Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 30-06-2022, 17:56
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default Rns510 start soms niet op, blijft hangen

Ik rij met een Skoda Superb uit 2015. Daarin zit een RNS 510 media/navigatie systeem. Nooit problemen mee gehad maar sinds een drietal weken heeft deze wat kuren.

Soms blijft hij precies steeds opnieuw opstarten. Skoda logo komt tevoorschijn, blijft zo een minuutje of 2-3 staan en dan start hij precies opnieuw op. En dit blijft zich zo herhalen. Precies alsof hij niet opgestart geraakt en steeds opnieuw probeert. Contact afzetten ofzo maakt niets uit.

Andere dagen dan weer geen vuiltje aan de lucht en start hij gewoon op.


Iemand een idee wat dit kan zijn?? Zou het nog snappen als hij dit altijd had, maar zoals gezegd is het geen continu probleem.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #2  
Old 11-07-2022, 22:00
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

UPDATE

Probleem is opgelost, na veel research op het net. Ter info, waar hij dit eerst af en toe deed was dit geëvolueerd naar een blijvend probleem.

Even het volledige verhaal van hoe dit gebeurt en hoe het kan verholpen worden, aangezien dit blijkbaar een zeer courant probleem is met de RNS units.

De RNS units (en Skoda equivalenten) gebruiken een klassieke harde schijf, of althans toch de generatie van voor het Android Auto tijdperk. Het nadeel aan een klassieke harde schijf is dat deze met verloop van tijd beschadigingen kan oplopen, zeker als ze wordt blootgesteld aan bewegingen. Hierdoor worden sectoren onleesbaar.

Als er nu sectoren beschadigd raken waar de firmware op geschreven staat (het besturingssysteem) dan krijg je dat de unit niet meer kan opstarten omdat hij zijn besturingssysteem niet kan lezen. Er ontbreekt ergens een zinnetje waar hij niet voorbij geraakt.

De oplossing voor bovenstaande probleem, is dat het besturingssysteem (firmware) opnieuw moet worden geïnstalleerd. Zo schrijf je het besturingssysteem terug in leesbare gezonde delen van de harde schijf.

Je begint met in de auto het sierkapje rond de unit los te klikken, het airbaglampje laat je best aangesloten. Dan zijn er 4 schroefjes die je losmaakt, daarna kan je de unit er zo uit trekken. Je laat alles aangesloten, wat je zoekt is de sticker met het onderdeelnr op de bovenkant van de unit. Hier zal je de notering 'SW: XXXX' op vinden waarbij de X'jes een nummer zal zijn. In mijn geval was dit 6276. Dit is het reeksnummer van de firmware die op de unit geïnstalleerd stond bij productie van je auto.

Nu moet je op zoek naar deze versie van de firmware. Dit kan best een zoektocht zijn, maar uiteindelijk moet je eindigen met een CD-rom met de firmware op. In dit online tijdperk kan het zijn dat je een bestand moet op een CD-rom zetten, indien dit het geval is is het belangrijk dat je enkel .iso bestanden erop zet en dat je de CD-rom brandt op de laagst geaccepteerde schrijfsnelheid met een programma als ImgBurn.

Daarna zorg je dat de batterij van de auto zeker voldoende geladen is, stap je in en let je vooral op de sleutel NIET in het contact te steken. Je zet de unit aan en duwt daarna tegelijk de 'eject', 'microfoon of sterretje' en 'setup' knoppen in tot de unit herstart. Dit kan even duren. De unit start nu op in installatiemodus, bij mij werd dit gekenmerkt door een rood balkje boven en onder aan het scherm met instructies in. Nu steek je de cd-rom in de unit en wacht je. Na verloop van tijd zal hij je vragen of je wil doorgaan, vanaf nu moet je enkel nog bevestigen via de touchscreen op de vragen die hij stelt en de installatie zal beginnen. Bij mij was het op een 40min klaar, maar las dat het bij anderen soms een uur kan duren. Mijn advies is om tijdens de update de auto te verlaten en niet een uur naar dat scherm te turen want hij doet soms vreemde dingen, start opnieuw op en scherm gaat af en toe uit en aan. Dit is blijkbaar normaal.

Bovenstaande heeft mijn probleem opgelost, hopelijk kan ik met deze uitleg een aantal mensen de lange zoektocht naar een oplossing hiervoor besparen. De voorkeur gaat natuurlijk uit naar een oplossing bij de dealer, dit is de correcte manier. Maar indien je dealer je in de kou laat staan kan je met bovenstaande uitleg hopelijk je RNS terug tot leven wekken.

Weet dat een verkeerde installatie je RNS unit zal omtoveren tot een baksteen. Doe dit dus enkel als je met en opstart loop zit, en niet om een nieuwere versie te installeren. Moest er iets misgaan kan je redelijk eenvoudig de harde schijf wisselen voor een SDD, zoals hier beschreven staat.

Wie vragen heeft mag me altijd een PM sturen.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #3  
Old 13-07-2022, 15:59
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Top dat je de oplossing inclusief uitgebreide uitleg even plaatst
__________________
Reply With Quote
  #4  
Old 13-07-2022, 18:36
Rick's Avatar
Rick Rick is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,569
Default

Uitgebreide oplossing. Zou de RNS ook merkbaar sneller zijn met een SSD? Of zit er een bottleneck in de weg?
__________________
1990 Volkswagen Golf CL 1.3 NZ -> soon 3.2
2022 SEAT Leon ST 1.5 TSI DSG FR
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 11:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum