Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Polo 6N, 6N2, 9N en 6R
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 28-11-2011, 20:21
jetta91 jetta91 is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 860
Default polo 6n probleem spoed!!!!

heel raar probleem met de polo variant van mijn stiefmoeder,
na een beurt waarbij de olie, oliefilter bougie's en bougie kabels zijn vervangen,
heeft de auto een nieuw spelletje bedacht!!

bij een koude motor houdt de motor in tijdens het optrekken,
dat is opzich niet het grootste probleem, maar als hij inhoudt en begint te stotteren, slaan de kilometer teller, de toeren teller, dagteller en de klok terug naar 0!!

dit terwijl de motor nog gewoon draait ( alleen erg laag in toeren), daarnaast werkt de rest ook nog gewoon, de radio werkt, verlichting, stuurbekrachtiging alles verder prima.

ik vindt het erg raar, mogen halen we de polo variant op bij de garage die weet het ook niet meer ( geen offieciele VW dealer maar heeft wel contact gehad met meerdere garage's die het ook niet zo snel weten )
morgen en een paar dagen daarna heb ik de auto bij de deur staan om er zelf even na te kijken. dus als er mensen zijn die een idee hebben,
dan hoor ik het heeeeeel erg graag!!

gaat dus om een polo 6N variant of 6KV
bouwjaar is volgens mij tussen 96 en 98
beteft een 1.4 liter motor benine
__________________
ex Passat 1.9 TDI
ex Golf variant TDI
ex Golf 1.8 GL LPG
ex Jetta 1.6 5 deurs
ex Jetta 1.6 Coupé
Huidig Golf MKII 1300I 260.000 KM
Reply With Quote
  #2  
Old 28-11-2011, 20:24
Ralph's Avatar
Ralph Ralph is offline
No personal life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 2,065
Default

Massa probleem ?
__________________
Golf 8 GTI edition45 Clubsport ‘22
Porsche Macan ‘21
Transporter T6.1 ‘21
Reply With Quote
  #3  
Old 28-11-2011, 20:33
jetta91 jetta91 is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 860
Default

ben ik vergeten te melden sorry, i heb vorige week de massa kabel onder de accu losgehad, en die was goed schoon, ik de bevestiging nog schoongemaakt met dasty ( er zat alleen wat olie/vet op, verder zag deze er goed uit, zijn er nog meer massa punten??

maar bij een massa probleem moet toch alle electra er mee stoppen en niet alleen met een koude motor? als die warm is is er namelijk niks aan de hand...

toch bedankt voor het meedenken ralph
__________________
ex Passat 1.9 TDI
ex Golf variant TDI
ex Golf 1.8 GL LPG
ex Jetta 1.6 5 deurs
ex Jetta 1.6 Coupé
Huidig Golf MKII 1300I 260.000 KM
Reply With Quote
  #4  
Old 28-11-2011, 23:02
MartijnCR's Avatar
MartijnCR MartijnCR is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 219
Default

(waarom altijd "na de beurt doet me auto raar enzo" zie,lees,hoor die zin te vaak . )

Maargoed accu nog goed? Dynamo levert voldoende? Massa in auto goed? Massa problemen geven meestal rare storing die er af en toe, zijn meestal nooit permanent.

Succes met zoeken
Reply With Quote
  #5  
Old 29-11-2011, 07:59
jetta91 jetta91 is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 860
Default

tja meestal omdat dat dan zo is he...... ging heen voor een grote beurt daarvoor was er niks aan de hand, en nu wel zoiets als 1+1=??

maargoed waar kan ik de andere massapunten vinden in deze auto? ben namelijk niet zo heel erg bekend met dit type auto.

en hoeveel moet de dynamo leveren?
__________________
ex Passat 1.9 TDI
ex Golf variant TDI
ex Golf 1.8 GL LPG
ex Jetta 1.6 5 deurs
ex Jetta 1.6 Coupé
Huidig Golf MKII 1300I 260.000 KM
Reply With Quote
  #6  
Old 29-11-2011, 13:55
MartijnCR's Avatar
MartijnCR MartijnCR is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 219
Default

14.4 ongeveer 14 volt is ook goed. Massapunten in de auto móet je ff zoeken naar bruine draadjes want die weet ik ook zo 1,2,3 niet
Reply With Quote
  #7  
Old 29-11-2011, 16:10
jetta91 jetta91 is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 860
Default

okeej bedankt
ik heb nog even naar de accu gekeken, daar zit een indicator op, en die was zwart dus einde accu, deze heb ik vervangen even kijken wat ie morgen ochtend doet bij een koude motor.

ik zat hardop te denken... als de auto start en de accu is niet goed meer, pakt de auto dan zijn primaire stroomvoorziening weg bij de dynamo?? en secundaire voorzieningen ( radio verlichting enz ) weg bij de accu?
__________________
ex Passat 1.9 TDI
ex Golf variant TDI
ex Golf 1.8 GL LPG
ex Jetta 1.6 5 deurs
ex Jetta 1.6 Coupé
Huidig Golf MKII 1300I 260.000 KM
Reply With Quote
  #8  
Old 29-11-2011, 22:14
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

zal sowieso niet zo snel liggen aan de accu dit probleem. Maar het kan wel helpen dat de accupolen even los zijn geweest nu (ecu reset zichzelf dan)

Mocht je de problemen houden. Ga dan alles even na.

juiste boegies gebruikt (veelgemaakte fout)
Kijk ook even de boegiekabels na of deze wel overeen komen met de originele (vooral de weerstand is belangrijk!, meten = weten in dat geval)
controleer op valse lucht.
controleer alle massapunten van de motor, en schuur ze even op. Dasty laat residu achter waardoor ook een slechte verbinding kan ontstaan.
Controleer de temperatuursensoren (motor laten lopen en de stekker even lostrekken. Verandering bij koudloop moet dan merkbaar zijn) Maar in de meeste gevallen heb je dan alleen last ervan bij een koude motor.
Lambda kun je op dezelfde manier testen.

toerenteller die niet lekker mee doet... dan zit t in je ontsteking. Hallgever wil nog wel eens spontaan de geest geven, en dan wilt de auto t ook niet meer lekker doen. Maar het kan ook je bobine zijn. Of zoals ik al eerder zij, boegietjes niet goed of de kabels niet juist. Ook de rotor+verdelerkap kunnen te ver zijn ingesleten waardoor ze nu problemen veroorzaken.

het hoeft niet door de beurt te komen, somigge problemen zijn er al langer maar de motor heeft zich erop "ingereden" en is het dus "gewend" het probleem mondjesmaat te hebben gekregen. Nu met nieuwe onderdelen kan het juist daarom storingen veroorzaken.

Nou zijn die blokjes vrij simpel, dus ik denk dat je er zo wel uitkomt.

Wat betreft je vraag: dynamo zit vrijwel rechtstreeks op de accu. geeft geen stroom door aan de overige verbruikers.

Ledje op de accu let ik nooit op. Ik heb vaak genoeg accus onder ogen gehad die nieuw waren, maar geen ledje op hadden lichten. Een ledje kan ook stuk. tis sowieso geen zekerheid dat de accu goed is of niet. Beste is spanning nameten, als die onder de 9 a 10 volt zit onbelast, dan is het sowieso gedaan ermee.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #9  
Old 29-11-2011, 22:15
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Als je accu niet goed meer is, start je auto niet.

Edit; hoogspanning van je bobine je instrumentarium in, al eens aan de hand gehad. check je bobine maar even.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #10  
Old 30-11-2011, 10:47
jetta91 jetta91 is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 860
Default

is er een bepaalde manier waarop ik erachter kan komen dat het inderdaad de halgever is?

ik heb gisteren de accu vervangen, nu slaan de toeren teller kilometer teller dagteller en klok iniedergeval niet meer naar 0, maar hij bljft wel inhouden en hikken,
vooral als je na het starten onbelast/stationair even een dot gas geeft wil die nog wel afslaan, als die niet afslaat dan zakken de toeren wel even naar 200 ongeveer
__________________
ex Passat 1.9 TDI
ex Golf variant TDI
ex Golf 1.8 GL LPG
ex Jetta 1.6 5 deurs
ex Jetta 1.6 Coupé
Huidig Golf MKII 1300I 260.000 KM
Reply With Quote
  #11  
Old 30-11-2011, 17:55
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Dan is het waarschijnlijk ook niet je hallgever. Met een kapotte hallgever start de auto vaak gewoon niet en als ie wel start loopt ie als een zonnetje, tot ie weer uitvalt.

Bobine, rotor/verdelerkap, boegies, boegiekabels nalopen.

Als de motor stationair een tijdje loopt en hij is goed op temperatuur. Heb je de problemen dan nog steeds? Zo nee: blauwe temperatuursensor controleren evenals de lambdasensor.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #12  
Old 30-11-2011, 23:31
MartijnCR's Avatar
MartijnCR MartijnCR is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 219
Default

Die temp. Sensor kan het volgensmij niet zijn want dan zou die ook verdomd slecht moeten starten. Lijkt me meer een bobine probleem of ontstekings volgorde niet goed dus kabels kijken of ze op de juiste plek zitten.
Reply With Quote
  #13  
Old 01-12-2011, 10:02
jetta91 jetta91 is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 860
Default

blauwe temperatuursensor zit die bij deze blokken aan de voor of zijkant van het blok?
lambdasensor weet ik wel te vinden,

het probleem is alleen bij een koude motor inderdaad.

@martijncr slecht starten deed ie vande week wel even 2 keer nu start ie vrij vlot, bobine probleem zou kunnen inderdaad, zijn de bobine van een 6N 6KV en seat ibiza en cordoba gelijk aan elkaar?

ontstekingsvolgorde moet gewoon goed zijn, omdat het dusalleen bij een koude motor is.

verdelerkap, bougie's en bougiekabels zijn overigens vorige week vervangen bij de garage, de rotor zelf weet ik zo niet eigenlijk.
__________________
ex Passat 1.9 TDI
ex Golf variant TDI
ex Golf 1.8 GL LPG
ex Jetta 1.6 5 deurs
ex Jetta 1.6 Coupé
Huidig Golf MKII 1300I 260.000 KM
Reply With Quote
  #14  
Old 01-12-2011, 18:39
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Temperatuursensor zit in de koelflens aan de zijkant van de kop.
Misschien even laten uitlezen als hij koud is, dan kan meteen de waarde van de temp sensor gecontroleerd worden en weet je meteen of er een storing in zit.
Reply With Quote
  #15  
Old 01-12-2011, 19:25
jetta91 jetta91 is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 860
Default

auto is maandag uitgelezen bij de garage met dit probleem, en toen is er bij het uitlezen niets gevonden...

lambda sensor zit goed vast, voor ik die om zeep haal hoe haal ik die los, gewoon trekken of draaien?

maar ik zal de stekker eens los trekken, als ik die eruit trek en de motor reageert niet, dan is die kapot toch?
__________________
ex Passat 1.9 TDI
ex Golf variant TDI
ex Golf 1.8 GL LPG
ex Jetta 1.6 5 deurs
ex Jetta 1.6 Coupé
Huidig Golf MKII 1300I 260.000 KM
Reply With Quote
  #16  
Old 01-12-2011, 20:04
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by jetta91
auto is maandag uitgelezen bij de garage met dit probleem, en toen is er bij het uitlezen niets gevonden...

lambda sensor zit goed vast, voor ik die om zeep haal hoe haal ik die los, gewoon trekken of draaien?

maar ik zal de stekker eens los trekken, als ik die eruit trek en de motor reageert niet, dan is die kapot toch?



Met uitlezen kun je meer als alleen storingen uitlezen, in de meetwaarden kun je o.a. diverse sensoren o.a. lambdasonde controleren. Een goed garage bedrijf zou hier wel uit moeten komen. Dat je garage bedrijf hiervoor heeft rond gebeld wil wel iets zeggen over hun kennis


Als de lambdasonde kapot is/niet meer werkt zou er ook een storing in zitten
Als het probleem alleen bij koude motor net na het starten voorkomt is het waarschijnlijk zoizo de lambdasonde niet omdat deze eerst moet opwarmen voordat deze werkt.

Stekkers los trekken is niet echt een goede manier om te controleren of iets kapot is.

Komt er toevallig ook na de koude start een zwarte walm uit de uitlaat wanneer je een stoot gas geeft ??
Reply With Quote
  #17  
Old 01-12-2011, 20:38
jetta91 jetta91 is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 860
Default

bij het starten komt er geen rook uit de uitlaat, zowel stationair als belast niet,
overigens heeft de garage de auto zelf uitgelezen dus dan hadden ze het wel moeten vinden neem ik aan.

pas toen hun er niet meer uitkwamen hebben ze geinformeerd om te kijken of andere garage houders ideeen hadden.


maar even korte samenvatting van de dingen die ik nu kan doen ;

tempratuur sensor proberen hoewel die mij onwaarschijnlijk lijkt want zelfs met een defecte sensor morgen de tellers niet uitvallen. want daar begint ie nu weer opnieuw mee

Bobine vervangen voor een tijdelijke van de sloop, de bobine van een sat ibiza/cordoba en een gewone 6N ?
__________________
ex Passat 1.9 TDI
ex Golf variant TDI
ex Golf 1.8 GL LPG
ex Jetta 1.6 5 deurs
ex Jetta 1.6 Coupé
Huidig Golf MKII 1300I 260.000 KM
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 04:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum