Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 12-03-2022, 19:03
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default versnellingsbak zoemt 1.3 1991

mijn 5bak begint nogal te gieren als ik het gas loslaat, zo erg zelf dat het boven het radiogeluid uit komt (en die is redelijk hard).

als ik lichtjes gas geef, is het weg. het is dus enkel als er dus krachten op de bak komen van het afremmen.
mijn golf diesel heeft destijds dit probleem ook gehad, en heb hiervoor 2 flessen bakolie en zo een 17mm inbus gekocht.
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=142794
echter, daar is het er niet van gekomen om die te vervangen, de koppeling is iets later gesneuveld en de auto is weggegaan.

nu heb heb ik dus een 1.3 benzine met 5bak en die heeft slechts 230 000km (minder dan de helft van de dieselgolf destijds) en die krijgt hetzelfde euvel.

vandaag dus die inbus 17 proberen losmaken.... dat lukt dus niet, ik krijg de inbus er maar op 1 manier in, en dan zit die tegen de koppelingskabel aan waardoor je niet kan losdraaien.
http://www.fordcapri.be/off/pics/bak1.jpg

het uiteindelijk de inbus een stuk af geslepen, en die in een dop 17 gestoken zodat ik met de ratel langs het wiel kan losdraaien

de bovenste gaat goed los (dus bijvullen kan ik), de onderste zit echt muurvast.
dus was mijn idee, ik zal gewoon bijvullen. als ik de bovenste losdraait loopt er olie uit, en niet een beetje, een hele plas onder de auto voor ik de dop er weer in kreeg. is dit normaal?
ik dacht dat die bij de bovenste gevuld werd tot het eruit loopt, maar nu al die jaren verwacht ik toch dat er geen zou uitkomen bovenaan. dus versta ik niet waarom er bovenaan zoveel uit komt.

het is helaas beginnen regenen, dus zal morgen de olie moeten aflaten en nieuwe indoen. maar wou toch eens vragen of het klopt dat er bovenaan ook uit loopt

PS: in alle topics dat over versnellingsbak olie gaat, zie ik totaal geen afbeeldingen meer, terwijl ze wel in de tekst verwijzen naar fotos. beetje jammer dat je niks van die oude info nog kan zien
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #2  
Old 13-03-2022, 19:04
Bontje's Avatar
Bontje Bontje is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 458
Default

je kunt bijvullen via de tellerkabel aansluiting bovenop
wel moet je dan je bak leeg hebben van oude olie en daarna bijvullen d.m.v. een maatbeker zodat je weet dat je niet teveel vult
__________________
Who Am I: klik

Ik rij niet hard, maar wel voor je!
Reply With Quote
  #3  
Old 13-03-2022, 19:13
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,180
Default

Weet niet of je de plaats hebt: Volgens mij kan je hier een bout met de kop eerst in steken. Draai er vervolgens 1 of 2 moeren bij en probeer opnieuw met een ringsleutel.
Reply With Quote
  #4  
Old 13-03-2022, 20:20
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

ik heb die inbus een stuk afgeslepen van 2cm.
die valt aan 1 kant in mijn 17mm dop, en aan de andere kant in de vulbout. het losmaken is al gelukt, dat is het probleem niet.

voor ik de oude olie eraf laat, wou ik zeker zijn dat ik de vulbout ook kan losmaken, want anders heb ik zeker problemen.
en bij het losmaken van de bovenste, loopt er veel olie uit.
volgens mij is er olie gevuld tot onder dat gat, dus kan er eigenlijk niks uitlopen. dat verbaast me dus en vraag me af of er iets fout is, er teveel olie in zit, of dat het normaal is
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #5  
Old 14-03-2022, 16:17
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

vandaag de olie afgelaten, die was goed zwart, denk nog de originele van 30jaar geleden.
ongeveer 3liter en een beetje in gedaan tot het er weer uit liep langs de vuldop. werkte tamelijk makkelijk met een trechter.

toen ik de oude olie in een fles goot, zag ik in de opvangbak onderaan wel veel glanzende schilfers drijven. hoop niet dat die van een lager afkomstig zijn
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #6  
Old 14-03-2022, 18:01
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Ga er maar van uit van wel. 30 jaar oude bakolie is normaliter niet zwart, hooguit iets donkerder van kleur dan nieuw.
Schilfers in de olie is altijd foute boel.

Misschien dat de vorige eigenaar al gepoogd had om het te "repareren" door er veel te veel olie in te doen. Normaal is het inderdaad tot het net uit de vuldop komt lopen.

Als het gieren in elke versnelling gebeurt met gas loslaten verwacht ik eigenlijk het differentieel. Maar pin me er niet op vast.

Stuur mtdi een pbtje voor een vers gereviseerde bak zou ik zeggen.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #7  
Old 14-03-2022, 18:55
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

nah, is maar een daily auto. de vorige golf heeft ook nog lang gereden zo.
denk dat die 4 jaar het geluid had alsof er knikkers in het motorblok zaten, en een jaar of 2 dat de bak aan het zoemen was bij afremmen.
en uiteindelijk is die weggegaan door kapotte koppeling.
blok en bak hebben geen van de 2 eerst opgegeven

binnen een paar maand heb ik mijn ford pickup voor de zaak en mag deze golf... weg of gesloopt worden.

zou nog aan een caddy mk1 willen beginnen waar ik het hele onderstel van golf 2 wil onder duwen (alles behalve de achteras en laadbak).
zodoende kan alles van zetel, bak, ophanging, motor... van een golf 2 erin.

proefrit vandaag viel reuze mee, hoorde bijna niks, denk wel dat mijn uitlaat een lekje heeft, en dat de koppeling begint te gaan
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be

Last edited by fcapri : 14-03-2022 at 19:45.
Reply With Quote
  #8  
Old 15-03-2022, 00:35
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

oooh dan had ik de olie er nog geneens van verwisseld met die prijzen van tegenwoordig
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #9  
Old 15-03-2022, 13:47
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

ik had die olie al staan voor men vorige golf.

mijn ligfiets is door aanrijding met auto buiten strijd, dus moet wel 2weken met de auto gaan werken.
gelukkig in mijn recht, dus zal goed vergoed worden (ook voor de dagen dat ik nu verplicht de auto moet nemen)
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum