Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #61  
Old 08-04-2023, 23:32
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 836
Default

Ik heb de uitlaat inmiddels gedemonteerd. Hier is heel goed het verschil te zien tussen een originele downpipe en een 3 inch katloze Milltek.




En hier de losse flens voor de downpipe. Hij is zo mooi afgescheurd, je zou hem bijna weer vast lassen.




Helaas heb ik ook even aan het turbinewieltje gevoeld nu ik erbij kon, en dat had ik beter niet kunnen doen. Deze kon ik wel 3 a 4, misschien wel 5 mm heen en weer bewegen.

Dit geeft mij het volgende dilemma:

Na het monteren van de downpipe moet ik eigenlijk langs de tuner. Ten eerste was ik nog lang niet van plan om motorisch iets te gaan doen, ten tweede wou ik dan alles in 1 keer doen, en het plan was een K04 ombouw waarvoor ik gaandeweg alle spulletjes bij elkaar wou zoeken. Nu weet ik echter (wat ik eigenlijk al wist gezien de kilometerstand) dat de turbo zijn beste tijd wel heeft gehad.

Dit geeft mij de volgende opties:

-Downpipe monteren en gaan (ik kan niet precies inschatten hoe de ECU hier mee omgaat, en wat dit betekent voor de motor)
-Downpipe monteren en langs de tuner (met een turbo die misschien de eerstvolgende trackday de geest geeft)
-Een nieuwe turbo K03 hybrid monteren met downpipe en langs de tuner
-Een K04 ombouw met downpipe en hpfp upgrade en injectoren etc

De eerste optie zie ik niet echt zitten, maar komt in mij naar boven omdat ik 31 mei Zolder heb gepland, en hier heel erg naar uit kijk.

De tweede optie zie ik niet echt zitten vanwege de staat van de turbo, ook een gevoel van weggegooid geld omdat ik in een later stadium dan nogmaals langs de tuner moet.

De derde optie ben ik bang dat ik nog wat mis als ik geen K04 ombouw doe.

De vierde optie wordt al met al vrij prijzig (hpfp upgrade, andere injectoren, drukbuizen etc), en past niet echt in mijn budget op dit moment.

Ik heb dus gekozen voor optie 3, er komt een hybrid K03 turbo. Samen met de downpipe en Ramair inlaat moet dit zo richting de 300 pk gaan, en aangezien mijn Leon op dit moment 1146 kg weegt, moet dit toch wel behoorlijk afgaan als ik vergelijk met mijn Golf die 300 pk heeft, en retesnel is, maar toch ook richting de 1400 kg gaat.
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #62  
Old 09-04-2023, 07:31
mitchies mitchies is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 38
Default

Mis je niet optie 5 die je al aanhaalt in je topic? Flens vastlassen en gaan? Ik zou eerder bang zijn voor je turbo die ploft met alle lol van dien dan iets anders maar goed. Als het je gaat om op 31 mei op Zolder te zijn dan is vastlassen wel het snelste.

Maar goed, een trackday ingaan met een turbo met speling is het ook niet denk ik zo want als die gaat is de dag zeker voorbij.

Hoeveel pk wilde je halen met de K04, en wat vindt de rest van het blok daar van? Ik heb er geen idee van want mijn laatste race avonturen waren met een Clio 16v en die ging niet boven de 160 pk maar ook niet boven de 800 kg...

groeten Michiel
Reply With Quote
  #63  
Old 09-04-2023, 10:49
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 836
Default

Quote:
Originally Posted by mitchies
Mis je niet optie 5 die je al aanhaalt in je topic? Flens vastlassen en gaan? Ik zou eerder bang zijn voor je turbo die ploft met alle lol van dien dan iets anders maar goed. Als het je gaat om op 31 mei op Zolder te zijn dan is vastlassen wel het snelste.

Maar goed, een trackday ingaan met een turbo met speling is het ook niet denk ik zo want als die gaat is de dag zeker voorbij.

Hoeveel pk wilde je halen met de K04, en wat vindt de rest van het blok daar van? Ik heb er geen idee van want mijn laatste race avonturen waren met een Clio 16v en die ging niet boven de 160 pk maar ook niet boven de 800 kg...

groeten Michiel


Het gaat mij ook met name om de turbo, ben bang dat die het blok mee neemt als die gaat. Misschien doet die het nog wel een paar jaar op deze manier, maar ik wist natuurlijk gezien de kilometerstand dat dit er aan zou komen, en nu is eigenlijk dan wel het moment denk ik.

Voor zover ik weet kan je met een standaard blok tot 340 pk als ik het goed heb. Die grens opzoeken met zo'n oud blok is misschien ook niet heel verstandig.

En dat een Clio zeker zo snel is met minder pk's, daar weet ik alles van.
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #64  
Old 09-04-2023, 13:12
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 947
Default

Ik denk dat de derde optie helemaal niet verkeerd is. Met minder pk kun je prima plezier hebben en een overschot aan pks maakt juist dat je niet per se een snellere rijder wordt.
Daarnaast kun je nu met acceptabele kosten ook snel weer rijden. Die trackdays zijn ook niet gratis.
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #65  
Old 09-04-2023, 16:29
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 836
Default

Quote:
Originally Posted by daNpy
Ik denk dat de derde optie helemaal niet verkeerd is. Met minder pk kun je prima plezier hebben en een overschot aan pks maakt juist dat je niet per se een snellere rijder wordt.
Daarnaast kun je nu met acceptabele kosten ook snel weer rijden. Die trackdays zijn ook niet gratis.


Klopt, helemaal mee eens.
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #66  
Old 09-04-2023, 17:40
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 947
Default

Het grootste nadeel van geld is dat je het maar 1 keer uit kan geven.
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #67  
Old 09-04-2023, 19:46
vdWal.'s Avatar
vdWal. vdWal. is online now
REALLY Bored
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 5,447
Default

een meer dan goede keuze ook lijkt me. de stap 4 kan altijd nog weer eens.
wat een enorm verschil in downpipe ook zeg das niet normaal!
__________________
Actieve topics:
-------------------------
vdWal's Wagenpark
Jetta Mk2 Coupe


Verkocht:
Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl
Golf Mk3 Milestone Variantje
Golf Mk2 Edition One 16vG60
Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline
Reply With Quote
  #68  
Old 09-04-2023, 19:52
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 947
Default

Mocht je toch nog voor die K04 gaan heb ik nog wel dekseltjes liggen om het turbogat te dichten!

Wat is dat trouwens met die remblokken? Ik neem aan dat je met jouw ervaring niet slepend loopt te remmen waardoor ze verglazen? Toch het verkeerde temperatuurbereik gekozen?
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #69  
Old 09-04-2023, 22:10
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 836
Default

Quote:
Originally Posted by daNpy
Mocht je toch nog voor die K04 gaan heb ik nog wel dekseltjes liggen om het turbogat te dichten!

Wat is dat trouwens met die remblokken? Ik neem aan dat je met jouw ervaring niet slepend loopt te remmen waardoor ze verglazen? Toch het verkeerde temperatuurbereik gekozen?


Die dekseltjes zullen wel voor een 1.8T K04 zijn? Zegt mij niets in ieder geval.
Maar ik heb goed nieuws voor jou. Mijn volgende set gaat een setje Hawk DTC-60 zijn. De blokken die er nu op zitten, Mintex M1144 heb ik om budgettaire redenen gekocht.
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #70  
Old 10-04-2023, 07:14
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 947
Default

Ik moet eerlijk toegeven dat ik dacht dat Mintex een budget merk was (a la Textar), maar toen ik op de site keek zag ik toch vooral race compounds, dus ik weet niet meer of ik dat nou eerder bij een raceteam heb gezien of niet.
Van die Hawk ga je geen spijt hebben denk ik, ik heb met de vorige set vele trackdays kunnen doen. Ik zal dalijk even kijken waar die zit in de frictie grafiek (heb zelf de HT10)
En tja, is elk jaar een nieuwe budget set goedkoop of eens in de paar jaar een dure set set waar je langer mee kunt doen?
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #71  
Old 10-04-2023, 07:47
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 947
Default




Lekker hoor die DTC-60, goede lange graph tot hoge temperaturen. Als ze nu verglazen zit het probleem tussen stuur en stoel
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #72  
Old 14-04-2023, 18:56
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 836
Default

Nou, de keuze voor optie 3 hierboven is bevestigd, want ik heb de K03 hybrid van Qturbo's al thuis.




Samen met de afgebeelde downpipe wordt dit het tuningpakket voor eerst, samen met de afstelling die nog komt natuurlijk.

De oude turbo is er wat mij betreft niets te vroeg afgehaald, oordeel zelf:

https://www.youtube.com/shorts/EmJFAgh4Yh8

Niet alleen zit er speling op, ik vond ook een scheur die bijna voor de helft rondgaat, en aan de binnen en buitenkant te zien is, dus helemaal door:





__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #73  
Old 14-04-2023, 19:13
knarfmk1's Avatar
knarfmk1 knarfmk1 is offline
Shifting Up! DSG7 Donateur Less talk, more action!
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 4,041
Default

Mooi hoor en geluk dat die turbo niet geploft is!
Nu weet je iig dat dat deel betrouwbaar is en gelijk een pak vermogen erbij straks ?
Reply With Quote
  #74  
Old 14-04-2023, 19:16
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 836
Default

Quote:
Originally Posted by knarfmk1
Mooi hoor en geluk dat die turbo niet geploft is!
Nu weet je iig dat dat deel betrouwbaar is en gelijk een pak vermogen erbij straks ?


Dat lijkt mij wel.
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #75  
Old 26-04-2023, 10:29
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 836
Default

Heb de turbo en downpipe ondertussen afgemonteerd (op de foto nog niet helemaal).




De auto heeft al even gelopen, dus door met het volgende, de catback:

Heb de reservewielbak eruit geslepen, ook is de verkleinde tank goed te zien op de foto, en de ruimte die dit geeft voor de uitlaat die (met uitzondering van 2x 30 graden bochtjes) mooi rechtdoor kan lopen, voor maximale flow, en minimaal gewicht.




Ook heb ik de binnenbumper verkleind tot een sleepoogpunt, dit scheelde al bijna 5 kg, de wielbak iets van 4 kg.




Om de verloren stevigheid op te vangen, komt er een rolkooibuis (40x2) tussen de chassisbalken ter hoogte van de achterste subframe punten.

Dan heb ik nog een leuke aankoop gedaan:




Audi TT fusees en draagarmen.

Dit brengt heel veel voordelen tov de standaard fusees en draagarmen.

-Alles van aluminium, dus de auto wordt een stuk lichter, maar belangrijker nog, het is allemaal onafgeveerd gewicht, de totale gewichtsbesparing schat ik op 12 kg rondom
-De fuseekogels hebben een sleufje, dus verstelbaar camber onderaan
-Meer spoorbreedte voor en achter
-De positie van de fuseekogel en stuurkogel is lager dan standaard, dus een roll center correctie

Voor de geïnteresseerden, dit zijn de onderdeelnummers:

Draagarmen: 8J0407151D
Fusee linksvoor: 8J0407253D
Fusee rechtsvoor: 8J0407254D
Fusee linksachter: 3C0505433K
Fusee rechtsachter: 3C0505434K

Hier zijn de sleufjes in de fuseekogel goed te zien voor meer camber, en ook is te zien dat de positie van de fuseekogel en stuurkogel een stuk lager zitten voor de roll center correctie.


__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #76  
Old 26-04-2023, 12:54
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,800
Default

Interessant die ophanging. Wat heeft je op dat idee gezet?
__________________
Reply With Quote
  #77  
Old 26-04-2023, 14:28
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 836
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Interessant die ophanging. Wat heeft je op dat idee gezet?


Internet

Hier 2 links erover:

https://www.golfmkv.com/forums/inde...spindle.167890/

https://www.golfmkv.com/forums/inde...-thread.129422/
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #78  
Old 01-05-2023, 11:38
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,800
Default

Cool, thanks!
__________________
Reply With Quote
  #79  
Old 01-05-2023, 13:20
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 947
Default

Nice nice, dat klinkt allemaal heel goed!
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #80  
Old 06-05-2023, 17:53
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 836
Default

Tussentijdse update.

Ik heb voor mezelf eigenlijk de regel om eerst iets af te ronden voordat je met het volgende begint. Dat ben ik nu fors aan het overtreden. Ten eerste speelt mijn tuinproject nog, ik ben een hekje aan het maken, en het gras moet nog opnieuw bijvoorbeeld. Maar met de auto ben ik nu op 3 plekken bezig.

Als eerste de uitlaat, die heb ik voor een groot deel al af:







Dat was zonder mijn assistent natuurlijk nooit gelukt




Maar de ophanging achteraan komt aan de verstevigingsbuis tussen de achterste subframe punten, en die buis heb ik nog niet. Daarom was ik vast begonnen met het demonteren van de inlaat om de swirlflaps te verwijderen. Dit is op 1 bout na gelukt, op een hele lastige plek zit een M10 veeltand waar ik niet de geschikte dop voor heb, dus een langere besteld, waar ik ook nog op wacht.

Daarnaast komt de nieuwe uitlaat toch iets te dicht bij de benzinetank:




Deze heb ik ondertussen verwijderd, en daar wordt nog een hoekje af gehaald.

Omdat ik dus aan beide kanten niet verder kan, en ik in de tuin vanwege weer of iets anders ook niks kon doen, heb ik maar vast een begin gemaakt met het uitdunnen van de kabelboom.




Die is op sommige plekken gewoon zo dik als mij pols, dus hier kan ik best wel wat gewicht mee besparen, maar bovendien ruimt het ook enorm op in het interieur. Maar terug komend op mijn regel om eerst iets af te ronden voordat ik aan het volgende begin, wil ik hier eerst niet te ver mee gaan, voordat ik de inlaat af heb, en de uitlaat met de tank er weer onder. Maw, ik wil de auto eerst kunnen starten voordat ik grondig aan de gang ga met de kabelboom. 'Gelukkig', heb ik hier wel even de tijd voor vanwege het volgende:

Omdat ik toch bang ben dat mijn standaard 245000 km oude koppeling het niet gaat trekken op de testbank met de hybride turbo en downpipe, en ik op marktplaats een mooie set van Sachs tegen kwam met enkelmassa vliegwiel, heb ik die maar gekocht. Dit heeft al voordeel dat ten eerste ik niet meer bang hoef te zijn voor een slippende koppeling, maar bijkomend, ik kan mijn Quaife sper ook direct plaatsen. Het nadeel is, dat rijden er eerst niet meer van komt.
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum