Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 01-10-2009, 12:43
metallicattim metallicattim is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 114
Default Golf III Diesel vraagjes

Hallo,

Momenteel ben ik in bezit van een Golf III 1.6 1995, maar aangezien ik op jaarbasis tussen de 20K en 25K km rijdt is een diesel toch wel interessant.

Ik heb wat vergelijkingen gedaan en met een Diesel ben ik gauw 400/600 euro ( naargelang het model ) per jaar goedkoper uit ( dat is incl. de hogere MRB t.o.v. de benzine )

Maar dan nu mijn vragen.

Er zijn verschillende Golf III Diesels:
TDI
TD
SDI
CL

Mijn voorkeur gaat uit naar een 5 Deurs SDI, 5 Deurs CL of 3 Deurs TD i.v.m. een lagere MRB t.o.v. een TDI bv. maar ik zal een TDI of andere diesel niet perse laten staan hiervoor als die wel zuiniger/beter e.d. is.

Kan iemand mij vertellen ( graag concrete antwoorden ) wat het verbruik is van deze verschillende Diesels?

En zijn er nog aandachtspunten voor de aanschaf van een Diesel?
Ik had deze gevonden, is dat wat? http://link.marktplaats.nl/273754724 ( wel geen 5 deurs, maar oké... ) Of kan ik beter voor een jonger model gaan, '95/'97 ?

Alvast bedankt!

Grtz Tim

Last edited by metallicattim : 01-10-2009 at 16:34.
Reply With Quote
  #2  
Old 01-10-2009, 14:07
jetta91 jetta91 is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 860
Default

nou deze zou ik iniedergeval niet nemen, aan het uiterlijk te zien, is er flink in getrapt, en laat dat bij een diesel nou net niet de bedoeling zijn. maar dat is mijn mening

ik weet niet of er verder punten zijn waar je bij een diesel extra op moet letten, heb zelf wel een TDI variant gehad uit 97 deze had 90 pk, rijdt heerlijk rustig, lekker veel koppel en bovendien was ie ook nog lekker zuinig, reed altijd snelweg kilometers en op en neer van emmen naar beverwijk koste mij ongeveer tussen de 7 en 10 liter diesel
__________________
ex Passat 1.9 TDI
ex Golf variant TDI
ex Golf 1.8 GL LPG
ex Jetta 1.6 5 deurs
ex Jetta 1.6 Coupé
Huidig Golf MKII 1300I 260.000 KM
Reply With Quote
  #3  
Old 01-10-2009, 14:56
metallicattim metallicattim is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 114
Default

Thx voor het advies! Ik was er zelf ook niet zo van gecharmeerd, maar moest eff een "benchmark" hebben zeg maar

Ik kwam nu deze tegen: http://link.marktplaats.nl/265496964
1997
163.000 km
TDI 90 pk
stuurbekrachting
elektrische ramen
APK 23-07-2010

Ziet er zeer goed uit als je het mij vraagt, maar 1350 euro, daar moet toch iets mis mee zijn of zijn dit normale prijzen voor deze wagens?
Reply With Quote
  #4  
Old 01-10-2009, 15:32
Dexter's Avatar
Dexter Dexter is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,037
Default

Waarom geen TDI danwel met 90 PK of 110 PK. Die zijn en het snelst en het zuinigst van allen.
__________________
Batracer , leuke online racegame.
Reply With Quote
  #5  
Old 01-10-2009, 15:37
metallicattim metallicattim is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 114
Default

Die laatste is toch een TDI ?!?
Reply With Quote
  #6  
Old 01-10-2009, 15:40
TTF's Avatar
TTF TTF is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 375
Default

let wel even of er nog total in het scherm staat anders kun je er 300.000 km bij rekenen

de teller springt namelijk bij 3 ton op nul en total verdwijnt dan uit het scherm
Reply With Quote
  #7  
Old 01-10-2009, 16:18
Dexter's Avatar
Dexter Dexter is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,037
Default

Quote:
Originally Posted by metallicattim
Die laatste is toch een TDI ?!?

Die jij linkt is een TDI ja.

Als je de beginpost echter leest dan zie je dat zijn voorkeur uitgaat naar alles behalve een TDI. Vandaar mijn vraag.
__________________
Batracer , leuke online racegame.
Reply With Quote
  #8  
Old 01-10-2009, 16:24
patjetta patjetta is offline
Forum junkie
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,938
Default

ik heb een tdi met 283xxx op de teller en die loopt 1 op 17 als je nog goed doorrijd.
Ik heb er nooit geen problemen mee gehad.
een td is wel makkelijker in onderhoud en als je storing hebt of opvoeren.
Maar als je er allen mee rijd en zuinig wil zijn zou ik lekker een tdi nemen.
__________________
Jetta mk2
Reply With Quote
  #9  
Old 01-10-2009, 16:32
metallicattim metallicattim is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 114
Default

Quote:
Originally Posted by Dexter
Die jij linkt is een TDI ja.

Als je de beginpost echter leest dan zie je dat zijn voorkeur uitgaat naar alles behalve een TDI. Vandaar mijn vraag.


De voorkeur gaat uit naar die andere Diesels omdat die net een categorie lager vallen in de MRB Dat scheelt 128 euro MRB per jaar.
Maar als een TDI 1 km per liter zuiniger is, scheelt dat ook alweer gauw 60 euro op jaarbasis ( 25.000 km p/j )

Dus ik zeg niet dat ik die andere Diesels niet wil, want het is een afweging wat het beste is op het totaalplaatje, sorry voor de onduidelijkheid.

@Patjetta, ik wil er idd alleen zuinig mee rijden, ik ga hem ook niet opvoeren, verlagen etc. Daar heb ik al een andere hobbywagen voor
Reply With Quote
  #10  
Old 01-10-2009, 16:35
metallicattim metallicattim is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 114
Default

Quote:
Originally Posted by TTF
let wel even of er nog total in het scherm staat anders kun je er 300.000 km bij rekenen

de teller springt namelijk bij 3 ton op nul en total verdwijnt dan uit het scherm


Dat is een goede tip, thx!!
Reply With Quote
  #11  
Old 01-10-2009, 16:41
Wolgast's Avatar
Wolgast Wolgast is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 593
Send a message via MSN to Wolgast
Default

Ik heb een TD uit 1996 met nu 231.xxx km op de klok en reed hiervoor een Golf II 1.6.
Moet zeggen dat de TD die ik heb erg goed bevalt en met een verbruik van 1 op 16 gemiddeld mag ik niet klagen. En het meest lange afstanden (Duitsland -> NL met 150 km/h) Tuurlijk, een TDI is zuiniger en heeft meer trekkracht. Maar een TD heeft nagenoeg geen elektronica en is echt simpel (lees: goedkoop) in onderhoud. Daarentegen 'slechts' 75 pk en 150Nm.
Heb er nu een kleine 50.000 km mee gereden en er (even afkloppen) nog nooit iets ernstigs mee gehad. Afgezien van normaal onderhoud natuurlijk.

Voor mijn gevoel kan de TD motor met een nette rijstijl en goed onderhoud makkelijk de half miljoen halen. Maar dat geldt denk ik wel voor elke -VW- dieselmotor.


Het aanbod is groot dus neem je tijd! En je kan beter iets meer geld uitgeven en zeker weten dat er op het onderhoud niet is bezuinigd. Heb de mijne vorig jaar gekocht voor 2750 € en daar was al het onderhoud keurig afgestempeld door een VW garage. En heb daar tot nu toe alleen maar profijt van!

Succes!
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96
2010- ????; Berlingo HDi '02
Project: Golf I Cabrio '86

Last edited by Wolgast : 01-10-2009 at 16:44.
Reply With Quote
  #12  
Old 01-10-2009, 16:45
jetta91 jetta91 is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 860
Default

die laatste ziet er inderdaad erg netjes uit, niet verlaagd en dat soort dingen dus op het oog is die gebruikt waar een diesel echt voor dient gewoon lekker rijden vooral met deze kilometerstand is deze zeker het bekijken waard, maar hou er rekening mee een lagere km stand is natuurlijk geen garantie he, ik kocht de golf variant met een stand van 250.000 km en deed m weg bij een stand van 350.000 ik heb er nooit problemen mee gehad, maar daarna kocht ik een passat 1.9TDI 1998 met 220.000 km op de teller en dat was 1 brok ellende. dus hoe mooi de stand ook is staar je er niet blind op
__________________
ex Passat 1.9 TDI
ex Golf variant TDI
ex Golf 1.8 GL LPG
ex Jetta 1.6 5 deurs
ex Jetta 1.6 Coupé
Huidig Golf MKII 1300I 260.000 KM
Reply With Quote
  #13  
Old 01-10-2009, 17:34
Thomas's Avatar
Thomas Thomas is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 811
Default

Ik heb zelf een TD en ben hier zeer tevreden over...maar toch zou ik je een TDI aanraden.

Een TDI heeft meer pk's en is dus ook veel zuiniger dan een TD.
Het verbruik van een TDI valt altijd wel mee als je nu traag, normaal of hard rijdt.
Wanneer je een opgeschroefde TD echter op zijn staart duwt dan ga je vaak langs de dieselpomp passeren.
__________________
Audi S3 sportback, 310pk
Past Cars:
- Audi S3 sportback, 300pk, full black
- Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm]
- Golf 3 M-TDI
Reply With Quote
  #14  
Old 01-10-2009, 17:50
metallicattim metallicattim is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 114
Default

Bedankt voor het advies allemaal!

Het wordt dus sowieso geen TD, want met mn 1.6 GOLF III rijd ik al 1:14,6 gemiddeld.
Die 1 a 2 km per liter wat een TD zuiniger is, t.o.v. de veel hogere MRB loont zich niet zo verschrikkelijk veel.

Het zou dan een TDI moeten worden. Of een SDI, maar daar vind ik er maar weinig van, dat zal wel een reden hebben?

Ik ga hopelijk zaterdag even kijken naar die TDI uit Heerlen, weet nog niet zeker of ik dat ga redden.
De Km. stand is idd geen garantie, dat weet ik ook erg goed uit ervaring :P
Ik moet dus eff goed opletten of er nog Total in beeld staat bij deze.

Als iemand nog een leuke wagen weet houd ik me aanbevolen
Reply With Quote
  #15  
Old 01-10-2009, 17:54
Dexter's Avatar
Dexter Dexter is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,037
Default

De TD is op de snelweg wel prettig, ik heb er zelf ook een, wel een Vento dus nog een paar kilo meer. Ik vind hem niet echt vlot maar op de snelweg doet die wel gewoon 1:20.

In de stad is die echter iets minder zuinig en zuipt die gewoon 1:14.

Een SDI is geloof ik de traagste versie. Dat was tenminste toch ook bij de Golf 4 zo. Ik wist niet eens dat er van de MK3 een SDI versie was eigenlijk.
__________________
Batracer , leuke online racegame.
Reply With Quote
  #16  
Old 01-10-2009, 18:52
Wolgast's Avatar
Wolgast Wolgast is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 593
Send a message via MSN to Wolgast
Default

1 op 20 red ik idd ook mijn TD als ik me keurig aan de snelheid houd. Mijn verbruik was gemiddels genomen. En aangezien ik in Duitsland woon en vrij regelmatig autobahn gereden wordt ligt mijn verbruik hoger. En in de stad doet die van mij ook 1 op 14.

Snel zijn ze niet, maar kom ook echt niets tekort moet ik zeggen. Wel jammer van het hoge toerental op de snelweg....

De SDI is ook geleverd in de MK3. Heeft 64 pk geen turbo maar wel direkte inspuiting. Is supertraag maar oerbetrouwbaar en doet qua zuinigheid niet onder voor een TDI.
Heb ooit eens een stukje gereden in een MK3 SDI maar vond het helemaal niks. Vooral inhalen was een gevaarlijke aktie!
Daar is mijn TD nog snel bij!
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96
2010- ????; Berlingo HDi '02
Project: Golf I Cabrio '86
Reply With Quote
  #17  
Old 01-10-2009, 21:38
metallicattim metallicattim is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 114
Default

Ik rijd voornamelijk snelweg ( van de 120 km per dag is er 90/100 km snelweg van ).

In de Golf rijd ik altijd lekker rustig ( ik haal niet voor niks 1:14,6 met mn benzine Golf ), dus wat verbruik betreft zal dat wel goedkomen.

Ik heb nogmaals contact gehad met die verkoper van de TDI uit Heerlen en hij wil misschien mijn benzine Golf erop inruilen, ideaal dus. Zaterdag ga ik voor een eerste indruk, dan kan ik daarna met iemand langsgaan die er verstand van heeft.

Iedereen bedankt voor de adviezen, heeft me absoluut verder geholpen!
Reply With Quote
  #18  
Old 03-10-2009, 15:11
metallicattim metallicattim is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 114
Default

Ik ben zojuist langsgeweest bij de TDI uit Heerlen, hij had idd het Total niet meer in beeld en stond nu op 24500 km dus 324.500 gelopen, maar dat kunnen die blokjes wel hebben toch!.
Ondanks die km. stand, zag de wagen er werkelijk nog mooi uit, stoelen nog erg mooi, zo goed als geen roest ( beetje onderaan de dorpel ), bijna geen deukjes/krassen, nieuwe banden, nieuwe schokkers, nieuwe distributie, nieuwe uitlaat, nieuwe APK, Elec. ramen, CV, Stuurbekrachtiging.

Kortom, ik ga hem woensdag ophalen! 8)

Iedereen bedankt voor het advies!
Reply With Quote
  #19  
Old 03-10-2009, 17:47
Wolgast's Avatar
Wolgast Wolgast is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 593
Send a message via MSN to Wolgast
Default

Super! Veel plezier ermee! Enne, wel ff foto's plaatsen als je hem hebt!!
En met een beetje onderhoud is die km stand absoluut geen probleem!!

Heb net 750 km met mijn TD gereden en ondanks tegenwind (storm) en waar mogelijk flink door gereden te hebben, een verbruik van 1 op 16,2.....
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96
2010- ????; Berlingo HDi '02
Project: Golf I Cabrio '86
Reply With Quote
  #20  
Old 03-10-2009, 18:16
Dexter's Avatar
Dexter Dexter is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,037
Default

Kan natuurlijk ook 624.500 kilometer zijn.

Ik zag vanmiddag dat er bij mij nog wel 'total' in beeld staat. Dus nog mooi geen 3 ton.
__________________
Batracer , leuke online racegame.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 16:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum