Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Transporter
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 22-06-2020, 09:40
Diejtn Diejtn is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 22
Default getik vw T5 2.5 AXD

goeiemorgen iedereen,

er is een getik in de motor van mijn vw t5, ik heb de bumper en heel de voortrein gedemonteerd zodat ik de wagen naar service stand kon zetten waarna ik de inlaatcollector, egr klep enz. heb kunnen demonteren.

Hierna heb ik het cilinder deksel gedemonteerd voor de kijken waar hier juist iets mis is. hier heb ik niets gevonden die los is gekomen of waar abnormaal veel speling op zit. Hierna heb ik de connector voor de elektriciteit van de injectoren losgemaakt voor de motor te laten overdraaien. Hierbij was er geen getik meer, dus heb ik alles terug proberen opbouwen en de connector weer aangesloten en proberen de motor te starten zonder het cilinder deksel erop. Helaas gaat de wagen nu direct in fout en kan ik ze zelf niet meer proberen te starten.

Is er hier iemand die een idee zou hebben wat er mis zou kunnen zijn?

alvast bedankt

Groetjes
Dieter
Reply With Quote
  #2  
Old 22-06-2020, 10:32
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Het is een pompverstuiver, misschien iets in de stekker van de kabelboom die in de cilinderkop zit voor de injectoren? Omdat je deze los heb gehad?
Laten draaien zonder klepdeksel zou ik niet direct doen, dan komt alles onder de olie.
Deze 5 cilinders zijn altijd vrij lawaaierig omdat de distributie met tandwielen zit..
Ik heb al eens 1 gehad met een lek uitlaatspruitstuk, dat klinkt ook als getik. Zou je ook nog eens kunnen controleren. En uiteraard iemand vinden met mogelijkheid om uit te lezen. Daar start je tegenwoordig als eerst mee.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #3  
Old 22-06-2020, 11:50
Diejtn Diejtn is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 22
Default

het getik leek van de rechterkant van de motor te komen, wat ik wel heb gemerkt bij het demonteren van het inlaatspruitstuk dat deze bouten niet heel hard meer vast stonden. Wanneer de dop van de motorolie werd open gedaan werd het geluid wel luider.
Het geluid leek absoluut niet op dit van de distributie tandwielen, het kwam duidelijk van de andere kant..
lijkt zeer sterk op dit van volgend filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=sefaugywM7g

het geluid was eerst enkel wanneer ik de wagen starte wanneer ze koud had, na enkele dagen is dit opeens luider geworden en was ze constant..
ook heb ik gezien dat er een silent block van de motor gescheurd is, zou dit hier vandaan kunnen komen?

Dieter
Reply With Quote
  #4  
Old 22-06-2020, 12:37
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Dat geluid van het filmpje doet mij denken aan versleten nokkenas en/of ingesleten klepstoters. De kleppen gaan dan niet ver genoeg meer open waardoor je dat geplof in de inlaat krijgt.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #5  
Old 22-06-2020, 16:00
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

100% zeker ingesleten klepstoters/nokkenas. Is gekende kwaal van de 2.5TDI's. Wij hebben het twee jaar geleden ook gehad. Dit is hoe het bij ons klonk, lijkt me hetzelfde als bij jou:


Nokkenassen en klepstoters moeten vervangen worden en dan kan de motor weer jaren mee. Als je het uit mekaar haalt zul je zien dat de klepstoters ingesleten zijn, bij ons waren sommige zelfs zo hard ingesleten dat ze lekten.
Heb me laten vertellen dat dit komt door een rubberen dichting aan de injectors die verduurt, waardoor er diesel op de klepstoters drupt die de olie wegspoelt. Onze garagist wou weten of dat klopte en heeft met VW overlegd en zij konden niet bevestigen of dat klopt, maar ook niet ontkrachten. Wij hebben de injectors gewoon zo gelaten, gezien de auto al een redelijke kilometerstand heeft.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #6  
Old 23-06-2020, 10:15
Diejtn Diejtn is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 22
Default

Kan dit dan van de ene dag op de andere zo hard beginnen tikken?
Eerst was dit de laatste week lichtjes enkel wanneer ik koud starte, dan van de ene dag op de ander veel luider, toen heb ik er wel maar nog een km meegereden.. anders was het na 10 seconden weg..

Nokkenas zelf ziet er absoluut niet ingesleten uit ook, klein beetje dat je een rand voelt aan de zijkant van de nokken maar verder niets..

Kan dit eventueel zijn door de tuimelaars die de pompverstuivers bedienen?
Deze zijn 2 jaar geleden allen gedemonteerd geweest voor nieuwe brandplaatjes en oringen en dergelijke te vervangen en achteraf heb ik alle terug juist afgesteld..

Is de nokkenas makkelijk te demonteren?

Groetjes
Reply With Quote
  #7  
Old 23-06-2020, 10:43
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Spul kan opzich redelijk makkelijk eruit, zijn wel allemaal rekbouten in zo'n kop trouwens. Is maar net of je het wat vaker gedaan hebt, of voor de 1e keer. Heb je de klepstoters ook goed bekeken?
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #8  
Old 23-06-2020, 15:56
Diejtn Diejtn is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 22
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Spul kan opzich redelijk makkelijk eruit, zijn wel allemaal rekbouten in zo'n kop trouwens. Is maar net of je het wat vaker gedaan hebt, of voor de 1e keer. Heb je de klepstoters ook goed bekeken?


Is dit mogelijk te bekijken terwijl de nokkenas er nog in zit?

Ik heb juist enkele fotos getrokken van wat ik kan zien..












Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum