Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 07-01-2013, 21:28
robertoal robertoal is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 245
Default Golf MK1, zoveelste TDI ombouw.

Ter inleiding: hiervoor had ik de passat mk1 via dit forum gekocht, hierbij was het blok vrij vlot stuk gelopen. 1900td ingelepeld; helaas niet op tijd afgekregen en ik MOEST vervoer hebben; iemand aangeboden hem in te ruilen op een golf.. 1.6d.
Traag als stront (ondanks de vrij korte bak) maar er werd wederom gegarandeerd dat het blok echt goed was (en volledige rivisie had ondergaan, definitie hiervan schijnt nogal te verschillen haha)
Je raad het al: blok lijkt niet helemaal fris. Zit zo nu en dan een ratel in, vervolgens is het weer weg, verbruikt ook wat olie; toch nog iets van 25000 km mee kunnen rijden maar goed, toch zuur.
Aangezien het chassis zeer goed is nu het besluit genomen het nu gewoon meteen goed te doen: AFN/AHU erin.
Helaas ligt het TFSI project dus WEER stil..

Wat ik graag, met behulp van jullie, nu graag zou willen doen is een keer een echt duidelijke lijst opstellen met wat er gedaan moet worden. Heb inmiddels legio fora gelezen en weet het meeste nu toch wel (althans dat denk ik nu) eventueel zelfs met prijzen erbij. Vind het alleen jammer dat niet alle informatie centraal te vinden is, daarnaast is het voor mezelf nu handig om alles duidelijk neer te zetten zodat fouten zoveel mogelijk voorkomen kunnen worden.

Maak hier alvast een begin, zal dit proberen bij te houden nagelang het project. (al de informatie hier heb ik van zowel engels als nederlandse fora, als er iets niet goed in staat laat het me aub weten)

Welk blok moet ik hebben?
1z -> 90pk niet verstandig als je wat meer pk's wilt, zuigers schijnen het zwakste punt te zijn. Ook zijn er problemen met de krukas bout, naar wat ik weet hebben de volgende 2 blokken daar geen last van.
AHU -> 90 pk: beste keus voor mtdi (technisch hetzelfs als AFN)
AFN -> 110 pk: Niet het beste voor mtdi vanwege VNT
Welke nog meer??

Optie 1 (meest eenvoudig): 020 bak houden + mtdi
simpelst optie dus: je bestelt bij da-brt een mechanische pomp, zet hem erop, laat de pomp door hem afstellen en draaien maar.
Dingen die je moet aanpassen/kopen/doen:
1. motorsteun distributie (overige steunen zitten aan de versnellingsbak) moet je hebben van een ???1.8??? of een 1.6/1.6td, hierbij moet je iets van de steun afslijpen.
2. Je kan alle elektra behouden van je oude blok als deze diesel is, een bezine kabelboom kan je geloof ik met minimale aanpassingen ook gebruiken.
3. De distributie kap van de tdi zal je aan moeten passen zodat de steun erop kan.
4. Intercooler plaatsen: vaak wordt geroepen mercedes sprinter intercooler, als je het gemakkelijk wilt houden -> niet doen. past allemaal wel alleen zit de aansluiting bij distributie zeide praktisch tegen de dynamo aan.
Wat nog meer schijnt te passen:
- bmw x5 3.0d intercooler
- meerdere saab intercoolers.
Intercooler buizen die je nodig hebt: (met dank aan mark89769, gejat van hem.)
- 2x 90 graden verloop van 57mm naar 51mm
- 1x 45 graden bocht 51mm
- 1x recht koppelstuk 51mm
- 2x alu pijp rechts 51mm
- 1x recht verloop van 51mm naar 38mm
5. Dat was hem geloof ik wel zo;n beetje?

Nadelen:
020 bakken zijn niet de sterkste, dus met serieus vermogen wordt dit een probleem. Uitzondering zijn de 16v 020 bakken die schijnen wat sterker te zijn.
Je koppeling.. tja je verdubbelt het vermogen en koppel zo'n beetje geloof dat het tot 90/100 pk net gaat daarboven moet je of een zwaardere drukgroep en koppeling nemen (sinter koppeling?) of de 02a bak monteren.

Voordelen:
Relatief eenvoudige ombouw; kind kan de was doen

Optie 2: De volle mep: 02a icm eltectro pomp/ecu.
Dit is de meest ingewikkelde optie.. vooral de elektra houd een hoop mensen tegen, ik hoop hier iets meer duidelijkheid in te scheppen in de loop van dit project met behulp van jullie forummers

Motorblok:
1. motorsteun distributie (overige steunen zitten aan de versnellingsbak) moet je hebben van een ???1.8??? of een 1.6/1.6td, hierbij moet je iets van de steun afslijpen.
2. De distributie kap van de tdi zal je aan moeten passen zodat de steun erop kan.
3. Intercooler plaatsen: vaak wordt geroepen mercedes sprinter intercooler, als je het gemakkelijk wilt houden -> niet doen. past allemaal wel alleen zit de aansluiting bij distributie zeide praktisch tegen de dynamo aan.
Wat nog meer schijnt te passen:
- bmw x5 3.0d intercooler
- meerdere saab intercoolers.
Intercooler buizen die je nodig hebt: (met dank aan mark89769, gejat van hem.)
- 2x 90 graden verloop van 57mm naar 51mm
- 1x 45 graden bocht 51mm
- 1x recht koppelstuk 51mm
- 2x alu pijp rechts 51mm
- 1x recht verloop van 51mm naar 38mm

Versnellingsbak:
1. Je hebt 2 steunen nodig voor de bak deze zijn op meerdere plekken te kopen, vergeet niet rubbers erbij te nemen. Sommige gaan voor poly, ikzelf stel comfort wat meer op prijs en wil gewoon de standaard units.
2. Standaard hebben de auto's hydrolische koppeling, deze kan je ombouwen naar kabel koppeling door middel van een hevel van T4 icm de een andere (passat 35i) kabel, nummers zijn respectievelijk: 02A 141 708 B en: C357721335E
3. Standaard hebben de auto's schakelen door middel van die stangetjes, deze kan je volledig vervangen door een kabelschakelingsysteem (dus pook met draadje) van een golf 3. andere optie is om set te kopen die de stangen passen maakt (a 150 euro op marktplaats)
4. Assen 100mm van een golf cabrio of een scirocco 16v

Elektra:
Je hebt hier 2 opties: alleen het motorstuk bewaren met de remschakelaar e.d. of de volledige kabelboom omzetten.
Ik persoonlijk denk dat het mooiste is alles over te zetten, dit zal wel wat extra werk vergen, ik hoop hier zelf ook hulp bij te krijgen weet namelijk nog niet helemaal hoe ik dit aan ga pakken.
Zeker als je zo;n oude zekeringskast hebt zou ik gewoon direct alles over zetten.

Misc:
Pedalenset van een passat ???? past min of meer direct heb ik begrepen? Misschien kan iemand hier wat licht op werpen?

Na al dit gelul voor de afwisseling wat plaatjes:


















Nu nog wat vragen om het feest van deze avond weer af te ronden:
Er staat een AFN blok te koop met 200k op de teller, ik kan hem niet horen lopen: waar moet ik op letten? tips? Of is het advies koop een donor? (voor de rest zit alles erbij:ecu/klokkenspel/etc.)
Er zitten assen bij dit setje die pas zijn op een golf 2 ->passen die ook op een golf 1?

Qua electra:
Ik ga dus de kabelboom volledig omleggen, stekkers omsolderen etc.
Ik heb een stroomschema van de ahu/1z is dit redelijk hetzelfde?
Heeft iemand misschien een compleet schema van een golf3 of aanverwant?
Ook zoek ik nog een compleet kabelschema van een golf 1 1.6d uit 1980 :-)
Zal van elke stekker die omgebouwd moet worden (zoals de verlichting, waarschuwingslichten etc een foto maken zodat het voor andere ook duidelijk is!
Toch twijfel ik nog over wat het handigste is.. de volledige kabelboom zal echt een tering werk zijn omdat geen enkele stekker wss past.. hoe hebben jullie dat gedaan? alles bij de zekeringskast omgesoldeerd? of toch nog een stukje golf 1 gehouden?

Bij voorbaat dank voor de reacties! en als mensen het nut hier niet van inzien laat het me even weten dan doe ik het niet voor niks
Reply With Quote
  #2  
Old 07-01-2013, 21:52
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default

Motorsteun aan de distributiezijde kan je gewoon van een benzine bigblock (1.5 of hoger) pakken, of inderdaad die van een Golf 1 diesel, en dan een stukje eraf slijpen.

Elektra kan je ook doen zoals Zollie dat heeft gedaan (vind ik persoonlijk ook wel leuk): ECU vrij laten programmeren van blokkering en pedalen signalen etc, en een soort stand alone kabelboom maken door de boom zo te snoeien dat je alleen een plus en een min overhoudt.
Het is even vogelen, maar dat kan je gewoon buiten de auto doen en hoef je niet 9876234 stekkers om te solderen.
Reply With Quote
  #3  
Old 07-01-2013, 22:00
robertoal robertoal is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 245
Default

Dank voor je antwoord!
Dat is serieus een goed idee.. enig idee waar ik dat kan laten doen; de standaard chiptuners willen het vaak niet..

Moet dan wel nog is even kijken hoe ik de kilometer teller aan de praat krijg.. welke kabel moet ik hiervoor gebruiken?
Reply With Quote
  #4  
Old 07-01-2013, 22:12
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Yup, ik heb inderdaad e kabelboom stand-alone naast mijn gewone dieselbedrading liggen!

Opmerkingen daarbij:
-Ik gloei via het 'oude' relais, niet via de ECU.
-Dan heb je een extra watertemperatuursensor nodig (oude kabelboom 2x, TDI-boom 1x). Een stuk om dat tussen je waterslang te plaatsen koop je voor 15 euro op internet.
-De geschakelde plus die NIET uitgaat (X-relais!) tijdens het starten haal je van de zwarte draad van je oude dieselpomp. Deze stuurt het relais dat de TDI-boom van 12V voorziet.
-Als je toch gaat chippen laat je gelijk dus startblokkering weghalen. Ook heb ik andere irrelevante signalen laten weghalen.

Voordeel hiervan vind ik dat ik op elk moment met weinig werk de auto weer als gewone diesel kan bouwen, en het TDI-pakket in een andere auto kan steken!



Trouwens, wat is dat toch altijd met die 100mm assen? Waarom prop je niet gewoon 90mm flenzen in de bak?
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius

Last edited by Zollie : 07-01-2013 at 22:14.
Reply With Quote
  #5  
Old 07-01-2013, 22:14
Wouter42's Avatar
Wouter42 Wouter42 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 1,505
Default

Toch zonde dat mensen dingen veel beter doen voorkomen dan dat ze daadwerkelijk zijn.. Ziet er wel leuk uit! En ik zou een completen donor kopen, maar welk blok, mag de rest hier beantwoorden.
__________________
Daily: Jaguar XF 2.2D Sportbrake '15
Project: VW Golf 1.8t GTI '99
Reply With Quote
  #6  
Old 07-01-2013, 22:19
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

een 020 bak is prima te gebruiken hoor,ijzersterk spul.
ik zou de kabelboom van de tdi op je originele stoppenkast aansluiten,scheelt je een bult gemartel en stelt geen fluit voor.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #7  
Old 07-01-2013, 22:21
robertoal robertoal is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 245
Default

Kijk :-) goede tips!
Over de geschakelde plus: je bedoelt dat ie niet uit gaat tijdens het starten? vandaar dat je hem van pomp afhaalt?
Kan je mij vertellen welke chippert jij gebruikt hebt? en waar deze beste man zit? Eventueel de kosten erbij?

Mij wordt altijd verteld dat de 100mm assen cruciaal zijn vanwege het extra vermogen.. Jij bedoelt dus dat ik gewoon mijn standaard asjes met flenzen kan houden? Of wel de flenzen veranderen die de bak in gaan?
Reply With Quote
  #8  
Old 07-01-2013, 22:23
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

90 of 100mm flenzen hoef je je ook niet blind op te staren.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #9  
Old 07-01-2013, 22:39
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Quote:
Originally Posted by robertoal
Kijk :-) goede tips!
Over de geschakelde plus: je bedoelt dat ie niet uit gaat tijdens het starten? vandaar dat je hem van pomp afhaalt?
Kan je mij vertellen welke chippert jij gebruikt hebt? en waar deze beste man zit? Eventueel de kosten erbij?

Mij wordt altijd verteld dat de 100mm assen cruciaal zijn vanwege het extra vermogen.. Jij bedoelt dus dat ik gewoon mijn standaard asjes met flenzen kan houden? Of wel de flenzen veranderen die de bak in gaan?


Vroeger reed een 115pk 5pitter benzine ook op 90mm flenzen. Als ik soms lees hoeveel moeite of geld het is 100mm assen te vinden... Steek je 90mm flenzen erin en je bent klaar

Ja de voeding voor de TDI kabelboom haal je vanachter je zekeringkast, en de aansturing voor het relais van je oude draad van brandstofpomp. Normaal gaan je verbruikers uit tijdens het starten, de brandstofpomp uiteraard niet. Dit heeft me wel een avondje frustratie gekost voordat ik bedacht dat ik tijdens het starten mijn TDI-boom weer uitschakelde
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #10  
Old 07-01-2013, 23:05
robertoal robertoal is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 245
Default

op zich wel waar, maar een afn met chip heeft toch al gauw 140 pk niet waar? En het gaat in essentie om het koppel, daarmee sloop je dingen of bazel ik wederom onzin?

Het zijn de kleine dingetjes die het langst duren haha! dank voor je tip, scheelt mij de frustratie :-D

Maar als ik het zo hoor dan kan ik net zo goed de 020 bak houden.. scheelt een hoop gezeik; daarnaast heb ik er een hagelnieuwe koppeling drukplaat EN afgedraait vliegwiel in zitten..
De koppeling zal het wel moeilijk krijgen nu denk ik met 340nm ???
Ik heb een FF bak eronder zitten, met een eind overbrenging van 3.89, volgens de site rij je dan 130 km.u bij 3500 toeren (geen idee welke banden..)
Handige site om de bakken te vergelijken:
Overzicht
Als de bak en koppeling het inderdaad zullen houden laat ik een langere 5 erin zetten..
Reply With Quote
  #11  
Old 07-01-2013, 23:10
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

alles staat of valt met hoe je er mee omgaat.heb gasten gezien die om de haverklap een bak kapot hadden,maar je wilde ook niet zien hoe die reden.koppeling laten klappen,constant met wielspin wegjammeren etc,ja daar is het niet voor gemaakt.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #12  
Old 07-01-2013, 23:25
robertoal robertoal is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 245
Default

Zo'n type ben ik dan weer net niet, dat scheelt.
Ben zo'n iemand die stug altijd torretje warm rijd en pas bij de wat hogere toeren het koppel laat loskomen.
Denk dat ik toch maar de 020 hou dan, even andere 5 erin en dan heb je toch wel een ideale snelweg cruiser.
Daarnaast scheelt het toch ettelijke honderden euro's en mocht ie stuk gaan, zit zo een nieuwe in.
Heb toch nog wel twijfel of de koppeling het gaat houden; maar dat zie ik dan wel weer, brand ik in ieder geval mijn brand nieuwe op haha
Reply With Quote
  #13  
Old 07-01-2013, 23:28
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default



rijd ook met een 020 bak achter 1.6 benzine turbo.had er een 200mm tdi [max 250nm] plaat in,heb nu deze sinterbronsplaat laten maken want hij slipt.
maargoed,dat is allemaal nog simpel te realiseren.je moet het allemaal een beetje naar eigen inzicht doen,iedereen doet het op zijn eigen manier.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #14  
Old 07-01-2013, 23:42
robertoal robertoal is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 245
Default

Wederom dank voor je antwoord.
Mooi plaatje! eet sinterbrons niet je vliegwiel op?
Ga het allemaal gewoon proberen, we zullen het wel zien.

Zaterdag maar even dat blokje ophalen, hopen dat het wat is.
Waar moet ik op letten?
- speling turbo
- olie sporen rond blok
- olie sporen rond uitlaat van auto waarin ie zit
- vragen of er olie verbruik was

rottige is dat ik hem dus niet kan horen en ik inmiddels al 2 keer genomen ben..
Dus hoe meer tips hoe beter!
Reply With Quote
  #15  
Old 08-01-2013, 00:39
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default

Toevallig heb ik me de laatste ook wat verdiept in versnellingsbakken etc, en heb ik ook een FF bak achter m'n Jetta hangen.
Een FF bak heeft al de zwaarste 5e versnelling die te vinden is (0.71)...echter een iets lichtere eindoverbrenging (3.89) dan laten we zeggen een 4T bak (die heeft de zwaarste totale overbrenging, eindoverbrenging 3.67).
Heel toevallig heb ik weer een CHD bak liggen, dat is in principe een 4T maar dan met 100mm flenzen. Mijn plan was om de eindoverbrenging van de CHD in de FF bak te frotten.
Dan heb je dus een nog zwaardere overbrenging dan met een 4T
En dan uiteraard meteen de klinknagels eruit en een boutset erin. Dan moet de boel wel heel blijven.

Maargoed, dat waren maar hersenspinsels, ik ga er hoogstwaarschijnlijk gewoon een ASD in hangen, 02a bak dus
Reply With Quote
  #16  
Old 08-01-2013, 10:24
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Ik ben zoals ik je ook al per mail aangegeven heb bang voor een 020 bak met een mechanische TDI. Die hebben meer koppel dan een electronische uitvoering.

Maar voor jou zijn de kosten belangrijk en dan zou ik inderdaad het vermogen laag houden.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #17  
Old 08-01-2013, 10:27
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Oh ja, een sprinter intercooler is een waardeloze intercooler. Qua flow en pressuredrop en ook qua sterkte op de plastic kappen.

Ik adviseer meestal die van een transporter T5 (of vito) of die van een iveco turbo daily beide volledig alu, en goede flow.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #18  
Old 08-01-2013, 10:39
robertoal robertoal is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 245
Default

@ gertjan:
is toch helemaal geen gek idee? heb een kennis die werkt met vw versnellingsbakken hem is even vragen of die as zomaar is over te zetten, zou toch graag 130 km.u willen kruisen op 2000 toeren
Waar kan je die bouten kopen? zet ik die erin als het zooitje toch eruit ligt.

@da-brt
Dat wist ik dan weer niet, appart dat zoveel mensen ze gebruiken dan
die t5 intercooler ziet er op zich goed uit maar twijfel toch een beetje over de aansluitingen, idealiter wil je dat de distrikant hoog zit of schuin omhoog staat zodat hij de dynamo mist, de andere kant moet ie juist laag zijn zodat ie de accu mist.
Reply With Quote
  #19  
Old 08-01-2013, 10:50
oettinger_18's Avatar
oettinger_18 oettinger_18 is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,481
Default

Ik heb een mercedes intercooler en ik ben er zeer blij mee. Bij dynamo inderdaad wat krapjes maar heb zowiezo paar cm speling ertussen het past ook goed. Rij er al 3 jaar mee geen problemen niks Maar iedereen heeft zo zijn eigen mening
Reply With Quote
  #20  
Old 09-01-2013, 20:08
robertoal robertoal is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 245
Default

Hij had het over de flow van de intercooler, niet dat ie niet werkt
Maar ik ga denk ik voor een megane intercooler, aansluitingen perfect op de goede plek, alleen niet super groot.. Maar dat lijkt me niet heel erg aangezien ik het chippen toch maar even laat wachten, eerst maar even standaard rond rijden met 110 pk.

Heeft iemand een stroomschema van de AFN? Ik heb wel eentje van een AHU kunnen vinden, afn wordt lastiger.. Of kan ik ook die van een a6 afn pakken?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 04:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum