Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 19-12-2020, 16:21
luiwammes luiwammes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 49
Default Hoe een kapotte homokineet testen ?

Golf 2 bj '86 1.6d (JP)

Ik denk dat ik een homokineet koppeling op de aandrijfas stuk heb.
Het begon zowat 500 km geleden.
Een zeer lichte "klakkeren" in het vooronder bij het vertrekken en beginnen accelereren. De allereerste keer hoorde ik het toen ik vertrok aan een rood licht en naar rechts afsloeg.
Dan 100km later, is het geluid ook beginnen komen bij het gewoon rechtdoor optrekken van stilstand 0 km/u tot zowat 50 km/u.

Nu 500km wordt het steeds intenser.
Als je gewoon de auto laat bollen en ja slaat rechtsaf hoor ik niets. Als je dan echter ook accelereert bij het rechts afdraaien dan begint het : klack klack klack klack ....
Het geluid hangt ook af van de snelheid.
Als je versnelt in snelheid, neemt ook het "geklakker" in snelheid toe.

Maar het is niet enkel geluid. Ik voel het ook vrij fel aan het stuur.
Het voelt aan alsof je op een slecht wegdek rijdt of over een ondoorlopende lijn (reeks bobbels na mekaar).
Je voelt echt een gedaver aan het stuur, precies alsof er iets wringt aan de ophanging.

Dus ik denk dat een homokineet (CV-joint) stuk is.


Hoe kan je testen of het de linkse of rechtse homokineet is?
Hoe kun je testen of het de homokineet aan de wielzijde is, of die aan de versnellingsbakkant?

Het voelt mij echter niet alleen aan alsof het een slechte homokineet betreft.
Ik vind dat ik het daarvoor te fel in het stuur voel.


Bij een koude start en vertrekken bij koude motor, geeft de versnellingsbak ook een redelijke slag telkens je ontkoppelt na het veranderen van versnelling. Maar met een warme motor is het 'kloppen' van de versnellingsbak weer verdwenen.


Is dit ook eigen aan een defecte homokineet ?
Reply With Quote
  #2  
Old 19-12-2020, 23:39
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Kijk eerst eens of er niet gewoon een hoes af ligt of lek is. Als het zo snel slechter wordt, heb je meestal een homokineet die gewoonweg drooggelopen is.

Normaliter als ze beginnen te klakken kan het nog duizenden kilometer zonder erger worden goed gaan zolang ze maar goed in het vet zitten.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #3  
Old 20-12-2020, 13:10
luiwammes luiwammes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 49
Default

5 maand geleden is de koppeling vervangen.
Dit heb ik laten doen in een merk-onafhankelijke garage.
Ik had hen gezegd dat als ze iets tegen kwamen dat oud was of waar er olie lekte, dat ze dat dan mee mochten/moesten vervangen.
Ze hebben toen naast de koppeling ook de volgende zaken vernieuwd/vervangen :
- olie keerring tussen versnellingsbak / motoras
- dichtingen tussen versnellingsbak / aandrijfassen
- nieuwe stofkappen op de homokineten

Het hele onderhoud had met best wat geld gekost.
Daarom dat ik het deze keer ook zelf wil doen.

Ik ben vrijdag weer effe langs geweest in die werkplaats. De man vertelde mij dat zijn collega aan de auto had gewerkt. Maar hij herinnerde zich dat rode oude golfje nog.
Hij zei dat enkel de stofkappen van de aandrijfassen vervangen werden. Aan de homokineten zelf hadden ze niets gedaan.

Ik weet het dus ook niet met zekerheid.
Hebben ze in de werkplaats ergens iets met die stofkappen fout in elkaar gezet ….. ik denk het niet want het golfje heeft 4.000km probleemloos gereden.
Is er misschien te weinig vet in gedaan ….. zou kunnen.

Ik kan dat allemaal nooit weten.
Omdat ik ook niet weet hoe lang en hoe fel de stofkappen stuk waren voordat deze vervangen werden.

Een discussie met de garage is zinloos.
Ik vermoed dat de homokineten versleten zijn. Zij beweren dat ze daar niets aan gedaan hebben.
De auto heeft 172.000km gelopen. Dus het kan perfect zijn dat de homokineten gewoonweg inderdaad net nu versleten zijn.
Ik zal ze dus dienen te vervangen.

Ik vraag me enkel af hoe ik dat met zekerheid kan testen, alvorens ik een arsenaal aan dure onderdelen bestel …… zeker als daar onderdelen bij zijn die ik niet nodig zou hebben.


Hoe kan je testen of het de homokineet is aan de linkerzijde of aan de rechterzijde?
Hoe kan je testen of het deze aan de versnellingsbakzijde ofwel aan de wielzijde is?

Er zitten 4 homokineten op. Hoe weet je met zekerheid of er eentje stuk is. En zo ja, dewelke van de 4.
Reply With Quote
  #4  
Old 20-12-2020, 20:24
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

In de vraag hoe je kan vinden welke de boosdoener is ben ik ook wel geïnteresseerd!

Daarnaast, ik heb het ook eens gehad dat de garage de stofhoes slecht had gemonteerd. Nieuwe homokineet, de dag erna moest ik naar Nice rijden. Daar aangekomen (1200km) was hij al weer aan het klakken en was de stofkap helemaal opgevreten. Bij merk-onafhankelijke garages best eerst grondig reputatie checken. En eerste wat je daar laat doen is een winter-zomer wissel. Dan checken of de wielbouten op moment stonden. Dan weet je ze oog voor detail hebben of zomaar wat doen. Als je een goede merk-onafhankelijke garage vindt zal je auto nergens beter onderhouden worden, zelfs niet bij de dealer.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #5  
Old 20-12-2020, 21:08
kris2502 kris2502 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 21
Default

Ik zou er gewoon 4 nieuwe opzetten.
Kost €70-80.
Wanneer je volledige aandrijfassen koopt zal het rond de €150 draaien.
https://www.auto-onderdelen24.nl/vw...sort_categories[]=13&rp=1
Reply With Quote
  #6  
Old 21-12-2020, 21:38
Carel Ha Carel Ha is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 344
Talking

Optie is om de auto op te krikken met het stuur naar rechts.

Als die aan de rechterkant omhoog staat een goede slinger aan het wiel geven. En luisteren. Zo ja dan heb je m gevonden. Zo nee die herhalen bij de andere kant.

Indien nodig kan je het natuurlijk nog herhalen met het stuur naar links.

Je kan dan duidelijk horen of het de kineet aan de binnenzijde is of aan de buitenzijde.

Verkijk je er niet op, het kan zijn dat er meerdere tegelijkertijd stuk zijn.

Optie 2 is door rijden totdat de kineet "ontploft" en dan weet je zeker dat je de goede hebt. Enige nadeel is dat je dan meteen ook geen kant meer op kan.....
__________________
Golf 2 GL 1.6 carb Rood metallic
Golf 2 Syncro Atlas grijs (project)
Passat C3 2.0 TFSI Vag Chip Blauw grafiet Daily
Golf 2 CL 1.6 60pk TD Tornado rood Scrapped
Golf 2 Madison 1.6D Tornado rood Crashed

Last edited by Carel Ha : 21-12-2020 at 21:42.
Reply With Quote
  #7  
Old 21-12-2020, 23:20
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Even zoeken op het web leverde me het volgende op: Als je in een rechtse bocht geklak hebt is het waarschijnlijk het linkse wiel, en vice versa. Dus buitenste wiel maakt geluid.
Geen ervaring of dit klopt, komt van andere fora.

Wel weet ik uit ervaring dat het meestal de buitenste zijn die stuk gaan. Die moeten de grootste hoeken maken.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #8  
Old 22-12-2020, 06:13
Carel Ha Carel Ha is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 344
Default

Hoorde laatst ergens maar dat kan ik zeker niet bevestigen dat als de binnenste kapot zijn je op de snelweg trillingen voelt.
__________________
Golf 2 GL 1.6 carb Rood metallic
Golf 2 Syncro Atlas grijs (project)
Passat C3 2.0 TFSI Vag Chip Blauw grafiet Daily
Golf 2 CL 1.6 60pk TD Tornado rood Scrapped
Golf 2 Madison 1.6D Tornado rood Crashed
Reply With Quote
  #9  
Old 22-12-2020, 20:47
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Goed de hoezen zijn dus kort geleden vervangen. De vraag is waarom: Waren ze kapot of begonnen ze droogtescheuren te krijgen?

Dat zal de monteur ook niet meer weten, die heeft wel meer t doen dan zulke details onthouden (of het moet een enorme vette bende onder die auto zijn geweest van een kapotte hoes, dan is het misschien wel onthouden)

Stel de hoezen waren nog heel maar zijn preventief vervangen, dan is er mogelijk geen nieuw vet in de kineten of hoezen gedaan. In de oude hoezen blijft altijd een deel vet achter en dat moet je gewoon aanvullen.

Komt zelfs voor dat men ze die dingen met remmenreiniger schoonspuiten en vervolgens alleen de nieuwe hoes erop zetten en dus vergeet het vet aan te vullen. Dan zit er bijna geen vet meer in en lopen ze binnen de kortste keren kapot.
Het schoonmaken en vervangen van vet voor je nieuwe hoezen monteert is wel de juiste methode voor het behoud van de kineten.

Als ze al lek waren en daarom vervangen zijn: dan is het gewoon wachten tot ze kapot lopen. Als vet er uit kan, kan er ook rotzooi in. Daar krijg je overmatige slijtage van.
Maar dan nog. Dat kan behoorlijk lang duren voor je daar symptomen van krijgt (en nog langer voor die erger worden).

Kan ook een combinatie zijn van beide of idd montagefout waardoor de hoezen aan flarden liggen.
Kijk gewoon even onder de auto, dat zie je snel genoeg.

Homokineten verslijten niet op 170k bij normaal gebruik, behalve als er iets met de hoezen is geweest of er is een keer een stoeprand goed geraakt bijvoorbeeld.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #10  
Old 15-01-2021, 11:18
luiwammes luiwammes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 49
Default

Ik heb intussen wel wat testjes gedaan.

Auto opkrikken Linker zijde en vervolgens rechterzijde. Aan het wiel draaien dat op dat moment 'in de lucht hangt' maakt niets uit. Of je het stuur naar links draait, of naar rechts of ergens in het midden. Ik hoor geen geluiden komen uit/van de aandrijfassen.
Ik hoor enkel bij het beginnen draaien een medium harde 'klak' komend uit de versnellingsbak. Maar ik denk dat dat normaal is. De auto staat op dat moment is z'n vrij.

Ook heb ik de auto centraal vooraan onder het subframe (vooras) opgekrikt. Zo kwamen beide voorwielen in het ijle te hangen.
Ook dan merk ik bij het draaien geen specifieke geluiden komende van de aandrijfassen of homokineten.
Behalve dan natuurlijk wat 'licht schurend' geluid van de remschijven/blokken.

Eenmaal op de baan hoor ik tijdens het optrekken een licht 'klakkend' geluid.
En zeker bij het accelereren tijdens een bocht naar rechts hoor ik het en voel ik een licht schokkend/bibberend geluid komende uit de vooras.
Naar mijn gevoelen komt dit eerder uit de rechter/middenzijde van de vooras.

Ik heb ook even op een lege parking wat donuts gereden. Zowel linksom als rechtsom. Maar ik hoor geen echte merkelijke geluiden komende van voren.


Ik begin dus te twijfelen of het wel degelijk de homokineten zijn.
Het is wel zo dat die stofkappen een half jaar geleden door de garagist mee vervangen zijn bij het plaatsen van een nieuwe koppeling. Naar de reden heb ik inderdaad het gokken. Waren deze gescheurd of gewoon oud en verduurd. Is het vet vernieuwd of bijgevuld.
Ik heb er het raden naar. En zal het ook wel nooit te weten komen.

Gisteren heb ik ook wel even alle montagebouten van de vooras (subframe) nagelopen. Deze zaten alle nog goed vast en er zit nergens spel op.

Ik heb intussen wel 2 nieuwe complete aandrijafssen van SKF besteld.
Deze liggen klaar voor montage.
Maar ik twijfel eraan om dit te doen.
Ik denk dat ik gewoon nog wat ga 'verder rijden' om dan te kijken of het effectief erger wordt of niet.
Indien het geluid erger wordt, kan ik tenminste misschien met zekerheid zeggen van waar het komt.
Reply With Quote
  #11  
Old 15-01-2021, 13:51
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 596
Send a message via ICQ to 86C
Default

Omdat je bij je laatste onderzoek aan de aandrijfassen geen geluiden hebt kunnen opwekken: auto even op de 2 koloms brug in de lucht laten hangen, motor starten en in de versnelling zetten en luisteren of je dan wel geluiden kan horen. Hiermee kan je uitsluiten dat de geluiden uit de bak komen i.p.v. de aandrijfassen.

In het verleden heb ik bij een Passat ook wel eens een klakkend geluid gehad aan de linker voorzijde. Dit bleek uiteindelijk een wiellager te zijn die dit geluid veroorzaakte. Dit had ik niet zien aankomen om dat die normaal gesproken vaak een gierend / joelend geluid maken.

Overigens: als je inmiddels nieuwe aandrijfassen compleet met homokineten hebt besteld en thuis hebt liggen, waarom zou je ze dan niet gewoon monteren? Zo heel veel werk is het niet. Moet je alleen nog een paar stofhoezen erbij kopen, maar die kosten niet zoveel.
Reply With Quote
  #12  
Old 21-01-2021, 09:08
luiwammes luiwammes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 49
Default

Ik weet inmiddels van waar het komt. Ik heb het IRL mogen ervaren.

Gisteren op 1km van thuis, na een rit van 100km heeft de rechter aandrijfas het begeven.
Bij het nemen van de afrit (zeer lange snelle bocht naar rechts) hoorde ik het nu wel iets feller. Tijdens het accelereren en weer los laten van het gaspedaal hoorde ik duidelijk dat het kloppend/knarsend geluid er enkel was bij het accelereren en niet in vrijloop.
Ik spreek niet zozeer enkel van een kloppend geluid, maar ook wel degelijk een trillend gevoel in zowel het stuur en het gaspedaal.

Op die afrit daar en toen gisteren om 21u15 heb ik beslist om toch maar de beide aandrijfassen te vervangen.
Ik heb thuis geen garage of sleutelplaats dus ik moet dat in de parkeerkelder op mijn werk doen. Daar zit ik droog en heb ik een vlakke harde vloer). Maar het werk is 100km van mijn deur ….. dus tja …. niet echt simpel van toepassing met een vrouw die zwaar ziek thuis zit.

Maar dus om 21u25 was het gisteren einde verhaal.
Bij het vertrekken aan een verkeerslicht ging het bij het loslaten van de koppeling in eerste versnelling al meteen mis.
Een slag …. dan luid knarsend metaalgeluid ….. en geen aandrijving meer.
Even een paar versnellingen geprobeerd, maar niets. De auto bleef ter plaatse staan. Geen aandrijving meer op de wielen.
Gelukkig kon ik hem wel nog aan de kant van de weg geduwd krijgen.

Eerst dacht ik dat er een probleem was met de versnellingsbak. De motor en versnellingsbak draaien rond als je gas geeft, maar de auto blijft (zeg maar) in elke versnelling gewoon ter plaatse staan. Dus ik dacht ergens een versnellingsbak-issue met een aandrijvingsbreuk intern in de versnellingsbak. Natuurlijk ook omwille van het felle metaalknarsen duidelijk afhankelijk van het toerental. Lijkt wel een tandwiel(en)breuk in de versnellingsbak.

Natuurlijk meteen de Golf stil gelegd. En mijn vriendin gebeld.
Zij is mij komen halen. Maar we hebben toch nog even snel het golfje getest.
Motorkap open en ik keek met een zaklamp langs boven naar de uitgangen L+R van de versnellingsbak. Dit terwijl zij in de auto zat en bij draaiende motor de koppeling lichtjes liet opkomen bij draaiende motor in 2e versnelling.

De symptomen :
- Linker aandrijfas blijft bewegingsloos : geen aandrijving
ook de uitgang op de versnellingsbak aan de L-zijde blijft bewegingsloos
- Rechter aandrijfas blijft bewegingsloos : geen aandrijving
maar de uitgang aan de R-zijde van de versnellingsbak draait WEL rond.
Ter plaatse van de homokineet draait de stofkap mee in het rond maar de aandrijfas dus niet.


Mijn diagnose :
Bij de rechter aandrijfas is de homokineet aan de versnellingsbakzijde gebroken. De stofkap draait mee in het rond, maar de cardanas zelf dus niet.


De oplossing :
Deze avond ga ik al mijn sleutelgerief + de nieuwe homokineten van mijn werk mee naar huis brengen en de Golf 2 wordt morgenavond die allerlaatste nog af te leggen kilometer naar huis gesleept.
Zaterdag ga ik dan ter plaatse buiten op mijn oprit de Golf vooraan opkrikken en ga ik de L aandrijfas uitwisselen voor dat nieuw SKF exemplaar.
Ik hoop daarmee de auto terug 'gemaakt' te hebben en terug rijdbaar te krijgen.

Dan rijd ik hem volgende week naar mijn ondergrondse sleutelplaats op mijn werk om aldaar dan ook die R aandrijfas te vervangen door dat nieuwe exemplaar.
Zodoende dat ik vooraan 2 nieuwe aandrijfassen heb.



@86C :
Ik weet niet wat je bedoelt met nieuwe stofkappen te kopen.
Die zijn erbij hoor. Ik heb 2x (L+R) nieuwe aandrijfassen van SKF gekocht.
Daar zit aan weerszijde dus ook de homokineten op met daarrond ook een stofkap.
Die zijn, zeg maar, compleet Plug & Play.


https://www.atp-autoteile.de/de/pro...ASABEgLyRPD_BwE



Foto's van de knutselwerken volgen ………
+ ook foto's van de kopotte aandrijfas met de gesneuvelde homokineet.

Last edited by luiwammes : 21-01-2021 at 09:15.
Reply With Quote
  #13  
Old 21-01-2021, 12:18
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 596
Send a message via ICQ to 86C
Default

Nu weet je in ieder geval waar het van komt. Toch bijzonder dat de homokineten gaar zijn bij 170k. Zou bij normaal gebruik en onderhoud eigenlijk niet mogen gebeuren. Succes met sleutelen en niet vergeten uit te lijnen nadat je de assen hebt vervangen.
Reply With Quote
  #14  
Old 21-01-2021, 18:27
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Wat jij wilt doen gaat niet werken, vervang direct links en rechts!

In je versnellingsbak zit een differentieel, die stuurt de kracht naar het wiel met de minste weerstand. Rechter aandrijfas is stuk, daar is dus minder weerstand dan aan de linkerkant waar hij de auto moet voort trekken. Dus gaat de rechterkant draaien, en blijft de linkse uitgang stil staan. Als jij nu links gaat vervangen gaat dat helemaal niks uitmaken, rechts gaat nog steeds doldraaien en je auto gaat geen mm bewegen De rechtse as is degene die je moet vervangen, dat is de as die je auto nu immobiliseert. De linkse is waarschijnlijk nog perfect in orde, maar als je hem toch hebt liggen gewoon mee vervangen.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #15  
Old 22-01-2021, 07:11
Carel Ha Carel Ha is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 344
Default

als je nog geen ervaring hebt met sleutelen, let vooral op je eigen veiligheid en krik de auto het liefste niet op met de krik achterin je auto. Dit zijn gevaarlijke nood krikken. Mocht je dit wel doen als de auto van de grond is ondersteun de auto zodat deze niet op je kan vallen.

Voor de rest kan ik je de tip geven gebruik correct gereedschap voor de kineet boutjes, dit zijn 6 torx boutjes. En maak ze schoon en sla ze aan met een hamer voordat je de sleutel erin stopt.

Succes!
__________________
Golf 2 GL 1.6 carb Rood metallic
Golf 2 Syncro Atlas grijs (project)
Passat C3 2.0 TFSI Vag Chip Blauw grafiet Daily
Golf 2 CL 1.6 60pk TD Tornado rood Scrapped
Golf 2 Madison 1.6D Tornado rood Crashed
Reply With Quote
  #16  
Old 23-01-2021, 08:21
luiwammes luiwammes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 49
Default

Vervolg historie kapotte kineet

Donderdagavond de Golf naar huis gesleept. 1 kilometertje, dus dat ging net :-)
Vrijdag dan op mijn dode gemakje beginnen sleutelen. Op mijn smalle opritje. Gelukkig was het de hele dag droog.




Daar zie je het slachtoffer al zitten.
Effe de remmen ervan af gehaald en de spindel losgehaald.
Ik heb graag 'plaats' om te knutselen.
Uiteindelijk heb ik de gehele spindel nog verwijderd omdat dat vlotter werken is. Dan zit er niets in de weg en kan je eerst de aandrijfas vlot monteren en nadien schuif je dan gewoon de spindel over de getande schacht van de aandrijfas.

Zoals je kan zien werk ik tegenwoordig best wel zo veilig als enigzins mogelijk is. Voor mij niet louter een krikje of enkel een setje metalen bokkepootjes.
Aan elke zijde een zomerwiel onder de auto.
Daarover dwars een stevige houten badding. En door opvullen naar boven met enkele houten blokjes. Je doet het met datgene wat je liggen hebt.
Als de auto moest 'vallen' ligt er zoveel rommel onder dat hij max een paar centimeter vallen kan.

De kleine krik laat ik meestal als (nog) extra reserve staan.
De achterste wielen blokker ik dmv aangetrokken handrem + houten blok voor en houten blok achter het wiel.



En hier ligt dan de rechter aandrijfas, met een duidelijk gebroken homokineet :







Die is rijp voor het stort.


Ik had reeds een setje nieuwe aandrijfassen van SKF klaar liggen sinds kerstmis.




De flens aan de versnellingsbak zuiver gemaakt.




Dan nog even langs de onderdelenhandelaar voor een potje extra CV-joint smeervet.
Zodoende dat ik de ruimte rond de homokineet goed kon opvullen met voldoende vet.
Het voorziene vet in de SKF homokineet leek me net iets te weinig.

En dan verder gesleuteld. Nieuwe aandrijfas er tegen.

Sorry, ik heb geen foto's van het vastschroeven van de 6 inbusschroefjes op de cardanas. Of van het verdere verloop van het hermonteren.
Met handen vol vet en smerigheid laat ik de telefoon-camera liever gewoon links liggen.



En hier staat de Golf zowat een 4 uur later terug rijklaar op de oprit.




Niet echt de meest ideale sleutelplaats en ondergrond.

Dus voorlopig heb ik enkel de R aandrijfas vervangen.
Maandag rijd ik de Golf terug naar zijn ondergrondse stalplaats op m'n werk.
Daar zal ik dan in de loop van de volgende weken ergens ook de L aandrijfas vervangen.

Voorlopig moet ie het dus 100km lang doen met één nieuwe en één oude aandrijfas. En blijft de Golf dus stilstaan en wordt ie vervangen door mijn andere dailydriver.

Last edited by luiwammes : 23-01-2021 at 08:30.
Reply With Quote
  #17  
Old 23-01-2021, 08:34
luiwammes luiwammes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 49
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Wat jij wilt doen gaat niet werken, vervang direct links en rechts!

In je versnellingsbak zit een differentieel, die stuurt de kracht naar het wiel met de minste weerstand. Rechter aandrijfas is stuk, daar is dus minder weerstand dan aan de linkerkant waar hij de auto moet voort trekken. Dus gaat de rechterkant draaien, en blijft de linkse uitgang stil staan. Als jij nu links gaat vervangen gaat dat helemaal niks uitmaken, rechts gaat nog steeds doldraaien en je auto gaat geen mm bewegen De rechtse as is degene die je moet vervangen, dat is de as die je auto nu immobiliseert. De linkse is waarschijnlijk nog perfect in orde, maar als je hem toch hebt liggen gewoon mee vervangen.



Dat lukt wel hoor.
Enkel de rechtse aandrijfas is vervangen.
Tijdens de 5km proefrit verliep alles prima. Geen geluid, geen geknars of geklop. En bewegen deed die vlot hoor :-) voor zover dan kan met een platte diesel.

Maandag moet ik er 100km mee naar mijn werk.
Daar gaat hij in de stalling totdat ik een avondje vrij heb om ook even de aandrijfas aan de linkerzijde te vervangen door dat nieuw exemplaar.

Waarschijnlijk ga ik dat uitstellen tot maart.
Dan monteer ik ook ineens de schroefkit en de set zomervelgen.
Dan moet ik geen 2 keer hetzelfde werk doen.
Reply With Quote
  #18  
Old 23-01-2021, 08:39
luiwammes luiwammes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 49
Default

Quote:
Originally Posted by Carel Ha
als je nog geen ervaring hebt met sleutelen, let vooral op je eigen veiligheid en krik de auto het liefste niet op met de krik achterin je auto. Dit zijn gevaarlijke nood krikken. Mocht je dit wel doen als de auto van de grond is ondersteun de auto zodat deze niet op je kan vallen.

Voor de rest kan ik je de tip geven gebruik correct gereedschap voor de kineet boutjes, dit zijn 6 torx boutjes. En maak ze schoon en sla ze aan met een hamer voordat je de sleutel erin stopt.

Succes!



Jawel.
Ik sleutel reeds 25jaar aan achterwiel aangedreven Opels.
Daarvan heb ik reeds meermaals de centrale cardanas vervangen.

Maar linker en rechter aandrijfassen vooraan. En het gegeven 'homokineet-koppeling' ....... voor alles een eerste keer zeker :-)


Het zijn trouwens geen Torx-boutjes. Maar gewone 6-kant inbusboutjes.
Bij de nieuwe aandrijfassen waren ook 6 nieuwe boutjes bij. Dus ik heb ook die nieuwe boutjes dan gebruikt. De oude (waren 6 maand oud) zijn naar de afvalberg.

Ik heb wel gezien dat bij een Golf 3 - 4 dit 12-kant (veelkant) torx-bouten zijn.
Maar Golf 2 blijkbaar gewoon inbus.
Reply With Quote
  #19  
Old 23-01-2021, 12:28
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by luiwammes
Dat lukt wel hoor.
Enkel de rechtse aandrijfas is vervangen.
Tijdens de 5km proefrit verliep alles prima. Geen geluid, geen geknars of geklop. En bewegen deed die vlot hoor :-) voor zover dan kan met een platte diesel.

Maandag moet ik er 100km mee naar mijn werk.
Daar gaat hij in de stalling totdat ik een avondje vrij heb om ook even de aandrijfas aan de linkerzijde te vervangen door dat nieuw exemplaar.

Waarschijnlijk ga ik dat uitstellen tot maart.
Dan monteer ik ook ineens de schroefkit en de set zomervelgen.
Dan moet ik geen 2 keer hetzelfde werk doen.

Inderdaad als je enkel rechts vervangt werkt het. Maar jij zei "Zaterdag ga ik dan ter plaatse buiten op mijn oprit de Golf vooraan opkrikken en ga ik de L aandrijfas uitwisselen" en dat zou van z'n leven niet gewerkt hebben. Wist niet of het een typfout was of niet, dus wou er toch even voor waarschuwen, voor het geval dat..

Je kan trouwens perfect zo rondrijden met die linkse aandrijfas hoor, als je geen geluid hebt aan die kant gaat die niet morgen plots stuk vliegen. Er zal waarschijnlijk aan de rechterkant eens een hoes gescheurd zijn waardoor die daar zonder vet heeft gelopen en dus meer sleet had. Ik zou gewoon lekker doorrijden zo, en als je helemaal niets van geluid meer hebt zou ik die linkse as zelfs terugbrengen naar de winkel. Is niet echt iets wat je normaal preventief vervangt, omdat bij het stuk gaan altijd eerst een periode komt waar je geluid krijgt. Kan je dan vaak nog een paar duizend kilometer mee voortrijden weet ik uit ervaring.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #20  
Old 23-01-2021, 20:30
Carel Ha Carel Ha is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 344
Default

Netjes gedaan hoor! Al is uitlijnen nu wel weer een must. Meestal haal ik enkel de fusee kogel lost zodat de gehele uitlijning op zn plek blijft, scheelt weer een paar tientjes uitlijnen. Al werkt het natuurlijk wel iets minder comfortabel en ruim.
__________________
Golf 2 GL 1.6 carb Rood metallic
Golf 2 Syncro Atlas grijs (project)
Passat C3 2.0 TFSI Vag Chip Blauw grafiet Daily
Golf 2 CL 1.6 60pk TD Tornado rood Scrapped
Golf 2 Madison 1.6D Tornado rood Crashed
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum