Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 14-10-2007, 13:20
Franklin's Avatar
Franklin Franklin is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 670
Default golf diesel '83

Na ongeveer een jaar zoeken op internet naar een leuk golfje diesel met wat werk voor een aangenaam bedrag, dan eindelijk een golfje gevonden.

Ik wilde persee een diesel, niet vanwege de kilometers maar geef nou eenmaal niet veel om benzine auto's. En doe ook aan tractorpulling. Het liefst natuurlijk dan een turbodiesel, maar die zijn tegenwoordig goud waard lijkt het wel.

Gisterenmiddag(13-10-2007) rond half 3 samen met mijn broer dus afgereisd naar belgie. Geel om precies te zijn. Het is altijd maar afwachten bij wie je terecht komt en hoe je ontvangen wordt. Met behulp van de tomtom reden we in 1 keer goed. Bij aankomst zag ik in de verte een kont van een kever staan, dus in elk geval volkswagen liefhebbers.

Ik wist dat de auto wat uiterlijke minpunten had maar dat is geen ramp. Zolang hij van onder maar hard is en technisch in goede staat verkeerd ben ik al blij. Dit was dus allemaal het geval en na een kort gesprek over de prijs leidde het tot een koop.

Maar dan natuurlijk de manier van "overschrijven", dat woord kennen ze in belgie niet eens, de laptop werd tevoorschijn getoverd en een brief met gegevens van de koper en verkoper werd opgesteld. Toch eigenlijk ideaal, je kunt zelfs op zondag auto's kopen en verkopen in belgie.

Na toch wel een uur gekletst te hebben over kevers, karmanns en budel, de auto op de trailer gezet en weer huiswaarts gekeerd.


- Mijn broer wilde even zitten, zijn jeugdherrinneringen kwamen omhoog -

Vandaag de auto even de auto op de put gezet om hem van onder en boven beter te kunnen bekijken. Aan de onderkant was ie precies zoals ik gehoopt had. ENORM HARD!.



Dat is precies waarvoor ik hem gekocht had, een harde basis die ook technisch nog in orde is.

Ook het interieur is vrij netjes, oké de bestuurdersstoel is beschadigd maar boeie.



Zelfs het motortje is nog prima in orde en dat na maarliefst meer dan 315 duizend kilometer.



Dan nu de papier kant van het verhaal. Na het schrijven van de koopovereenkomst werd er betaalt en was ie officieel van mij. Na gisteren de documenten doorgelezen te hebben en vanancht er goed over gedroomt te hebben werd ik wakker met een idee. Waarom niet meteen een 1.6td erin. Voordat ik hem naar de rdw breng om in te voeren. Op de papieren staat immers alleen de motorinhoud en het deel van motorvermogen is niet ingevuld.
Net zo goed als dat de kleur niet ingevuld is.

Nu is mijn vraag mag dat?



De plannen zijn om hem voordat ie naar de rdw gaat technisch 100% te hebben en met td. Dan kan ie gebruikt worden als dagelijks vervoer. Dit kan wel even duren vanwege het project waar ik nu mee bezig ben:
http://www.picasaweb.com/franklinpi...dredinterceptor

Vragen:
Mag er nu een td in voordat hij bij de rdw ingevoerd wordt? Of hangt er een motorcode aan het chassisnummer?
Mag ik hem een andere kleur geven voordat hij bij de rdw ingevoerd wordt?
Aangezien hij pas over 6 maanden wegenbelasting vrij is moet er dan nog bpm betaalt worden bij het invoeren?

groeten franklin

Last edited by franklincabrio'79 : 14-10-2007 at 13:33.
Reply With Quote
  #2  
Old 14-10-2007, 16:08
AD G60 AD G60 is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 788
Default

Het lijkt wel alsof iedereen een golf 1 diesel wil hebben ! Wat betreft de bpm, als je hem pas invoert nadat hij 25 jaar oud geworden is, dan vervalt deze en heb je dus alleen de keuringskosten en kosten voor het kenteken van de rdw. Als je er een td in wilt leggen, moet je volgens mij er een hebben waar een typegoedkeuring voor is. Dus geen blok uit een golf 2 maar een uit een golf 1.
__________________
Scirocco 1.4tsi 2010
Golf 1 diesel 1982
Golf 1 gti 1979
Kawasaki Z750 2010
Reply With Quote
  #3  
Old 14-10-2007, 16:49
Franklin's Avatar
Franklin Franklin is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 670
Default

dat over die typegoedkeuring weet ik, maar de hamvraag is of dit mag voor het invoeren.
Reply With Quote
  #4  
Old 15-10-2007, 07:47
jppiggen's Avatar
jppiggen jppiggen is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 89
Default motorcode

he even een tip van je broer
achterin het koffer staat de originele motorcode op het witte stickertje
motorcode is JK
Reply With Quote
  #5  
Old 15-10-2007, 16:24
Franklin's Avatar
Franklin Franklin is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 670
Default

niemand een antwoord op mijn vragen?
Mag er nu een td in voordat hij bij de rdw ingevoerd wordt? Of hangt er een motorcode aan het chassisnummer?
Mag ik hem een andere kleur geven voordat hij bij de rdw ingevoerd wordt?
Aangezien hij pas over 6 maanden wegenbelasting vrij is moet er dan nog bpm betaalt worden bij het invoeren?
Reply With Quote
  #6  
Old 15-10-2007, 16:27
evilnyntje's Avatar
evilnyntje evilnyntje is offline
10k maniac
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 10,987
Default

Open anders een nieuw topic met een rdw vraag, HJ weet vast het antwoord wel en ik meen me te herinneren dat deze vraag al eens gesteld was.
__________________
“Things you don’t know . . . fill libraries.”


My Swallowtail

Flake It!
Reply With Quote
  #7  
Old 15-10-2007, 16:36
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Als je een CY blok kunt vinden, TD blok voor de Mk1 generatie, kun je die er gewoon inhangen. Bij de RDW kijken ze of voor de auto die op dat moment typegoedkeuring bestaat, die is er Golf type 17 TD bestaat immers gewoon. En dan kijken of je aan alle eisen voldoet met remmen e.d.

Je hebt tegenwoordig wel een bewijs van afkomst nodig. Als de motor er later in komt. Hoe dat zit met deze situatie, geen idee.
Reply With Quote
  #8  
Old 15-10-2007, 16:59
Franklin's Avatar
Franklin Franklin is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 670
Default

motor moet wel op te lossen zijn, vraag is alleen of t mag voor het invoeren.
Reply With Quote
  #9  
Old 17-10-2007, 21:40
Franklin's Avatar
Franklin Franklin is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 670
Default deelproject remmen

Voordat ik hem naar de rdw breng wil ik hem technisch 100% hebben. daarvoor ben ik begonnen met hem helemaal na te kijken, ben gisteren rechtsvoor begonnen en zag al gauw dat t qua remmen niet helemaal pluis zat,


vandaag dus even langs de automaterialenboer geweest.
nieuwe remschijven voor
nieuwe remblokken voor
nieuwe remslangen voor
2 revisie setjes voor de remklauwen.

Ben vanavond begonnen om alles los en schoon te maken. Morgen even wat verf kopen zodat alles netjes in de lak terug gemonteerd kan worden.

Ook vandaag langs de euromaster in waalwijk geweest om mijn banden te laten monteren op de door mijn broer gedoneerde velgen.
voorop: 175.55-15 op 7j
achterop: 195.50-15 op 7j


En dat in ruil voor een paar worstenbroodjes.

Iemand met ervaring over mijn invoervragen?
Reply With Quote
  #10  
Old 17-10-2007, 22:07
Zippo Zippo is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 303
Default

Quote:
Originally Posted by franklincabrio'79
Mag ik hem een andere kleur geven voordat hij bij de rdw ingevoerd wordt?
Aangezien hij pas over 6 maanden wegenbelasting vrij is moet er dan nog bpm betaalt worden bij het invoeren?


- Je mag de golf een andere kleur geven voordat hij bij de RDW word aangeboden.
- Als een personenauto jonger is dan 25 jaar, moet er altijd BPM betaald worden.
Er blijft altijd een "rest" bedrag staan. (b.v. 150 euro)
Na 25 jaar is het voertuig bpm vrij.
Reply With Quote
  #11  
Old 17-10-2007, 22:21
Franklin's Avatar
Franklin Franklin is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 670
Default

bedankt.

Nu rest enkel de motorombouw vraag nog.
Reply With Quote
  #12  
Old 17-10-2007, 22:34
Zippo Zippo is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 303
Default

Ik zou voor alle zekerheid de orginele motor in laten zitten.
Tenzij je zeker weet dat er een typegoedkeuring bestaat van de motor die jij in wil bouwen voor een golf 1.
Kortom: Motorcode X is geleverd voor een golf 1 van het bouwjaar die jij wil ombouwen.

Mooie diesel trouwens!
Reply With Quote
  #13  
Old 18-10-2007, 17:29
Franklin's Avatar
Franklin Franklin is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 670
Default

Quote:
Originally Posted by Zippo
Ik zou voor alle zekerheid de orginele motor in laten zitten.
Tenzij je zeker weet dat er een typegoedkeuring bestaat van de motor die jij in wil bouwen voor een golf 1.
Kortom: Motorcode X is geleverd voor een golf 1 van het bouwjaar die jij wil ombouwen.

Mooie diesel trouwens!


Uiteraard zoek ik er een met de juiste motorcode.

inmiddels druk met de remmen bezig,
De remslangen waren iets te kort dus vandaag weer even iets langere gehaald. Gisteren bezig geweest alles los te maken maar daar brak helaas de remslang af in de klauw. In eerste instantie geen probleem, linkse tap erin en het afgebroken deel eruit draaien. dat viel echter flink tegen ook met de vlam kregen we hem er niet uit. Na lang zwoegen bezweek de klauw het en scheurde.


Ach, meteen een rede om andere klauwen te monteren, die ik ook nog had liggen. Dus vanmiddag even al 1 klauw schoongemaakt en gespoten. vanavond even de rubberstjes vervangen zodat ie weer 100 punten is.


Reply With Quote
  #14  
Old 18-10-2007, 20:32
tomtemminkgolf1 tomtemminkgolf1 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3
Default

Hallo, volgens mij is een golf 1 diesel ombouw normaal geen probleem, als het maar een 1600 betreft (wel of geen turbo geen probleem). Wat waarschijnlijk wel een probleem wordt is het vermogen van bv. een cy of een jr of sb motor. Deze auto's hebben namelijk af fabriek geventileerde schijven, stabilisator en remkrachtverdeler. Als ik het goed heb heeft jouw karretje dat niet. Met andere woorden; waarschijnlijk ben je er bij de RDW niet met de "standaard" invoer procedure. Dus laat het originele motortje er nou nog maar even in zitten. groeten Tom
Reply With Quote
  #15  
Old 19-10-2007, 16:35
Franklin's Avatar
Franklin Franklin is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 670
Default

dat over die geventileerde schijven betwijfel ik. Als ik op www.hbase.nl kijk, en dan golf 1 td, geeft ie enkel massiefe schijven aan.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum