Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 09-12-2016, 11:14
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default legale ombouw maken in belgie

ik ga hier waarschijnlijk een vraag stellen die al 100keren werd gesteld in verschillende andere topics, maar vond niet direct een antwoord op 'legale ombouw' hier.

ik heb dus nog altijd mijn 1988'er golfke 1.6platte diesel, en wie dit topic destijds nog gevolgd heeft, weet dat mijn kas minder en minder goed wordt.

toen ik die kocht had die al roest op verschillende plaatsen, en daar hebben ze dit jaar op de keuring nog maar eens een gat extra bij geklopt achteraan. mijn kas gaat dus serieus achteruit (niet moeilijk met mijna 500 000km op de teller).
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/laswerken/.

nu mijn plannen: mijn 1.6D blokje begint ineens van 4L/100km verbruik richting 5-6L/100km te gaan, en verliest ook veel olie achteraan het blok. het schakelen wordt stroever, starten gaat moeilijker... hij krijgt het moeilijk. daarom wil ik op 500 000km een motorswap uit voeren. aangezien ik dan toch swap, zou ik graag alles legaliseren in belgie met een krachtiger blok.

iemand die het hier al eens gedaan heeft in belgie?
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #2  
Old 10-12-2016, 19:52
Quartz Quartz is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 131
Default

bij mijn weten kan een ombouw enkel als de wagen gekeurd is als oldtimer. Dan zit je iets of wat in een schemerzone qua wetgeving en kun je niet meer op gewone platen zetten.

Er bestaat ook zoiets als eenmalige homologatie, maar hier is weinig over bekend. Dan zijn er meer aanpassingen nodig qua remmen,Onderstel.

In feite is het dezelfde procedure die fabrikanten moeten doen voor een wagen de weg op mag. welke instelling dit dan doet weet ik eigenlijk niet...

De denkwijze achter dit alles is dat na een motor- ombouw de wagen niet meer overeenstemt met hetgeen aangegeven is op het c.o.c van de wagen.

Last edited by Quartz : 10-12-2016 at 19:54.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum