|
|||
|
|||
Juiste moment bougies?
Misschien en wat knullige vraag, maar ik lees nogal veel verschillende dingen over bougies en het ‘juiste’ moment.
Als ‘groentje’ ben ik nogal bang voor het ‘slopen’ van het een en ander aan mijn golf. Ik heb een tijd geleden eens de bougies vervangen. Er zaten toen W7 DTC VAG bougies (van Bosch) in. Ik heb ze toentertijd vervangen voor WR7 DC+ bougies, ook van Bosch. Het moment stond toen op de verpakking, ik meen 24Nm. Ze doen het uitstekend. Inmiddels heb ik 4 originele tot mijn beschikking (de W7 DTC), maar hier staat geen moment aangegeven. Ik lees zo op het internet dat het gaat om een gietijzeren motorblok en dat de bougies vergeleken met moderne situaties, best goed vastgezet mogen worden. Maar ik lees dan iets over 35Nm en 25Nm en soms zelfs 45Nm. Ik meen te herinneren dat in de vraagbaak een veel lager aantal Nm staat, maar kan iemand mij misschien vertellen wat ik aan moet houden? Ik zal nog even in de vraagbaak kijken, maar de nogal verschillende informatie is wat verwarrend. Daarnaast lees ik ook dat je ze het beste met de hand er in kan draaien. En als je niet verder kan draaien, de (moment)sleutel moet gebruiken om zo te voorkomen dat je het schroefdraad kapot draait als je met kracht ze verkeerd erin draait. Ik moet zeggen dat met de hand best stroef gaat. Alleen met een handschoen aan krijg ik ze er in gedraaid. Maar het gaat wel gewoon. Tijdens het rijden ondervind ik al een jaar lang geen eigenaardigheden betreft de bougies. Toen ik ze toentertijd verving, was er bij één wel iets wat apart (en roestkleurige vlek vlak boven de bout (op het keramische gedeelte) ik heb toen gevonden wat het wat het betekende. Maar dat ben ik inmiddels vergeten. Ik heb er een foto van, maar ik heb geen idee hoe ik die dan uploaden…. Is het nog nodig om het schroefdraad van het blok schoon te maken? De bougies hadden een wat roestkleurig schroefdraad en als je goed keek, kleine stukjes (roest) vuil. Ik heb ze alleen ver losgedraaid. Toen met de compressor vuil weg geblazen, vervolgens de bougies helemaal losgedraaid. Ik wilde niet dat er roeststukjes of vuil bij de cilinder komt. Daarna heb ik de nieuwe erin gedraaid. Ik hoop dat dat een beetje goed klinkt. Last edited by Ben M : 17-08-2024 at 00:27. |
|
||||
|
||||
Meestal doe ik ze met de hand, maar nu ik een momentsleutel heb die lage momenten kan aandraaien doe ik ze op de voorgeschreven? 20 Nm.
You can sleep in a race car but you can't race a house! MKII GTI Trackcar Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc) Trackday kalender! |
|
|||
|
|||
Quote:
Bedankt voor je reactie. Die ik nu heb zitten op 24nm vast, beetje hetzelfde dus. Maar ik lees ook over veel hogere momenten, dat is zo verwarrend. |
|
||||
|
||||
Volgens mij moet je ze niet te vast zetten. De kop wordt ontzettend heet en dat zet allemaal uit. Ik vond zelf 20 Nm al veel, als je dat eenmaal met een momentsleutel (ja, gekalibreerd), doet.
You can sleep in a race car but you can't race a house! MKII GTI Trackcar Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc) Trackday kalender! |
|
|||
|
|||
Quote:
Ik heb zojuist in de vraagbaak gekeken, daar staat bougie (20nm). Heb ik kennelijk verward met wat anders, want ik dacht dat het veel lager was wat in de vraagbaak stond. Dan hou ik 20nm gewoon aan. Bedankt! |
|
||||
|
||||
20 Nm is inderdaad de norm op bijna alle aluminium cilinderkoppen. En zoals Danny al zegt is dat met een momentsleutel voor je gevoel al snel teveel
|
|
|||
|
|||
Quote:
Ah oké! Maar zijn de cilinderkoppen van een Golf uit 1989 ook aluminium? |
|
||||
|
||||
Quote:
Jazeker, zelfs de golf 1 heeft al aluminium cilinderkoppen |
|
|||
|
|||
Quote:
Aha, kijk, zo leer je nog weer eens wat. Maar waar doelen ze met gietijzer of aluminium dan op? Het blok zelf denk ik dan? |
|
||||
|
||||
Zo’n beetje alles wat VW is, is qua onderblok gietijzer en cilinderkop alu. Er zijn ook motoren met een aluminium onderblok in de VAG groep (zoals de V8 in de Audi S4), maar in het rijtje Mk1, Mk2, Mk3( en geloof zelfs Mk4 t/m 7) is alles op basis van een gietijzeren blok met een aluminium(legering) cilinderkop!
|
|
|||
|
|||
Quote:
Bedankt voor de informatie! Leuk om te weten. Dan nog een klein extra vraagje. , stel je draait een biugie eruit om deze te controleren en zet deze er weer in. Hoe vast zet je deze dan? Ik meen dat het ringetje al is samengedrukt, dus dat je ze niet weer zo vast hoeft te zetten (de 20nm). |
|
||||
|
||||
Ja doe ik altijd gewoon weer met 20 Nm.
|
|||
|
|||
Quote:
Oké dankje! Hou ik dat ook gewoon aan |