Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Ice en andere auto electronica
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 04-04-2008, 23:19
Xii86's Avatar
Xii86 Xii86 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 27
Default Toon in achterste boxen

Sinds dat mijn laatste bassboxx kapot ging heb ik die vervangen en zit er nu een storing in mijn achterste boxxen. zodra ik deze uittrek is deze storing weg maar als ik ze gwoon ingestoken zijn op me versterker dan zoemt hij op toerental mee en gaat pas uit als ik me contact eraf haal en onder de motorkap iets stop met lopen want onder mijn motorkap blijft ook nog iets zoemen of draaien als ik contact eraf haal en dat stop na paar seconden pas en dan gaat de ruis ook eruit. ik heb alles gesplitst van kabels om massa te verkomen en dat soort gedoe allemaal maar wat kan et nog zijn of zou het de versterker zijn? groeten en alvast bedankt Tom
Reply With Quote
  #2  
Old 04-04-2008, 23:22
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

ff verplaatst naar ICE
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #3  
Old 05-04-2008, 00:06
Xii86's Avatar
Xii86 Xii86 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 27
Default


Reply With Quote
  #4  
Old 05-04-2008, 08:16
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

wat we met die foto moeten??

dynamoruis heet dat. wordt veroorzaakt door een massaprobleem of interferentie. gebruik je kabels die dik genoeg zijn? ligt je voeding niet bij de kabelboom van de auto? leg anders je signaalkabel (tulp) eens helemaal buiten de auto om naar de versterker.
Reply With Quote
  #5  
Old 05-04-2008, 20:19
Xii86's Avatar
Xii86 Xii86 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 27
Default

kan dit ook aan de dynamo zelf liggen en zoja kan ik die dan makkelijk vervangen? oja en de kabelboom ligt die links van de auto? groeten
Reply With Quote
  #6  
Old 05-04-2008, 21:58
hightower's Avatar
hightower hightower is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 113
Default

heb je tulp naar de versterker en de stroom draden naar de versterker bij elkaar liggen? zoja dan komt daar je storing door. kabelboom ligt meestal links idd
Reply With Quote
  #7  
Old 06-04-2008, 08:27
JettaPowerrr's Avatar
JettaPowerrr JettaPowerrr is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,015
Default

Xii86: Heb je na het vervangen van je kapotte sub ook nog wat aan de bekabeling gedaan? Dynamo-ruis/aardlus is ook het eerste waar aan ik denk, maar ik heb jou verhaaltje 2 keer gelezen (anders kwam ik er niet uit zo zonder punten en comma's), en denk dus niet dat het aan de bekabeling ligt.
Jij hoort onder de kap ook gezoem?? Zet eens een multimeter op de accu en laat iemand anders de motor starten. Laat die persoon even een dotje gas geven. Gebeurt er niks? Dan is je dynamo overleden. Word het voltage hoger? Dan zal de dynamo nog wel goed zijn, maar misschien is de onstoorder dan wel overleden. Als die erop zit, wel te verstaan.

Misschien is het ook wel nuttig om te vermelden, waarom je sub kapot is gegaan, en wat voor spullen je gebruikt. Het kan natuurlijk ook zijn, dat er storing zit in je versterker, ten gevolge van het overlijden van je sub.

Succes ermee!
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline

Quote:
Originally Posted by Stijn
Wheee hokjesdenken is bliss!!
Reply With Quote
  #8  
Old 06-04-2008, 22:10
Xii86's Avatar
Xii86 Xii86 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 27
Default

jow thanks _ (alles JBL eh maar ehm hier kan ik egt veel mee accu is helemaal nieuw varta en ontstoorder van de dynamo kun je die vervangen of hele dynamo en is dat lastig? tja nieuwe JBL versterker is duur dus we gaan daar al ff voor sparen. waarom sub kapot ging is omdat opeens hele hoog toon erin kwam en hij gewoon rustig wegviel, eindtrap maybe? dat gezoem onder de kap blijft ja.
Reply With Quote
  #9  
Old 07-04-2008, 09:45
JettaPowerrr's Avatar
JettaPowerrr JettaPowerrr is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,015
Default

Hmmm....
Ik ben geen technicus, dus dat gezoem onder de kap kan ik niet verklaren.
De ontstoorder kun je volgens mij wel los vervangen, en volgens mij ookm niet zo veel werk. Ik heb het zelf nooit gedaan, maar dat weet iemand anders hier vast wel.

Heb je misschien nog een andere versterker liggen? Of ken je iemand met een eenvoudige set-up, waar je je versterker in kan testen?

Nogmaals, succes ermee.
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline

Quote:
Originally Posted by Stijn
Wheee hokjesdenken is bliss!!
Reply With Quote
  #10  
Old 07-04-2008, 22:37
Xii86's Avatar
Xii86 Xii86 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 27
Default

ik heb wat ontdekt , en dat zag ik toen ik alles uithad savonds, dus licht installatie etc, en dat was dat me lampje van de accu knipperde zachtjes. dat heeft dan tog te maken met dynamo he? want me accu is helemaal nieuw. iemand hier ervaring mee :S dan gaan we eens kijken wat aan de dynamo dan maar is he
Reply With Quote
  #11  
Old 08-04-2008, 06:21
JettaPowerrr's Avatar
JettaPowerrr JettaPowerrr is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,015
Default

Zoals ik al eerder aan gaf, zet er eens een multimeter op.
Gewoon even met de motor uit op de + en - van de accu. Dan de motor starten, de waarde moet nu oplopen, gebeurt dit niet direct, even een klein dotje gas geven, sommige dynamo's beginnen pas met laden als ze boven stationair toerental zijn geweest.
Loopt de waarde niet (voldoende) op, dan is je dynamo overleden.

Een goede accu zal ruim 12 Volt geven, als de dynamo bij laadt, dan zal de waarde ruim boven de 13 Volt liggen, meestal tussen de 13,5 en 14 Volt.
Heb je geen multimeter? Leen er eentje, of koop een nieuwe bij de bouwmarkt, kost maar een paar centen.
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline

Quote:
Originally Posted by Stijn
Wheee hokjesdenken is bliss!!
Reply With Quote
  #12  
Old 08-04-2008, 11:46
twister74 twister74 is offline
Forum regular
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 52
Default

leuk een toon in de boxen, fluit of brom??
fluit voeding/dynamo probleem
brom= signaal probleem kan komen door kabels die niet goed liggen of doordat de radio een voedings probleem heeft en dit dan versterkt door de signaal kabels stuur.
trek de signaal kabels van de versterker af bromt hij dan nog zit het in de voeding van de versterker maakt hij dan geen geluid dan moet je zoeken in je radio en tulpkabels
Reply With Quote
  #13  
Old 10-04-2008, 21:41
Xii86's Avatar
Xii86 Xii86 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 27
Default

de toon in me boxe hoor ik als het goed is ook onder mijn motorkap , dus kan zijn dat het de dynamo is want uit die richting komt het , dusjeh kijke of die ontstoorder vervangen gaat worden , en moet even multimeter halen morgen om te testen , alvast bedankt voor de vele tips en laat nog wat weten als het weg is,
groeten tom
Reply With Quote
  #14  
Old 13-04-2008, 13:36
Xii86's Avatar
Xii86 Xii86 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 27
Default

Hallo, is er iemand uit maastricht of omgeving die mij zou willen helpen of waar ik ff naartoe kan rijden en mij zou kunnen helpen heb al zoveel geprobeerd maar krijg de toon er niet uit. groeten tom hoor et graag van jullie
Reply With Quote
  #15  
Old 13-04-2008, 16:05
Xii86's Avatar
Xii86 Xii86 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 27
Default

Opstelling in auto:
Pioneer Radio , Losse DVD speler Audiovox erop aangesloten.
Voren JVC 13cm Boxen op de radio aangesloten Direct.
Achter JBL Boxen ( Op versterker aangesloten ).
Versterker Caliber ( 4 kanaals ).
Subwoofer ( op versterker aangesloten ).

: Als ik de achterste boxen uittrek is de storing weg. Bij alle boxen die ik geprobeerd heb ( MTX, Pioneer, Infinity etc. ) was dit hetzelfde.
: Als ik de Subwoofer Uittrek is de storing weg. Bij verscheidene Subwoofers precies hetzelfde.

.Kan het zijn omdat de voorste boxen direct op de radio aangesloten zijn?
.Is het de versterker? ( heb ook al eens de kanalen verwisseld zodat ik maybe een probleem had met de kanalen. Niet het geval.
.Alle Kabels al 2x vernieuwd Probleem nog niet weg.
.Alle kabels zijn gesplitst.

.Misschien iemand in de buurt van Maastricht die mij kan helpen? desnoods moet ik naar iemand toe komen? en misschien kan ik dan eens een andere versterker uitproberen want die heb ik nog niet geprobeerd.

.Alvast bedankt
.groeten tom
Reply With Quote
  #16  
Old 13-04-2008, 21:24
JettaPowerrr's Avatar
JettaPowerrr JettaPowerrr is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,015
Default

.Kan het zijn omdat de voorste boxen direct op de radio aangesloten zijn? Nee

.Is het de versterker? ( heb ook al eens de kanalen verwisseld zodat ik maybe een probleem had met de kanalen. Niet het geval). Daar begint het wel sterk op te lijken.

.Alle Kabels al 2x vernieuwd Probleem nog niet weg.Wat mijn vermoeden versterkt, dat je versterker niet best meer is.

.Alle kabels zijn gesplitst.

Ik begrijp alleen niet, waarom je dan gezoem hoort onder de motorkap. Misschien toch verbeelding? Toch maar eens een andere versterker proberen.
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline

Quote:
Originally Posted by Stijn
Wheee hokjesdenken is bliss!!
Reply With Quote
  #17  
Old 13-04-2008, 21:59
Xii86's Avatar
Xii86 Xii86 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 27
Default

gezoem is geen verbeelding, en na het uitzetten blijft deze toon nog even doorzoemen en zowel in me boxen als onder de motorkap.

wel weer bedankt super commentaar kan er wel om lachen.
Reply With Quote
  #18  
Old 13-04-2008, 22:05
retro hans's Avatar
retro hans retro hans is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,268
Default

goed. Je kan mijn verhaal geloven of niet. Heb van de week exact hetzelfde probleem gehad met m,n audio in de t3.heb van de week alles in gebouwd netjes volgens de regels goeie dikke kabels enz enz.maar goed ik de motor aan en wat denk je exact hetzelfde probleem.had alles nagekeken weet zeker dat er niks verkeerd zit.dus ik naar de plaatselijke audio zaak hier in het dorp en het probleem voor gelegt.nou kwam de jongen met een vrij simpele oplossing voor het probleem.het lag inderdaad aan de massa maar dan wel naar de radio toe.wat ik moest doen was het volgende.ik moest een tulp kabel los halen bij de radio en daar en aangestript snoertje tussen steken tussen de buiten kant van de tulp stekker massa dus.en de andere kant van het draadje zo dicht bij mogelijk aan het chassis bevestigen.extra massa dus.geloof me ik wou het eerst ook niet geloven maar heb het maar gewoon gedaan.dus ik de muziek aan motor aan.wat denk je alle ruis weg echt alles.dus dit is een vrij simpelle oplossing.heb zelf een pioneer radio en een infinity 6 kanaals versterker.je kan dit dus nog proberen.ik stond er versteld van.hoop dat je hier wat aan hebt.groeten hans
__________________
Www.retro-cruisers.com

Last edited by retro hans : 13-04-2008 at 22:10.
Reply With Quote
  #19  
Old 14-04-2008, 16:40
twister74 twister74 is offline
Forum regular
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 52
Default

dat kan heel goed werken, zo hef je het massa verschil op in de radio, wat je ook kan doen is een extra massa kabel naar je chassis leggen van af de accu
Reply With Quote
  #20  
Old 14-04-2008, 22:36
Xii86's Avatar
Xii86 Xii86 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 27
Default

Hallo Retro Hans

je bedoelt dus dat ik en tulpstekker van de boxen bijvoorbeeld los haal ( de min kabel neem ik aan? ) en daar een kabeltje ( dikte maakt uit? ) tussen duw en dan naar me chassis leid? het gaat niet om geloven het is zo als mensen met tips komen dan neem ik die aan en wil zeker proberen. oja en is dat hetzelfde als dat ik van de min van de accu en kabel trek naar me chassis?
bedankt en groeten tom de problemenoplosserprobeerder:P
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 01:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum