Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Polo 6N, 6N2, 9N en 6R
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 14-10-2013, 19:31
StefTurboDiesel StefTurboDiesel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 340
Default VW Polo 9N TDI vraagje

Beste,

Ik heb een vraagje over een Polo 1.4TDI van 2002 van een vriend.
Deze is na het chippen van 75pk naar 101pk erg beginnen roken, en als hij van stationair naar de 5000rpm gas geeft, ploft de uitlaat hard en komt er echt overdreven zwarte rook uit..

Is de chip niet goed? krijgt ie teveel brandstof misschien?

Gr
Reply With Quote
  #2  
Old 14-10-2013, 20:58
Vince89 Vince89 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 107
Default

Dat een TDI gaat roken na de chip is bekend, maar die symptonen vind ik raar, standaard uitlaatsysteem?
En wat voor chip heeft hij laten zetten?
Reply With Quote
  #3  
Old 14-10-2013, 21:07
StefTurboDiesel StefTurboDiesel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 340
Default

Quote:
Originally Posted by Vince89
Dat een TDI gaat roken na de chip is bekend, maar die symptonen vind ik raar, standaard uitlaatsysteem?
En wat voor chip heeft hij laten zetten?


Ja een standaard uitlaatsysteem.
het programma bedoel je? dat komt van een Seat Ibiza (aangezien deze ook de 1.4 3cylinder hebben en ook 75pk hebben)
Die gast had 2 chipkeuzes aangeboden, de 101pk of de 120pk
maar 120pk voor een 3cylinder is toch wel veel.. dus had hij de eerste gekozen

Maar dat ding trekt wel de klinkers van de grond af, zoveel koppel heb ik nog nooit gevoelt.
elke normale auto kan hem niet bijhouden met optrekken, uitgetest met veel mensen

Last edited by StefTurboDiesel : 14-10-2013 at 21:12.
Reply With Quote
  #4  
Old 15-10-2013, 11:29
MK2-VRT's Avatar
MK2-VRT MK2-VRT is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 758
Default

Klein beetje rook is normaal, wat jij opnoemt is abnormaal!

Zoveel roet is slecht, zeker bij een VNT turbo, zitten de schoepen zo vast.

Is het een ebay chip die erin zit ? Beste ga je gewoon naar een goede tuner, dit klinkt echt niet zoals het hoort!
Reply With Quote
  #5  
Old 15-10-2013, 11:54
StefTurboDiesel StefTurboDiesel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 340
Default

Quote:
Originally Posted by MK2-VRT
Klein beetje rook is normaal, wat jij opnoemt is abnormaal!

Zoveel roet is slecht, zeker bij een VNT turbo, zitten de schoepen zo vast.

Is het een ebay chip die erin zit ? Beste ga je gewoon naar een goede tuner, dit klinkt echt niet zoals het hoort!


Ben benieuwd hoelang dat blokje het gaat volhouden, zit inmiddels nu op 320 000km.
Als je vanaf 1.9TDI motor chipt vind ik het nog goed, maar een 1.4 3 cylinder? dat is om slijtage vragen
Ik vind dat je deze auto's niet mag chippen, ongezond voor zo'n klein motor inhoud.


Chip is gebeurd via een gast die dat programma op zijn mini-laptop heeft, hij chipt veel auto's goedkoper dan een tuner (daarom lokt hij ook veel klanten), maar deze Polo rookt enorm, terwijl de andere auto's bij dezelfde gast niet echt roken

Zal het hem zeggen.

Last edited by StefTurboDiesel : 15-10-2013 at 11:58.
Reply With Quote
  #6  
Old 15-10-2013, 12:45
Jeroen64's Avatar
Jeroen64 Jeroen64 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 268
Default

Quote:
Originally Posted by StefTurboDiesel
Ben benieuwd hoelang dat blokje het gaat volhouden, zit inmiddels nu op 320 000km.
Als je vanaf 1.9TDI motor chipt vind ik het nog goed, maar een 1.4 3 cylinder? dat is om slijtage vragen
Ik vind dat je deze auto's niet mag chippen, ongezond voor zo'n klein motor inhoud.


Chip is gebeurd via een gast die dat programma op zijn mini-laptop heeft, hij chipt veel auto's goedkoper dan een tuner (daarom lokt hij ook veel klanten), maar deze Polo rookt enorm, terwijl de andere auto's bij dezelfde gast niet echt roken

Zal het hem zeggen.


Waarom is het voor zo'n blok ongezond?
De 1.9 TDI wordt fabriek af al met meer vermogen/liter en meer vermogen/aantal cilinders geleverd, zie het probleem niet met een gechipte 1.4 TDI

Maar goed, dat ter zijde, zie wel een probleem met die km-stand, die vind ik behoorlijk hoog, misschien heeft ie sws wat onderhoud nodig? (en ja ook die onverwoestbare 1.9 TDI's gaan rond die km-stand kuren vertonen)
Maar als het echt direct na het chippen is gebeurd inderdaad ff terug naar die chippert..
__________________
Audi TT Coupé 8N 1.8T '01
VW Polo Coupé 2F 1.3CL '92
Reply With Quote
  #7  
Old 15-10-2013, 16:32
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 832
Default

Quote:
Originally Posted by StefTurboDiesel
Maar dat ding trekt wel de klinkers van de grond af, zoveel koppel heb ik nog nooit gevoelt.
elke normale auto kan hem niet bijhouden met optrekken, uitgetest met veel mensen


Ik heb ook een 1.4 TDI gechipt naar 100 pk en 255 Nm. Dit is een JD-chip, en voor zover ik weet, rookt mijn auto helemaal niet.

Ik weet niet tegen wat voor auto's jij getest hebt, maar mijn auto trekt helemaal niet de klinkers uit de straat, ik vind em niet snel, maar kan gewoon prima met het verkeer mee komen, in tegenstelling tot de irritant trage standaard 70 pk.
Reply With Quote
  #8  
Old 15-10-2013, 20:15
StefTurboDiesel StefTurboDiesel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 340
Default

Quote:
Originally Posted by Scully
Ik heb ook een 1.4 TDI gechipt naar 100 pk en 255 Nm. Dit is een JD-chip, en voor zover ik weet, rookt mijn auto helemaal niet.

Ik weet niet tegen wat voor auto's jij getest hebt, maar mijn auto trekt helemaal niet de klinkers uit de straat, ik vind em niet snel, maar kan gewoon prima met het verkeer mee komen, in tegenstelling tot de irritant trage standaard 70 pk.


Hij heeft een piek van 310Nm, vind ik behoorlijk veel aangezien mijn dagelijkse Golf II maar +- 150Nm heeft
Daarom trekt de Polo ook behoorlijk snel, je moet eens deze komen rijden, je zal je verschieten

Last edited by StefTurboDiesel : 15-10-2013 at 20:24.
Reply With Quote
  #9  
Old 15-10-2013, 20:18
StefTurboDiesel StefTurboDiesel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 340
Default

Quote:
Originally Posted by Jeroen64
Waarom is het voor zo'n blok ongezond?
De 1.9 TDI wordt fabriek af al met meer vermogen/liter en meer vermogen/aantal cilinders geleverd, zie het probleem niet met een gechipte 1.4 TDI

Maar goed, dat ter zijde, zie wel een probleem met die km-stand, die vind ik behoorlijk hoog, misschien heeft ie sws wat onderhoud nodig? (en ja ook die onverwoestbare 1.9 TDI's gaan rond die km-stand kuren vertonen)
Maar als het echt direct na het chippen is gebeurd inderdaad ff terug naar die chippert..


Ik kan jou wel zeggen dat hij zijn auto niet echt optimaal onderhoud, qua olie kwaliteit gebruikt hij wel Castrol, maar of dat te maken heeft met roken kan dat niet denk ik.
Is een gekke Polo
Reply With Quote
  #10  
Old 15-10-2013, 20:35
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Ik moet zeggen dat ik al een groot aantal van deze 3cilinder pompverstuiver motoren heb gezien met meer dan 300dkm en op een paar kleinigheden na nog steeds probleemloos. Dus een beetje meer vermogen moet kunnen.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #11  
Old 15-10-2013, 20:45
StefTurboDiesel StefTurboDiesel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 340
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Ik moet zeggen dat ik al een groot aantal van deze 3cilinder pompverstuiver motoren heb gezien met meer dan 300dkm en op een paar kleinigheden na nog steeds probleemloos. Dus een beetje meer vermogen moet kunnen.


Als je een veilige chip neemt dan wel, maar hij heeft een stage 2 chip heeft hij me net door ge-smst.
Alles open gegooit, dus ik denk ook de turbodruk via chip ingesteld?
ik ken niks van chippen
Reply With Quote
  #12  
Old 15-10-2013, 22:31
MK2-VRT's Avatar
MK2-VRT MK2-VRT is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 758
Default

Laat dat ding fatsoenlijk chippen, en niet door die eeuwige prutsers die je de motor naar de kl*te helpen..Kost niks en is ook 3x niks!
Reply With Quote
  #13  
Old 16-10-2013, 18:07
GeeX GeeX is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 456
Default

Quote:
Originally Posted by StefTurboDiesel
Ja een standaard uitlaatsysteem.
het programma bedoel je? dat komt van een Seat Ibiza (aangezien deze ook de 1.4 3cylinder hebben en ook 75pk hebben)
Die gast had 2 chipkeuzes aangeboden, de 101pk of de 120pk
maar 120pk voor een 3cylinder is toch wel veel.. dus had hij de eerste gekozen

Maar dat ding trekt wel de klinkers van de grond af, zoveel koppel heb ik nog nooit gevoelt.
elke normale auto kan hem niet bijhouden met optrekken, uitgetest met veel mensen



Gaat er toch niet om, om de klinkers uit de straat te trekken. En alleen "stoplichtsprintjes" zegt helemaal niets!
Reply With Quote
  #14  
Old 16-10-2013, 19:45
StefTurboDiesel StefTurboDiesel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 340
Default

310Nm? zelfs een Porsche Boxter heeft maar 290Nm. ik wil niks zeggen maar zoveel trekkracht is leuk, maar chip=slijtage, en zeker voor een kleine motor inhoud, zijn er niet voor gemaakt , naar mijn mening toe
Reply With Quote
  #15  
Old 17-10-2013, 07:17
GeeX GeeX is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 456
Default

Eerst ben je voor het chippen etc.. En nu ben je er tegen nadat er reacties komen dat het k*t is.. Wat is je mening nou... Niet echt duidelijk zo

Maargoed, heb zelf ook gekeken voor mijn MKIII 1Z te laten chippen en aangezien ik wel wil dat het fatsoenlijk gebeurd ben ik al snel €350,- euro kwijt voor 30 pk en +- 106 Nm extra..
Reply With Quote
  #16  
Old 17-10-2013, 12:09
StefTurboDiesel StefTurboDiesel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 340
Default

Quote:
Originally Posted by GeeX
Eerst ben je voor het chippen etc.. En nu ben je er tegen nadat er reacties komen dat het k*t is.. Wat is je mening nou... Niet echt duidelijk zo

Maargoed, heb zelf ook gekeken voor mijn MKIII 1Z te laten chippen en aangezien ik wel wil dat het fatsoenlijk gebeurd ben ik al snel €350,- euro kwijt voor 30 pk en +- 106 Nm extra..


Ik vind chippen leuk en je gaat automatisch tegen veel mensen willen ''racen'', maar bezorgd toch wel extra slijtage, dat bedoel ik
Moest ik ooit mijn Golf II weg doen, ga ik voor de 2.5TDI of de 3liter TDI, die hebben standaard meer als genoeg vermogen en trekkracht zonder extra slijtage..

Kost veel inderdaad, zeker als je dat bij een tuner laat doen
Reply With Quote
  #17  
Old 17-10-2013, 13:38
MK2-VRT's Avatar
MK2-VRT MK2-VRT is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 758
Default

Tja, het belangrijkst is hoe je ermee omgaat..

Een mooi voorbeeld, Een standaard ASZ of ARL motor kan ook zonder problemen 300 pk en 550+ NM hebben zonder kapot te lopen, het is net hoe het koppel erin komt, en nog belangrijker, HOE je ermee omgaat.
Reply With Quote
  #18  
Old 17-10-2013, 15:36
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 832
Default

Quote:
Originally Posted by StefTurboDiesel
310Nm? zelfs een Porsche Boxter heeft maar 290Nm.


Hoe weet je nou zo zeker dat die auto 310 Nm heeft? Nogmaals, de mijne is gechipt bij JD, en heeft naar zeggen van JD nu zo'n 245 Nm, maar hij is niet op de testbank geweest. Als die van je vriend bij een of andere hobby tuner is gechipt, is ie sowieso niet op de testbank geweest. Daarbij vraag ik mij af of het kleine turbootje wat op de 1.4 TDI zit wel eens zoveel koppel kan leveren. JD zal de auto enigzins veilig afstellen, maar nog eens 65 Nm extra is wel heel erg veel. 245 Nm is al een winst van 90 Nm vanaf 155 Nm standaard.

En dat een Porsche Boxter 'maar' 290 Nm heeft, maakt hij ruimschoots goed door dat bovenin het toerenbereik te hebben, en daardoor een behoorlijk vermogen te hebben.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum