Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 22-08-2014, 17:15
DIY DIY is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 69
Default differentieel syncro blokkeren

Hoi

Heeft er iemand hier wat info over het mechanisme om een syncro diff te blokkeren? Ik weet dat het vacuum gestuurd is en dat de passat G60 syncro knoppen in de console had op de diffs manueel te blokkeren (handig om uit situaties te komen met heel weinig grip voorhanden op de trekkende wielen bv parkeren in diepsneeuw, modder)

Had de rallye ook de knoppen op het dash? ik dacht het niet, maar de diffs zijn er wel voor voorzien en de vacuum leidingen liggen wel. Weet iemand het verhaal hier achter? Is bij de rallye het diff misschien automatisch ingeschakeld bij bv. de achteruit versnelling in te schakenen? Weet weet het antwoord op dit raadsel?
Reply With Quote
  #2  
Old 23-08-2014, 09:30
Turbo-Variant's Avatar
Turbo-Variant Turbo-Variant is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,459
Send a message via MSN to Turbo-Variant
Default

De vacuumbediening wordt inderdaad geschakeld bij het inleggen van de achteruitversnelling.

Weet je zeker dat de Passat Syncro knoppen had om de boel te blokkeren? Is mij nieuw namelijk, en het syncro systeem is qua opbouw hetzelfde als dat van de Rallye. (heb nog een Passat G60 Syncro onderstel liggen, zie weinig verschillen)
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl
Reply With Quote
  #3  
Old 23-08-2014, 12:26
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,805
Default

De visco-koppeling, dat deel wat de verdeling tussen voor en achter regelt (jij noemt het een diff, maar dat is het niet), is niet gemaakt om permanent aan te drijven. Incidenteel zou je hem bij kunnen schakelen door inderdaad een tweede vacuum-lijn te leggen die je zelf kunt schakelen. Zoals Kenny al opmerkt is de standaard layout zo dat de visco bij het inleggen van de achteruit wordt geblokkeerd om zo 4x4 te krijgen. Als het een permanente 4x4 is waar je naar zoekt, dan zou ik de Haldex ombouw overwegen. Het systeem wat jij noemt uit de passat is mij ook onbekend.
__________________
Reply With Quote
  #4  
Old 23-08-2014, 18:37
DIY DIY is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 69
Default

Alvast bedankt voor de inkijk.

Turbo Variant: klopt, de onderdelen van de rallye en de passat G60 syncro zijn onderling uitwisselbaar. Er kunnen misschien kleine verschillen opzitten, maar het past allemaal.
Welja ik heb het ergens een paar weken terug gelezen op het net, er zat zelfs een plaatje bij. Maar nu vind ik die pagina niet terug. Misschien was het een optie die je moest aantikken bij bestelling ofzo? Het was alvast geen aftermarket gedoe. Ik tracht de site terug te vinden, maar het zag er uit zoals http://www.gowesty.com/library_article.php?id=627 bij deze syncro busjes. Daar heb je toch kennelijk ook zo een knop


Veedubber: het is inderdaad voor incidenteel gebruik dat het volgens mijn door VW geimplementeerd werd en het kan volgens mij nut hebben. ik meen me te herinneren dat de redenering was, stel je parkeerd je syncro parralel ana de kant van de weg in diepe sneew. Als ik het goed heb gaan de 2 wielen die in de sneeuw zitten aan 1 kant van de wagen draaien, en doorslippen. De wielen die wel grip hebben, worden niet aangedreven. Daar sta je dan met je dure 4x4. Enkel om weg te geraken kon je dan de visco even blokkeren. Inderdaad niet om echt mee te rijden, enkel op weg te raken.
Reply With Quote
  #5  
Old 23-08-2014, 18:40
MelG60 MelG60 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,448
Default

Ik denk dat dat van het oudere type Passat syncro was, het model met de motor in de lengte.
__________________
1991 Golf GTI 20v 4x4 677pk
1989 Golf 20v turbo 4motion
1990 Golf GTI G60
1990 Golf GTI 16vG60
1991 Golf GTI G60
1991 Golf GTI Edition one G60
1983 Golf GTI 16vG60
1983 Golf GTI G60
2000 Audi S3
Reply With Quote
  #6  
Old 23-08-2014, 18:48
DIY DIY is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 69
Default

Reply With Quote
  #7  
Old 31-08-2014, 08:29
Turbo-Variant's Avatar
Turbo-Variant Turbo-Variant is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,459
Send a message via MSN to Turbo-Variant
Default

Oude Passat heeft inderdaad een geheel ander syncro systeem.

Het Golf/passat35i systeem heeft inderdaad zijn zwakte. Ik geloof dat als er 2 wielen (misschien zelfs 1) geen grip heeft, dat je dan stil staat. (Weet ff niet welk wiel(en))
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl
Reply With Quote
  #8  
Old 31-08-2014, 11:22
Tombo90's Avatar
Tombo90 Tombo90 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 519
Default

Een visco koppeling drijft de achterwielen pas aan als de voorwielen lang genoeg doorslippen. Door de warmte van de wrijving sluit de koppeling zich en drijft dan pas de achterwielen aan.
Vroege modellen van een freelander 1.8 werken hetzelfde echter als de koppeling kapot gaat heb je continue 4x4 maar dit gaat je versnellingsbak in bochten echt niet leuk vinden.
__________________
'06 Passat 3c variant 2.0 tdi
'01 Golf cabrio 2.0
Reply With Quote
  #9  
Old 01-10-2014, 10:56
Carel Ha Carel Ha is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 344
Default

Hoi,
Een golf 2 syncro werk met 60% van de aandrijving voor en 40% achter altijd. En dat kan veranderen naar 40% voor naar 60% achter.
Wat ik in de praktijk heb gemerkt is dat inderdaad er altijd maar 2 wielen worden aangedreven, of linksvoor en rechts achter of rechts voor en links achter. Maar wat de truuc is,.... als je wielen door slippen, een klein beetje de handrem aantrekken daarmee laat je je slipkoppeling "denken" dat je wiel wel een beetje grip heeft en dan stuurt hij ook de kracht door naar de andere kant.
En dit truucje werkt best aardig want heb het al meermalen gebruikt.
Succes en hopelijk word het een mooie syncro winter
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum