Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 27-04-2020, 22:24
-spyrock-'s Avatar
-spyrock- -spyrock- is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 523
Default GTI hoge olie temperatuur

Hallo,

Ik heb vorige jaar mijn 16V (KR) gereviseerd (cilinder laten honen, onderblok gevlakt, nieuwe zuigerveren, kop gevlakt en gereviseerd, alle lagers nieuw). Blok is helemaal standaard verder.

Nu ben ik hem al een 500km aan het inlopen en merk dat de olietemp. makkelijk 15-20°C hoger ligt als voor de revisie. Hij warmt ook heel snel op in nauwelijks 10min.

Na revisie: 110-130°C
Voor rvisie: 95-105°C

Hij draait momenteel op speciale minerale inloopolie (Penrite 15W-40) om de zuigerveren/cilinder in te lopen.
Ook lekte de originele oliekoeler wat aan de waterslangen en is die tijdens revisie vervangen door een Febi exemplaar.

Ik heb zinds de revisie ook warmstarproblemen, net alsof de batterij hem niet meer rond krijgt bij warme motor. Maar als ik met de hand de krukas omdraai zit hij echter niet klem ofzo.

Zou er toch iets mis kunnen zijn met de motor?
Ligt het aan die aftermarket olie koeler?
Ligt het aan het inlopen met de minerale inloopolie (heeft geen wrijvingsverminderaars)?

Last edited by -spyrock- : 27-04-2020 at 22:28.
Reply With Quote
  #2  
Old 28-04-2020, 06:54
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Zou aan de inloopolie kunnen liggen, maar ik vind hem wel verdacht hoog...
__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 28-04-2020, 06:56
Rallyegolf20vt's Avatar
Rallyegolf20vt Rallyegolf20vt is offline
Draaideur Donateur - Retroracer
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 932
Default

Het eerste wat bij mij opkomt als ik dit zo lees is verminderde massa of overgangsweerstand in jou bedrading. Er is van alles los geweest en na montage geeft dat soms problemen. Het is ook allemaal niet nieuw meer
Nieuwe zuigerveren, dus meer compressie, dan moet de startmotor harder werken. Deze kan er nu best veel meer moeite mee hebben om de motor rond te slingeren. Vroeger werd er wel vaak een diesel exemplaar gemonteerd om dit probleem te verhelpen.
Zet eens allemaal elektrische verbruikers aan en kijk dan eens wat dit doet met de olietemperatuur op de display. Heel vaak veranderd die dan, en dan heb je al een indicatie dat er iets niet helemaal ok is met de massa/bedrading.
Vwb dat de olie sneller opwarmt zou ik zeggen veel beter. Ook een oliekoeler vervuild inwendig naarmate de tijd verstrijkt, nu heb je weer maximale warmte overdracht.
__________________
There`s no substitute for Turbo engines

Rallyegolf 2.5 TFSI S-tronic Quattro
Rallyegolf
Reply With Quote
  #4  
Old 28-04-2020, 09:35
-spyrock-'s Avatar
-spyrock- -spyrock- is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 523
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Zou aan de inloopolie kunnen liggen, maar ik vind hem wel verdacht hoog...


En bovenstaande temperaturen zijn dan nog bij relatief rustig rijden. Ik ben nog nooit naar 5000rpm geweest (ivm het inlopen). Dus hij gaat waarscheinlijk dik over de 130°C als ik mijn rechtervoet loslaat.
Reply With Quote
  #5  
Old 28-04-2020, 09:48
-spyrock-'s Avatar
-spyrock- -spyrock- is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 523
Default

Quote:
Originally Posted by Rallyegolf20vt
Het eerste wat bij mij opkomt als ik dit zo lees is verminderde massa of overgangsweerstand in jou bedrading. Er is van alles los geweest en na montage geeft dat soms problemen. Het is ook allemaal niet nieuw meer
Nieuwe zuigerveren, dus meer compressie, dan moet de startmotor harder werken. Deze kan er nu best veel meer moeite mee hebben om de motor rond te slingeren. Vroeger werd er wel vaak een diesel exemplaar gemonteerd om dit probleem te verhelpen.
Zet eens allemaal elektrische verbruikers aan en kijk dan eens wat dit doet met de olietemperatuur op de display. Heel vaak veranderd die dan, en dan heb je al een indicatie dat er iets niet helemaal ok is met de massa/bedrading.
Vwb dat de olie sneller opwarmt zou ik zeggen veel beter. Ook een oliekoeler vervuild inwendig naarmate de tijd verstrijkt, nu heb je weer maximale warmte overdracht.


Ik dacht ook al aan die warmte opname van de kabels, zgn. "heat soak". Maar vind het zo raar want heb alle massapunten gedubbelchecked en hoewel de kabels inderdaad +30jaar oud zijn had ik voor de revisie nooit dit probleem. Zou ik de kabels en starter isoleren met dik Armaflex schuim en nog eens proberen?

Ik zou de compressies eens moeten testen om te zien of die daadwerkelijk hoger liggen nu. Voor revisie zaten ze tussen 11.5 - 12.5 Bar.

Ivm de oliekoeler, je zegt "veel beter, je hebt terug max. warmteoverdracht". Maar euh..mijn olietemp. gaat de lucht in! Dus het lijkt eerder dat de aftermarket koeler minder capaciteit heeft. Ofwel een frictieprobleem is in de motor?
Reply With Quote
  #6  
Old 28-04-2020, 18:43
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Met zo een oudere auto zou ik niet vertrouwen op de olietemperatuurmeter in de MFA eerlijk gezegd. Maar 130°C is wel erg hoog.. Zal wel deels aan die inloopolie liggen natuurlijk maar zeker dat er nergens iets verstopt zit bij die nieuwe koeler. En zeker dat het contact van de draadjes op de sensor goed is?
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #7  
Old 28-04-2020, 19:04
vagg freak vagg freak is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 667
Send a message via MSN to vagg freak
Default

Ontstekking staat te laat
__________________
golf mk1 g40
golf1 cabrio
Golf mk7 variant
Polo 6r
Reply With Quote
  #8  
Old 28-04-2020, 20:51
-spyrock-'s Avatar
-spyrock- -spyrock- is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 523
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Met zo een oudere auto zou ik niet vertrouwen op de olietemperatuurmeter in de MFA eerlijk gezegd. Maar 130°C is wel erg hoog.. Zal wel deels aan die inloopolie liggen natuurlijk maar zeker dat er nergens iets verstopt zit bij die nieuwe koeler. En zeker dat het contact van de draadjes op de sensor goed is?



Hiernet heb ik de sensor uitgemeten: 1450 Ohm bij 15°C.
Volgens de VDO tabel is dit correct, dus de sensor werkt juist.

update: net ook de sensor uitgemeten tot aan de digifiz, de kabels zijn perfect.

Last edited by -spyrock- : 01-05-2020 at 19:36.
Reply With Quote
  #9  
Old 28-04-2020, 20:54
-spyrock-'s Avatar
-spyrock- -spyrock- is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 523
Default

Quote:
Originally Posted by vagg freak
Ontstekking staat te laat


Hoe resulteert dit in hete olie dan?
Mijn ontsteking staat trouwens vroeger als de standaardwaarde van 6°BDP.
Hij staat op zo'n 7-8°BDP, wat beter is in combinatie met de huidige CO van 2%.
Reply With Quote
  #10  
Old 02-05-2020, 18:28
yal yal is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 586
Default

Bij zowel mijn KR als DX gaat de olietemperatuur bij aandoen van de lichten 4 tot 6 graden omhoog. Dit is al zolang sinds ik mij kan heugen , meer dan 25 jaar dat ik met dit soort auto's rij.

Mijn KR is ook helemaal gereviseerd , ook overmaat zuigers erin.
Warm precies hetzelfde probleem, niet te starten of aan te duwen in je eentje.
Oplossing was diesel startmotor(+1pk)erin met aansluiting voor de bobine.

Mijn KR wordt ook super snel warm , niet gek gezien het kleine radiator'tje dat een 16v heeft, iedere koelslang,thermostaat,waterpomp,radiator en warmte wisselaar is nieuw.

Mijn olietemperatuur komt niet boven de 116 graden uit , rij met Castrol 10W40 VW 502.00 of 505.00
Reply With Quote
  #11  
Old 02-05-2020, 20:50
-spyrock-'s Avatar
-spyrock- -spyrock- is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 523
Default

Quote:
Originally Posted by yal
Bij zowel mijn KR als DX gaat de olietemperatuur bij aandoen van de lichten 4 tot 6 graden omhoog. Dit is al zolang sinds ik mij kan heugen , meer dan 25 jaar dat ik met dit soort auto's rij.

Mijn KR is ook helemaal gereviseerd , ook overmaat zuigers erin.
Warm precies hetzelfde probleem, niet te starten of aan te duwen in je eentje.
Oplossing was diesel startmotor(+1pk)erin met aansluiting voor de bobine.

Mijn KR wordt ook super snel warm , niet gek gezien het kleine radiator'tje dat een 16v heeft, iedere koelslang,thermostaat,waterpomp,radiator en warmte wisselaar is nieuw.

Mijn olietemperatuur komt niet boven de 116 graden uit , rij met Castrol 10W40 VW 502.00 of 505.00


Hey yal, interessesant dat het bij jou vergelijkbaar is qua "problemen".

-Die diesel startmotor, past die zonder aanpassingen in het 2Y versnellingsbakhuis? Zwaardere batterij nodig? Wat bedoel je "met aansluiting voor de bobine"?

- Wat was je max. olietemp. voor de revisie? Bij mij toen hoogstens 105°C bij hard rijden, zoals het hoort.

- Zijn je radiator en oliekoeler dan aftermarket? Ik kan nl. niet geloven dat die aftermarket warmtewisselaars dezelfde koelcapaciteit en efficientie qua warmteuitwisseling hebben als de originele (=veelvoud in prijs!).

Wat ik tijdens mijn laatste rit merkte is dat mijn koelwater tot zo'n 95°C max. oploopt tzoals het hoort, wat erop wijst dat de radiator/thermostaat /ventilator hun werk doen. Echter loopt de olietemp. dan op tot boven 110°C. Deze grote ΔT van 15°C tussen water/olie kan wijzen op een efficientieprobleem van de aftermarket oliekoeler naar mijn meneing. Een normale ΔT is eerder 6-7°C.
Reply With Quote
  #12  
Old 03-05-2020, 11:30
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Ik zou er niet te snel van uitgaan dat een aftermarket koeler per definitie minder goed is. Het prijsverschil zit hem vooral in ontwikkelingskost, en ook in levensduur waarschijnlijk. Maar de efficientie van zo een ding zit hem vooral in het ontwerp, als Febi dezelfde maten en materiaal aanhoudt als het originele exemplaar zou de warmteoverdracht tussen olie en water hetzelfde moeten zijn. Van Febi zou je wel mogen verwachten dat het een goede kopie is, en dat het naar behoren werkt.

Ik zou eerder denken dat er ergens iets verstopt zit of zo, ofwel aan de waterzijde van de koeler ofwel aan de oliezijde.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #13  
Old 03-05-2020, 11:38
Black Devil's Avatar
Black Devil Black Devil is offline
Triple Action Donor - Niet fantaseren maar construeren
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,452
Default

Mijn ervaring met een 16v KR in een Golf 1 is dat de redelijk snel opwarmde en waardes van 115gr olietemperatuur is toch helemaal niet gek? Of heb jij nog nooit het gaspedaal ingetrapt van je wagen.

Op de snelweg nooit problemen gehad met het koelwater op de meter, die klom wel eens over de 90gr heen tot tegen het volgende streepje. Olie heb ik ook over de 120gr gehad op de snelweg in de zomer met planken.

Volgens mij maak jij je druk om niks. Eerst maar eens inrijden en dan ‘gewone’ olie erin doen.

Nog een voorbeeld van olie en koelvloeistoftemperatuur verschillen in mijn bus. 2.5tdi met dik 180pk. Op de snelweg in de zomer planken met 180km/u+ voor meer dan 10min.
Kan alles digitaal aflezen via FIS control. Koelwater nooit boven de 95gr terwijl olie opliep tot over de 130gr.

Ik heb een externe oliekoeler geplaatst en dit scheelt nu 15gr olietemperatuur.
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor
Golf 1 1.3 Carburateurs
Corrado VR6
Dailys:
Passat W8 Station & T4 California
Reply With Quote
  #14  
Old 03-05-2020, 18:42
yal yal is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 586
Default

Quote:
Originally Posted by -spyrock-
Hey yal, interessesant dat het bij jou vergelijkbaar is qua "problemen".

-Die diesel startmotor, past die zonder aanpassingen in het 2Y versnellingsbakhuis? Zwaardere batterij nodig? Wat bedoel je "met aansluiting voor de bobine"?

- Wat was je max. olietemp. voor de revisie? Bij mij toen hoogstens 105°C bij hard rijden, zoals het hoort.

- Zijn je radiator en oliekoeler dan aftermarket? Ik kan nl. niet geloven dat die aftermarket warmtewisselaars dezelfde koelcapaciteit en efficientie qua warmteuitwisseling hebben als de originele (=veelvoud in prijs!).

Wat ik tijdens mijn laatste rit merkte is dat mijn koelwater tot zo'n 95°C max. oploopt tzoals het hoort, wat erop wijst dat de radiator/thermostaat /ventilator hun werk doen. Echter loopt de olietemp. dan op tot boven 110°C. Deze grote ΔT van 15°C tussen water/olie kan wijzen op een efficientieprobleem van de aftermarket oliekoeler naar mijn meneing. Een normale ΔT is eerder 6-7°C.


-Die diesel startmotor past er zo in , wel moet er een extra aansluiting op gemaakt worden.
Heeft AMC automaterialen Zeist voor mij geregeld , Danny (top mensen zijn dat)

-over de olie temperatuur zou ik mij geen zorgen maken , mijne werd voor die tijd ook zo warm. De externe olie koeler op mijn mk1 GTI gaat pas open boven de 110 graden , dat gebeurd zelden hier in NL(vroeger in Spanje was dat wel anders met deze auto) De Mk1 GTI heeft ook een enorme radiator en tegenstelling tot de mk2....
-de KR is zo warm maar mijn DX duurt dat echt veel langer , ook toen ik de thermostaat van beide auto's onderling wisselde!

-de originele radiator heb ik nog liggen maar daar zat roest in , de nieuwe radiator en warmte wisselaar zijn niet bij VW gekocht maar wel bij een OEM toeleverancier. VW maakt die onderdelen immers ook niet zelf.

Ik heb liever dat de olie lekker warm wordt , verdampen de condens en benzineresten en dus geen sludge vorming(ik ververs ieder jaar olie en filter ook al rij ik heeeel weinig)....

Lekker inrijden dat ding , niet te langzaam en niet teveel stationair laten draaien. Af en toe kortstondig belasten en weer afkoelen.
Na inrijden 10W40 erin en enjoy!
Reply With Quote
  #15  
Old 04-05-2020, 07:07
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,353
Default

zet inderdaad je licht aan en hij is op het MFA ineens 5 graden warmer..
en wat al gezegd werd een KR heeft een klein radiateurtje ..de fan moet zomers dikwijls bijspringen bij file rijden ..geeft verder niks..ik denk dat VW deze kleinere versie gestoken heeft vanwege het sneller warm zijn in de winter ipv 15 minuten die een DX bijvoorbeeld nodig heeft bij vriespunt of lager..
het was in 86 ook niet echt modern meer als de kachel pas na 10 minuten rijden warm werd ..onderwijl zat je met ijspegels aan je neus..
een nieuwe warmte wisselaar steken kan nooit kwaad..bij een Turbodiesel werkt het systeem net zo..
maat van me heeft 2 keer een nieuwe koppakking gestoken ooit bij zijn GTD..omdat er maar olie bij het water bleef komen..bleek dus dat ding te zijn later..
Reply With Quote
  #16  
Old 05-05-2020, 14:28
-spyrock-'s Avatar
-spyrock- -spyrock- is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 523
Default

Dat aanzetten vd lichten is hier niet relevant daar mijn hoge temp. voorkomt zonder enige extra verbruiker (zoals lichten) aan te zetten.

Naar mijn mening maak ik mij wel degelijk druk voor een goede reden. De olietemp. is bij rustig rijden zo maar even 20°C hoger dan voor de revisie bij stevig doortrappen. Dat is echt veel. Druk maken doe je preventief, niet wanneer het te laat is.

Zeker nu hij op minerale Penrite inloop olie draait moet ik voorzichtig zijn. Penrite bevestigt zelf dat 120°C eigenlijk de limiet is en hier best geen lange tijd op draait. Vergeet niet, het is niet omdat de olie niet verbrand en nog veel hoger kan, dat de viscositeit (cSt) nog binnen de aangewezen min. limiet ligt van de motor en zijn smeereigenschappen niet aan het verliezen is.

Ook heeft de maat van de radiator naar mijn mening weinig te maken met de snelheid van het opwarmen. Onder 82°C water is de thermostaat toch dicht en heeft de radiator geen invloed?
Reply With Quote
  #17  
Old 06-05-2020, 06:53
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Ik ben het met je eens. Heb je de basis zaken al eens gecontroleerd? Distributie-timing, ontstekings-timing, warmtegraad bougies enzv?
__________________
Reply With Quote
  #18  
Old 06-05-2020, 18:43
-spyrock-'s Avatar
-spyrock- -spyrock- is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 523
Default

- Ik heb de distri-timing triple gechecked dus zou ok moeten zijn (nokkenas tekens onderling + zuiger 1 op BDP + nokkenas riemwiel teken + onstekingsrotor op cilinder 1).
Ter bevestiging nog even: is het normaal dat wanneer je de nokkenassen onderling hebt juist gezet in de ketting en de tekens perfect naar elkaar toewijzen, je daarna het riemwiel nog beetje moet verdraaien om dat merkteken ook op zen plaats te krijgen?

- onstekings-timing beide op de std. waarde 6°BDP en wat vroeger op 7-8°BDP gezet. Geen verbetering. CO% staat op 2.

- Bougies zijn splinternieuwe standaard NGK BCP7ET met koper kern. Moet ok zijn.
Reply With Quote
  #19  
Old 08-05-2020, 19:13
Mad_Uwe's Avatar
Mad_Uwe Mad_Uwe is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 266
Default

Ik vind het ook te hoog voor een oude auto. Olie temp. ligt bij moderne motoren een stuk hoger. Het kan zijn dat de toleranties na revisie veel kleiner zijn geworden en dat er gewoon meer energie in het rondpompen van de olie gaat. Dan stijgt de temperatuur ook zeker. De inloop olie is op bedrijfstemperatuur net zo “dik” als de olie die er normaal in gaat, daarvan verwacht ik zeker niet zo’n stijging.

Heb je dit al voorgelegd aan de partij die de revisie heeft uitgevoerd?
__________________
Prius3
Superb Combi 1.6TDI Hartog optimized
Z3 M-Coupe S54 Phoenix Gelb nr. 27/269
Boxster S 987 48dkm
Ducati 916, 748SP, 999S
Suzuki GSXR750 ‘87, ‘91, ‘91
Reply With Quote
  #20  
Old 08-05-2020, 21:57
-spyrock-'s Avatar
-spyrock- -spyrock- is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 523
Default

Misschien moet ik maar even afwachten wat de overgang naar "normale" synthestische olie geeft qua olietemperatuur. De inloopolie wordt aangeraden te vervangen na 500km, daar zit ik nu net aan.

Enkel vraag ik me af of ik er best weer inloopolie ingooi. Of toch al switch naar semi-synth. olie waar ik normaal op liep voor revisie?

De revisie heb ik trouwens zelf gedaan (op het honen en vlakken na), en dit volgens de regels vd kunst en 16V manual instructies.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum