Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Derby, Polo MK 1,2 en 3
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 25-06-2019, 18:34
polovirus polovirus is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2019
Posts: 28
Default polo II schiet uit 3e versnelling

Ik zit met het volgende probleem. De 3e versnelling van mijn polo coupe 40 kw fox 86c uit 1990 met NZ motor heeft het helaas begeven. Nu zit ik nog maar 3 weken voor de APK en dien dit dus zsm op te lossen.
Ik heb een paar vragen: Weet iemand of het mogelijk is om de 4 bak te vervangen door een 5 bak of is het mogelijk om de 3e versnelling weer werkend te krijgen met niet al teveel moeite/kosten?
Waar kan ik ergens de bakcode vinden?
Is er iemand in de buurt van Uden/Den Bosch/Eindhoven of Nijmegen (maar aan verder weg is ook een mouw te passen) die mij eventueel kan helpen met het vervangen/repareren van de bak.
Ik heb geen werkplaats of brug en ik weet niet of het überhaupt mogelijk is om het zonder brug te klaren. Ik repareer wel eens het eea zelf maar van een versnellingsbak heb ik helaas geen kaas gegeten. Het hoeft vanzelfsprekend niet gratis te gebeuren maar het tarief van een garage kan ik me helaas niet permitteren.

Hopelijk is er iemand die mij hiermee kan en wil helpen, alvast bedankt voor degene die de moeite nemen deze thread te lezen.

Greetz,
Walter

Last edited by polovirus : 25-06-2019 at 18:45.
Reply With Quote
  #2  
Old 25-06-2019, 21:05
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Makkelijkste is om er een nieuwe bak onder te schroeven en dan gelijk een 5bak.

Maar er is kans dat het simpelweg in een defecte motorsteun of het schakelmechanisme zelf zit. Normaliter kan er weinig stuk bij die 4 bakken. Alleen olie goed op peil houden zoals met elke bak.

Op g40.nl kunnen ze je er wel aan en mee helpen.

het is trouwens geen APK punt als er een versnelling niet werkt. Dus maak je niet al te druk daarover.
Zolang de 1 het doet om de brug op te rijden en de achteruit om er weer af te rijden(en de lamp te testen) ben je al geslaagd wat dat betreft...
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #3  
Old 26-06-2019, 19:51
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 596
Send a message via ICQ to 86C
Default

Ik denk inderdaad ook niet aan een probleem in de bak zelf, die voerbakken gaan eigenlijk nooit stuk, maar probleem aan het schakelmechanisme. Wat pobresh zegt, een defecte motorsteun kan natuurlijk ook.
Reply With Quote
  #4  
Old 26-06-2019, 20:11
polovirus polovirus is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2019
Posts: 28
Default

Beste The Maxx,

Bedankt voor uw reactie.

Mijn bakcode is WWO.
Ik heb gezocht op onderdelenlijn en er komen er maar 3 naar boven.
Een ervan zit bij mij in de buurt, maar dat is een automaat en komt uit een Seat Leon uit 1999/
Mijn polo II is uit 1990, past dit of gaat dat niet lukken?
Een andere bak komt uit een polo uit 1996 en de laatste komt uit een Golf van 2000 met ruim 300000km op de teller dus wat mij betreft het minst interessante.
Waarop dien ik te letten wat betreft aanpassingen, als ik een andere bak bv. een 5 bak eronder wil gooien.
Past iedere code of alleen bepaalde codes.
Ik zou het heel erg op prijs stellen als u mij wat antwoorden kan en wilt geven.
Alvast hartelijk bedankt voor de genomen moeite.

Greetz,
Walter
Reply With Quote
  #5  
Old 26-06-2019, 20:16
polovirus polovirus is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2019
Posts: 28
Default

Beste 86c

Bedankt voor uw reactie.

Aan de motorsteunen is niks te zien, die lijken mij in orde dus ik vermoed inderdaad dat het aan het schakelmechanisme ligt.
Kan iemand mij uitleggen hoe ik deze kan demonteren en of het te doen is zonder brug/put.

Greetz,
Walter
Reply With Quote
  #6  
Old 26-06-2019, 20:34
Sinaasboom's Avatar
Sinaasboom Sinaasboom is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 476
Default

--edit--

Ik ging al helemaal verder op een bak vervangen maar lijkt me inderdaad ook sterk dat de bak naar z'n gortje is. Schakelstangen nakijken en hoe schakelen de andere gangen? Bak vervangen is pas een van de laatste oplossingen denk ik zo.



Dat WWO is niet je bakcode, heb even opgezocht wat jou bak code zou kunnen zijn.
VW POLO jaren 86-92 4 bak
Codes:
AKV
AKY (ook op passat van '91 geleverd)

Deze twee versnellingsbakken zijn verder identiek aan elkaar en zou je gewoon kunnen uitwisselen. De 5 bak is pas later bij de polo geleverd vanaf '95. Zou gewoon proberen een leuke tweedehands bak te scoren en die eronder te wippen. Je moet hier wel zelf uitdaging in zien en fatsoenlijk gereedschap hebben, en dan moet het wel lukken.

Versnellingsbak wisselen is te doen zonder brug, ik leg zelf iets van flinke hout blokken onder de auto zodat de auto wat kan wiebelen zonder dat die van zijn steunpunten afvalt.




Nog een bakje gevonden (denk dat 5 bak in de advertentie een fout is)
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-...deelid/9280997/

Groetjes en succes!

Last edited by Sinaasboom : 26-06-2019 at 20:39.
Reply With Quote
  #7  
Old 26-06-2019, 22:00
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

5bak is al langer in een polo te vinden van 1995, ergens in de jaren 80 zijn ze daar al mee begonnen.
Maar er zit een verschil in de stabilisatorstang en de motorsteun die aan de bak zit. Niet alle polo's van 1990 hebben een stabilisatorstang voor een 5bak.
Voor de rest zijn er een hoop bakcodes die zouden kunnen passen, daarom verwijs ik ook door naar g40.nl daar zijn een hoop mensen die je dat precies kunnen vertellen. Ik zou er mezelf terug in gaan moeten verdiepen.
Zie trouwens dat je de vraag daar ook al eerder gesteld hebt...

Vrijwel alles jonger dan 1994 gaat niet zonder meer passen.
Alleen polo 6n hebben nog bakken die eventueel bruikbaar zijn met enige aanpassing. Maar verder is je keuze beperkt.

Wat betreft het schakelmechanisme: 9 van de 10x is de verbinding tussen bak en schakelstang de boosdoener van schakelproblemen. Het onderdeel wat op de bak-stang geklemd zit heeft een stuk rubber wat vergaat.



Even onder de auto gaan liggen met sleuteltje 10, en dan kun je het onderdeel vrij makkelijk loskoppelen van de bak, de andere kant zit alleen op dat metalen stuk geschoven (hoort normaal iets van weerstand op te zitten als je die lostrekt). Rechter bout laten zitten, anders gaat je afstelling helemaal verkeerd zitten bij het terugplaatsen...
Je ziet snel genoeg of dat bolletje nog heel is.


https://homepage-creator.telekom.de...rge/14706c46c97 (linkje als het plaatje het niet doet)


Qua baksteun is de onderste die vlak naast het schakelmechanisme zit, degene die je moet nakijken. Die zorgt ervoor dat het blok niet kan kantelen.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!

Last edited by The_Maxx : 26-06-2019 at 22:26.
Reply With Quote
  #8  
Old 27-06-2019, 00:25
polovirus polovirus is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2019
Posts: 28
Default

Hallo The Maxx,

Bedankt voor de info en duidelijke foto's.
Ik heb onder de wagen gekeken en als ik de bak in zijn 3 zet en het asje dat de versnellingsbak ingaat (waar dat onderdeel met bolletje aan vastzit) aanduw en aan de wielen draai dan pakt hij de 3 wel.
Zodra ik het asje loslaat schiet hij een klein stukje terug en begint te ratelen, dus volgens mij zit het dan toch in de bak of niet?
Reply With Quote
  #9  
Old 27-06-2019, 13:38
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Bolletje wel nog heel?

Zou dezelfde procedure als je nu hebt gedaan eens proberen, maar dan met dat bolletje los.
Dus sleuteltje 10, bolletje losmaken zodat je aan de schakelas van de bak kan.

De schakel as naar voren of achter duwen in de 3 en de 4 zou je met de hand moeten kunnen doen.
Als je hem dan in de 3 zet en hij schiet er dan ook uit als je de wielen draait.
Dan neig ik ook sterk naar de bak zelf. Anders zit het in het mechanisme wat te strak afgesteld staat, waardoor die terugschiet.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #10  
Old 27-06-2019, 16:27
polovirus polovirus is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2019
Posts: 28
Default

Hallo The Maxx,

Wederom bedankt voor de info.

Bolletje is nog heel en als het schakelas los van de bak is dan schiet hij nog uit zijn 3 als ik aan de wielen draai.
De andere versnellingen zijn geen probleem.
Betekent dit dat het probleem toch in de bak zit?
Volgens Sinaasboom kan WWO niet de bakcode zijn, maar dit is toch wat er op de bak staat.
Ik zal kijken of het lukt om een foto te plaatsen.
Wordt het toch vervangen of is het nog te repareren?
Wederom alvast bedankt voor de info.

Hoor het graag.
Reply With Quote
  #11  
Old 27-06-2019, 19:11
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 596
Send a message via ICQ to 86C
Default

Jouw bakcode zal gezien het bouwjaar waarschijnlijk AKY zijn, staat bovenop de bak ingeslagen, naast vliegwiel. Ook kan je die op de sticker in je kofferbak en instructieboekje terug vinden. Een 5 bak van een polo 86c past ook, denk dan aan bakcodes 8P, AHD, AHZ, ATV, CEM, CEH en zo zullen er nog wel een paar zijn, zolang ze van de 085 serie zijn. Enkele bakken van golf 3 of polo 6N passen ook. Ik had er destijds 1 van een Golf 3 1.4 onder mijn 86c. Dan moet je wel de baksteun overzetten

Zie ook http://www.type86c.nl/versnellingsbakken.html
Reply With Quote
  #12  
Old 27-06-2019, 21:28
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

WWO is een van de standaard codes die in de gietmal meegegoten wordt. Heeft verder niks met de bakcode zelf te maken. Die staat idd waar 86C gemeld heeft aan de bovenzijde van de bak, tegen het blok, dat vlakke stuk. Kan zijn dat je het wel even moet schoonmaken voor het te lezen is.

In polo van 1990 kan het zijn dat er nog een stabilisatorstang voor een 4bak in zit. Een 5bak heeft dan geen plek. Hou daar rekening mee.
Later hebben ze standaard de 5bak stabi gekregen, ongeacht wat er voor bak in zat.
5bak stabilisatorstang heeft een brede, niet-symmetrische uitsparing voor zowel uitaat als bak. 4bak heeft alleen een uitsparing voor de uitlaat ongeveer in het midden. Die uitsparing is smaller.

De latere golf 3 en polo 6n bakken hebben andere flensen van de aandrijfassen, maar die zijn wel uitwisselbaar met je huidige.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #13  
Old 28-06-2019, 22:03
polovirus polovirus is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2019
Posts: 28
Default

Hallo The Maxx en 86c.

Bedankt voor jullie info en hulp.
Ik heb de sticker in de kofferbak gevonden er ligt inderdaad een AKY bak onder.
Nu wil het geval dat er hier in de buurt (Mettler in Schijndel) een AKY 5 bak ligt, hij komt uit een polo van 1991 met een cilinderinhoud van 1043 cc met 211454 km op de teller voor €100.
Ik moet nog kijken wat voor stabi er bij mij onder ligt, maar misschien heeft hij deze ook nog wel liggen.
Hoe zit het met de baksteun, heb ik die dan ook nodig en zou het dan met lukken met deze onderdelen?

Graag hoor ik van jullie en alvast bedankt voor de moeite.

Greetz

Last edited by polovirus : 28-06-2019 at 22:09.
Reply With Quote
  #14  
Old 29-06-2019, 12:47
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 596
Send a message via ICQ to 86C
Default

Quote:
Originally Posted by polovirus
Hallo The Maxx en 86c.

Bedankt voor jullie info en hulp.
Ik heb de sticker in de kofferbak gevonden er ligt inderdaad een AKY bak onder.
Nu wil het geval dat er hier in de buurt (Mettler in Schijndel) een AKY 5 bak ligt, hij komt uit een polo van 1991 met een cilinderinhoud van 1043 cc met 211454 km op de teller voor €100.
Ik moet nog kijken wat voor stabi er bij mij onder ligt, maar misschien heeft hij deze ook nog wel liggen.
Hoe zit het met de baksteun, heb ik die dan ook nodig en zou het dan met lukken met deze onderdelen?

Graag hoor ik van jullie en alvast bedankt voor de moeite.

Greetz


De bak past de code klopt alleen niet, maar neem dan inderdaad ook de stabi en baksteun over. Verder zou ik dan ook de pook met het schakelpotje / schakelmechanisme overnemen. Dan is het waarschijnlijk plug en play. Succes!
Reply With Quote
  #15  
Old 29-06-2019, 17:00
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

https://www.mettler.nl/volkswagen/p...volkswagen-polo

Als het om diegene gaat. Is dat gewoon een 4bak AKY zoals je nu ook hebt.
5bak heeft een andere montage van baksteun. Dus niet die 3 tap-eindjes die ze bij de 4bak gebruikt hebben maar en compleet andere constructie (daar kun je makkelijk het verschil in zien)

En dan is deze:
https://www.mettler.nl/volkswagen/p...volkswagen-polo

nog 25 euro goedkoper.

CEL is de nieuwere bak met andere bakflensen. Maar inwendig gewoon een AKY
Aangezien je (als je verstandig bent) toch al een oliewissel moet doen voor je hem monteert. Kun je gelijk even de bakflensen wisselen als de olie uit de bak is. Die zitten met een inbus geborgd en kun je dan zo eruit halen.

https://www.polotreff.de/forum/t/207463

Bespaar je weer mooi 25 euro mee.
Of overtuig de verkoper ervan dat AKY een 4bak is. Want dat is het gewoon. Wellicht krijg je m dan ook voor minder mee...
http://www.polo86c.nl/info/versnellingen.shtml
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!

Last edited by The_Maxx : 29-06-2019 at 17:03.
Reply With Quote
  #16  
Old 29-06-2019, 18:06
polovirus polovirus is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2019
Posts: 28
Default

Beste The Maxx & 86c,

Wederom hartelijk dank voor de nuttige info, hier kan ik wat mee.
Inderdaad The Maxx dat is de bak die ik bedoel.
Als ik het goed begrijp dan is een AKY dus altijd een 4bak?
Ik dien de sloperij wel te overtuigen dat ik zeker weet dat het dus een 4bak ipv een 5bak is, vandaar mijn vraag.
Welke van de 2 is dan de beste keuze met het minste werk?
Ik probeer in ieder geval de AKY voor minder te krijgen dan €75 omdat dat geen vergelijk is met de CEL gezien het leeftijd verschil en de gelopen km :-)
Maar ik twijfel wat de beste keuze is.
Is het verstandiger om de CEL te nemen vanwege het nieuwere type en omdat hij dan jonger is met minder kms.

Graag hoor ik van jullie.

Geniet van het mooie weer.
Reply With Quote
  #17  
Old 29-06-2019, 23:06
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

AKY is altijd een 4bak.
De Bakcode is datgene wat een bak identificeert.

AKY en CEL zijn intern gelijk voor zover te vinden. Alleen de flensen van de aandrijfassen verschillen.
Daarom heeft CEL dus ook een andere bakcode. Hij is net even anders.
CEL is ook alleen in in de laatste jaren geleverd en niet zo heel vaak meer.

Dus minste werk: AKY bak er onder. Als je die er nu ook onder hebt zitten...
CEL als alternatief, waarbij je eerst de bakflensen van de oude bak op de nieuwe moet zetten.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #18  
Old 30-06-2019, 12:38
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 596
Send a message via ICQ to 86C
Default

En als je dan toch voor een vierbak gaat, zou ik de AKY nemen. Minste werk om te monteren. De CEL kan wel jonger zijn, maar dat zegt niks over de kwaliteit. Het aantal gelopen kilometers is daarbij veel belangrijker. Meestal geeft een sloperij nog wel 3 maand garantie op een bak.
Reply With Quote
  #19  
Old 30-06-2019, 15:02
polovirus polovirus is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2019
Posts: 28
Default

Hallo jongens,

Bedankt voor jullie uitgebreide hulp en info.
Ik kijk of ik morgen op de sloop de AKY van €100 voor minder meer kan krijgen, gezien de oudere leeftijd en meer gelopen km's, want dat staat niet in verhouding met de CEL die voor €75 te koop staat.
Nu nog iemand zien te vinden die de bak samen met mij eronder wil leggen, maar dat moet lukken.
Meteen effe de koppelingsplaten met drukgroep vernieuwen want die lopen ook op het eind.
En misschien het probleem met de startmotor verhelpen, want als ik lange afstanden heb gereden met 120 km/uur dan wil die niet meer rondgaan, na een paar uur wachten start hij weer zonder problemen dus....?
Ik laat hem komende week APK keuren zonder de nieuwe bak want dat is toch geen APK afkeurpunt heb ik begrepen.
Ik hou jullie op de hoogte.

Greetz.
Reply With Quote
  #20  
Old 02-07-2019, 03:26
polovirus polovirus is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2019
Posts: 28
Default

Gisteren (maandag) de AKY bak gehaald bij Mettler in Schijndel.
Voor €60 ipv €100 omdat ze zich hadden vergist, want hij stond geadverteerd als 5 bak, toch mooi €40 eraf gekregen :-)
Nu weer probleem met startmotor, deed helemaal niks meer na een ritje van pakweg 20 minuten, en moest hem aanduwen.
Heb al eerder problemen mee gehad, maar dat was pas na lange afstanden op de snelweg.
Thuis met een extra accu geprobeerd te starten maar de startmotor deed helemaal niks, geen klik of zo alleen de benzinepomp kon je horen lopen.
Ik heb het contactblokje nagekeken maar kon er niks vreemds aan ontdekken.
Na een paar uur toen de motor was afgekoeld startte hij weer zonder problemen.
Vandaag zal ik even de startrelais nakijken, iemand nog suggesties waar het anders aan kan liggen, misschien een van de 2 sensors?
Ik heb voor a.s. donderdag een afspraak voor de APK, en hoop dan dat het probleem met de startmotor is verholpen.

Een garage bij me in de buurt wil de bak eronder leggen.
Ik laat er dan ook meteen nieuwe koppelingsplaten met drukgroep en homokineet hoes op zetten.
Kosten €250/300 (inclusief bakolie exclusief materiaal) ik weet niet of dit schappelijk is en wat een koppelingssetje kost.

Misschien dat iemand antwoorden heeft op mijn vragen.

Alvast bedankt.
Greetz.

Last edited by polovirus : 02-07-2019 at 03:55.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum