieren, zoals hier al beschreven stond,

Us Lights voor kun je op verschillende manieren maken, je kan er bv een stadslicht fitting bij maken in je knipperlicht unit, je kunt gewoon een us module kopen of je kan zoals ikzelf heb met 21/5 watt lampjes werken, 21 watt contact op de + van je knipperlicht, 5 watt contact op de + van je stadslicht en dan de min gewoon van het knipperlicht.

Als je dikke bumpers hebt kan je het beste doen wat Spijky zegt, dat is het makkelijkste als je een lampje kapot hebt, maar jij had geloof ik dunne bumpers dus zal je of moeten solderen of een module kopen.



__________________
2003 Bmw e39 530D
Golf MK3 Cabrio -> Zomercruiser
Golf MK3 GTI -> Ringtool

Follow me on facebook MW Photography
Instagram VamossDetailing
Reply With Quote
  #17  
Old 19-12-2013, 09:37
bobbob's Avatar
bobbob bobbob is offline
VW Addict
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 608
Default

Okee dankjewel!
Binnenkort maar eens knutselen iig met die achterlichten!
Reply With Quote
  #18  
Old 21-12-2013, 22:29
bobbob's Avatar
bobbob bobbob is offline
VW Addict
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 608
Default

Hey jongens, ik heb een probleem.... Ik had het helemaal zo aangesloten, jippiejajee. Ik aansluiten en testen.
Rechts doet het helemaal goed, precies zoals het hoort, maarja rechts heeft geen mistachterlicht functie.
Links doen 2 lampjes het, behalve de mistachterlicht. Als ik mistachterlicht inschakel gaat de 5w branden en niet de 21w. Ik heb alles goed aangesloten, we hebben het doorgemeten en alles werkt, en werkt op de juiste manier.

Dus wij zijn even gaan bestuderen en meten, en we zijn tot de volgende conclusie gekomen: ik heb een ander binnenwerk dan degene in de how to.
In het voorbeeld: alle lampjes zitten met het omhulsel aan de massa/MIN. De punt van de lamp aan de onderkant is de PLUS.
Bij mij: zoals hierboven staat beschreven, behalve de mistachterlicht. Bij het mistachterlicht is de punt de massa/MIN, en het omhulsel de PLUS. Precies omgedraait dus.

Voorbeeld:
Quote:
Originally Posted by VdubMKII


Mijn lamp:



We hebben een oplossing ook al bedacht: ik moet bij het bovenste cirkeltje van mijn foto een verbinding maken tussen de algemene massa/MIN naar het stuk metaal bij het mistachterlicht, zodat dat de massa/MIN wordt.
Daarnaast moet ik bij de 2 onderste cirkeltjes een stukje eruit slijpen zodat het onderste gedeelte de PLUS wordt.
Hiermee bereik ik dat de omhulsel van de lamp weer de massa/MIN wordt, en de punt de PLUS.

Of hebben jullie misschien nog andere ideeën?

-> Maar hiermee wil ik dus aangeven dat als je dit ook wilt gaan maken, je even goed moet opletten of je het binnenwerk van het voorbeeld hebt, of zo'n binnenwerk als ik heb.

-> Weet iemand van jullie toevallig wat de reden van de verschillende binnenwerken is? Uitvoering, bouwjaar, ...?
Reply With Quote
  #19  
Old 22-12-2013, 17:24
VdubMKII's Avatar
VdubMKII VdubMKII is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 917
Default

Mooi dat je het hebt opgelost en bedankt voor de aanvulling, ik denk dat het verschil idd in het bouwjaar zit, alle lampen wat ik heb gehad zijn zover ik weet van het nieuw type.
__________________
2003 Bmw e39 530D
Golf MK3 Cabrio -> Zomercruiser
Golf MK3 GTI -> Ringtool

Follow me on facebook MW Photography
Instagram VamossDetailing
Reply With Quote
  #20  
Old 22-12-2013, 19:17
bobbob's Avatar
bobbob bobbob is offline
VW Addict
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 608
Default

Zo'n vermoeden heb ik ook, al vind ik het wel apart, aangezien er verder met de lampen niks is veranderd.
Maar dit is dus iig iets waar je even op moet letten als je aan de slag gaat. Ik mag dus lekker gaan hakken, zagen en solderen.... :P
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum