Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Wielen en banden
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 31-08-2007, 15:20
Zweiter's Avatar
Zweiter Zweiter is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 3,209
Default Treksterkte wielbouten 8.8 voldoende?

Ik ben voor mn nieuwe setje 3delig op zoek naar een setje aparte wielbouten. Nu kan ik een set krijgen (zijn officieel geen wielbouten) met een treksterkte van 8.8. Is dit voldoende? Ik meen me te herinneren dat bij mijn adapters bouten met een sterkte van 10.9 zaten, maar is 8.8 ook voldoende?

ik hoor het graag! Sander
__________________
Tiger Cosworth: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=101933
Reply With Quote
  #2  
Old 04-09-2007, 11:14
Zweiter's Avatar
Zweiter Zweiter is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 3,209
Default

iemand? anders wijzig ik mijn plan en ga ik conische wielbouten met treksterkte 10.9 pas maken. Dat plan krijgt bij mij nu steeds meer de voorkeur trouwens... Ik wil geen ongelukken met afgebroken wielbouten!
__________________
Tiger Cosworth: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=101933
Reply With Quote
  #3  
Old 04-09-2007, 12:23
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

wat is het aandraaimoment voor de bouten?
Klasse 8.8 is nogal huis/tuin/keuken, maar ik kan me voorstellen dat het ook prima voldoet.
De velg hoeft alleen tegen de naaf aangetrokken te worden, en is gecentreerd op het naafgat.

Als je het aandraaimoment weet (fabr. specs.) dan kan je ook uitrekenen of een 8.8 bout sterk genoeg is.
max. aandraaimoment voor een 8.8bout is 72.5Nm

Bij een 10.9bout 107Nm.

Afschuiving heb je geen last van, aangezien de velg afschuift op de naaf en niet op de bouten. Let wel, mits de wielbouten hard genoeg aangedraaid zijn.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #4  
Old 04-09-2007, 14:29
RKR's Avatar
RKR RKR is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 281
Send a message via MSN to RKR
Default

Velgen zet je meestal vast met 110-120 Nm, dus voor een 8.8 bout nogal kritisch. Zeker als je een paar keer de wielen erop en eraf hebt gehad, lijkt het me niet zo'n strak plan. Ga maar op safe en neem 10.9 bouten !

Succes!

Edit: ik weet niet wat voor aparte wielbouten je zoekt, maar is het misschien een idee als je op de sloop gaat vragen? Daar hebben ze vaak een (of meerdere) bak staan met allemaal wielbouten erin. Ff zoeken, maar heb je vaak voor niks of een prikkie echte wielbouten!
Reply With Quote
  #5  
Old 04-09-2007, 14:43
Zweiter's Avatar
Zweiter Zweiter is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 3,209
Default

ik heb hier genoeg echte wielbouten liggen alleen moet ik zogenaamde "flachbundbolzen" hebben voor montage van mijn velgen. dus geen conische of bolconische, maar vlakke. Probleem is alleen dat deze niet meer leverbaar zijn (en flink aan de prijs, wanneer leeverbaar!). Ik heb inmiddels al een systeem bedacht om toch conische wielbouten te kunnen gebruiken, dus dan gebruik ik toch bouten met een sterkte van 10.9. Toch bedankt voor het meedenken allemaal!
__________________
Tiger Cosworth: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=101933
Reply With Quote
  #6  
Old 12-09-2007, 10:03
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

deel je systeem eens even dan!!

Wat ook kan; Studs icm wielmoeren. Studs kan je zo kopen in 10.9 sterkteklasse en de wielmoeren zijn geen probleem om met een "vlakke kant" te kopen.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #7  
Old 12-09-2007, 10:29
Zweiter's Avatar
Zweiter Zweiter is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 3,209
Default

Quote:
Originally Posted by martiepartie
deel je systeem eens even dan!!

Wat ook kan; Studs icm wielmoeren. Studs kan je zo kopen in 10.9 sterkteklasse en de wielmoeren zijn geen probleem om met een "vlakke kant" te kopen.


wat jij als laatste voorstelt kreeg ik als oplossing van het duitse www.kaefer-motorsport.de. Ik wilde zelf stalen voorloopstukken laten draaien. probleem is namelijk dat de gaten ook te ruim zijn voor de bouten. die ruimte moet ook mooi opgevuld worden wil de sterkte van de wielbouten betrouwbaar zijn. zie onderstaande tekening van hoe ik het in gedachten heb. of het werkt? geen idee, maar "practice makes perfect!"


__________________
Tiger Cosworth: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=101933
Reply With Quote
  #8  
Old 12-09-2007, 11:25
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

Je velgen zijn waarschijnlijk bedoeld voor speciale wielmoeren die met de velg meegeleverd zijn geweest. ik zou eerst proberen via de fabrikant deze moeren zien te krijgen, omdat deze waarschijnlijk een bepaalde pasvorm/tolerantie hebben.
Reply With Quote
  #9  
Old 12-09-2007, 11:31
Zweiter's Avatar
Zweiter Zweiter is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 3,209
Default

klopt, zogenaamde flachbundbolzen, hier links te zien. niet meer leverbaar is me verteld.




ze adviseren me dus wel zogenaamde studs (draadeinden) te monteren met flachbundmuttern. die kunnen ze leveren en kosten totaal (incl verzending uit Duitsland) ongeveer 150 euro. hier die speciale vlakke moeren.




de hulzen die ik wil draaien hebben in principe dezelfde functie alleen worden die conisch geboord zodat ik conische bouten kan gebruiken. het is gewoon erg belangrijk dat ze precies passen en geen speling in de bout/velg toelaat.
__________________
Tiger Cosworth: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=101933
Reply With Quote
  #10  
Old 12-09-2007, 11:53
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

zou jouw eigen oplossing doen! Kost denk ik een stuk minder, en werkt het zelfde.
Zou wel de bussen met een glijpassing laten draaien en ze met Locktite 'lijmen'.
Of je laat ze in de velg persen? En laat ze uit RVS draaien, anders gaat het zo lelijk roesten.

Ik moet zelf ook nog eenzelfde soort oplossing maken om Compomotive velgen onder mijn polo te zetten.
Het probleem is dat deze ook nog excentrisch geboord moeten worden om 5mm steekverschil op te vangen..

Vandaar dat ik zelf ook al aan studs gedacht had, en daar een vulbus voor te draaien icm een platte wielmoer.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 17:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum