Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 19-04-2015, 19:33
Piedjee Piedjee is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2011
Posts: 151
Default Probleem aandrijfas Jetta 2 1.3 na installeren andere bak

Na een goede zaterdag werk eindelijk mijn 085-bak (CHL, Golf 3 1.4 '94) achter de 1.3nz van de Jetta gehangen. Alle versnellingen zijn in te schakelen na het afstellen en de motor klinkt een stuk beter dan ervoor aangezien de drukgroep, koppeling en druklager mee vervangen zijn. Nu valt mij het volgende op. Bij het rijden is duidelijk een zacht bonkend geluid te horen links voor (bestuurderskant,korte aandrijfas) alsof hier iets aanloopt.

Nu vraag ik mij af wat dit precies is, aangezien ik dit opgelost wil hebben en weer veel relatief probleemloze kilometers kan maken

Het volgende stel ik vast:
-de 085 bak vergeleken met de oude 084 bak is van flens tot flens 1 cm breder (21, nogwat tegenover 22,nogwat).
-las ergens dat de aandrijfas van een 085 bak korter is dan een 084 bak, iemand die dat kan bevestigen
-bij beide wielen van de grond en draaien met de hand heen en weer is rechts alleen het 'getik' van het bewegen van de flens te horen, links echter ook een tweede geluid, gebonk wil ik het niet noemen, komt wel bij het wiel vandaan.
-bij uitsturen voorheen was ook soms gekraak te horen, dus dat wees al naar de homokineet
-mijn auto is verlaagd, ligt niet met het subframe op de grond maar mijn telefoon past er nog tussen op z'n kant bij de onderlip (dikke bumpers), dus de aandrijfassen staan al vlakker.

Kan iemand mij vertellen wat hier precies het probleem is? En hoe op te lossen?

groeten Peter-Jan

Foto's van de bak en aandrijfas:







Reply With Quote
  #2  
Old 19-04-2015, 19:37
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

De korte as van een nieuwe bak is korter en belangrijker de lange as is ook anders


Je zou wellicht de flensen kunnen wisselen als je een beetje geluk hebt
Reply With Quote
  #3  
Old 20-04-2015, 02:52
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #4  
Old 25-04-2015, 15:09
Piedjee Piedjee is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2011
Posts: 151
Default

Flensen lijken op het oog hetzelfde, zitten aan de bestuurders kant ook op dezelfde afstand van de bak. Denk dat het probleem is dat de aandrijfas te lang is. Deze staan normaal gesproken zo /-\, en als je 'm helemaal platgooit zp \-/. Omdat ze bij mij zo staan --- dat ze dus te ver insteken en de homokineet dat dus niet leuk vindt. Alleen lees ik verder bijna niks over een aandrijfas inkorten? Hoever moet ik hem inkorten? Auto gaat absoluut niet omhoog, platgooien is ook een optie maar heb liever dat ik het plein nog afkom met een kortere aandrijfas.

Last edited by Piedjee : 25-04-2015 at 15:36.
Reply With Quote
  #5  
Old 25-04-2015, 19:17
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Je kan ook de fuseekogel aan die kant zo ver mogelijk naar buiten trekken om wellicht 0,5cm te winnen.
Maar, als je de bout uit de motorsteun draait (die achter de bak) ligt de motor dan gecentreerd? Als je de steun bekijkt achter de motor, ligt die ook gecentreerd?

Kan me moeilijk voorstellen dat je as te lang is. Of hij moet een verwisseld zijn met die van een golf 3 ofzo.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #6  
Old 02-05-2015, 21:40
Piedjee Piedjee is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2011
Posts: 151
Default

Quote:
Originally Posted by tim_j
Je kan ook de fuseekogel aan die kant zo ver mogelijk naar buiten trekken om wellicht 0,5cm te winnen.
Maar, als je de bout uit de motorsteun draait (die achter de bak) ligt de motor dan gecentreerd? Als je de steun bekijkt achter de motor, ligt die ook gecentreerd?

Kan me moeilijk voorstellen dat je as te lang is. Of hij moet een verwisseld zijn met die van een golf 3 ofzo.


Quote:
Originally Posted by jellehier
De korte as van een nieuwe bak is korter en belangrijker de lange as is ook anders


Je zou wellicht de flensen kunnen wisselen als je een beetje geluk hebt


Het is opgelost! Flens aan de passagierskant was inderdaad langer, oude flens van de 084 bak gemonteerd en dat probleem opgelost. Bonkende geluid aan de bestuurderskant was te wijten aan een slechte homokineet. Andere aandrijfasgemonteerd en ik kan nu weer probleemloos rondrijden.

Dank jullie wel!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum