Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #41  
Old 20-11-2009, 12:40
Benji-GT's Avatar
Benji-GT Benji-GT is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 241
Default

Knap projectje, en 3gnr48 een engelse tap is ook niet echt huis en tuin keuken gereedschap behalve in Engeland:P

En ga hem volgen het project ! moet deze niet in watergekoelde projecten te staan ?

succes
__________________
WIT !
Reply With Quote
  #42  
Old 20-11-2009, 18:58
arnout99cc's Avatar
arnout99cc arnout99cc is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 192
Default

Bedankt voor de reacties. Morgen weer verder en hopelijk kan volgend weekend de motor eruit. Mocht de deur niet lukken dan laat ik m misschien over aan de spuiter oid.

Dacht dat het topic hier wel goed stond, voordat ik eraan begon heb ik een beetje rondgekeken natuurlijk en dacht dat dit de beste plek was. Mocht het niet zo zijn hoor ik t wel van de mods neem ik aan?

Groet en tot na het weekend waarschijnlijk!
Arnout
Reply With Quote
  #43  
Old 23-11-2009, 22:33
arnout99cc's Avatar
arnout99cc arnout99cc is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 192
Default

Zo,

afgelopen weekend dacht ik dat ik niet verder kon. Ik kreeg de uitlaat er in eerste instantie niet af en dus heb ik die maar laten liggen tot zondag eind van de dag. Toen nog flink lopen rammen met een moker en uiteindelijk kwam er toch nog beweging in. Dus dat was meevaller nummer 1.

Daarnaast wilde ik de schakelpook loshalen van de motor. Gegokt op een bout en die losgehaald maar naar mijn gevoel bleef de pook gewoon werken. Zondag zat mijn broer nog even aan de pook en alles voelde heel licht. Was die toch gewoon losgeraakt gelukkig. Dat was meevaller nummer 2.

Als laatste vooral bezig geweest met het leeghalen van de brandstoftank en het filter. Nu moet eigenlijk alleen het remsysteem er nog uit. Hoe laat ik hier het makkelijkst alle vloeistof uitlopen Haynes is hier niet heel duidelijk in. Ik zal deze week daar nog even naar zoeken (ook op dit forum natuurlijk).

Verder de isolatie van het motorschot gehaald en wat daarachter zat viel eigenlijk best mee.

Uit mijn hoofd zijn dit de meest verroeste onderdelen
- waterbak
- a-stijl bij waterbak
- rand van binnenspatbord waar spatbord op ligt
- binnenspatbord voor en achteraan aan de onderkant
- voorkant auto onderaan
- spatbordranden (achter)
- reservewielbak aan onder/buitenkant?
- vloer bestuurderskant
- ?

meer kan ik nu even niet bedenken. Grootste probleem tot nu toe is deur geweest die er niet uit wil. Na bovenstaande ervaring misschien toch ook nog maar even op losgaan! Paar foto's:





Reply With Quote
  #44  
Old 23-11-2009, 23:46
arnout99cc's Avatar
arnout99cc arnout99cc is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 192
Default

Ik las net dat audilimburg het klappen van de zweep kent wat betreft de deur:

deuren demonteren

Hoop dat ik komend weekend wat kan regelen!
Reply With Quote
  #45  
Old 24-11-2009, 21:53
Audilimburg's Avatar
Audilimburg Audilimburg is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 1,082
Default

Quote:
Originally Posted by arnout99cc
Ik las net dat audilimburg het klappen van de zweep kent wat betreft de deur:

deuren demonteren

Hoop dat ik komend weekend wat kan regelen!


Volgens mij zijn die tips hier echter ook al allemaal voorbij gekomen. Ik blijf er bij, even een boutje erop lassen en je bent zo klaar. En iemand met een lasapparaat zal toch niet zo moeilijk zijn om te vinden?

Het gaat in ieder geval de goede kant op hier. Zeker de moeite waard.
__________________
Golf 1 1977 in the making
Reply With Quote
  #46  
Old 25-11-2009, 00:42
Scirocco type 1's Avatar
Scirocco type 1 Scirocco type 1 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 102
Default

Kan weer een mooie Golf worden, naar mijn mening vooral als die origineel blijft.

De inbusschroeven van de deur losmaken heb ik bij mijn Scirocco 1 als volgt gedaan:
Met een hamer en beitel een kerf aan de buitenomtrek van de kop maken. Vervolgens de beitel in de kerf zetten en met de hamer in losdraairichting op de beitel tikken totdat de schroef gaat draaien.
Later heb ik er nieuwe sterkere 12.9 inbusschroeven, dus ook hardere, in gezet.

Succes!
Groeten, Pieter
Reply With Quote
  #47  
Old 29-11-2009, 23:24
Golf1Fan's Avatar
Golf1Fan Golf1Fan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 335
Default

Quote:
Originally Posted by Sjoes 85
vet man, goed bezig!! Dit is echt een leuk project.
Enne, die golf ziet er echt niet onverdienstelijk uit na 469.000 km !!!!!
derde motor pas dat vind ik nog meevallen. Want die eerste dieselmotor was gewoon een normale benzinemotor met een andere kop, die de veel hogere drukken in de zuigers aan zou moeten kunnen. Van die eerste diesels zijn er destijds genoeg gesneuveld..

Goed bezig


Ik heb zelf ook een Golf mk1 1500 Diesel en ben erg benieuwd waardoor
die eerste diesels dan wel sneuvelden?
__________________
Golf 1 GTI 1.8 8V (DX) 1983 Zwart
Golf 2 GTI 1.8 16V (KR) 1986 Oakgroen
Golf 3 GL 2.0 8V (AGG) 1997 zilvergrijs 'parttime Daily'
Seat Ibiza 2 (6K1) GTI 2.0 8V (2E) 1997 rood 'parttime Daily'
Reply With Quote
  #48  
Old 30-11-2009, 17:02
arnout99cc's Avatar
arnout99cc arnout99cc is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 192
Default

Ten eerste bedankt voor de reacties, erg leuk om te lezen.

een kleine update dan maar. dit weekend heb ik vooral ruzie gehad met het rempedaal. Deze zat vast met een borgpen aan de stang die naar de rembekrachtiging gaat. Hoe dit nou origineel zat hoor ik graag van jullie want ik heb de pen met ring (en dat geval wat naar voren steekt en om de bout heen komt) aan gort geslagen. Beide waren ook echt ringvormig en kon ik dus niet losmaken zonder geweld naar mijn idee.

Ook hebben we 1 van de deuren ontmanteld en zijn we bezig geweest met de remvloeistof. Toen we wilden gaan pompen om de vloeistof uit de nippels te laten lopen brak 1 van de leidingen in de buurt van het pedaal. Deze moet dus al redelijk verroest zijn geweest. Veel kracht hebben we namelijk niet gezet.
Daarna geprobeerd om de remleidingen los te halen. Aan de voorwielen is dit gelukt maar aan de achterkant krijgen we de bout niet los die de remleiding aan de remslang verbindt. Deze is dus ook aan gort....

Ook hier gaat de 20-80 regel dus weer op. De laatste 20% kost 80% van de tijd... Soms is het dan dus even niet leuk meer maar ja. We zetten door.

Ik ben overigens net bij de spuiter geweest en wat afspraken gemaakt. Het mooie is dat hij eigenlijk nu al tijd heeft. Nu moeten dus zsm de aandrijfassen los en dan de motor eruit. Hopelijk is dat te doen in 1 weekend.

ben benieuwd naar hoe het rempedaal nou vastzat!

Arnout








Reply With Quote
  #49  
Old 30-11-2009, 17:47
Wouter Wouter is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 149
Default

Leuk project, blijf ook ik zeker volgen

Wil dit ook graag een keer met mijn jetta gaan doen.. hoewel deze veel minder roest heeft:P

Succes nog,

Wouter
Reply With Quote
  #50  
Old 30-11-2009, 17:52
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Die borgring is bij een Golf 2 origineel, dus ik denk dat het bij de mk1 ook zo is.

Die pin wordt op de plaats gehouden door zo'n borgplaatje. Als je de ene helft van het plaatje iets optilt, kun je het plaatje zo van de pen afschuiven. Als je dat eenmaal gedaan hebt kun je die pen zo uit het pedaal drukken.

Hoop dat de rest alsnog snel lukt zodat je verder kunt. Je bent in ieder geval goed op weg!
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #51  
Old 30-11-2009, 18:15
gizmo98 gizmo98 is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 851
Default

zou je eerst niet het laswerk gaan doen voor je golfje laat spuiten ???


suc 6 verder
Reply With Quote
  #52  
Old 30-11-2009, 18:59
arnout99cc's Avatar
arnout99cc arnout99cc is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 192
Default

ja sorry hier was ik onduidelijk in. Hij gaat ook het laswerk doen.

Groet,
Arnout
Reply With Quote
  #53  
Old 30-11-2009, 19:01
arnout99cc's Avatar
arnout99cc arnout99cc is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 192
Default

Quote:
Die pin wordt op de plaats gehouden door zo'n borgplaatje. Als je de ene helft van het plaatje iets optilt, kun je het plaatje zo van de pen afschuiven. Als je dat eenmaal gedaan hebt kun je die pen zo uit het pedaal drukken.


Mwah, dan zat het allemaal toch vastgerot denk ik. Dat plaatje wat naar voren loopt bedoel je? Ik heb dat in alle mogelijke rictingen gehad... Naja, het is eruit...
Reply With Quote
  #54  
Old 07-12-2009, 23:35
arnout99cc's Avatar
arnout99cc arnout99cc is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 192
Default

Hallo leute,

Hierbij weer een kleine update: De motor is af en de demontage daarmee ook!

Afgelopen weekend begonnen met het loshalen van de aandrijfassen aan de motorzijde. Volgens haynes zaten deze vast met Allen key 8mm. Dus daar maar mee beginnen. Helaas paste dit niet en de inbus 6 wel. Dus die maar gebruikt. In haynes werd er ook gewaarschuwd voor het doldraaien van die bouten, dus ik was eigenlijk wel bang dat dat zou gebeuren. Nu, dat gebeurde dus. We hebben 6 van de 12 bouten ermee los gekregen en de andere 6 dolgedraaid! Toch maar 1 van die bouten er helemaal los gedraaid en toen zagen we dat er een soort sterbout in moest. Na nader onderzoek bleek dit niet de torx te zijn want die heeft een ster met 6 punten, deze had er 12!
Wij natuurlijk helemaal in de war en om half 5 op zaterdag nog even de Provak binnengestapt waar we gelukkig de juiste tools vonden (8mm overigens). De vraag was of het nog zou lukken de bouten hier los mee te draaien maar gelukkig na het geduldig hameren op de inbus kreeg de tool weer grip en werd de klus geklaard. Pffff

Volgende stap was het loshalen van de motor! Supervet, nog nooit gedaan. Zaterdagochtend was er al een takel geregeld dus we waren er helemaal klaar voor en zie hieronder het resultaat!



De takel was wel echt nodig!



Motorruimte met aandrijfassen.



Op een plek gezet waar die voorlopig even blijft. Er zitten nog veel onderdelen op. Hopelijk gaan we deze nog iets verder demonteren en poetsen!



Overigens bleef de motorsteun die aan de voorkant zat gewoon zitten na de bouten los te hebben gedraaid. Deze is ooit vastgebakken denk ik.

Voor jullie de vraag waarom eigenlijk niet gewoon 6kant bouten worden gebruikt voor die aandrijfassen. Dit kan je van te voren toch nooit weten!?

Daarna nog even wat losse onderdelen hier en daar losgehaald zodat ie klaar is om weggebracht te worden. Overigens hadden we natuurlijk eerst de assen van de wielkant los moeten halen voordat we de we de remmen erafhaalden. Nu krijgen we de assen niet meer los omdat het wiel doorslipt. Nu moet ie met assen naar de lasser.....

Waarschijnlijk wordt hij deze week opgehaald om over een aantal maanden terug te komen!
Reply With Quote
  #55  
Old 07-12-2009, 23:46
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

lekker bezig
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #56  
Old 08-12-2009, 09:29
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

dat de aandrijfassen met een Allen key 8mm vastzitten heeft meneer Haynes dan fout gedacht, het is een 12tand sleutel inderdaad.

Voor de volgende keer; eerst een bout goed schoonmaken en kijken wat voor type het is. Ik heb ook wel eens aandrijfassen gehad die met inbussen vastzaten (imitatie ws.)

Je bent wel lekker bezig, gaat best hard zo. Je familie is vast erg blij met het feit dat het familievervoer een 4e leven krijgt
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #57  
Old 08-12-2009, 11:54
martijnvanderh's Avatar
martijnvanderh martijnvanderh is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 1,425
Default

gaaf project! succes!
__________________
Gonna Mis'ha...
Reply With Quote
  #58  
Old 08-12-2009, 12:03
arnout99cc's Avatar
arnout99cc arnout99cc is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 192
Default

Quote:
Voor de volgende keer; eerst een bout goed schoonmaken en kijken wat voor type het is. Ik heb ook wel eens aandrijfassen gehad die met inbussen vastzaten (imitatie ws.)


Dat was juist het stomme. Ik had die boutjes netjes schoongemaakt om ervoor te zorgen dat we niet door vuil een verkeerd stuk gereedschap zouden gebruiken.... Dus ik voelde me dubbel zo stom.
Reply With Quote
  #59  
Old 08-12-2009, 13:59
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Hahaha, je bent echt niet de eerste, als dat je nog een beetje kan troosten
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #60  
Old 08-12-2009, 16:59
Nick Mattheus Nick Mattheus is offline
Forum regular
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 77
Default

Ik dacht al te zeggen dat een takel toch ook geen huis, tuin en keuken gereedschap is... Tot ik zag staan: "Boels, verhuurt bijna alles!"

Goed bezig zou ik zeggen
Wel tof om de wagen, die altijd bij de familie heeft geweest, weer een nieuw leven in te blazen.
Blijf ik zeker volgen.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 11:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum