Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Derby, Polo MK 1,2 en 3
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 26-01-2014, 14:05
Robert vd Berg Robert vd Berg is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 46
Default Opgevoerde GT (GK sleeptuimelaar) probleem

Heren, en dames natuurlijk.
Ik ben op het 86c forum al een geruime tijd actief, en heb 2 Polo's type 2 in bezit. Een AAV, met ABU nokkenas, bewerkte kop, en snelle uitlaat voor het vrouwtje, geen hoge pk's, maar een koppel waar je eng van wordt. Trekt in z'n 1 vanaf rollen op de koppeling gelijk de bandjes om.
Maar dat is niet waar het probleem mee is. Ik ben voor mezelf al een tijd bezig met een '83-er Polo GT met het oude sleeptuimelaar blokje met de platte kop en verbrandingsruimtes in de zuigers. Hier heb ik ondertussen zo enorm veel aan gedaan dat ik gemakkelijk richting de 120pk aan de wielen moet gaan, maar dat lukt niet, en ik kan er maar niet achter komen waar het 'm in zit. Vandaar dat ik jullie hier om hulp vraag!

Ik zal eerst eens vertellen wat er met het blok gedaan is.
Het is een standaard 75pk onderblok, met een ATV versnellingsbak (G40).
Beide zijn volledig los geweest, bak is overnieuw opgebouwd, onderblok is gereinigd en de toleranties gecontroleerd.
Kop is volledig bewerkt. Dubbele klepveren van Schrick, zwaardere sleeptuimelaars van Schrick, 296/296 nokkenas ook van Schrick. MH ontsteking in het huis van de GK ontsteking gebouwd, dus electronische vervroeging zonder toerenbegrenzer. Verstelbaar nokkenastandwiel, en een electronische Facet brandstofpomp 0,6bar met een drukregelaar afgesteld op exact 0,15bar wat de fabrieksopgave is van de Honda CBR600 (1996) 36mm Keihin CV carburateurs die er ook op zitten. Dit alles raakt zijn afval kwijt door een spaghetti spruitstuk, adsorbtie middendemper van een 6N, en een Novus einddemper.
Ik ben gister een dag naar Goes geweest, naar Tovami, waar Ruud Fredriks werkt, die zelf dynobanken bouwt, en echt een meester is in het afstellen van dit soort gekkigheden. Hij is samen met mij een dikke 4 uur bezig geweest om van 74pk waarmee ik aan kwam, naar 84pk te gaan waarmee ik weg ging.
AFR is vanaf 1200 tot 7000rpm perfect, rijdt ook heel soepel, Koppelcurve en vermogenscurve zijn netjes, alleen véél te laag allebei. (zal ff plaatje erbij doen)
Enige wat ik kan merken wat nog niet helemaal lekker gaat is de auto op constante snelheid houden. Dan kan je merken dat ie iets wil pruttelen en hobbelen, maar met gas los of iets gas bij is dat weg.
Ik heb menig Polo met dit soort setups gezien en ervaren, en dit hoort veel gekker te lopen dan wat de mijne doet. Ik zou écht niet weten waar het 'm in moet zitten en ben dringend op zoek naar wat ideeën en kenners.
Alles wat ik heb gedaan, heb ik zelf gedaan, op de kopbewerking na. Alle afstelmogelijkheden (nokkenastiming, klepstoterspeling, ontstekingstiming) heb ik zelf gedaan.
Hellup????


Last edited by Robert vd Berg : 26-01-2014 at 14:10.
Reply With Quote
  #2  
Old 26-01-2014, 14:09
jones jones is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 1,153
Default

gemakkelijk 120 pk? heb je voorbeelden van autos met deze setup en zoveel pk?
en hoe weet je dat je met 74 pk aan kwam?
Reply With Quote
  #3  
Old 26-01-2014, 14:16
Robert vd Berg Robert vd Berg is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 46
Default

Eerste run zonder veranderingen was 74,3

En met tammere onderblokjes, zwakkere nokkenassen, lagere compressie wordt 94,7 gehaald aan de wielen.
En ook weet ik dat zelfde blok, met een 316 nokkenas 127pk haalt, en een 324 zelfs naar de 140 wil gaan. Dit zijn getallen die ik van meerdere mensen heb gekregen. Niet om op te scheppen, maar om te laten zien dat er iets niet klopt bij mij.
En ik kan aan de auto merken dat er meer in zit. Het rijdt allemaal goed, begrijp me niet verkeerd, maar ik kan het op de 1 of andere manier voelen. Alsof ie ergens geknepen wordt ofzo. Ik kan niet merken of het de nokkenastiming is, of dat de uitlaat niet klopt, of wat dan ook. En van beide weet ik dat het geen 40pk (bwvs) op gaat leveren, dus er zit iets anders niet lekker, of ik doe iets helemaal verkeerd. Ontsteking heb ik bijvoorbeeld weinig verstand van, en ik weet niet hoe te controleren dat dit helemaal goed staat, of juist niet.
Reply With Quote
  #4  
Old 26-01-2014, 14:29
richard-polo's Avatar
richard-polo richard-polo is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,975
Send a message via MSN to richard-polo
Default

Meneer Fredriks zal toch ook wel wat tips hebben meegegeven zeker?

Als alles naar behoren werkt zal er toch iets niet goed zitten in je uitlaatsysteem lijkt het!
Reply With Quote
  #5  
Old 26-01-2014, 17:34
Hofstay Hofstay is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 24
Default

Heb je ook een dyno uitdraai van een van die vergelijkbare blokken?
Reply With Quote
  #6  
Old 26-01-2014, 18:16
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default

Ik heb een enigszins vergelijkbare setup. 1.4 aex met vol bewerkte kop, spagetti uitlaat groep n demper met de zelfde carburateurs en een 268 nokkenas . Ik hoop 100pk te halen. (Woensdag naar tovami)

Ik hoop 120 pk voor je maar lijkt me erg veel.
__________________
Golf MkI, 1.4 aex, 268 nokkenstok en spaghetti uitlaat!
Reply With Quote
  #7  
Old 27-01-2014, 21:56
TomKraft's Avatar
TomKraft TomKraft is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 705
Send a message via MSN to TomKraft
Default

Heb je 84pk aan de wielen gemeten of op de krukas?

Gk heeft van fabriek af 75pk op de krukas, dus als jij nu 84pk op de wielen zou hebben lijkt het me netjes ...

Volgens mij verwacht je gewoon teveel, 120pk haal je nooit met die setup ...
Reply With Quote
  #8  
Old 27-01-2014, 22:58
carbreaker de autosloper carbreaker de autosloper is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,368
Default

idd 84 pk aan de wielen is erg veel ....
120 pk dan moet ie veel meer toeren draaien kijk als je een bergrenner heb bv die draait veel meeer toeren geeeft vulling en pkaaas
__________________
quintus.....de grote race
Reply With Quote
  #9  
Old 05-02-2014, 00:57
Robert vd Berg Robert vd Berg is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 46
Default

Ik krijg geen bericht van reacties op dit topic, dus excuus voor de late reactie! Idd 84pk op de wielen gemeten..
Reply With Quote
  #10  
Old 05-02-2014, 17:49
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default

Ondertussen al iets gevonden wat mogelijk de motor terughoud?

Ik heb met mijn setup 89,4 pk gehaald op de wielen vorige week. Met jou as zou het nog wat meer moeten kunnen.
__________________
Golf MkI, 1.4 aex, 268 nokkenstok en spaghetti uitlaat!
Reply With Quote
  #11  
Old 05-02-2014, 17:51
Robert vd Berg Robert vd Berg is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 46
Default

Nope.. Wat voor blok heb jij??
Reply With Quote
  #12  
Old 05-02-2014, 18:04
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default

Ik heb een 1.4 aex motor (golf 3) met standaard 60 pk op de krukas. nu dus 103 pk op de krukas. kop is bewerkt en gevlakt, 268 nokkenas, zelfde carburateurs als jij en een groep n uitlaat, of enkel een achterdemper achter een spaghetti spruitstuk.
__________________
Golf MkI, 1.4 aex, 268 nokkenstok en spaghetti uitlaat!
Reply With Quote
  #13  
Old 05-02-2014, 18:08
Robert vd Berg Robert vd Berg is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 46
Default

Welke diameter heeft de pijp? En hoe heb jij de ontsteking?
Reply With Quote
  #14  
Old 05-02-2014, 18:15
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default

Volgens mij is het een standaard groep n rvs van powersprint. 45 mm. De ontsteking weet ik niet helemaal zeker, maar ik geloof ongeveer op 16 graden voor. Kan iets meer zijn misschien. Maar hier liep die t hardst mee. Verder zit de vacuumvervroeging afgedopt.

Veel rijden rond met 14 graden voor ontsteking. Maar dat is bij elke auto anders geloof ik zo. Mijn kop is maximaal gevlakt, dus komt het weer iets anders uit
__________________
Golf MkI, 1.4 aex, 268 nokkenstok en spaghetti uitlaat!
Reply With Quote
  #15  
Old 08-02-2014, 17:18
2sneaky bora 2sneaky bora is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 603
Send a message via MSN to 2sneaky bora
Default

Niet verkeerd hoor op de wielen die pk,s

Wil je wat meer er uit halen moet je heel wat meer doen.
De witte derby van Thijs heeft die pk's

Die heeft n 1.3 blok wat tot 9000 toeren gaat met KMS trottle body's enz. (Hydro)

Misschien kan je naar cbr900 carbs (38mm)

Succes met pk zoeken
__________________
VW POLO 1f 1981 project
VW Touran familie cross
VW POLO GTI 6r 2011 WIT is nu de daily
Reply With Quote
  #16  
Old 08-02-2014, 17:39
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Ik dacht dat groep N 52mm was ,bij mij tussenpijp en tussen demper aansluiting en verder naar achteren ieder geval wel.
Maar of dit het verschil gaat geven wat je verwacht ?
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #17  
Old 03-03-2014, 20:26
vwpolo.nl vwpolo.nl is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 126
Default

Ben zelf met een HH bezig.
Ik lees uit je eerste post niet wat er is gedaan aan het onderblok en de uitlaatlijn?
Mechanische pk's zijn niet de makkelijkste.
Mocht meer over mijn setup willen weten dan staat dat op het 86c en PoloClubHolland forum.
Reply With Quote
  #18  
Old 03-03-2014, 20:32
Robert vd Berg Robert vd Berg is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 46
Default

Onder ook is opnieuw opgebouwd, maar verder niet "verbouwd".
Uitlaat is supersprint spaghetti met recht lijn naar Novus demper..
Reply With Quote
  #19  
Old 04-03-2014, 17:10
Rétrokroezer Rétrokroezer is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 420
Default

Een gk met 280° schrick nokkenas & 40'er webers of aangepaste register carburator haalt +-90 (motor) pk. Dus dan lijkt me 85pk + aan de wielen zeker niet slecht!? Die 296/296 nokkenas werkt dan toch hoogst wss niet met de standaard zuigers??

120 (motor) pk lijkt me ook wel wat hoog gegrepen...maar niet onmogelijk. Mss grotere kleppen overwegen? Vraag is ook, aan welk toerental komen die 120pk dan naar boven???
__________________
retropilots.be

Last edited by Rétrokroezer : 04-03-2014 at 17:16.
Reply With Quote
  #20  
Old 04-03-2014, 17:55
arthur arthur is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 465
Default

Inderdaad wat hierboven gezegd wordt, nu moet ik eerlijk zeggen dat ik geen idee heb van een AAV motor standaard voor compressie heeft. (of nog betere informatie wat die nu heeft) Maar als het onderblok niet fatsoenlijk de tijd om te vullen werkt dat tegen. Dat zien je overigens ook aan het vermogen wat maar blijft klimmen, meer toeren maken kan ook een optie zijn maar vermoed dat het onderblok dat niet leuk gaat vinden.

opzich is bijna 85pk aan de wielen niet heel slecht voor een 1300tje

edit, vindt overigens dat het koppel wel gek gaat werken bij hogere toeren.....

Last edited by arthur : 04-03-2014 at 18:00.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum