Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 12-07-2022, 22:25
CarlKever's Avatar
CarlKever CarlKever is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 8
Default CO te hoog ABU

Mijn Golf III met een 1600 ABU motor uit 1995 is afgekeurd op een te hoge CO waarde. Nou weet ik dat er een monopoint injectie in zit. Daar heb ik weinig ervaring mee, ik weet meer van de oude luchtgekoelde VW's met een carburateur.

Vanuit die ervaring weet ik, dat bij een te hoog CO gehalte (dus een te rijk mengsel) de bougies roetzwart worden. Dus eerst de bougies er eens uitgehaald om die te lezen. Alle 4 enigszins wit. Wat naar mijn idee wijst op een arm mengsel, wat dus een lage CO waarde zou moeten geven.

Nou ben ik aan 't zoeken geweest naar een afstelmogelijkheid, maar ik kan niet echt wat vinden. Is er eigenlijk wel iets af te stellen aan zo'n monopoint? Of zou ik 't eerder moeten zoeken in de lambdasonde en/of de katalysator?

De motor loopt verder prima en doet wat ie moet doen. 't Verbruik is gemiddeld 1 op 13,5, wat naar ik meen toch gewoon goed is.

Wie heeft er tips om me in de juiste richting te krijgen?
__________________
Een mening is altijd subjectief en nooit objectief.
Reply With Quote
  #2  
Old 13-07-2022, 07:07
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Een te hoog CO gehalte is vaak een te rijk mengsel.
De HC, O2 en CO2 waardes waren wel goed?

Afstellen gaat niet bij dit model.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #3  
Old 13-07-2022, 07:40
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Ik dacht dat CO alleen bij stationair gemeten wordt? Bij oudere Honda's en Toyota's had je dan een "CO-schroef" en dat was (waarschijnlijk) een potentiometer waarmee de inspuithoeveelheid stationair kon worden gecorrigeerd.
__________________
Met vriendelijke roet,

Evgeniy
Reply With Quote
  #4  
Old 13-07-2022, 11:40
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Ik ben benieuwd wat de waarde was. En of de motor warm was toen ze hebben gemeten want dat maakt dus veel uit.
En als beide is gedaan: Welke waarde was te hoog. Die stationair of die op toeren of beide? Op toeren betekend namelijk meestal een inefficiënt werkende katalysator. Zeker als de Lambdawaarde wel in orde is.

Maar dan nog... De co zou bij deze motoren zelfs zonder kat nog onder de 0,5 moeten zitten. Met kat zit een goeie motor op 0,3.
Ze lopen relatief arm omdat de monopoint nogal ongunstig is voor de verdeling van het mengsel. Het mengsel slaat neer in de inlaat en vooral koud is dat het geval. Daarom spuiten ze koud ook behoorlijk veel benzine in en gaat een motor inefficient lopen als er iets mis met de temperatuurmeting (want dan altijd veel te rijk)

Nou is het thuis wat lastig om co te meten. Wellicht is het wel mogelijk om de auto uit te lezen bij een bedrijf dat nog de oude vw diagnose kasten in een hoekje heeft staan of via vcds. Daarmee zijn de sensorwaarden uit te lezen.

De Koelvloeistof temperatuursensor (het zijn 2 sensoren in 1 behuizing, waarvan 1 de ecu en de ander de tellerbak voorziet van info) en lambdasonde zijn de belangrijkste sensoren die de mengselvorming bepalen.
Daarnaast zit er nog een inlaattemperatuursensor langs de injector die ook kapot kan (wat meestal gebeurt bij een backfire)

In de basis zorgt de Koelvloeistoftemperatuursensor voor de mengselvorming bij lage temperatuur (o.a. de automatische koudstart verrijking) en de lambda regelt dit pas bij als de motor (eigenlijk vooral de lambda zelf) op temperatuur is.

Meestal zijn temperatuursensor of lambda de oorzaak van een hoge CO. Aangezien de temperatuursensor het initiële mengsel bepaald en de lambda dit dan weer moet bijregelen.
Geeft de temperatuursensor een waarde van -20 terwijl het buiten +25 is. Krijg je dus een veel te rijk mengsel en een te hoge CO waarde.
Het kan overigens ook een subtiel verschil zijn waardoor de co te hoog uit komt.

Het gebruik van (hoofdzakelijk goedkope) Aftermarket sensoren kan ook van invloed zijn. De weerstandswaarden hiervan komen vaak niet overeen met wat de ecu hoort te zien.

De lambda kan te veel lucht meten door een lekkage aan de uitlaatkant Voor de lambda. Maar ook valse lucht via de inlaat kan dit effect geven.
Hierdoor wordt het mengsel ook verrijkt. Daarnaast kan de lambda natuurlijk geheel foutieve waardes geven.
Zolang de lambda het kan bijregelen merk je dit verschil vaak niet in de motorloop. Zelf je verbruik hoeft er niet persee onder te lijden.

Koud moet het verschil geven in motorloop als de temperatuursensor los wordt getrokken. Warm juist de lambda. Dus die test kun je sowieso uitvoeren.

Hoewel de 1.6 nog een klopsensor en snelheidssensor heeft (plus nog een sensor in de stationaire regelklep) is de werking van het systeem vrijwel gelijk aan de 1.0 en 1.3 van de polo. De 1.6 heeft de latere versie gekregen. Interessant leesvoer daarover:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_134.PDF

Een wat rommelige en ingewikkelde uitleg, maar hopelijk heb je er wat aan.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 02:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum