Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Passat
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 01-04-2022, 17:53
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 596
Send a message via ICQ to 86C
Default Licht ratelen bij vermogensvraag

Beste mensen,

Sinds kort komt er een zacht ratelend geluid ergens uit het motorruim van onze Passat 35i. Het is lastig te lokaliseren, vandaar dat ik wat hulp hier vraag.
Het volgende doet zich voor:
Tijdens het rijden gaat alles prima, maar zodra ik de 3e en vooral de 4e en 5e versnelling heb bereikt, ontstaat er een licht ratelend geluid bij gasgeven of vermogensvraag. Bij gas los, koppeling in of constant rijden is het ratelen afwezig. Ook in de 1e en 2e versnelling hoor je het niet. In de derde versnelling soms een beetje, maar vooral in de 4e en 5e versnelling. Sturen naar links of rechts of rechtdoor rijden maakt geen verschil. Iemand een idee? Prestaties van de auto zijn overigens normaal. Motoroliepeil is ook op orde.
Misschien handig om te vermelden dat onlangs de koppakking is vervangen, al weet ik niet zeker of dit verband houd hiermee..
Alle hulp is welkom.
Reply With Quote
  #2  
Old 01-04-2022, 20:51
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Misschien uitlaatspruitstukpakking, of een klein scheurtje, dat alleen merkbaar wordt bij veel uitlaatgas, ofwel bij hoge belasting?
__________________
Met vriendelijke roet,

Evgeniy
Reply With Quote
  #3  
Old 02-04-2022, 07:52
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 596
Send a message via ICQ to 86C
Default

Quote:
Originally Posted by SciroccomTDI
Misschien uitlaatspruitstukpakking, of een klein scheurtje, dat alleen merkbaar wordt bij veel uitlaatgas, ofwel bij hoge belasting?


Het zou kunnen, maar het geluid klinkt mij meer als een kogellagertje rammelend op een stukje blik?

Zelf denk ik aan:

Versnellingsbak of aandrijfas, maar hoe stel ik dit vast met zekerheid?

Last edited by 86C : 02-04-2022 at 16:33.
Reply With Quote
  #4  
Old 02-04-2022, 17:59
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Hmm.

Mijn theorie kun je uitsluiten als je de uitlaat achter door iemand laat dichthouden en voren luistert. Dan bouwt hij meer druk op en mocht het lekken, hoor je het.

Je zegt dat hij het in 3, 4 en 5 doet. Probeer eens heel nauwkeurig in te schatten of het toerentalafhankelijk of snelheidafhankelijk is. Dat helpt ook om wat dingen uit te sluiten.
__________________
Met vriendelijke roet,

Evgeniy
Reply With Quote
  #5  
Old 02-04-2022, 19:41
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 596
Send a message via ICQ to 86C
Default

Quote:
Originally Posted by SciroccomTDI
Hmm.

Mijn theorie kun je uitsluiten als je de uitlaat achter door iemand laat dichthouden en voren luistert. Dan bouwt hij meer druk op en mocht het lekken, hoor je het.

Je zegt dat hij het in 3, 4 en 5 doet. Probeer eens heel nauwkeurig in te schatten of het toerentalafhankelijk of snelheidafhankelijk is. Dat helpt ook om wat dingen uit te sluiten.


Ik denk toerental afhankelijk. Tijdens accelereren gas los of minder vermogen vragen en het is weg. Tijdens rijden in zijn vrij of koppeling in is het ook weg. Uitlaat nakijken zal ik even proberen!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 17:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum