Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 21-10-2005, 07:59
tnk2k's Avatar
tnk2k tnk2k is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 153
Default koppeling stroef 1.6 cl diesel

Beste VW''ers,.

Mijn koppeling is een beetje stroef, een vriend verteld mij dat ik de koppelingskabel moest insmeren met vet, me schoonvader vertelde me dat de kabel van teflon is dus dat het geen nut heeft dus nieuwe kabel en me werkgever verteld me dat het misschien aan de koppelingsplaten ligt.

Het punt is dus dat de koppeling vaak zwaar voelt, schakelen naar de 1 gaat ook stroef. Heeft iemand suggesties?

Het is een 1.6 CL Golf II Diesel (niet turbo)

Alvast bedankt.
Reply With Quote
  #2  
Old 21-10-2005, 11:22
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Schakelen naar z'n 1 heeft niks met de platen te maken. Kan zijn dat je platen op zijn, kabel zou ik niet weten, want dat is eigenlijk maar een "stom" ding... Hoeveel km heeft de auto gelopen? en zijn de koppelingsplaten al ooit vervangen dat je weet?
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #3  
Old 21-10-2005, 15:16
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

een nieuwe kabel kan inderdaad "wonderen" verrichten
Reply With Quote
  #4  
Old 21-10-2005, 15:47
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

En kost ook geen fortuin...

Vaak rafelt de kabel bij ouderdom, er springen wat staaldraadjes in de kabel en deze haken vervolgens in de teflon mantel.

Bij de 1300 nz van mn zusje bleek dat t te zijn
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
Reply With Quote
  #5  
Old 09-12-2005, 11:15
tnk2k's Avatar
tnk2k tnk2k is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 153
Default

Koppelingskabel is vervangen en die doet het nu perfect, schakelen met de pook gaat echter nog wel stroef, het lijkt wel alsof hij hem er niet goed in kan 'leggen'.

Overigens de platen zijn nog in goede conditie, iemand suggesties?
Reply With Quote
  #6  
Old 09-12-2005, 13:07
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Schakelmechaniek?

[off topic]
Waarom heeft iedereen het toch over "koppelingsplaten"?
Terwijl het vaak toch maar om 1 plaat gaat toch?
Goed, die heeft 2 kanten, maar het blijft 1 plaat...
[/offtopic]
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #7  
Old 09-12-2005, 16:16
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

Mijn koppeling gaat ook ontzettend zwaar, maar soms ook weer niet. De koppelingskabel is vrij nieuw, na het vervangen was het eigenlijk wel prima, maar nu enkele maanden later niet meer. Misschien dat de kabel ergens bij het schutbord kapot is gegaan, maar het zou ook wel eens het mechaniek van de pedalen kunnen zijn. Hier zit ook erg veel speling op.

off topic
Misschien dat 'men' de drukgroep ook meetelt, maar ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Een DSG versnellingsbak zou dan wel weer 'platen' moeten hebben....
/off topic
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
  #8  
Old 09-12-2005, 17:13
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

Als t schakelen niet zo soepel meer gaat, keertje de bak olie vervangen, verricht ook wonderen
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
Reply With Quote
  #9  
Old 09-12-2005, 17:36
millie's Avatar
millie millie is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 509
Default

Als t schakelen niet zo soepel meer gaat, keertje de bak olie vervangen, verricht ook wonderen


Dat doet niet veel.
Toen ik mij golfje kocht stond de bak helemaal droog.
Je hoorde het metaal gewoon bij zijn achteruit zetten.

1 1/2 L bak olie in geknikkerd,Rijd weer zonder gekraak alleen soms wat stroef.
Wat hij ook daarvoor al deed.
Vooral bij warme moter.

Het maakt mij niet zoveel uit,beter wat stroef dan te soepel.
Anders ben je weer bang dat hij uit zijn versnelling valt.
__________________
Reply With Quote
  #10  
Old 10-12-2005, 20:01
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Quote:
Originally Posted by Dennis@polo86c.nl
Schakelmechaniek?

[off topic]
Waarom heeft iedereen het toch over "koppelingsplaten"?
Terwijl het vaak toch maar om 1 plaat gaat toch?
Goed, die heeft 2 kanten, maar het blijft 1 plaat...
[/offtopic]

schakelmechaniek even een beetje invetten wordt nog eleens vergeten
speling in het schakelmechaniek
Reply With Quote
  #11  
Old 10-12-2005, 23:25
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

Quote:
Originally Posted by millie
Als t schakelen niet zo soepel meer gaat, keertje de bak olie vervangen, verricht ook wonderen


Dat doet niet veel.
Toen ik mij golfje kocht stond de bak helemaal droog.
Je hoorde het metaal gewoon bij zijn achteruit zetten.

1 1/2 L bak olie in geknikkerd,Rijd weer zonder gekraak alleen soms wat stroef.
Wat hij ook daarvoor al deed.
Vooral bij warme moter.

Het maakt mij niet zoveel uit,beter wat stroef dan te soepel.
Anders ben je weer bang dat hij uit zijn versnelling valt.


Als je bak uit de versnelling valt dan is er toch echt iets anders aan de hand. Bij zowel mijn oude GTI als bij mn huidige diesel had t vervangen van de bakolie toch zeker wel n positief effect op het makkelijker schakelen
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
Reply With Quote
  #12  
Old 11-12-2005, 12:00
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Default

Moeilijk schakelen kan veroorzaakt worden door meerdere dingen: Ten eerste KAN het schakelmechanisme zwaar gaan, dus alle draai, schuif en trek stangen of kabels even bewerken met Teflonspray of WD40 wil ook nog wel eens helpen.

Ten tweede, en dat word nog al eens onderschat: Je koppelingsplaat kan zwaar gaan over de splines (spiebaan), waardoor ie niet helemaal vrij komt, of de plaat is dermate ver versleten dat je koppelingsmechanisme niet volledig zijn slag kan maken...

Je ziet het kan dus aan meerdere zaken liggen
Reply With Quote
  #13  
Old 19-12-2005, 11:15
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

Zoals gemeld ging mijn koppeling ontzettend zwaar. Gisteren eventjes een nieuwe kabel gemonteerd, het is toch het makkelijkst te vervangen van alle mogelijke opties (druklager, pedaalzooi, o.i.d.) en wat denk je? Hardstikke soepel koppelen weer... Nu moet ik eerlijk zeggen dat de versnellingsbak aan de kant van de gaffel behoorlijk bruin/rood zag van allerlei roeststof dat uit de kabel was gekomen. Deze kabel is echter maar 14 maanden oud, en er zit 2 jaar garantie op. Ik denk erover bij de vw-dealer langs te gaan en het probleem eens voor te leggen. Elk jaar de koppelingskabel vervangen zou toch niet nodig moeten zijn, en daarnaast kan ik een kabeltje vergoed te krijgen als ik maar genoeg lul.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
  #14  
Old 19-12-2005, 20:04
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

Vaak knapt er een adertje van de gevlochten kern, deze haakt dan n beetje in de buitenmantel.
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
Reply With Quote
  #15  
Old 20-12-2005, 07:34
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

Dat zou best een verklaring kunnen zijn...wie weet wat ze er bij de dealer van vinden. Iemand ooit aftermarket koppelingskabel gekocht, of is dat er niet?
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
  #16  
Old 20-12-2005, 13:38
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

jawel, en die worden alleen maar eerder stroef
Reply With Quote
  #17  
Old 20-12-2005, 13:55
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Talking

Quote:
Originally Posted by Zestienkleppen
Dat zou best een verklaring kunnen zijn...wie weet wat ze er bij de dealer van vinden. Iemand ooit aftermarket koppelingskabel gekocht, of is dat er niet?


Ja hoor die kun je gewoon bij de universele onderdelen handel kopen, zowel de zelfstellende, als de gewone.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik met de alternatieve betere ervaring heb dan die bij de dealer vandaan (in dit geval de niet-zelfstellende)
Reply With Quote
  #18  
Old 23-12-2005, 09:55
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

Nou, gisteren had ik een "vrije" dag (meer een regeldag) en heb ik ook de tijd gevonden om wat aan de Golf te doen. Ik kwam op de achterbank de oude koppelingskabel nog tegen, en daar heb ik de bon even bijgezocht. Deze zat er dus 24.000 km op, en was 14 maanden oud. Zoals beloofd ben ik even bij de dealer langsgegaan om er gewoon eens over te babbelen. Ik wil eerst graag een stukje quoten:
Quote:
Originally Posted by tnk2k
Mijn koppeling is een beetje stroef, een vriend verteld mij dat ik de koppelingskabel moest insmeren met vet, me schoonvader vertelde me dat de kabel van teflon is dus dat het geen nut heeft dus nieuwe kabel...

Bij de aanschaf van de vorige kabel heb ik nadrukkelijk naar het gebruik van vet gevraagd, en netzoals de schoonvader van tnk2k is mij er toen op gewezen dat dat geen zin had. Vet zou zelfs alleen maar meer vuil aantrekken.
Nadat ik de oude koppelingskabel had gepresenteerd (en die zag er slecht uit, roest kwam er aan alle kanten uit) is die bekeken door een monteur. Zijn conclusie: Montagefout! Er had bij het monteren vet in gemoeten! Dus ook geen garantie etc. De oude kabel zou het met wat vet zelfs weer goed doen...!

Lekker is dat.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
  #19  
Old 23-12-2005, 11:26
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Default

Quote:
Originally Posted by Zestienkleppen
Nou, gisteren had ik een "vrije" dag (meer een regeldag) en heb ik ook de tijd gevonden om wat aan de Golf te doen. Ik kwam op de achterbank de oude koppelingskabel nog tegen, en daar heb ik de bon even bijgezocht. Deze zat er dus 24.000 km op, en was 14 maanden oud. Zoals beloofd ben ik even bij de dealer langsgegaan om er gewoon eens over te babbelen. Ik wil eerst graag een stukje quoten:

Bij de aanschaf van de vorige kabel heb ik nadrukkelijk naar het gebruik van vet gevraagd, en netzoals de schoonvader van tnk2k is mij er toen op gewezen dat dat geen zin had. Vet zou zelfs alleen maar meer vuil aantrekken.
Nadat ik de oude koppelingskabel had gepresenteerd (en die zag er slecht uit, roest kwam er aan alle kanten uit) is die bekeken door een monteur. Zijn conclusie: Montagefout! Er had bij het monteren vet in gemoeten! Dus ook geen garantie etc. De oude kabel zou het met wat vet zelfs weer goed doen...!

Lekker is dat.



Sja beiden hebben gelijk, probleem is dat de kabel gecoat is met een teflon achtige stof, om gebruik van vet onnodig te maken. Maar die coating is zo dun, dat het na een paar maanden al verdwenen is vanwege het schuren in de buitenkabel

Smeren met Teflon vet is trouwens een prima oplossing voor beide gevallen, je tefloncoating word niet aangetast, terwijl je toch smeermiddel (die ook waterafstotend is) aanbrengt
Reply With Quote
  #20  
Old 23-12-2005, 12:11
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

Gelukkig was ik al een beetje eigenwijs geweest, en heb ik de nieuwe kabel helemaal verzopen in de teflonspray...
Af en toe de kabel demonteren en opnieuw behandelen lijkt me ook een aardig idee...althans, dat ga ik doen.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum