Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Wielen en banden
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #61  
Old 25-01-2008, 22:51
sixpack's Avatar
sixpack sixpack is offline
Volksforum Crew - Polijstpooier
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,024
Default

7j dus

gewoon polijsten en eronder knallen, kan zijn dat het voor iets uitsteekt, maar dat geeft niet dan zet je de wielvlucht gewoon negatief,kost bandje meer in het jaar maar ach tis hobby toch ?
Reply With Quote
  #62  
Old 25-01-2008, 23:00
Jazzblue's Avatar
Jazzblue Jazzblue is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,420
Default

Polijstwerk valt denk ik wel mee, de randen zijn nog wel netjes en ik heb het vermoeden dat er twee al vervangen zijn. Op twee zit ook een blanke lak laag, hoe kan ik deze er dan het best afkrijgen, met afbijt ofzo? Maarja, het is wat je zegt bandjes die ik wil(bridgestone potenza 165-50-15) zijn ook niet de duurste dus. Ik hoop ze in ieder geval voor de zomermeetings af te hebben.
Reply With Quote
  #63  
Old 25-01-2008, 23:46
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Inderdaad, de breedtemaat moet tussen de randen (met J profiel, vandaar altijd 7J) gemeten worden.
Reply With Quote
  #64  
Old 02-02-2008, 18:35
BaZe's Avatar
BaZe BaZe is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 2
Default

Hallo,ik kan deze Ally Cat velgen van 6Jx13 kopen maar weet niet of ze zouden passen op mijn golf 1







als ik meet zoals hier gezegd wordt op het forum,kom ik uit op een ET-waarde van +/- 2 cm..
Is er misschien iemand die me kan helpen,of ervaring heeft met deze velgen op een golf 1 te zetten??
Alvast bedankt !

Last edited by BaZe : 02-02-2008 at 18:41. Reason: fout gemeten
Reply With Quote
  #65  
Old 17-02-2008, 02:23
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Ok, omdat ik geen zin heb om een ander topic te gaan zoeken dat meer van toepassing is op dit onderwerp zet ik het hier maar even neer. Het is hier tenslotte ook al behandeld, en ook toen was de informatie net zo betrouwbaar als die die gegeven wordt wanneer iemand vraagt of en hoe ie zijn mk2 VR6 op kenteken krijgt...

De breedte van een velg wordt niet gemeten in aantal J's!!!

De breedte (van het leeuwendeel) van velgen wordt gemeten in inches. Eén inch is 2,54 centimeter. De J in de bemating van een velg geeft enkel en alleen de vorm van de velgrand aan, niets meer en niets minder. Hier zijn verschillende varianten van, dus niet elke velg heeft die J in de bemating staan.

Ik weet goed dat iedereen duidelijk snapt wat men bedoelt, maar het klopt gewoon niet en ik stoor me er aan! Wat iedereen er mee doet zal me worst wezen, maar ik zal mensen er op blijven wijzen tot de hele wereld snapt dat de J geen breedte-eenheid van een velg is! En dat duurt denk ik nog wel even...

Het zijn INCHES, geen JINCHES!
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #66  
Old 17-02-2008, 09:47
sixpack's Avatar
sixpack sixpack is offline
Volksforum Crew - Polijstpooier
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,024
Default

Reply With Quote
  #67  
Old 07-04-2008, 20:52
Skeez's Avatar
Skeez Skeez is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,272
Default

Ok... vind het best lastig allemaal...

Wil iemand daarom even naar mijn berekening kijken?

Heb ori Golf 1 stalen velgen liggen met ET-waarde 45. Ik wil ze laten verbreden, maar ze moeten wel binnen de spatborden blijven (zonder GTI spatbordverbreders). Een ET-waarde van 35 lijkt me mooi (staat nog niets vast; dus tips, adviezen en opmerkingen zijn van harte welkom ).

Het verschil tussen ET 45 (huidig) en ET 35 (gewenst) is 10.
10 x 2 = 20; dus ik moet per velg 20mm naar buiten verbreden?


Ben benieuwd of ik het door heb
Reply With Quote
  #68  
Old 07-04-2008, 21:19
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

De ET waarde van je velg is van invloed op enkele factoren. De belangrijkste word veelal gezien als de ruimte achter je velg, de backspacing.

Hoeveel afstand heb je tot aan je veerpoot en snijd deze niet in de band. Als je erg veel ruimte over hebt tot aan de veerpoot zou je ET waarde nog omhoog kunnen. Ook word verbreden, bij mijn weten, maar op 1 plek in de velg gedaan en niet aan beide zijden van het hart. Mocht je toch de ET waarde helemaal verkeerd hebben kan het hart wel weer verplaatst worden.

Maar er zijn dus nog meer punten waarom de ET waarde belangrijk is. Er bestaat namelijk zoiets als een schuurstraal. Dit is, gemeten op het wegdek, de afstand tussen de middenlijn van de velg en de lijn door je onderste en bovenste schanierpunt (aan fuseezijde).
Als deze negatief is zal je wiel, als deze in de berm komt zich altijd weer uit de berm trekken. Bij een positieve schuurstraal krijg je het omgekeerde, vaak niet zo wenselijke, effect.

De schuurstraal zal nooit 0 moeten zijn. Dan word er namelijk geen kracht (druk/trek belasting) uitgeoefend op je stuurkogels, waardoor je wielen mogelijk kunnen gaan zwabberen als je rechtuit rijd.

Eigenlijk word er verbreed in halve inches. Maar wil je het percé zo dan moet dat natuurlijk ook wel kunnen. Maar het zal nog steeds smal lijken, in mijn ogen .

Maar monteer het wiel met of zonder band (leg er dan wat blokjes hout neer en daarna van de krik af). Zorg dat de vering goed staat en meet hoeveel je naar buiten kunt.
Reply With Quote
  #69  
Old 07-04-2008, 21:46
Skeez's Avatar
Skeez Skeez is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,272
Default

Quote:
Originally Posted by RubenD
De ET waarde van je velg is van invloed op enkele factoren. De belangrijkste word veelal gezien als de ruimte achter je velg, de backspacing.

Hoeveel afstand heb je tot aan je veerpoot en snijd deze niet in de band. Als je erg veel ruimte over hebt tot aan de veerpoot zou je ET waarde nog omhoog kunnen. Ook word verbreden, bij mijn weten, maar op 1 plek in de velg gedaan en niet aan beide zijden van het hart. Mocht je toch de ET waarde helemaal verkeerd hebben kan het hart wel weer verplaatst worden.

Maar er zijn dus nog meer punten waarom de ET waarde belangrijk is. Er bestaat namelijk zoiets als een schuurstraal. Dit is, gemeten op het wegdek, de afstand tussen de middenlijn van de velg en de lijn door je onderste en bovenste schanierpunt (aan fuseezijde).
Als deze negatief is zal je wiel, als deze in de berm komt zich altijd weer uit de berm trekken. Bij een positieve schuurstraal krijg je het omgekeerde, vaak niet zo wenselijke, effect.

De schuurstraal zal nooit 0 moeten zijn. Dan word er namelijk geen kracht (druk/trek belasting) uitgeoefend op je stuurkogels, waardoor je wielen mogelijk kunnen gaan zwabberen als je rechtuit rijd.

Eigenlijk word er verbreed in halve inches. Maar wil je het percé zo dan moet dat natuurlijk ook wel kunnen. Maar het zal nog steeds smal lijken, in mijn ogen .

Maar monteer het wiel met of zonder band (leg er dan wat blokjes hout neer en daarna van de krik af). Zorg dat de vering goed staat en meet hoeveel je naar buiten kunt.


Ok; dus ik heb het nog niet door

Wat ik eigenlijk wil is ori Golf 1 velgen 4,5J breed ET45 verbreden, maar wel zodat ze binnen de ori spatborden vallen. Schijnbaar zegt de J-waarde niet veel; dus vertrouw ik op de ET-waarde .
ET35 leek me mooi (net gezien bij een Golf 1 met G60 Sebring velgen). Met bovenstaande berekening kwam ik op 2cm verbreding per velg.
De J-waarde wordt dan +/- 5,3J. Dat is inderdaad niet erg breed; maar anders ben ik bang dat ik buiten mijn wielranden kom...

Lastig allemaal!
Reply With Quote
  #70  
Old 07-04-2008, 22:38
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Wat heb je nog niet door dan?

De enige overweging die ik je meegeef: Is die verbreding wel genoeg? Anders heb je straks spijt en heb je wel geld uitgegeven, vandaar

En vanwege mijn opleiding weet ik de effecten van veranderingen in de wielophanginggeometrie aardig en ik dacht, laat ik dat dan ook maar gelijk even vermelden

Alles is prima, als de schuurstraal maar geen 0 wordt. Dat is alleen niet zo maar even te bepalen. Maar met wat simpel meetwerk aardig snel te bepalen!

Maar met de verbreding zit je inderdaad op 5,3" breedte. Ga dan voor 5,5". Als ik dan kijk naar wat anderen met Mk1 Golf/Jetta voor breedte maten kiezen. Zou ik dat gewoon even er naast leggen (foto's etc.) en dan kiezen maar.

Succes.
Reply With Quote
  #71  
Old 07-04-2008, 23:28
Bas's Avatar
Bas Bas is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 995
Send a message via MSN to Bas
Default

Quote:
Originally Posted by RubenD
...
Maar monteer het wiel met of zonder band (leg er dan wat blokjes hout neer en daarna van de krik af). Zorg dat de vering goed staat en meet hoeveel je naar buiten kunt.


Waarom zo'n heel verhaal als je het eenvoudig uit wilt leggen? Alleen dat laatste lijkt me dan voldoende.

Wiel monteren, latje langs de wielkast leggen en de afstand opmeten.
Ik zou het zowel voor als achter doen, voor is de auto wat smaller.
Reply With Quote
  #72  
Old 08-04-2008, 00:15
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Gezien de search functie van de website zullen anderen dat stuk ook tegenkomen. Lijkt me een mooie aanvulling voor de informatie die verder in dit topic is te vinden.
Reply With Quote
  #73  
Old 18-08-2008, 19:41
siep wokkel's Avatar
siep wokkel siep wokkel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 390
Default

hallo jongens..

ik ga velgen bestellen voor de corr


7.5 en 9j 16inch


9j et15

maar nu kan ik voor kiezen uit et30 en et15... wat zou beter wezen... is voor een vr6 uit 92
__________________
16 kleppen
Reply With Quote
  #74  
Old 18-08-2008, 20:04
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Als de ET 15 te breed valt had je de Et30 moeten hebben. Als de ET30 te diep valt kun je nog spacers monteren.

En verder, even meten hoeveel ruimte je hebt tussen velg en wielkastrand en velg en veerpoot. Dan weet je waar je aan toe bent.
Reply With Quote
  #75  
Old 06-09-2008, 16:56
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

Even een vraag wat betrekking heeft op dit onderwerp;

Momenteel heb ik een setje velgen wat nogal breed 'uitvalt' icm mijn verlaging.
Om nou niet meteen weer mijn wielkasten te gaan verbouwen bekijk ik eerst een andere optie, namelijk afdraaien van de naaf.

De ruimte tussen velg en veerpoot is +20mm en de dikte van het naafgedeelte van de velg is 15mm. Hoeveel zou ik ervan af kunnen laten draaien zodat het wel nog een beetje veilig blijft? En is het überhaupt wel veilig om dit te doen?
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
  #76  
Old 06-09-2008, 17:46
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Hoe heb je die 15mm gemeten Erik? Is dat met of zonder het conische gedeelte van de boutgaten?
Reply With Quote
  #77  
Old 07-09-2008, 10:30
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

De 15mm is gewoon de totale dikte van het gedeelte wat op de naaf komt te zitten (dus met conisch gedeelte van de bouten).
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
  #78  
Old 09-09-2008, 16:30
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

Niemand die hier verstand van heeft?
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
  #79  
Old 09-09-2008, 20:08
LuNaTiK's Avatar
LuNaTiK LuNaTiK is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,247
Default

ik zou er niets van af laten draaien, dit beïnvloedt direct de sterkte van de hele velg.
Reply With Quote
  #80  
Old 21-09-2008, 16:29
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Als dat inderdaad de totale dikte is dan moet je er niks van af draaien. Dat word te dun.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum