Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Transporter
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 24-09-2008, 12:56
TjallingT3 TjallingT3 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1
Question Koppeling/versnellingsbak + koeling problemen

Hallo allemaal. M'n eerste post en meteen een boel vragen..

Heb 4 maanden geleden een T3 camper 1600 diesel uit 1981 gekocht. Temperatuurmeter deed het soms wel en soms niet. Schakelen naar z'n twee moest met beleid gebeuren. Zoniet dan kraakte de bak. Verder weinig roest en veel spinnen (dus lang stil gestaan..) verder alles erop en eraan en het leukste vervoermiddel dat ik ooit heb gehad.

Koeling:
De temperatuurmeter hield na een maand op. Na veel zoeken tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijk in de bedrading zit. Ging op vakantie dus heb een externe meter op het dashboard geplaatst. Tijdens de 5000 km lange vakantie rit merkte ik dat de radiator alleen aan de bijrijderskant over 15 cm warm wordt. De ventilator slaat dan ook nooit aan (sensoren zijn goed, ventilator ook) Bij zware belasting en lage toeren steeg de temperatuur sterk, hogere toeren bij dezelfde belasting hield de temperatuur ok. Ontluchten lukt niet omdat de ontluchtbout op de radiator muurvast zit. (de vorige eigenaar heeft hier vreemd genoeg een ontluchter zoals op je remleidingen gebruikt, durf weinig kracht te zetten en een ringsleutel heeft geen grip meer) Wel hoor ik wanneer ik de motor afzet klokkende geluiden wat denk ik duidt op lucht in de radiator. Het water staat aan de bestuurderskant wel tot aan de bovenste sensor.

Kan het zijn dat de radiator verstopt zit? Of de aan of afvoerbuis? Hoe kan ik het best op onderzoek uitgaan? Tips voor het afgeronde onluchtingsboutje?

Koppeling/Versnellingsbak:
Op de terugreis na een stop bij een benzine pomp reageerde de bus erg raar op het in z'n achteruit schakelen. Bokken en dansen en niet meer in de versnelling willen. Na de motor uitgezet te hebben weer geprobeerd en gelukkig met nu en dan een kraak naar huis kunnen rijden. Bij thuiskomst schakelde de bak weer als normaal (niet goed maar ook niet slecht). Paar kleine ritjes gemaakt en bij de laatste leek het alsof de koppeling niet helemaal ontkoppelde (bij intrappen van de koppeling werd de t3 toch aangedreven). Schakelen ging dan vanzelfsprekend heel slecht. Het blijkt een hydraulische koppeling te zijn. Het reservoir in de cockpit zit veel te vol (voor de vakantie ook al) en de ontluchtingsbout bij de versnellingsbak is afgebroken.

Kan het zijn dat de koppeling al deze problemen veroorzaakt of zal het een combi van koppeling en versnellingsbak zijn? Hebben jullie ideeen over hoe ik het afgebroken ontluchtingsboutje los kan krijgen?

Hoop dat jullie wat advies hebben.
Reply With Quote
  #2  
Old 28-09-2008, 13:06
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

de boutjes, kun je die nog uitboren?

of het kopje losdraaien door er een sleuf in te zagen, en met een platte schreovendraaier los te draaien?

wat je allemaal vermeld is iig niet goed. ik vermoed dat de bak en koppeling aan het einde van hun latijn zijn...
Reply With Quote
  #3  
Old 30-09-2008, 08:51
BoenderBusT3 BoenderBusT3 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 5
Default

Hallo Tjalling,

Herkenbare geluiden betreffende je bak. Ik heb onlangs een 1900 diesel in laten bouwen en na 2 weken is mijn bak aan gort. De geluiden en gebok komt mij dan hel bekend voor. Eerst ervaar je bij een inhaalaktie veel motorgeluid en een slippende koppeling, maar weinig tot geen schokkende prestaties. Bij loslaten van gas meer power, maar is begin van het einde. Later zul je idd de versnellingen er niet meer lekker in krijgen en gekraak horen. Mijn bak liep na een paar dagen in de vrije stand in de 5-e versnelling en soms gewoon weer na starten door de versnellingen, maar kraken en het geluid van een grindbak werden alleen maar erger. Soms draait een bak droog en is het al te laat...Ik denk dat een andere bak plaatsen noodzakelijk bij jou is. Je temperatuursproblemen kunnen ook schokkende gevolgen hebben door grote slijtage in korte tijd, het is en blijft oud spul. Vloeistoffen controleren en lekkages voortijdig signaleren en zodoende verhelpen. Vaak is een kettingreactie het gevolg, heb ik al ondervonden.

Succes.

Lauwerens
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum