Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 02-08-2017, 10:58
w00Dy w00Dy is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 34
Default SPAL fan als vervanging van de stock ventilator GOLF 1 1.5

Ik heb een Golf 1 cabby 1.5 JB

Als ik de koelvin met de hand probeer rond te draaien gaat dit stroef, ik kan hem niet in een omwenteling slingeren zeg maar.
Bovendien loopt de ventilator motor zelf ook heel heet, dus ik vermoed dat de motor lager zijn beste tijd gehad heeft.

Bijgevolg wil ik de ventilator gaan vervangen door een SPAL exemplaar. Nu kwam ik ergens op het internet tegen dat de originele fan 850 CFM levert (geen idee of dit klopt), mik best naar hetzelfde hoeveelheid of kan ik gerust een SPAL monteren die meer lucht verplaatst?

Kan ik een SPAL ventilator monteren zonder de "fan schroud" en neem ik dan ook best een groter model?

Bijkomend, als ik de oude ventilator aansluit via de thermoschakelaar, ook al is de motor ijskoud. Dan lijkt de motor te knetteren alsof er een slecht contact is. Lopen er altijd stromen door de thermoschakelaar ook als is hij niet "open" omdat hij de schakel-temperatuur niet bereikt heeft?
__________________
Golf Cabrio MK1 GL '83
Reply With Quote
  #2  
Old 02-08-2017, 11:39
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default

Quote:
Originally Posted by w00Dy
Ik heb een Golf 1 cabby 1.5 JB

Bijgevolg wil ik de ventilator gaan vervangen door een SPAL exemplaar. Nu kwam ik ergens op het internet tegen dat de originele fan 850 CFM levert (geen idee of dit klopt), mik best naar hetzelfde hoeveelheid of kan ik gerust een SPAL monteren die meer lucht verplaatst?


Ja, en is ook al snel het geval bij een SPAL

Quote:
Originally Posted by w00Dy
Kan ik een SPAL ventilator monteren zonder de "fan schroud" en neem ik dan ook best een groter model?


Ja, kan. Hoewel het nog beter is om de tijd te nemen en in te bouwen in de behuizing voor maximale prestaties (zie mijn mk1 build topic) voor een idee.

Quote:
Originally Posted by w00Dy
Bijkomend, als ik de oude ventilator aansluit via de thermoschakelaar, ook al is de motor ijskoud. Dan lijkt de motor te knetteren alsof er een slecht contact is. Lopen er altijd stromen door de thermoschakelaar ook als is hij niet "open" omdat hij de schakel-temperatuur niet bereikt heeft?


Zou kunnen wellicht dat iemand anders dit kan opzoeken. Je hebt bijvoorbeeld ook stand 1 en 2 met koelen.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #3  
Old 02-08-2017, 13:53
w00Dy w00Dy is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 34
Default

Bedankt voor je reactie

Quote:
Originally Posted by yuli
Ja, en is ook al snel het geval bij een SPAL
Ja, kan. Hoewel het nog beter is om de tijd te nemen en in te bouwen in de behuizing voor maximale prestaties (zie mijn mk1 build topic) voor een idee.


Dat heb je mooi opgelost

Quote:
Originally Posted by yuli

Zou kunnen wellicht dat iemand anders dit kan opzoeken. Je hebt bijvoorbeeld ook stand 1 en 2 met koelen.


Klopt, echter heb ik de ventilator met twee pinnen.
__________________
Golf Cabrio MK1 GL '83
Reply With Quote
  #4  
Old 02-08-2017, 17:56
DJFD6 DJFD6 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 120
Default

Quote:
Originally Posted by w00Dy
Ik heb een Golf 1 cabby 1.5 JB

Als ik de koelvin met de hand probeer rond te draaien gaat dit stroef, ik kan hem niet in een omwenteling slingeren zeg maar.
Bovendien loopt de ventilator motor zelf ook heel heet, dus ik vermoed dat de motor lager zijn beste tijd gehad heeft.

Bijgevolg wil ik de ventilator gaan vervangen door een SPAL exemplaar. Nu kwam ik ergens op het internet tegen dat de originele fan 850 CFM levert (geen idee of dit klopt), mik best naar hetzelfde hoeveelheid of kan ik gerust een SPAL monteren die meer lucht verplaatst?

Kan ik een SPAL ventilator monteren zonder de "fan schroud" en neem ik dan ook best een groter model?

Bijkomend, als ik de oude ventilator aansluit via de thermoschakelaar, ook al is de motor ijskoud. Dan lijkt de motor te knetteren alsof er een slecht contact is. Lopen er altijd stromen door de thermoschakelaar ook als is hij niet "open" omdat hij de schakel-temperatuur niet bereikt heeft?


Voor €35 heb je een nieuwe fan, wat is het probleem? Ik zou hen origineel houden (dus geen Spal)
__________________
Golf I GTI W65 Pirelli L90E 1983
Reply With Quote
  #5  
Old 02-08-2017, 22:06
w00Dy w00Dy is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 34
Default

Quote:
Originally Posted by DJFD6
Voor €35 heb je een nieuwe fan, wat is het probleem? Ik zou hen origineel houden (dus geen Spal)


Laat ik het een verbetering noemen, de radiator is ondertussen ook 34 jaar oud dus een extra efficiënte fan die de motorruimte ook nog beter koelt is altijd mooi meegenomen
__________________
Golf Cabrio MK1 GL '83
Reply With Quote
  #6  
Old 09-08-2017, 19:27
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

Quote:
Originally Posted by w00Dy
Laat ik het een verbetering noemen, de radiator is ondertussen ook 34 jaar oud dus een extra efficiënte fan die de motorruimte ook nog beter koelt is altijd mooi meegenomen


In de regel koelt de fan de motorruimte niet. Sterker nog, die warmt hij op met lucht via de radiator
Als ik jou was zou ik toch de originele doen. Als je er geen shroud omheen maakt zal de koeling toch niet beter worden dan de standaard vin... En als de motor knettert bij draaiende motor zou ik de thermoschakelaar ook eens vervangen, als je toch bezig bent...
__________________
Golf MK1
Reply With Quote
  #7  
Old 10-08-2017, 15:17
Scirocco type 1's Avatar
Scirocco type 1 Scirocco type 1 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 102
Default

Een 2 standen fan van bijvoorbeeld een cabrio is ook een optie.
Is origineel en levert meer koelvermogen.
Met een nieuwe of goede radiateur moet dat voldoende zijn.
__________________
huidig: Scirocco 1978 & 1977 GLi
gehad: Scirocco 1974 & 1980
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 17:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum