Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 29-04-2013, 16:19
JettaPowerrr's Avatar
JettaPowerrr JettaPowerrr is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,015
Default Plotseling horten en stoten 1.6 AEE

Hallo luitjes,

We hebben een Polo Variant 1.6 AEE. Hier heb ik de afgelopen dagen wat onderhoud aan gedaan, wat steeds verbetering gaf, tot vanmiddag.
Van het weekend heb ik rotor + verdelerkap, bougiekabels en bougies vervangen.
Ook heb ik het gasklephuis schoon gemaakt, waardoor de auto een stuk soepeler te rijden was. Gisteren zo'n 50 km gereden zonder problemen. Vandaag zo'n 190 km gereden, ook zonder problemen.

Een uurtje of 3 na de lange rit weer even in de auto gestapt voor een klein boodschapje. Draait prima stationair, maar rijden gaat met horten en stoten.
Bij vol gas gaat het nog enigszins, zolang ik maar niet te ver door trek. Bij deellast rijd ie behoorlijk bokkig.
In zijn vrij klimt hij goed in de toeren en reageert normaal. Het probleem doet zich alleen voor als hij belast word.

Ik was ook even zo handig om te kijken of de bobinekabel wel goed op zijn plek zat. Met draaiende motor dus. Ik raakte alleen de (nieuwe!) kabel aan maar kreeg toch een beste tik! Is dit normaal?

Wat kan hier aan de hand zijn?

Gr. Ed
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline

Quote:
Originally Posted by Stijn
Wheee hokjesdenken is bliss!!

Last edited by JettaPowerrr : 29-04-2013 at 16:27.
Reply With Quote
  #2  
Old 29-04-2013, 17:30
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Nieuwe kabel die doorslaat? Nee niet normaal. Das of slechte kwaliteit of een productiefout. Anderzijds kan ie ook niet goed op de aansluiting geklikt zitten.
Ook wel begrijpelijk dat je blok niet lekker loopt met zoiets.
Welk merk kabels zijn het eigenlijk?
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #3  
Old 29-04-2013, 18:13
JettaPowerrr's Avatar
JettaPowerrr JettaPowerrr is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,015
Default

Ik heb hem net nog wat aangedrukt. Nu rijd ie wel weer wat beter, maar het is nog niet zoals het hoort. Merk zou ik even moeten kijken, heb alles bij Brezan vandaan.

Gr. Ed
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline

Quote:
Originally Posted by Stijn
Wheee hokjesdenken is bliss!!
Reply With Quote
  #4  
Old 29-04-2013, 20:03
mk2d mk2d is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2012
Posts: 228
Default

Deze motortjes zijn vrij gevoelig op het ontstekingssysteem en met name de kabels.

Gewoon een goede kwaliteit kabelset nemen, bosch of beru of origineel, hele grote kans dat het dan over is.
Reply With Quote
  #5  
Old 29-04-2013, 21:07
JettaPowerrr's Avatar
JettaPowerrr JettaPowerrr is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,015
Default

Ik heb de oude kabels nog, daar had ik geen last mee. Die zou ik dus nog eens kunnen proberen. Alleen liggen die thuis en ben ik inmiddels weer aan boord. Dus dat moet dan nog even wachten.

Net nog even met koude motor gereden. Tenminste, zo koud als ie in 4 uurtjes kan worden. Wat me opvalt is dat ie binnen anderhalve km op temperatuur is.
Maar nog steeds nukkig rijden.
Vanmorgen, na een nacht staan, viel het me ook al op dat ie snel op temperatuur is, binnen 3 minuten, ik was de wijk nog niet uit. En nee, ik blaas er niet op los, dus daar kan het zeker niet aan liggen. Of dat nu sinds de nieuwe thermostaat is, of sinds de nieuwe ontsteking, daar kan ik de vinger niet op leggen.

Gr. Ed
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline

Quote:
Originally Posted by Stijn
Wheee hokjesdenken is bliss!!
Reply With Quote
  #6  
Old 30-04-2013, 02:25
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Snel op temperatuur is niet erg. Als ie maar niet oververhit raakt. Dus hou m ff in de gaten. kan trouwens ook zijn dat je temperatuursensor de verkeerde is (komt nog wel eens voor) Waardoor het lijkt alsof het blok warm is, maar in werkelijkheid nog lang niet warm is.

Bougiekabels van de brezan (huismerk) schijnen behoorlijk slechte kwaliteit te zijn. En deze blokjes zijn er gevoelig op. Schijnen ook wel eens te verbranden/smelten hierdoor.

Ik las in je andere topic dat bougiekabels redelijk slap horen te zijn. Goeie kabel is juist stug. Zit stugger gewonden koper in. betere kwaliteit dus ook (stugheid door ouderdom is wat anders, slaan ze vaak ook al door/scheuren)
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #7  
Old 30-04-2013, 08:18
JettaPowerrr's Avatar
JettaPowerrr JettaPowerrr is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,015
Default

Hij word niet te warm, dat hou ik eigenlijk altijd scherp in de gaten. In het verleden te vaak gedonder gehad met een te warme motor. De oude sensor, die nog goed functioneerde, heb ik nog en zou ik eens uit kunnen wisselen. Overigens komt dat spul bij de dealer vandaan.

Ik zal nog eens in de buidel graaien voor wat centen en eens kijken of ik hier in de buurt een set nieuwe kabels kan bemachtigen. Als dat de oplossing is, kan ik terug naar Brezan met hun kabels, want zoiets kan natuurlijk niet. Setje was toch €60,- met wat korting. Ik heb vroegâh wel goedkopere kabels gehad die het wel gewoon een poosje uithielden.

Sja, mijn bewering dat nieuwe kabels redelijk slap horen te zijn vloeit voort uit ervaringen uit het verleden. Elke nieuwe set kabels die ik in mijn handen heb gehad (heukiemeukie of merk/origineel) waren mooi slap. Vandaar dat ik daar dus ook vanuit ging.
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline

Quote:
Originally Posted by Stijn
Wheee hokjesdenken is bliss!!
Reply With Quote
  #8  
Old 30-04-2013, 11:03
JettaPowerrr's Avatar
JettaPowerrr JettaPowerrr is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,015
Default Plotseling horten en stoten 1.6 AEE

Oké, vanmorgen weer even weg geweest, een km of 20 gereden. Ging eigenlijk heel aardig, tot ik bijna terug was en een keer flink door trok, toen begon het bokkige gedrag weer.
Ik begin de bobine te verdenken (flink doortrekken, dus goed vonk nodig, dus meer werk voor de bobine?), dus die maar even los gehaald. Na een uur stil staan was de bobine nog aardig warm, je kon hem goed als handwarmer gebruiken.






Valt er iets op op dit plaatje? Zo nee, hier wat dichterbij:







Jawel, er zit een scheurtje in het huis.
Met het kleine beetje kennis wat ik van bobines heb, zou ik zeggen dat dit niet in orde is. Wie kan mijn vermoeden bevestigen?

Gr. Ed
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline

Quote:
Originally Posted by Stijn
Wheee hokjesdenken is bliss!!

Last edited by JettaPowerrr : 30-04-2013 at 11:06. Reason: Info toegevoegd
Reply With Quote
  #9  
Old 30-04-2013, 12:34
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Scheurtje in het plastic hoeft niet persee doorslag te geven. maar kan idd een mogelijkheid zijn.
Misschien ergens een 2ehands bobine vandaan plukken en die proberen? Op zich zijn dat de kosten nog niet.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #10  
Old 30-04-2013, 12:55
JettaPowerrr's Avatar
JettaPowerrr JettaPowerrr is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,015
Default

Idd, alleen kan ik er hier in de buurt natuurlijk net geen vinden, hahaha.
En een nieuwe is ook zo duur niet, immers. Maar eens kijken, vandaag is toch iedereen feest vieren.
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline

Quote:
Originally Posted by Stijn
Wheee hokjesdenken is bliss!!
Reply With Quote
  #11  
Old 01-05-2013, 22:07
JettaPowerrr's Avatar
JettaPowerrr JettaPowerrr is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,015
Default

Goed, gister en vandaag verschillende ritjes gemaakt. Met wisselende resultaten.
De laatste ritjes gingen als volgt. Koud starten, wegrijden tijdje horten en stoten en op temperatuur vrij normaal rijden.

Tot het laatste ritje van vandaag. Dat ging ook wel zo, maar de laatste 5 km ging ie er van tussen als een lijpe! Nou ja, lijpe.... in ieder geval een heel gezonde acceleratie.
Morgen maar eens naar de dealer, even aan de stekker, want begin het onderhand wel beu te worden...

Gr. Ed
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline

Quote:
Originally Posted by Stijn
Wheee hokjesdenken is bliss!!
Reply With Quote
  #12  
Old 03-05-2013, 22:44
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Denk dat je daar weinig in terug zal zien. ECU slaat niet zoveel foutcodes op helaas.
Heb je nou al eens de originele kabels terug geprobeerd en de bobine eventueel voor een gebruike exemplaar vervangen?
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #13  
Old 04-05-2013, 08:10
JettaPowerrr's Avatar
JettaPowerrr JettaPowerrr is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,015
Default

Idd, de monteur vertelde me ook al dat het weinig zin had om hem aan de stekker te hangen. Hij heeft me eergister en gister van wat (gratis!) tips voorzien, daar ben ik maar even mee bezig gegaan.

-Vacuüm-slangetjes gecontroleerd
-Luchtdruk-sensor schoon gemaakt
-Bobine met flink water overgoten tijdens het draaien

Had geen of nauwelijks merkbaar effect. Vermoeden: Gasklephuis overleden.
Vervolgens heb ik het gasklephuis helemaal verwijdert (jaja, ook de stekker los ) en daar het kapje van verwijdert. Printje los geschroefd, ringetjes onder de print zodat deze iets hoger komt en de sleepcontacten meer tegen de ...euh...sleper? worden aangedrukt. Dit naar aanleiding van een stukje wat ik tegen kwam op een ander forum na wat ge-Google.

In eerste instantie had dit weinig effect. Ook niet verwonderlijk, ik heb de stekker los gehad. Wel eerst een paar keer het contact erop gehad zonder te starten, en de klep reageert zoals hij altijd deed.
Even onbelast laten draaien, motor loopt netjes stationair (maar daar heeft ie ook nooit problemen mee gehad). Zo rond de 1.500 tpm ging ie "halen".
Op een gegeven moment liep ie ook dan goed. Stukje rijden, eerste 200 meter nog steeds horten en stoten en vervolgens reed ie weer goed.

Vandaag maar weer eens kijken hoe die rijd en ergens een afspraak maken om de zaak opnieuw in te leren en de ontsteking af te stellen.


De originele bougie-kabels liggen thuis, zo'n 200 km hier vandaan. Die heb ik nog niet kunnen proberen. Ik heb ook nog geen andere bobine geprobeerd, daar hij de "onderwater-test" zonder problemen doorstond. Wellicht had ik de kabel niet helemaal goed aangedrukt, waardoor ik een tik kreeg.


Gr. Ed
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline

Quote:
Originally Posted by Stijn
Wheee hokjesdenken is bliss!!
Reply With Quote
  #14  
Old 08-05-2013, 08:39
JettaPowerrr's Avatar
JettaPowerrr JettaPowerrr is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,015
Default

Goed...

Afgelopen zaterdag liet de Polo ons staan. Ik heb hem nog zo ver gekregen om ons naar de garage te brengen. Ik ben er niet uit gekomen, vandaar het besluit om naar de garage te rijden.
Als het goed is, is ie vandaag klaar. Nieuw gasklephuis en nieuwe HAL-gever.
Allebei naar de vaantjes, stomme pech. Had ze zelf ook kunnen vervangen, maar probeer op zaterdag maar eens onderdelen te vinden en dan moet die klep ook nog ingeleerd worden (wat de garage trouwens ook nog de nodige hoofdbrekens heeft gekost, de Polo is nogal eigenwijs, zeiden ze).

Dus moeten we ons tijdelijk met het volgende verplaatsen:




Niet direct een straf, maar het blijft moderne zooi. Alleen al het electronische gaspedaal krijg ik de hik van. De erg lichte en gevoelloze besturing kan me ook niet bekoren. Wel aardig comfortabel en stil.
Maar ik zal blij zijn als ik onze eigen Polo terug heb.

Gr. Ed
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline

Quote:
Originally Posted by Stijn
Wheee hokjesdenken is bliss!!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 10:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum