Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 01-09-2021, 18:40
Ironvw Ironvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 365
Unhappy Vliegwiel problemen t2b

Ik heb in de vakantie de motor uit mijn bus gehaald voor groot onderhoud en om verschillende lekkages te dichten

1 van de lekkages was de krukas keerring

Ik ben echter vergeten om het vliegwiel te markeren toen ik het eraf heb gehaald

Ik heb het vliegwiel eraf gehaald en de krukaskeering vervangen en vervolgens een paar dagen erna de motor op bdp gezet voor andere werkzaamheden en toen was ik dus de uitlijning kwijt

Ik kwam na het terug monteren van de motor in de bus,er pas achter dat ik de krukas had verdraaid nadat ik het vliegwiel eraf heb gehaald en dat hij daarom hoogst waarschijnlijk verkeerd erop zit

Ik heb gelukkig veel verschillende foto,s gemaakt en weet daarom ook hoe de krukas poulie stond toen ik het vliegwiel eraf heb gehaald en hoe het vliegwiel erop zat toen ik het eraf haalde

Wat ik dus niet meer weet is in welke slag de poulie moet staan want als ik hem terugzet zoals hij stond kan het ook zijn dat hij 180 verkeerd staan

Mijn vraag is dus

Is het heel ernstig dat ik het vliegwiel er verkeerd heb opgezet ?
Ik weet dat je het eigenlijk moet markeren maar als ik lees in sommige handboeken ook dat het niet heel erg is als het verkeerd gaat

Ik heb ondertussen al 300 km gereden voor ik erachter kwam dat ik het verkeerd heb gedaan en vraag me nu af of dit schade zou kunnen veroorzaken in/aan de motor?

Is er manier om er toch nog achter te komen hoe hij erop moet ?
Als ik een nieuw vliegwiel bij de auto-onderdelen handel koop heb ik ook geen merktekens dus hoe weet je dan in zo,n geval hoe hij gemonteerd moet worden ?

Ik hoop dat jullie hier raad mee weten want ik weet eigenlijk niet of en hoe ik dit op moet lossen
Ik baal er wel erg van dat ik dit fout heb gedaan

Het gaat over een luchtgekoelde 1600 motor uit een t2b
Reply With Quote
  #2  
Old 03-09-2021, 12:56
Ironvw Ironvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 365
Default

Niemand die hier iets van weet ?
Reply With Quote
  #3  
Old 08-09-2021, 09:15
Zeend's Avatar
Zeend Zeend is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 1,388
Default

Hoi,
Weinig luchtgekoelde mensen meer hier.
Ik weet niet of, en zo ja, hoe goed de combinatie krukas-vliegwiel in de fabriek is gebalanceerd. En zelfs al is dat destijds gedaan, of een vorige sleutelaar er zorgvuldig mee is geweest. In de loop der jaren is het vliegwiel er vast wel vaker afgehaald!

Zoals je zelf aangeeft, heb je er geen last van. Geen zorgen maken dus.

Is je lekkage nu verholpen? Er zijn verschillende kwaliteiten keerringen.. en er zit ook nog een rubber ring in de krukas zelf.

Jens
__________________
KCN regio Fryslân
Reply With Quote
  #4  
Old 08-09-2021, 20:47
vagg freak vagg freak is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 667
Send a message via MSN to vagg freak
Default

Vaak past een vliegwiel maar op een manier ivm het patroon of een pasbus heb je een foto van de krukas zonder viegwiel
__________________
golf mk1 g40
golf1 cabrio
Golf mk7 variant
Polo 6r
Reply With Quote
  #5  
Old 10-09-2021, 19:33
Zeend's Avatar
Zeend Zeend is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 1,388
Default

Quote:
Originally Posted by vagg freak
Vaak past een vliegwiel maar op een manier ivm het patroon of een pasbus heb je een foto van de krukas zonder viegwiel


Bij een Keverblokje (c.q. type 1 motor) past een vliegwiel op 4 manieren.

Jens
__________________
KCN regio Fryslân
Reply With Quote
  #6  
Old 10-09-2021, 20:19
Ironvw Ironvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 365
Default

Quote:
Originally Posted by vagg freak
Vaak past een vliegwiel maar op een manier ivm het patroon of een pasbus heb je een foto van de krukas zonder viegwiel


Ik heb nog wel foto,s van hoe het vliegwiel erop zat en ik heb ook foto,s van hoe de krukas poulie stond

Maar aangezien de krukaspoulie 2x ronddraait voor 1slag weet ik nooit zeker of hij goed staat
Reply With Quote
  #7  
Old 10-09-2021, 20:23
Ironvw Ironvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 365
Default

Quote:
Originally Posted by Zeend
Hoi,
Weinig luchtgekoelde mensen meer hier.
Ik weet niet of, en zo ja, hoe goed de combinatie krukas-vliegwiel in de fabriek is gebalanceerd. En zelfs al is dat destijds gedaan, of een vorige sleutelaar er zorgvuldig mee is geweest. In de loop der jaren is het vliegwiel er vast wel vaker afgehaald!

Zoals je zelf aangeeft, heb je er geen last van. Geen zorgen maken dus.

Is je lekkage nu verholpen? Er zijn verschillende kwaliteiten keerringen.. en er zit ook nog een rubber ring in de krukas zelf.

Jens


De meeste lekkage,s zijn verholpen maar ik heb helaas wel teveel axiale krukas speling dus hij blijft wel iets lekken

Op het moment heb ik niet de financiën om het goed op te lossen dus dat wordt iets voor volgend jaar

De o-ring op het vliegwiel heb ik ook vervangen
Reply With Quote
  #8  
Old 06-07-2023, 10:01
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Is toch een kwestie van uitshimmen bij deze blokken?
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #9  
Old 06-07-2023, 10:03
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 945
Default

Quote:
Originally Posted by Ironvw
Ik heb nog wel foto,s van hoe het vliegwiel erop zat en ik heb ook foto,s van hoe de krukas poulie stond

Maar aangezien de krukaspoulie 2x ronddraait voor 1slag weet ik nooit zeker of hij goed staat

Hoe draait de krukas poelie 2x rond voor 1 slag? Zit die niet direct op de krukas net als het vliegwiel?
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #10  
Old 07-07-2023, 19:21
vagg freak vagg freak is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 667
Send a message via MSN to vagg freak
Default

Cilinder 1 via het bougie gat op arbeid zetten 4 op tuimelen
Dan vliegwiel er terug op. Axiaal lager speling kun je uit vullen mits niet veel speling. Is het loopvlak waar de keering oploopt netjes evt deze dunner draaien/slijpen
__________________
golf mk1 g40
golf1 cabrio
Golf mk7 variant
Polo 6r
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum