Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Seat
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 17-10-2022, 09:24
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 945
Default Seat Arosa 1.4 16v houd soms kort in

Onze Seat Arosa uit 2002 houd tijdens het rijden soms heel kort in.
Dit doet hij al heel lang, soms weer een tijd niet, dan weer wel etc.

Hij doet het weer nu het wat kouder is, maar zowel bij droog als nat weer. Ook deed hij het eerst vooral kort na het starten, maar de laatste tijd ook gewoon onderweg. Vorige week zag ik de toerenteller sneller zakken als het toerental, het lijkt me dus een elektrisch probleem.
Zaterdag nog de bobine gewisseld, bougies en kabels gecontroleerd, toen liep hij weer goed. Vanmorgen weer 4x ingehouden, als hij het doet bij stationair loop slaat hij dus af. Hij start dan wel weer gewoon.

De motor is een 1.4 16v met motorcode AUB.
Een collega gaf als tip om het contactslot eens te controleren, maar zijn er nog meer dingen waar ik naar kan kijken? Als het een draadbreukje ergens is dan ben ik wel ff aan het zoeken....
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #2  
Old 17-10-2022, 18:54
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 945
Default

Op de weg naar huis viel hij weer een aantal keer uit, begon al vlakbij het werk.

Onderweg met de sleutel zitten spelen en ja hoor, als ik hem omhoog en van me af druk valt de auto helemaal uit. Moet dan ook het contact uit/aan zetten om hem weer tot leven te brengen, zelfs het interieur lampje gaat aan alsof je gestopt bent.

Wilde toch even met een andere sleutel proberen, daarmee krijg ik het niet voor elkaar (bij stationair loop op de oprit). Wel liet ik de sleutel na openen in de deur zitten en gingen de ramen geheel open... donderde het passagiersraam naar beneden. Maar dat is alweer gemaakt.
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #3  
Old 04-11-2022, 14:17
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 945
Default

Gisteren wilde mijn vrouw hem meenemen, maar ze kwam niet eens weg. Hij startte wel, maar bij gas geven sloeg hij meteen af.
Ik heb hem vandaag ook gebruikt. Eerst de accu leeg gestart, dus met een starthulp aan de praat gekregen en daarna even warm laten draaien.
Daarna weggeweest en maar 1x even ingehouden. De garage heeft hem uitgelezen:
P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)
P0638 (Throttle actuator control)
P0321 (Ontsteking / Distributeur Motortoerental Input Circuitbereik / Prestaties)

Die bovenste lijkt mij niet zo spannend. De gaspedaal positie lijkt al ergens op, maar waarom valt ie dan (kort) compleet uit?
Dan blijft de onderste over; iets met de ontsteking. Zo voelt het ook gewoon. Volgende week eens kijken of ik met een andere DIS bobine verbetering merk.
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #4  
Old 04-11-2022, 16:13
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by daNpy
Gisteren wilde mijn vrouw hem meenemen, maar ze kwam niet eens weg. Hij startte wel, maar bij gas geven sloeg hij meteen af.
Ik heb hem vandaag ook gebruikt. Eerst de accu leeg gestart, dus met een starthulp aan de praat gekregen en daarna even warm laten draaien.
Daarna weggeweest en maar 1x even ingehouden. De garage heeft hem uitgelezen:
P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)
P0638 (Throttle actuator control)
P0321 (Ontsteking / Distributeur Motortoerental Input Circuitbereik / Prestaties)

Die bovenste lijkt mij niet zo spannend. De gaspedaal positie lijkt al ergens op, maar waarom valt ie dan (kort) compleet uit?
Dan blijft de onderste over; iets met de ontsteking. Zo voelt het ook gewoon. Volgende week eens kijken of ik met een andere DIS bobine verbetering merk.


De P0321 duidt mijn inziens op een foutieve krukassensor. De ex-arosa van mijn vriendin deed namelijk hetzelfde. Code noemt ook een fout bij Input van motortoerental.

Als je probeert te starten en hij wil niet aanslaan, beweegt de toerenteller naald dan wel?
Reply With Quote
  #5  
Old 04-11-2022, 18:45
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 945
Default

Ik had even verder gelezen en idd, de krukas sensor kan wel eens de boosdoener zijn.

Als hij niet start beweegt de toerenteller naald wel, maar hij start niet omdat de ontsteking elke keer kort wordt onderbroken (althans zo lijkt het). Hij slaat bijna aan en dan toch weer even niet, etc.
Ik zal die sensor en bedrading eens inspecteren. Zit deze gewoon aan de bakzijde in die keerring (zoals ik het bij mn Golf heb gemaakt)?
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #6  
Old 05-11-2022, 16:58
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 945
Default

Sensor bedrading bekeken, weinig aan te zien. Het eind is wel ingetaped, wat een beetje verdacht is natuurlijk. Maar er is wel meer aan de bedrading "gekloot" bij deze auto.
Volgens internet moet je het inlaatspruitstuk demonteren, de koelvloeistof verdeler, stalen kvs buis en de startmotor.
Maar als je enkel de startmotor demonteert ben je er meteen...
Het is niet echt prettig, er zit wel een heleboel plastic rommel te vervelen en je kan overal maar met 1 hand bij. Heb alles weer terug gebouwd en nu loopt ie nog steeds. Van de week nog eens kijken naar het werk toe en dan nog eens uit laten lezen als hij het weer doet. Lukraak shit vervangen is ook niet handig.
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #7  
Old 07-11-2022, 12:36
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Ik moet eens even kijken, maar misschien heb ik er nog 1 liggen.
__________________
Reply With Quote
  #8  
Old 07-11-2022, 13:34
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 945
Default

Ik moet toegeven dat ze niet heel duur zijn op Autodoc. Of je moet heel dicht in de buurt wonen (Helmond/Venray)?
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum