Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Derby, Polo MK 1,2 en 3
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 14-01-2009, 18:11
G-eert-40's Avatar
G-eert-40 G-eert-40 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,655
Default G40 wordt veel te warm

Nadat ze vandaag mijn thermostaat, thermostaat huis en blauwe temp sensor hebben vervangen. werd de polo in eerste instantie weer mooi 90 graden. maar de temp bleef oplopen en bleef de hele rit op de snelweg op 110 graden steken. en toen ik van de snelweg af was en bij een stoplicht lang moest wachten, ging zelfs het lampje knipperen.

viel me trouwens ook op dat de fan helemaal niet blaast als de meter op 110 graden staat. wat kan dit zijn?

verkeerde sensor geplaatst van een normale polo (dus geen g40), of dat er nog lucht in zat of dat de fan niet meer aanslaat?

grtz.
__________________
volkswagen passat b7 1.6 tdi bmt
volkswagen golf mk4 1.6 8V SR comfort line (verkocht)
volkswagen polo coupe 1.3i GT G40 genesis (verkocht)
volkswagen golf mkll 10 millionen edition 1.6 (rip)
Reply With Quote
  #2  
Old 14-01-2009, 18:34
Polonaise Polonaise is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 169
Default

Ik tip op je thermoschakelaar, check of er spanning op 1 van de 2 contacten staat, dan doorverbinden om te kijken of je fan het doet, werkt deze is zeker je thermoschakelaar kaduk.

Schakelaar zit op je radiateur
__________________
It's not the speed that kills you, it's the sudden stop!
Reply With Quote
  #3  
Old 14-01-2009, 19:14
Domi
Guest
 
Posts: n/a
Default

Even goed ontluchten mits je geen zelf ontluchtingssysteem hebt.

In het ergste geval ligt je koppakking er tussen uit.
Reply With Quote
  #4  
Old 14-01-2009, 19:49
G-eert-40's Avatar
G-eert-40 G-eert-40 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,655
Default

ik heb de auto net uurtje of 2 laten afkoelen. koelvloeistof was ver beneden het peil. tot aan de max gevuld en even een klein test ritje gemaakt. maar blijft tot de 110 graden en boven oplopen. auto meteen uitgezet.

kan het leed al geschied zijn van een kapotte koppakking?
__________________
volkswagen passat b7 1.6 tdi bmt
volkswagen golf mk4 1.6 8V SR comfort line (verkocht)
volkswagen polo coupe 1.3i GT G40 genesis (verkocht)
volkswagen golf mkll 10 millionen edition 1.6 (rip)
Reply With Quote
  #5  
Old 14-01-2009, 19:51
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

Zou kunnen, hoeft niet... verbind je thermoschakelaar even door (die op je radiateur) beide pinnen even met elkaar verbinden, dan moet de fan aanslaan...
Reply With Quote
  #6  
Old 14-01-2009, 21:55
Domi
Guest
 
Posts: n/a
Default

De fan kan het wel doen maar dat verklaart niet waarom de auto op de snelweg met ca 120 km/u als heel erg heet wordt. Hij heeft gewoon rijwind koeling.
Als ik met de G40 gewoon 120km/u rij dan wordt hij echt niet 110gr. Zelfs als ik 5 minuten stil sta dan haalt hij dat niet.

Check morgen je koelvloeistof even als de auto koud is.
Ik zelf denk dat je koppakking eruit ligt. Met onze Passat GT hadden we precies hetzelfde verhaal als wat jij nu vertelt. Daar ligt inmiddels een nieuwe motor in. Ook omdat hij 303.000km had gelopen hoor.
Reply With Quote
  #7  
Old 14-01-2009, 22:14
orange polo orange polo is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 116
Default

worden wel de bijde slangen van de raliateur warm de de bovenste en de onderste dan weet je dat de termostaal goed werkt! en de verwarming in de auto werkt deze?!
welke kleur heeft je olie als de koppaking er uit licht moet de koelvloeistof ergens blijven! als hij vies smerig bruin is is het niet goed met je koppaking! geen olie bij je koelvloeistof?? word de hele raliateur warm?

succes ermee gr jos
Reply With Quote
  #8  
Old 14-01-2009, 22:37
PvdP's Avatar
PvdP PvdP is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 405
Default

Ik denk dat je koelvloeistof peil de oorzaak is.

De mijne heeft het ook vaak gehad ivm met de revisie van het blok (blok derin deruit e.d.) en ook mijne andere 2F 1.3...

Het ligt er dan aan dat je peil of te hoog of te laag is, en der zal teveel druk zijn in je systeem...

Als je hem bijvult, of aftapt, moet je even de bovenste slang van de radiateur, paar keer inknijpen, en dan de koelvloeistof in de radiateur laten vloeien...

Dan stukje rijden en kijken of de temp nog oploopt...

Bij mij was het vaak een kwestie van rijden, stoppen, knijpen, ontluchten, bijvullen...

(maar idd, wat jos zegt, is ook 1e om even te controleren)
__________________
Polo 1.3i G60
"Soon" on the road (i hope)
Reply With Quote
  #9  
Old 14-01-2009, 22:48
G-eert-40's Avatar
G-eert-40 G-eert-40 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,655
Default

er is net nog naar gekeken. de fan werkt gewoon als die doorverbonden is en de zender van de watertemp ook. de man die ernaar gekeken heeft, denkt dat de garage de verkeerde thermostaat of zender erin heeft gezet.

omdat de temperatuur ook constant op 110 graden ongeveer blijft hangen. de meter loopt ook niet verder naarmate de auto langer rijdt. of de thermostaat blijft veel te lang dicht zitten (te laat open) of de zender geeft de verkeerde waarde door.

als de zender het is, hoeft de koppakking geen tik gehad te hebben. als het echter de thermostaat is kan het zijn dat die te warm is geweest.

verbind morgen de fan gewoon constant door als ik naar de garage rijd. om toch te kunnen koelen.

wordt vervolgt.
__________________
volkswagen passat b7 1.6 tdi bmt
volkswagen golf mk4 1.6 8V SR comfort line (verkocht)
volkswagen polo coupe 1.3i GT G40 genesis (verkocht)
volkswagen golf mkll 10 millionen edition 1.6 (rip)
Reply With Quote
  #10  
Old 14-01-2009, 22:53
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,800
Default

Zoals Orange Polo al zei, worden je slangen wel warm? Het lijkt er bij mij op dat je thermostaat niet functioneert
__________________
Reply With Quote
  #11  
Old 14-01-2009, 23:03
G-eert-40's Avatar
G-eert-40 G-eert-40 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,655
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Zoals Orange Polo al zei, worden je slangen wel warm? Het lijkt er bij mij op dat je thermostaat niet functioneert


maar als de thermostaat niet functioneerd en dicht blijft zitten, moet de fan toch wel aanspringen? maar als er een verkeerde thermostaat in zit die bij een hogere temperatuur pas opent, geeft die geen signaal af, waardoor de fan ook niet aanslaat.

van die slangen durf ik niet te zeggen, worden niet hard in ieder geval.
__________________
volkswagen passat b7 1.6 tdi bmt
volkswagen golf mk4 1.6 8V SR comfort line (verkocht)
volkswagen polo coupe 1.3i GT G40 genesis (verkocht)
volkswagen golf mkll 10 millionen edition 1.6 (rip)
Reply With Quote
  #12  
Old 14-01-2009, 23:07
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,800
Default

Ik ben geen echte polo-kenner maar ik neem aan dat de thermoswitch in de radiateur zit. Deze wordt, in mijn theorie, dus ook niet warm en schakelt dus niet in.

Ik weet niet hoe hard je de wagen nodig hebt, maar ik ben zaterdag in de buurt. Kan wel even meekijken als je wil. Hoewel het natuurlijk een probleem van de garage is....
__________________
Reply With Quote
  #13  
Old 14-01-2009, 23:13
G-eert-40's Avatar
G-eert-40 G-eert-40 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,655
Default

bedankt voor het aanbod, maar de polo gaat morgenvroeg gewoon terug naar de garage. moet gewoon goed gemaakt worden. de garage zit gelukkig 5 minuten lopen van mijn werk. zal morgen wel even posten wat het is geweest.

grtz.
__________________
volkswagen passat b7 1.6 tdi bmt
volkswagen golf mk4 1.6 8V SR comfort line (verkocht)
volkswagen polo coupe 1.3i GT G40 genesis (verkocht)
volkswagen golf mkll 10 millionen edition 1.6 (rip)
Reply With Quote
  #14  
Old 14-01-2009, 23:24
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

polo systeem is heel simpel te onluchten. De kachel is het hoogste punt, waar ook een ontluchtingskraantje zit.

Onder die kunststoffen kap over je parafanbak zit de kachelmotor, met daarop een kraantje.
Bij het bijvullen van de koelvloeistof moet je dit kraantje losdraaien. Bijvullen totdat er water uit dit gat komt stromen. Dan kraantje weer dicht, de motor starten en de kachel op standje 'sauna' zetten. Meestal is het systeem in 1 keer wel goed ontlucht.

Maar goed, zo te horen is het een verkeerde of misschien zelfs defecte thermostaat.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #15  
Old 15-01-2009, 08:33
Domi
Guest
 
Posts: n/a
Default

Quote:
Originally Posted by orange polo
welke kleur heeft je olie als de koppaking er uit licht moet de koelvloeistof ergens blijven! als hij vies smerig bruin is is het niet goed met je koppaking! geen olie bij je koelvloeistof?? word de hele raliateur warm?



Water kan natuurlijk ook via de cilinders naar buiten worden "geblazen".
Dan komt het niet in de olie maar gaat het gelijk via je uitlaat eruit. Wordt dus verdampt.

Het is maar net waar de koppakking evt stuk is.
Reply With Quote
  #16  
Old 15-01-2009, 10:01
dekilo's Avatar
dekilo dekilo is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 2,245
Default

Dan zou je het wel ruiken via de uitlaat.
__________________
MK 1 gti 83 (project)
Reply With Quote
  #17  
Old 15-01-2009, 17:42
orange polo orange polo is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 116
Default

jip dan zie je het wel en merk je het wel onder het rijden..

als de termostaat niet goed is gaat de koelvloeistof niet door de raliateur. blijfd dus stil staan en zal de fan ook nooit aanspringen! ook kan je raliator nog verstopt zitten..

succes er mee belangrijkste om te weten is of beide slangen warm worden van de raliateur
Reply With Quote
  #18  
Old 15-01-2009, 18:27
G-eert-40's Avatar
G-eert-40 G-eert-40 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,655
Default

Hij is vandaag naar de garage geweest. ze hebben uitgebreidde meettest gedaan. auto wordt steeds mooi rond de 86 a 90 graden met regelmatig aanspringen van de ventilator. dus het koelsysteem was verder gewoon in orde.

dus de auto is steeds gewoon op normale bedrijfstemperatuur geweest. behalve gister even nadat ik de snelweg had verlaten, dat het lampje ging knipperen. omat ze niet goed hadden ontlucht. moest savonds nog zo'n halve liter bijvullen.

als ze het stekkertje omdraaien geeft mijn temp meter steeds 70 graden aan, verwisselen ze de aansluiting geeft de meter 110 graden aan. de garage denkt dat het probleem in de cockpit zit of aan de bedrading van de zender naar de cockpit.

misschien door een los contact of defect onderdeeltje, dat mijn meter zelf niet goed aanwijst. kent iemand dit probleem vanmijn meter door een defecte cockpit?

grtz.
__________________
volkswagen passat b7 1.6 tdi bmt
volkswagen golf mk4 1.6 8V SR comfort line (verkocht)
volkswagen polo coupe 1.3i GT G40 genesis (verkocht)
volkswagen golf mkll 10 millionen edition 1.6 (rip)
Reply With Quote
  #19  
Old 15-01-2009, 18:31
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Ik heb wel eens een Golf 2 gehad met een defecte temperatuurmeter ja. Die kwam niet hoger dan 1/4 van de schaalverdeling. Na montage van een andere cockpit van de sloop (uiteraard met toerenteller ipv klok ) kwam hij mij in het midden te staan.

Dus het zou inderdaad wel je metertje kUnnen zijn
Reply With Quote
  #20  
Old 15-01-2009, 18:40
G-eert-40's Avatar
G-eert-40 G-eert-40 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,655
Default

gelukkig maar dat het uit eindelijk iets kleins is, maakte me al helemaal zorgen dat die veel te heet was geweest. met name de koppakking.

dan ga ik eerst kijken of er iets los zit op mijn dashboard en eventueel die spannings stabilisator vervangen. want dat lees ik ook wel eens op het forum dat die wel eens sneuvelen.

grtz.
__________________
volkswagen passat b7 1.6 tdi bmt
volkswagen golf mk4 1.6 8V SR comfort line (verkocht)
volkswagen polo coupe 1.3i GT G40 genesis (verkocht)
volkswagen golf mkll 10 millionen edition 1.6 (rip)
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum