Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 09-07-2013, 20:48
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default Vanonder het stof; scirocco TS '76 [27-MK-74]

Morgen gaan we hieraan beginnen:




Tot morgen...
Reply With Quote
  #2  
Old 09-07-2013, 20:54
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Ben benieuwd Rik
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #3  
Old 09-07-2013, 21:51
feffe's Avatar
feffe feffe is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 902
Default

mooie paarse bumpert
Reply With Quote
  #4  
Old 10-07-2013, 07:02
Ralph's Avatar
Ralph Ralph is offline
No personal life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 2,065
Default

Leuke auto. heb ooit een gele '74-er gehad. Ben benieuwd wat je ervan gaat maken.
Succes !!
__________________
Golf 8 GTI edition45 Clubsport ‘22
Porsche Macan ‘21
Transporter T6.1 ‘21
Reply With Quote
  #5  
Old 10-07-2013, 10:51
superbeast's Avatar
superbeast superbeast is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2007
Posts: 868
Default

succes, hopelijk valt de roest mee.
__________________
I like boost , doesn't matter if it's supercharged or turbocharged.
Reply With Quote
  #6  
Old 10-07-2013, 13:59
bobbob's Avatar
bobbob bobbob is offline
VW Addict
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 608
Default

Een Scirocco MK1! Vind ik zo'n mooie auto!
Ben dus benieuwd wat je ervan gaat maken!
Reply With Quote
  #7  
Old 10-07-2013, 21:24
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Vandaag al flink opgeschoten, vanochtend begonnen met het maken van een aantal foto's. Dat met het idee, om deze post mee te beginnen. Mijn telefoon kreeg hierover echter hele andere ideeën en weigert. Dus helaas, nog geen foto's, morgen misschien meer geluk.

In ieder geval, over de auto:
Het is dus een rocco 1, uitvoering TS van 16 juni 1976. De kleur is laguneblauw, toch wel redelijk schaars en je moet er aan wennen, maar ook wel heel gaaf. De wagen komt van de derde eigenaar, uit de Achterhoek. Hij had de wagen sinds 3 maart 1983. In '87 heeft hij de wagen stil gezet en is 'ie door de jaren van schuur naar schuur verhuisd. Hierdoor heeft de roestduivel er nauwelijks vat op gehad, maar de muizen en ander ongedierte helaas wel. Het interieur is dus degelijk opgevreten, net zoals wat papier delen in het motorruim. Aan de enorme hoeveelheid omhoog gespetterd zand en modder aan de onderzijde van de wagen, denk ik dat er wel nog een keertje mee door het weiland is gecrost voordat hij in zijn schuur mocht. Alle originele kenteken papieren en nummerborden zijn erbij, maar omdat hij al is stilgezet voordat het fenomeen "de schorsing" bestond, heeft hij nu een slapend kenteken en mag ik straks alleen het kentekennummer houden, helaas.

De staat van de wagen is dus zeer hard, vrijwel geen laswerk. Toen hij is weg gezet ontbrak de olievuldop op het kleppendeksel waardoor de motor nu ram vast zit. Interieur ziet er niet uit, alle stof is kapot gegeten alsook delen van de vulling van de achterbank. (voor zover het die naam mag hebben...)

De plannen:
Motor aan de gang krijgen, APK erop en rijden! Mensen noemen het "rat", een term die ik vanaf nu niet meer gebruik voor mijn wagen. Ik vind dat echt een verschrikkelijk woord, ik wil niet die "look" bereiken door de lak blank te schuren, te verlagen tot waar het eigenlijk niet meer kan en dan een set veel te grote wielen eronder, maar gewoon de wagen rijden zoals hij uit de schuur kwam.

Er zullen maar een paar kleine dingetjes worden aangepast/-pakt. Natuurlijk wordt de motor als eerste in orde gezet, zodra die loopt gaan we verder met de rest.
- Remmerij reviseren
- "Paarse bumpert", zoals feffe pakkend schreef, die gaan er voor en achter af en worden vervangen door een set originele, gebruikte chromen exemplaren.
- Koplampen zijn ook niet direct APK-waardig meer en dienen vervangen te worden. Ik ben nog niet helemaal uit door welke. Ik heb nette gebruikte liggen, nieuwe witte, maar ook een set nieuwe gele. Denk dat het de laatste worden (in het kader van "omdat het kan" ).
- Ik heb nog een setje origineel lichtmetaal liggen van toen, dat zijn gewoon leuke velgen en die gaan er ook op.

Wat ik vandaag gedaan heb:
Uitlaat eronderuit (wat een hels karwei was dat zeg!). Dan de kop eraf gedraaid en de schade bekeken. De cilinderwanden zijn zoals te verwachten viel aangeroest. Gelukkig geen ingeroeste pitten, dus morgen een poging wagen om de cilinders eruit te krijgen. Dan alles polijsten, terug in elkaar en we zien wel waar het schip strand...

Nu kwam mijn vader ook even kijken toen de kop eraf lag. "Wacht even", zei hij. Komt daarna terug met een houten klos en een grote rubberen hamer. "Tikken we ze wel ff los", heb hem duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling was. Het plan is om morgen vanonder de drijfstangen los te maken en dan de zuigers naar boven eruit. Van tevoren de cilinderwanden al zo goed als kan polijsten. Iemand hier al ervaring mee en/of tips?

Zal nog even mijn best doen op de foto's, want zo is het nog niet gek interessant, ik weet het
Reply With Quote
  #8  
Old 10-07-2013, 23:16
remo06's Avatar
remo06 remo06 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 120
Default

Ga m volgen.. blijft zo dik een rocco mk1. Nu ik die foto zie ben ik blij dat ik dat stadium voorbij ben haha
__________________
`76 Scirocco ts
Reply With Quote
  #9  
Old 11-07-2013, 09:10
meijer1972's Avatar
meijer1972 meijer1972 is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 653
Default

Misschien flink inspuiten en een nachtje laten staan?
__________________

LR Freelander (Werkpaard)
MB A160 (Boodschappen)
VW GOLF S '80 (Hobby)
Reply With Quote
  #10  
Old 11-07-2013, 09:36
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Quote:
Originally Posted by meijer1972
Misschien flink inspuiten en een nachtje laten staan?


Dat heb ik toen meteen gedaan (toen ik hem kocht). Wanneer de kop er gisteren af lag, zaten de cilinders nog altijd vol met olie en nog weet ik niet hoeveel andere smeermiddelen.

Ik heb al iets bedacht, ga het dadelijk uitproberen, en krijgen jullie straks verslag!
Reply With Quote
  #11  
Old 11-07-2013, 14:29
staande golf staande golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 595
Default

even een hoonsteen aanschaffen denk ik! Succes!
Reply With Quote
  #12  
Old 11-07-2013, 17:51
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 708
Send a message via MSN to Maarten
Default

Nice barnfind!
__________________
Audi A4 Avant TDI werkpaard
VW Passat LS '74 1.8 Weber hobbypaard
Renault Twingo @ LPG-G3 Cheap-o-paard

- Build to go, not to show -
Reply With Quote
  #13  
Old 11-07-2013, 18:17
evilnyntje's Avatar
evilnyntje evilnyntje is offline
10k maniac
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 10,987
Default

Cool project! Heb je meer foto's van de kleur?
__________________
“Things you don’t know . . . fill libraries.”


My Swallowtail

Flake It!
Reply With Quote
  #14  
Old 11-07-2013, 19:39
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Foto's genoeg, krijg ze alleen niet van m'n telefoon naar m'n pc, ga het straks nog eens proberen.

Ondertussen: heb tot nog toe drie cilinders proberen los te krijgen, één daarvan is ook daadwerkelijk los. Eerst geprobeerd iets met een hefboom te versieren, naar een machtige faal ben ik daarmee opgehouden en gewoon met een houten latje vanonder de cilinders naar boven gaan slaan. (natuurlijk wel op een dragend deel). Daarmee is er dus één los, maar de rest nog niet. Nu is het probleem met de losse, als ik bij de stootrand in de cilinderwand kom (die overigens niet voelbaar aanwezig is), stropt hij. Wat zeggen jullie, door slaan of niet? Hij gaat op zich ook wel soepel op en af, maar zou de cilinders er eigenlijk wel graag een keer uit hebben gehad, zodat er geen vieze verassingen zitten, waar ik nu niet kan zien. Of is dat niet eens nodig als ze soepel op en af gaan?
Reply With Quote
  #15  
Old 11-07-2013, 19:44
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Geen idee hoe zwaar het gaat maar ik zou ook zeker even willen kijken.
Ligt nu toch los wordt weer vervelend als alles dadelijk weer in elkaar zit en er komt toch een verassing

Hoop dat je het snel voor elkaar krijg met je telefoon Rik ben ook wel benieuwd naar meer
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #16  
Old 11-07-2013, 20:42
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

Als ik het zo lees, zou ik niet te bang zijn. Het moet er toch uit en de kans dat je deze delen nog kunt hergebruiken lijkt me klein (tenminste, ik zou me er niet prettig bij voelen). Persoonlijk zou ik dus je zuigers eruit slaan/tikken/duwen net wat werkt, daarna je cilinders opboren/honen en overmaat zuigers erin.

Ik denk dat je pas met een goed gevoel er mee gaat rijden als je zeker weet dat het goed is. Een beetje polijsten lijkt me niet afdoende. Succes
Reply With Quote
  #17  
Old 11-07-2013, 21:21
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Inmiddels nog een zuiger los gekregen, dat ze er niet uit gingen had te maken met de stand van de krukas, niet met de stootrand, dat was toevallig. Dus als alle zuigers morgen los zijn, gaan de zuigers er ook uit.

Dan de foto's, want daarmee hebben we ook meer succes:.

Het karretje:

























Lagunenblau:




Work in progress:













Het zwarte is roet en vuil, gelukkig geen roest:




En dit bruin, ook geen roest, je veegt het er zo vanaf, ik denk dus gewoon oude olie die aangekoekt zit.




Morgen met en beetje geluk liggen de zuigers eruit, en dan zullen we verder zien. Ik wil aan het blok eigenlijk niks reviseren. Ik draai hem straks in elkaar, nadat ik alle roest heb weg gepoetst/gepolijst. Reviseren kan altijd nog. Ik wil er deze vakantie eiegenlijk toch nog wel mee rijden, moet lukken als het met het blok niet te erg tegen zit (en dat is tot nu toe nog niet, afkloppen).

Last edited by Barn171 : 11-07-2013 at 21:35.
Reply With Quote
  #18  
Old 11-07-2013, 21:32
ewcaddymk1's Avatar
ewcaddymk1 ewcaddymk1 is offline
No personal life
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 2,938
Default

mooie oldskool stoelen schapevelletje erover en klaar
__________________
TSJA ......zeg het maar!!


Caddy '85 >1.6D > 1.6TD >1.9TDI >2.8VR6>2.8 AQP 24v
Reply With Quote
  #19  
Old 11-07-2013, 21:36
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

nou, niet alleen die stoelen, haha! Zie je hem al voorbij komen op de snelweg? Ik wel...
Reply With Quote
  #20  
Old 11-07-2013, 21:40
ewcaddymk1's Avatar
ewcaddymk1 ewcaddymk1 is offline
No personal life
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 2,938
Default

Quote:
Originally Posted by Barn171
nou, niet alleen die stoelen, haha! Zie je hem al voorbij komen op de snelweg? Ik wel...

gwoon gaan met dat ding met stof en al
__________________
TSJA ......zeg het maar!!


Caddy '85 >1.6D > 1.6TD >1.9TDI >2.8VR6>2.8 AQP 24v
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 10:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum