Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 31-01-2016, 15:14
Mark_MK1's Avatar
Mark_MK1 Mark_MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Sep 2014
Posts: 678
Default MK1 2.0 16v ABF - Relais tikt en zekering kapot.

Hallo allemaal,

Ik heb een mk1 met ABF motor. heb er circa 4000km mee gereden sinds de bouw en liep altijd geweldig. Maar een paar weken geleden stopte hij ermee bij het optrekken en wil niet meer aanslaan. ben nu al ook 2 weken aan het zoeken.

Nu heb ik dus het probleem dat relais 167 heel erg snel tikt en dan gaat de 20A zekering er uit. heb alle pompen al gecontroleerd, nieuw relais geprobeerd maar dit helpt niks. Ik heb een chip in mijn ecu zitten en een printje voor de startblokkering.

Dus bij contact aan:

relais 167 tikt als een malle, zekering knalt er uit.
startmotor doet het gewoon.
relais 30 werkt ook. (spanning voor ecu dacht ik?)

alle massa punten lijken in orde, hij deed het voorheen ook super.
heb zeer veel forums gelezen over dit probleem. bij de een was het de ecu, bij de ander massa..

Iemand nog tips of hetzelfde probleem gehad?
__________________
Golf 1 1.6 8V >> 2.0 16V ABF >> 1.8 20VT klik
Passat 3BG 2.0 8V
Reply With Quote
  #2  
Old 06-02-2016, 16:27
MartinW0527 MartinW0527 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 265
Default

Relais 167 is voor de brandstofpomp right?
Haal dat relais er eens uit en bekijk met een led tester wat er op welke pin staat.
Voornamelijk die van de stuurstroom die door de ecu geschakeld wordt, grote kans dat dit een naar massa schakelend signaal is.
Als dit een aan/uit signaal is dat overeen komt met het klikken van het relais ligt dat waarschijnlijk aan de aansturing vanuit de ecu.

Het zou goed kunnen dat de ecu kapot is, maar het zou ook kunnen dat er een slechte massa is zoals je zelf al aan geeft, zorg dat je dit voor 100% kan uitsluiten, je zou ook een lichte kabelbreuk kunnen hebben ergens.
Dit geld ook voor de geschakelde plus van de ecu.

Als dit allemaal in orde is, kan je nog even om te proberen, de brandstofpomp handmatig aansturen, dus zonder relais.
Je maakt dan een kabel met een male eindaderhuls (AMP oid) aan beide kanten en die steek je in de hoofdstroom pinnen van je zekeringkast, waar normaal het relais zit.

Succes!
Reply With Quote
  #3  
Old 06-02-2016, 19:09
Mark_MK1's Avatar
Mark_MK1 Mark_MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Sep 2014
Posts: 678
Default

Bedankt voor de tips!

Heb de afgelopen dagen al van alles geprobeerd.
Andere ecu
Andere relais
Benzine pompen getest. (Werken goed)
Alle functies en draden getest.

Blijkt dat er een massa draad die naar mijn motor gaat gesmolten was. Deze heb ik vervangen.
Nu zat er nog steeds een sluting naar mijn geschakelde plus vanaf relais 167. 167 schakeld bij mij de pompen, lamda en injectoren. Dus ik heb de afgaande geschakelde plus vanaf 167 een voor een doorgeknipt. Eerste draad doorgeknipt, contakt aan, en de pompen liepen voor een aantal seconden en stopte hierna. Dit is dus goed.

Toen een poging gedaan tot starten. Alles werkte, geen sluiting, dus de zekering bleef heel. Alleen sloeg hij niet aan. Dit klopte omdat ik de plusdraad had dooorgeknipt van de injectoren. Dat is dus de draad die sluting maakt met massa.

Nu moet ik nog de kabelboom uit tapen vanaf de zekeringkast tot ik het punt vind waar hij sluiting maakt.

Word vervolgt.
__________________
Golf 1 1.6 8V >> 2.0 16V ABF >> 1.8 20VT klik
Passat 3BG 2.0 8V

Last edited by Mark_MK1 : 06-02-2016 at 19:14.
Reply With Quote
  #4  
Old 07-02-2016, 20:50
Mark_MK1's Avatar
Mark_MK1 Mark_MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Sep 2014
Posts: 678
Default

Opgelost.. bijna

Na nog wat testen en klooien toch maar de kabelboom er uit getrokken. (pokkewerk)

eenmaal uit de auto, de boom helemaal uitgetaped. en binnen een aantal seconden was de sluiting gevonden. 2 massa draden waren volledig gesmolten. 1 hiervan in een plus draad. 1 massadraad van de bobine gesmolten, en 1 massadraad van de grote ronde stekker aan het blok.

alle draden zijn inmiddels vervangen, en de rest van de boom nagekeken. alleen nog een aantal nieuwe stekkertjes met rubber afdichting vast maken en dan kan hij er weer in.

waarom de massa draden gesmolten zijn is mij nog onduidelijk. ik vermoed de bobine, hier heb ik een nieuwe van besteld voor de zekerheid. ook heb ik tussen de massadraad naar het blok een 10A zekering gezet in aparte houder. dit om het eventueel smelten van draden in de toekomst tegen te gaan.








__________________
Golf 1 1.6 8V >> 2.0 16V ABF >> 1.8 20VT klik
Passat 3BG 2.0 8V
Reply With Quote
  #5  
Old 07-02-2016, 21:13
Pewi Vwteam Pewi Vwteam is offline
Married to PC
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,896
Default

Moet goed komen kerel hopelijk is het probleem opgelost app me maar weer bij vragen.
__________________
toerental versterkers, Voor bij 20vt, tdi, in mk 1 mk2 info pb.

Immo off voor de digi 3.8 en me7
Digi. Edc15 Edc16 me7.xx med 9.1


KABELBOOM OP MAAT vag only.
Reply With Quote
  #6  
Old 07-02-2016, 21:46
Mark_MK1's Avatar
Mark_MK1 Mark_MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Sep 2014
Posts: 678
Default

Quote:
Originally Posted by Pewi Vwteam
Moet goed komen kerel hopelijk is het probleem opgelost app me maar weer bij vragen.

Gaat zeker goedkomen
__________________
Golf 1 1.6 8V >> 2.0 16V ABF >> 1.8 20VT klik
Passat 3BG 2.0 8V
Reply With Quote
  #7  
Old 11-02-2016, 05:36
Mark_MK1's Avatar
Mark_MK1 Mark_MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Sep 2014
Posts: 678
Default

Hij doet het!

Kabelboom er gister in gelegd. Starten en lopen
Nieuwe bobine er ook in boor de zekerheid.
__________________
Golf 1 1.6 8V >> 2.0 16V ABF >> 1.8 20VT klik
Passat 3BG 2.0 8V
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 06:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum