Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Karmann Ghia (typ 14 & 34)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 31-01-2006, 19:08
Franklin's Avatar
Franklin Franklin is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 670
Default karmann cabrio '67 resto

afgelopen zaterdag heeft mijn broer het er toch op gewaagd. Zonder ook maar een foto gezien te hebben is hij zaterdag ochtend om 6 uur vertrokken richting friesland. ik zelf kon helaas niet mee en moet het net als jullie enkel met foto's doen.
De karmann zou als donor gaan dienen voor zijn project. Hij zocht nog een body want de bodem is al helemaal afgelast en aangepast. zoals porsche remmen en de achter wieltjes recht.
Eenmaal daar zag de body er wel goed genoeg uit om als donor te dienen. erg rot was hij niet dus dat kon de koop niet tegen houden. de moterkap werd niet eens geopend en de auto werd gekocht.
Eenmaal thuis werd de auto van de trailer gehaald en even een kleine fotoshoot met de kever (ook uit 67) ernaast.


Afgelopen maandag werd de auto voor het eerst op de brug gereden en nader geinspecteerd.


Na een klein half uur klooien met de achterklep die niet open wilde hebben we een poging gewaagd om hem te starten dit met behulp van:
The axe effect


Uiteindelijk kregen we hem aan de praat maar dan gewoon met start pilot hier is een filmpje van met een special effect. dus filmpje zal ik ook nog wel even uploaden en zo snel mogelijk posten.
Ik zal jullie op de hoogte houden van enkele vorderingen en zal ook een keer een aantal foto's van de bodem plaatsen.
MVG franklin

Last edited by franklincabrio'79 : 13-10-2007 at 19:53.
Reply With Quote
  #2  
Old 01-02-2006, 16:37
lowghia's Avatar
lowghia lowghia is offline
VW Guru
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 765
Default

super! maar uhhh.. is het geen 68er???
Reply With Quote
  #3  
Old 01-02-2006, 16:42
Franklin's Avatar
Franklin Franklin is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 670
Default

als het goed is 1967 tenminste datstond op de papieren

Ook hebben ze mij verteld dat de buis over de tank die van rechts naar links(vulopening) loopt alleen bij een 67er is(de stang zie je achter het reserve wiel op de middelste foto.)
Reply With Quote
  #4  
Old 01-02-2006, 17:15
lowghia's Avatar
lowghia lowghia is offline
VW Guru
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 765
Default

ik vroeg het vanwege het tankklepje dan is van het modeljaar 68 dus of het is een 68 of hij is gemaakt december 67.
één van de eerste die met een tankklepje van de lopendeband kwam dus
Reply With Quote
  #5  
Old 01-02-2006, 17:25
Franklin's Avatar
Franklin Franklin is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 670
Default

dan moet het zoiets zijn want het klopt wel wat je zegt over het tankklepje dat las ik net op www.karmann-ghia.nl. ik zal vanavond even vragen aan mijn broer naar de papieren. ben benieuwd
Reply With Quote
  #6  
Old 01-02-2006, 23:08
Franklin's Avatar
Franklin Franklin is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 670
Default

Ik heb de juist info over de karmann. hij is modeljaar 68 maar zelf uit augustus 67.
Reply With Quote
  #7  
Old 02-02-2006, 13:31
vwcrewcab's Avatar
vwcrewcab vwcrewcab is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,598
Default

Quote:
Originally Posted by franklincabrio'79
Ik heb de juist info over de karmann. hij is modeljaar 68 maar zelf uit augustus 67.


Maf dat ze in agustus 67 al winsten dat het een 68-tiger zou worden
__________________
Grt Frederic.

Quote:
Originally Posted by -Jens-
soms moet je de koe gewoon recht in de kont kijken wil je weten waar de stront vandaan komt
Reply With Quote
  #8  
Old 02-02-2006, 13:59
the hanz's Avatar
the hanz the hanz is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 653
Default

het model jaar begon bij de fabriek altijd na de zomervakantie dus een 67'er van augustus of later is modeljaar 68 en dat gaat elk jaar zo verder
__________________
i like bling

68'er ponton
volgend project 4 schijven en 2110cc in de ponton
67'er daily
Reply With Quote
  #9  
Old 02-02-2006, 15:10
airy's Avatar
airy airy is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 504
Send a message via AIM to airy
Default

Cool man alvast succes met het projekt
__________________
Het kan nooit laag genoeg zijn
Reply With Quote
  #10  
Old 02-02-2006, 17:09
vwcrewcab's Avatar
vwcrewcab vwcrewcab is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,598
Default

Quote:
Originally Posted by the hanz
het model jaar begon bij de fabriek altijd na de zomervakantie dus een 67'er van augustus of later is modeljaar 68 en dat gaat elk jaar zo verder


Aha, wat leer ik iedere dag weer veel bij
__________________
Grt Frederic.

Quote:
Originally Posted by -Jens-
soms moet je de koe gewoon recht in de kont kijken wil je weten waar de stront vandaan komt
Reply With Quote
  #11  
Old 25-02-2006, 10:36
Franklin's Avatar
Franklin Franklin is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 670
Default

Ik zal eerst eens vertellen wat de plannen zijn voordat ik meer foto's plaats.
Zo'n 3 jaar geleden heb ik erg rotte karmann ghia coupe gekocht uit '72.
De bedoeling van mn project toen was nog niet zo duidelijk maar ik wist wel dat ik een auto wilde waar er maar weinig van waren.
In eerste instantie heb ik nog aan een 356 zitten denken maar na een gesprek met iemand die al 5 jaar met een 356 resto bezig was, kwam ik er al snel achter dat dat een erg kostbare zaak is. Dus de afweging , spijlbus, ovaal of karmann ghia gemaakt en uiteindelijk voor de karmann ghia gegaan.
Wat heb ik in die 3 jaar gedaan, tja te weinig eigenlijk maar ik heb tussendoor nog wel even dit www.littlejackass.nl gebouwd.


Ik heb al snel besloten om niet voor origineel te gaan maar laten we zeggen, technisch gemodificeerd. Het eerste wat ik gedaan heb is het chassis in een subframe gehangen om zodoende de gaten waar de body mee vast zit over te kunnen nemen. Bij deze auto waren er "vakkundig" hoekstalen van 80x80x4mm aangebracht tussen body en bodem en rondom afgelast. Gelukkig heb ik een snijbrander en hele grote slijptol tot mijn beschikking om ze weer te kunnen scheiden. Het hele chassis hangt in beugels waarmee ik het chassis rond kan draaien om zodoende overal goed bij te kunnen. Daarna heb ik een irs achterwielophanging onder het chassis gelast. Tevens nieuwe (imitatie) bodemplaten erin. Vervolgens alle lasnaden van voor tot achter doorgelast en afgeslepen. Hieronder is de gatenkaas nog te zien


wel handig die gaten om dingen in op te hangen zoals de luchtslang


Als donor voor de irs achterbrug heb ik een halve 1302 gekocht


Op dit moment ben ik tevens bezig de wielophangingen terug te monteren en een 944 remsysteem te monteren.
Ik ga eerst de hele auto lassen en samenstellen om daarna alles te demonteren en te spuiten.
Ik zoek op dit moment nog de 944 achterremmen, dus als iemand nog iets heeft liggen ?

Na 3 jaar zoeken heb ik nu endelijk een geschikte body gevonden voor het chassis, oftewel een 67-er cabrio. Het chassis van deze 67-er is er dramatisch aan toe en restaureren is onbegonnen werk. Vandaar ook mijn keuze om van 2 "auto's" 1 te maken

Hoe lang het project gaat duren weet ik nog niet en maakt me eigenlijk ook niet uit.
Met de 67-er kever kan ik lekker cruisen op dit moment en ik ben daarnaast actief binnen de keverclub nederland in de clubshop.
Reply With Quote
  #12  
Old 27-02-2006, 10:32
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default

er valt van een cabiro best wat leuks te maken


__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote
  #13  
Old 27-02-2006, 12:08
Franklin's Avatar
Franklin Franklin is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 670
Default

hele mooie maar ik mis de fuchsen. Maar de reacties vallen me echt tegen. de eerste drie dagen nog wel maar nu niks meer. trouwens ook niet op keversite.nl
Reply With Quote
  #14  
Old 27-02-2006, 12:14
danielle's Avatar
danielle danielle is offline
Postwhore
 
Join Date: May 2004
Posts: 1,080
Send a message via MSN to danielle
Default

Ben erg benieuwd, ziet er wel uit als een jaren plan. Maar dan heb je ook iets wat je zelf enorm mooi vindt. Ik wens je heel veel Su6!
__________________
Kever Club Nederland Regio Zuid-Holland
www.keverclubzh.nl
Reply With Quote
  #15  
Old 27-02-2006, 12:57
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default

Quote:
Originally Posted by franklincabrio'79
De karmann zou als donor gaan dienen voor zijn project.
Hij zocht nog een body want de bodem is al helemaal afgelast en aangepast.


Quote:
Originally Posted by franklincabrio'79
Zo'n 3 jaar geleden heb ik erg rotte karmann ghia coupe gekocht uit '72.
De bedoeling van mn project toen was nog niet zo duidelijk maar ik wist wel dat
ik een auto wilde waar er maar weinig van waren.


Quote:
Originally Posted by franklincabrio'79
Maar de reacties vallen me echt tegen.
de eerste drie dagen nog wel maar nu niks meer. trouwens ook niet op keversite.nl


Niet om het één of ander, maar je bent een klein beetje onduidelijk... is het nou je broer's project,
of jouw project ??
Denk dat de mensen er daardoor niet goed hoogte van krijgen.. het leest namelijk een stuk leuker
als degene die het post, ook de eigenaar/bouwer van de auto is, tenminste dat vind ik wel.
Een Karmann is ook een beetje een "moeilijke" auto.. de meeste mensen vinden een kever of bus
helemaal te gek, terwijl er voor de andere luchtgekoelde VW's vaak maar een beperkte animo is..
Ik weet ook niet hoe dat komt....
Ik persoonlijk vind de dichte uitvoering van een typ14 Karmann Ghia vele malen mooier van lijn dan
een cabrio, maar das persoonlijk.
Misschien ook omdat ik van een cabrio nog niet echt sprekende voorbeelden heb gezien.

Je plannen zijn iig goed, want ik zie ergens ook nog een type4 motor liggen
(ps, wat ga je met de overbodige -dichte- type14 Karmann doen ???)
__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!

Last edited by Area-51 : 27-02-2006 at 12:59.
Reply With Quote
  #16  
Old 27-02-2006, 18:45
Franklin's Avatar
Franklin Franklin is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 670
Default

het is idd mijn broer zijn project maar ik kopieer alle tekst uit zijn topic op keversite.nl schilt me een berg werk, ik kopieer het zodat ook volksforum er weer een karmann project bij heeft. En het zal nog wel even duren voordat er aan de motor begonnen kan worden. Hij wil eerst alles klaar hebben, is er geld over????? dan komt de motor.
Reply With Quote
  #17  
Old 28-02-2006, 22:10
Brothersinbeetles's Avatar
Brothersinbeetles Brothersinbeetles is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 235
Default

Quote:
Originally Posted by franklincabrio'79
de reacties vallen me echt tegen. de eerste drie dagen nog wel maar nu niks meer. trouwens ook niet op keversite.nl

Kruk@b (oh sorry Area-51) slaat de spijker wel een beetje op de kop. Dat v/h feit dat een KG een beetje een exoot is en blijft. Persoonlijk deel ik ook zijn mening t.a.v. coupé vs. cabrio...
Bovendien staat of valt de interesse ook bij de updatefrequentie, de projectvoortgang, doe je iets anders dan anders, etc. En niet iedereen zal reageren, maar wel je topic(s) lezen / bijhouden. Je zit toch ook niet echt te wachten op het zoveelste "toppie ga zo door" antwoord toch? Een forum is voor mij primair om antwoorden / ideëen te geven en te krijgen en niet voor "showing off & talking nonsense".
__________________
Brothers in Beetles & Ghia's
Aircooled Chill Out

'54 Oval - '62 Notch - '69 Type 14 Ghia
Reply With Quote
  #18  
Old 01-03-2006, 11:55
Franklin's Avatar
Franklin Franklin is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 670
Default

oke klopt allemaal maar nu weer terug naar de resto.

Ik ben al een tijdje bezig om uit te vissen hoe ik mijn auto straks super laag kan maken. Toch wil ik wel de straat thuis in en uit kunnen en dat betekend: drempels. De geschikte oplossing zou zijn om een luchtvering systeem toe te passen. De vering hoeft niet volledig op de balgen te dragen. Het is maar dat de auto zeg maar een 5-10 cm omhoog en omlaag kan. Voor de vooras ben ik zelfs al een tijdje bezig om een mechanisch systeem uit te tekenen met solid works, maar het wil nog niet zo lukken gezien de beperkte ruimte. Nu heb ik inmiddels gelezen dat er diverse balgen en schokbrekers zijn waar e.e.a mee mogelijk is maar wat ik mis, is bijvoorbeeld duidelijke specs als lengte van de schokbrekers (volvo240) in ingeschoven stand. Wie heeft hier meer info, foto's, tekeningen van? Zijn bijvoorbeeld de schokbrekers van een 740 hetzelfde?
Of is er iemand in de buurt van waalwijk waar ik eens langs kan komen om te bekijken hoe dit gemaakt is en de werking kan zien.

Gaarne jullie reacties
Reply With Quote
  #19  
Old 07-03-2006, 15:13
Fahrvergnugen's Avatar
Fahrvergnugen Fahrvergnugen is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 1,407
Default

is bijvoorbeeld duidelijke specs als lengte van de schokbrekers (volvo240) in ingeschoven stand. Wie heeft hier meer info, foto's, tekeningen van? Zijn bijvoorbeeld de schokbrekers van een 740 hetzelfde?
Of is er iemand in de buurt van waalwijk waar ik eens langs kan komen om te bekijken hoe dit gemaakt is en de werking kan zien.

Gaarne jullie reacties[/QUOTE]

vraag het eens aan michael86 hij heeft volvo schokbrekers en komt uit Tilburg. www.deboxer.nl
suc6
__________________
If some is good and more is better, then too much should be just about right!

O/NN #125
www.fast-air.skynetblogs.be
Reply With Quote
  #20  
Old 14-08-2006, 22:32
jppiggen's Avatar
jppiggen jppiggen is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 89
Default vorderingen project

hoewel ikzelf vaak op t volksforum aanwezig ben, onder mn broer zn naam, was ik nog geen lid. Dus snel maar even aangemeld om zodoende mn topic te kunnen updaten:

Na de demontage ben ik begonnen aan de volgende fase namelijk het verwijderen van de verf en plamuur van de auto
met dank aan mijn broer voor het begin

ik kwam er al snel achter dat 3 to 5 mm plamuur lastig verwijderen is met een tolletje op de boormachine. Meteen maar even voor het groffere werk gegaan. Een staalborstel voor op de grote slijptol.
gewapend met een stofkapje, gezichtsmasker en oordoppen aan de slag gegaan, gevolg overal stof en nog eens stof.




na een uurtje ontstond bovenstaand resultaat, plamuur, plamuur en nog eens plamuur.
Ook alvast wat plaatwerk aangeschaft voor het binnenscherm, bedankt nog henk





het oude binnenscherm ga ik met mn nieuwe luchtzaagje verwijderen. onder het motto; goed gereedschap is het halve werk.

roest roest en nog eens roest, ik wordt het opvegen van de zooi zo langzamerhand ook wel zat. Rara wat is dit ooit geweest:




als er nog mensen zijn met plaatwerk in de aanbieding, ik hoor t graag

groet j-p
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum