Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Luchtgekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #461  
Old 31-03-2014, 13:37
pieterveenstra's Avatar
pieterveenstra pieterveenstra is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 433
Default

Kick:

Het is weer een tijdje geleden, maar er is weer wat beweging rondom de hele kever hobby.

Bij mijn 1679 heb ik een (veel) te grote eindspeling geconstateerd, dus het werd tijd dat we dit eens van dichterbij gingen bekijken. De hoofdlager die direct achter het vliegwiel zit, is zwaar ingeslagen in het carter, waardoor een axiale speling van +/- 1,6mm was ontstaan.

Reden dat dit ontstaan is heeft te maken met het feit dat ik mijn carter 2 jaar geleden nooit heb laten lijnboren en op heb laten meten. Alles is eigenlijk gewoon weer lukraak in elkaar gezet. Hier pluk ik nu de (rotte) vruchten van Gewoon dom natuurlijk, maar dit is weer een leerproces!

Oplossing hiervoor kan zijn: Lijnboren, of op zoek gaan naar een goed nieuw carter. Dit laatste is uiteindelijk de keus geworden, aangezien ik goed aan een (revisie) carter kon komen met 8mm draadeinden (sterker). Dit onderblok is in het verleden eens gereviseerd door volkswagen zelf en hierbij is een nieuw carter gebruikt met een ondermaats geslepen krukas. Het carter is ook nog blank op de plek waar normaal een motornummer staat , alleen in het hoekje staat een VW recycle embleem met de nummers AG er heel licht in geslagen.

Het carter is in een zeer nette staat en heeft na revisie niet bijzonder veel km's gemaakt Tevens heb ik alles (carter, krukas en drijfstangen) op laten meten. De krukas was niet in top conditie, maar mijn 'oude' krukas gelukkig wel, dus die kan ik her-gebruiken. Voor de rest geen op of aanmerkingen.

Nu dus weer van voor af aan bezig met het opbouwen van 1679 v2.0



Oude blok slopen



Buiten het carter om geen schade aan de ingewanden. Nokkenas ga ik gewoon hergebruiken net als alle nokvolgers. Uiteraard wel alles gedocumenteerd in volgorde.



Verder met het nieuwe carter >> Na een douche met de hogedrukreiniger, de ovenreiniger uit het keukenkastje gejat



Full-flow gemaakt net als het oude carter



NPT draad tappen in de gang vanaf de oliepomp. Deze wordt afgedicht met een 1/4e plug.



Om mijn Wanrooij 'avontuur' niet nog eens te beleven, heb ik er voor gekozen om een temperatuursensor op deze plek te monteren Mooie 1/8e NPT Ebay sensor



Carter gedoopt in een 90 liter specie-kuip vol met heet water, afwastabletten en Vanish Oxi Action
Het geheel is nu brandschoon. Alleen de oliekanalen nog een keer met remreiniger en perslucht schoonblazen en het carter nog een keer in bad, dan ben ik pas gerust.

Het uitlaatsysteem vond het ook wel genoeg na 20.000km en besloot eens flink te gaan rotten. Ook hiervoor ben ik vervangende onderdelen gaan zoeken. Via KS een mooie 2e hands spaghetti kunnen kopen voor weinig en een paar nieuwe J-pipes besteld. Gelijk maar besloten dat ik de spaghetti wilde gaan 'wrappen', hierdoor zijn we hopelijk af van die lelijke roestbende. En we hebben er weer een paar pk's bij Het resultaat mag er best zijn:




De 'tape' (gemaakt van glasvezel en vast nog ander spul) eerst in een emmer warm water gegooid, hierdoor zet het iets uit en is het wat flexibeler tijdens het wikkelen. Ook kan het mooi om de pijp heen krimpen als het opdroogd, waardoor het nog wat strakker gaat zitten
__________________
1960's Beetle Resto
Reply With Quote
  #462  
Old 31-03-2014, 16:03
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

Lekker bezig
Reply With Quote
  #463  
Old 07-04-2014, 16:16
pieterveenstra's Avatar
pieterveenstra pieterveenstra is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 433
Default

Gaat wel best aardig ja

Onderblok zit alweer in elkaar. Alles is opgemeten en gecheckt. Carter hoefde niet gelijnboord te worden en mijn oude krukas voldoet nog prima Het geheel weer in elkaar gezet met de juiste Kolbensmidt lagers, zowel drijfstangen als de krukas zelf.

Zal kijken of ik vanavond weer wat fotootjes kan posten.
__________________
1960's Beetle Resto
Reply With Quote
  #464  
Old 13-05-2014, 19:26
pieterveenstra's Avatar
pieterveenstra pieterveenstra is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 433
Default

Hatseflats! Alles loopt altijd uit (de hand), maar het beestje rijdt weer

Uiteindelijk ook een paar andere cilinderkoppen gezocht en pas gemaakt voor mijn 1679cc cilinders. De oude cilinderkoppen waren ruim op de klepgeleiders, wat weer de nodige gevolgen had. Wel weer erg veel werk en moest ook weer het nodige doen aan de in en uitlaatkanalen.

Cilinders heb ik gehoond en heb nieuwe zuigerveren gemonteerd. De oude zuigerveren waren compleet op, kans is groot dat het Taiwan troep was, aangezien het geen Mahle set is, maar AA. Stootrand was nauwelijks te vinden in de cilinders, dus slijtage zat op de veren. Misschien dat het stiekem ook wel kwam door een ietwat te brute inloopperiode

Genoeg tekst; plaatjes!





































En hij gaat weer als een trein


__________________
1960's Beetle Resto
Reply With Quote
  #465  
Old 13-05-2014, 19:34
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

filmpje!
Reply With Quote
  #466  
Old 13-05-2014, 20:22
pieterveenstra's Avatar
pieterveenstra pieterveenstra is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 433
Default

Quote:
Originally Posted by René
filmpje!


Kwaliteit

__________________
1960's Beetle Resto

Last edited by René : 13-05-2014 at 20:25.
Reply With Quote
  #467  
Old 13-05-2014, 20:26
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Volgens mij lekt hij een beetje koelvloeistof!
Reply With Quote
  #468  
Old 24-06-2014, 20:33
pieterveenstra's Avatar
pieterveenstra pieterveenstra is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 433
Default

Gewoon even wat fotootjes van de afgelopen tijd











En dan nog even een tipje van de sluier voor (hopelijk) het eind van de zomer :




__________________
1960's Beetle Resto
Reply With Quote
  #469  
Old 26-06-2014, 17:01
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Smoothies?
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #470  
Old 26-06-2014, 21:09
BeetleGrandDad's Avatar
BeetleGrandDad BeetleGrandDad is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 453
Default

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Smoothies?


Eind van de zomer: voor de winterbanden natuurlijk.....
Reply With Quote
  #471  
Old 17-02-2018, 21:46
tonnie-89 tonnie-89 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 18
Default

Helemaal doorgelezen prachtig om te zien en een schitterend resultaat
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 07:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum