|
||||
|
||||
Verstuivers 1.6 TD (Eco) motor
Beste sleutelaars,
Eind vorig jaar heb ik de koppakking en alle bijbehorende zaken vervangen. Kon toen brandstofpomp niet afstellen ivm ontbreken juiste gereedschap. Afgelopen week samen met Stijn de brandstofpomp precies op tijd gezet maar nu loopt het motortje (1V Ecodiesel) niet meer zo mooi en rookt bij lage toerentallen. (Afstelwaarde was 1,38 en staat nu op 0,95.) Het vermoeden is dat wellicht de verstuivers niet meer helemaal jofel zijn. Motor loopt stationair redelijk maar bij een klein beetje verhoging in de toeren (bij ongeveer 1500rpm op gevoel, want geen rpm meter) hoor je af en toe dat ie niet helemaal lekker loopt. (Net alsof ie 1/100 van een seconde op 3 poten loopt.) Dit gaat gepaard met flink wat grijs/zwarte rook. Ga je eenmaal voorbij de, pak 'm beet, 50km/u in de 3e versnelling dan loopt het motortje helemaal strak en is er geen/weinig dieselwalm. Iemand die nog wat real life ervaring heeft met dieselverstuiver problemen? Begreep dat die verstuivers goed vast kunnen zitten. Kun je een verstuiver beter losdraaien bij warme of koude motor? Als ik ga voor vervanging (misschien laat ik ze bij een Bosch servicepoint reviseren, daar ben ik nog niet uit) dan zijn er veel verschillende typen. Begrijp dat er verschillen zitten in druk benodigd voor inspuitmoment en uiteraard capaciteit. Zijn ze uitwisselbaar met andere 1.6(T)D's of moet ik persé de 1V verstuivers hebben? Ter informatie uit ETKA: 068.130.201 EX voor JR,JP 068.130.201 NX voor JP,ME 068.130.201 PX voor JR,MF 068.130.201 RX voor RA,SB 068.130.202 DX voor 1V Alle tips zijn welkom!! Bij voorbaat dank. Groet, Koen
|
||||
|
||||
Aangezien er nog niemand een reactie heeft durven geven... ben ik zelf nog even op zoek gegaan naar wat info.
Dit is een interessante link: Topic over dieselverstuivers op Mercedes W123 Club forum Groet, Koen
|
||||
|
||||
op www.vwcaddyforum.nl zit veel td-kennis, maar dat forum is al een paar weken down ivm serververhuizing..
Ik heb zelf geen idee.. sorry
|
||||
|
||||
Pff goeie vraag Koeneman.
Ik zit even rond te neuzen op www.dieselsend.de (ontzettend goede en goedkope source voor al je dieselparts), en daar kom ik tot de volgende conclusie: DN 0 SD 293 CR/CY/JK (oudere (Golf1) 1.6 D's en TD's) Zapfendüse DN 0 SD 273 JR/JK/ME/MF (modernere (Golf2) 1.6D's en TD's) Zapfendüse mit Vorstrahl DN 0 SD 297 1V (alleen 1V en 1.9TD's, modern!) Zapfendüse mit Flächenzapfen De 1V heeft dus verstuivers met 'flachenzapfen', whatever that may be. Mijn hardloper 1.6TD is in basis trouwens ook een 1V, maar daar heb ik dus gewoon andere verstuivers ingeschroefd. Passen en lopen doet het gegarandeerd, maar wat nou precies het verschil is.... DaBRT kan je hier vast mee helpen! Volgens mij staan ze trouwens allemaal op 155 bar afgesteld.
|
||||
|
||||
Ik weet dat Da brt van het forum hier de verstuivers kan reinigen voor je... verder kan ik je ook niet helpen.
Greetz
|
||||
|
||||
Stukje C&P uit wat tekst over dikke oude MB diesels, let dus niet op onderdeelnummers, n.v.t. op onze VWtjes.
Einspritzdüsen sind Verschleißteile. Mit der Zeit verschlechtert sich das Spritzbild und der Öffnungsdruck nimmt ab. Etwa alle 100.000 Kilometer sollte man seinem Wagen einen Satz neuer Düsen gönnen. Sie senken den Verbrauch und erhöhen die Leistung. Ein anderes, härteres Motorengeräusch ist dabei durchaus normal. Moderne Einspritzdüsen unterscheiden sich stark von ihren Vorgängern aus der Bauzeit der W123. Die Technik hat seit den Siebzigern gewaltige Fortschritte gemacht. Erst in den letzten Diesel-123er wurden Einspritzdüsen verbaut, die dem aktuellen Stand noch halbwegs entsprechen. Der richtige Düsentyp ist DN0SD261 (die offizielle Austauschdüse von Mercedes für alle OM61x) oder DN0SD265 (fast identisch), beides sogenannte Flächenzapfen-Düsen mit Vorstrahl. Beim Vorstrahlverfahren wird eine kleine Menge Kraftstoff vorab in die Brennkammer gesprüht, was die Verbrennung verbessert.
|
||||
|
||||
Hier nog een stukje over de "flächenzapfen":
neue Einspritzdüsen: Zapfendüse mit Flächenzapfen DN 0 SD 297 (0 434 250 159) mit höherem Öffnungsdruck (185 bar statt 155 bar zur besseren Zerstäubung des Pöls), diese Düsen wurden bei VW ab Bj. 1989 verbaut. Neue, insbesondere Flächenzapfendüsen (auch Vorstrahldüsen genannt) sind unabdingbar für ein gutes Startverhalten und eine saubere Verbrennung auch bei Betriebstemperatur. Mit den serienmäßigen Düsen, auch wenn sie neu sind, wird man nicht froh, das habe auch ich "schmerzhaft" erfahren müssen. Bezugsquelle z.B. http://www.dieselsend.de . Neueren Informationen zufolge sollen Düsen mit DÖD 200 bar noch besser funktionieren. Ich hab's aber noch nicht ausprobiert. Bron: Uitleg over flächenzapfen toegepast in een VW Bus T3 motor Wat ik me dan afvraag... Kun je zomaar de inspuitopeningsdruk verhogen zonder aanpassingen aan de brandstofpomp te doen? Groet, Koen P.s. Als ik ga sleutelen: Verwijderen van verstuivers met warme of koude motor?
|
||||
|
||||
Ah kijk, da's ook weer duidelijker! Die Flashzapper ( ) verstuivers zijn dus duidelijk een modernere en betere versie. Aangezien jij toch niet voor performance gaat maar voor economy zou ik dus ook zeker weer terug kiezen voor die verstuivers, en niet ouderwetsere maar 'dikkere' verstuivers monteren.
Koud of warme motor: kan ik niets zinnigs op zeggen....
|
||||
|
||||
Pcies, economy is the word. Nu nog eerst even uitzoeken of het handiger is de huidige te reviseren of nieuwe aan te schaffen via bijv. http://www.dieselsend.de .
Dan ga ik sleutelen bij kamertemperatuur en de komende dagen structureel wat WD40 spuiten rond de verstuivers Groet, Koen
|
||||
|
||||
Als je nieuwe 'duesen' bestelt bij Dieselsend moet je alsnog naar een servicestation om ze te laten monteren in je verstuiverhouders en de druk te laten afstellen - kost je dus altijd nog geld daarbovenop.
Mijn idee is dat beide opties op ongeveer hetzelfde geld uitkomen (optie 1: bij servicepoint de hele deal doen, optie 2: zelf duesen kopen bij Dieselsend en laten monteren bij servicepoint). Bel ze anders eens en vraag wat de hele deal kost of wat alleen monteren en druk afstellen kost?
|
||||
|
||||
Ik ga het van de week uitzoeken. Mijn TFS van morgen is omgezet naar een SBY dus met een beetje geluk wordt dit weer een relaxed weekje
Owkee, je krijgt dus eigenlijk alleen de "verstuivernaaldhouder" met nieuwe onderdelen, die dan vervolgens door het servicestation in de "verstuiverhouder" moeten worden geschroefd. (Omdat het servicestation hier nog wat fine-tuning aan moet doen.) Langzaam maar zeker wordt het duidelijk. (Samen met wat tekeningen uit het Bosch Autotechnisch Zakboekje.) Bij injectoren (worden ook verstuivers genoemd?) van benzine motoren wordt weleens gesproken van ultrasoon reinigen. Zoiets is niet mogelijk bij dieselverstuivers? Of zeg ik nu iets heel doms? Koen P.s. Prijzen kan ik zo niet vinden op die Dieselsend website... (Mailtje onderweg.)
Current: Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km Gone: Golf II 1.6TD 44kw 315.000km Last edited by kvcuijck : 06-04-2008 at 12:32. |
|
|||
|
|||
hogere inspuitdruk is volgens mij alleen van toepassing bij rijden op zonnebloemolie etc
ook wordt dan de pomp iets aan de vroege kant gezet. vroeger bracht ik mijn verstuivers naar de bosch dienst,waren nooit goed? nu heb ik zelf een oud testertje gekocht, ik test ze een keer per jaar,gaan nu veel langer mee lijkt het wel.... |
|
||||
|
||||
Nou vooruit me ook maar even mengen in het verhaal.
Gezien jouw vraag om normaal / economisch te blijven rijden zou ik voor de originele nozzles gaan. Je kan eventueel de DNO-SD297 nemen. Dit is de opvolger die gespecificeerd staat voor alle VAG 1.6 (G(T))D nozzles. Dit is ook Flächenzapfen nozzle. De openingsdruk omhoogzetten doe ik eigenlijk alleen als er dikkere brandstof gebruikt wordt of de brandstopomp aangepast is om hogere vermogens te kunnen halen.
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" Last edited by DÁ-BRT : 09-06-2015 at 06:02. |
|
||||
|
||||
Heb vandaag nog even een rondje gebeld en samenvattend:
Dieselsend: (Heb eindelijk ontdekt hoe de prijslijst werkt ) 4x Verstuivernaald + toebehoren Harzog 44,- (moet nog worden ingebouwd/afgesteld) 4x Verstuivernaald + toebehoren Bosch 93,- (moet nog worden ingebouwd/afgesteld) 4x Complete afgestelde verstuivers Harzog 155,- (interessant!) 4x Complete afgestelde verstuivers Bosch (prijs moet nog komen, gokje 200,-) Bosch revisie van huidige verstuivers: Utrecht 250,- incl. BTW (nieuwe verstuivernaald en toebehoren) Hilversum 4x 55,- incl. BTW = 220,- incl. BTW (nieuwe verstuivernaald en toebehoren) 4x brandplaatje ongeveer 10,- incl. BTW 1 meter brandstof retourslang kost 5,25 incl. BTW. UPDATE: Het beste kun je even contact opnemen met DÁ-BRT via de PM! Doe hier je voordeel mee Groet, Koen
Current: Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km Gone: Golf II 1.6TD 44kw 315.000km Last edited by kvcuijck : 07-04-2008 at 09:50. |
|
|||
|
|||
heb 2 dagen bij bosch dieselservice mee gelopen, heb toen zelf mijn verstuivers verwisseld, maar schoonmaken gaat niet, er zullen dan echt andere in moeten, je kan het zelf onder een microscoop als je die hebt anders vergrootglas zien, of er schade zit aan de nozle , dan is hij een beetje dofjes, op bijna het puntje van de nozle, je kon zo zien dat die nozles van mij er 200.000 in hadden gezeten, iig dat vertelde hij, ik heb er toen ook nieuwe in gezet.
ze moeten met een momentsleutel vast op 9 nm, maar als ik jou was zou ik naar de bosch (diesel) service gaan. veel succes ermee |
|
||||
|
||||
@Carel: Tsja, een kleine 250 euro pompen in een auto die vorig jaar 600 euro heeft gekost is natuurlijk een lastige afweging. (Nou heb ik in de tussentijd veel meer versleuteld, dat terzijde...)
Heb overigens meer vertrouwen in "hobbyisten" die hier hun sporen verdiend hebben dan in een willekeurige shop! De tijd zal het uitwijzen, maar ik heb er alle vertrouwen in I'll keep ya all informed! Groet, Koen P.s. In mijn boeken staat een aanhaalmoment van 70Nm. 9Nm lijkt me trouwens wel erg weinig.
Current: Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km Gone: Golf II 1.6TD 44kw 315.000km Last edited by kvcuijck : 07-04-2008 at 23:54. |
|
||||
|
||||
Klopt. De verstuiverhelften zelf moeten met 70Nm vast en in de kop ook met 70Nm. Ik weet zo niet waar ik 9Nm moet gebruiken. Ik weet wel als je de verstuivers met meer als 80Nm vast zet in de kop dat de kans erg groot is dat het aanleg vlak voor de vestuiver in de kop kapot scheurt en je de voorverbrandings kamer naar binnen duwt.
|
|||
|
|||
mm denk dat ik even in de war was met 9 kg sorry.
willekeurige shop is het niet echt , ze maken heel erg veel brandstof pompen en verstuivers voor oa de scheepvaart. maar je hebt gelijk hoor, vaak zijn dingen die hobbyisten doen ook helemaal niet slecht iniedergeval succes ermee groeten carel |
|
||||
|
||||
Update: Mijn probleem werd uiteindelijk niet veroorzaakt door slechte verstuivers maar toch door niet goed op tijd staan van dieselpomp. (Oorzaak daarvan is onbekend...)
Vandaag met nieuwe tools de boel op tijd gezet (1.00mm) en nu loopt het dieseltje weer zoals het moet lopen. (Met de koude start hendel / cold start lever getrokken krijg je dan (proefondervindelijk) een waarde van 1.25-1.30mm.) Maargoed, de nieuwe/gereviseerde verstuivers van Dá-BRT werken natuurlijk ook lekker mee!! Iedereen bedankt voor de adviezen, tips en toevoegingen! Groet, Koen
|
||||
|
||||
Als je nog meer delen zoekt van een eco-turbodiesel....ik heb nog een turbo liggen, radiateur, wat turboslangen, brandstofpomp en een complete cilinderkop (zit waarschijnlijk een scheurtje in...
groeten rene