Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 25-05-2009, 09:13
MichelT's Avatar
MichelT MichelT is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 178
Default 1.8 66kw loopt slecht

Ik heb een probleem met de 1.8 66kw motor van mijn golf 3 variant.
Hij valt soms uit na het starten en tijdens het rijden bij het schakelen vliegt het toerental naar 3 a 4000 toeren na het intrappen van de koppeling. Waar zou dit aan kunnen liggen? Het is een mono-motronic injectie

BVD
__________________
Golf III Atlanta Sport 1.6 '97 101pk
Reply With Quote
  #2  
Old 25-05-2009, 17:59
Sjeesbeest Sjeesbeest is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,450
Default

ff je "knietje" nakijken van je rembekrachtiger (is een slangetje) naar "carb"
ff je motorstarten en dan je "carb" heen en weer bewegen, krijg je reactie van de motor dan is je voetpakking naar zijn grootje.
ff je carterontluchtingsslang (Y-broekje) controleren op scheuren of sponzig zijn.
ff je vacuumslangen nakijken (ook achter je "carb")
gaskleppositiesensor ff nakijken (torx met een holletje) kijken of ie veel slijtage heeft.
stekkers op je "carb" nakijken op loszittende draden, dit komt door hard wordende draden en dan floepen ze zo uit de verbindingen........

Suc6

ps: dit alles heb ik ook gedaan bij mijn ADZ motor en hij loopt weer als een treintje
Reply With Quote
  #3  
Old 25-05-2009, 18:36
Darkprojectx Darkprojectx is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 425
Default

Quote:
Originally Posted by Sjeesbeest
ps: dit alles heb ik ook gedaan bij mijn ADZ motor en hij loopt weer als een treintje


voor mijn ABS motor werkte dit ook
__________________
Golf mk7 variant 1.4tsi 2015
Reply With Quote
  #4  
Old 25-05-2009, 18:40
Sjeesbeest Sjeesbeest is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,450
Default

Quote:
Originally Posted by Darkprojectx
voor mijn ABS motor werkte dit ook


bijna dezelfde motor alleen is de jouwe het "oude" model
Reply With Quote
  #5  
Old 27-05-2009, 09:27
MichelT's Avatar
MichelT MichelT is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 178
Default

ik ben alles ff nagegaan wat je opnoemt, maar kan niets bijzonders vinden. De slangen zijn allemaal nog goed, de 'carb' heen en weer bewegen levert niets op, dus dat is goed. Alleen waar zit die gasklep positiesensor. Ik heb ook een vraagbaak van de golf 3 waar deze injectie ook in staat beschreven maar dat staat er niet in aangegeven. Aan de rechterkant zit een gaskleppotentiometer en aan de voorkant van de injectie zit de gaskleplichter met nullastschakelaar. Maar wat is dan de psitiesensor?

Het is trouwens net alsof het gas blijft 'hangen'. Als ik dus gas geef en daarna laat ik het gas los om te schakelen vliegt de motor naar 3 tot 4000 toeren af en toe, maar tijdens het rijden als ik het gas loslaat en in trap de koppeling nog niet in dan verneem ik af en toe dat hij niet afremt op de motor, maar gewoon door blijft rijden. Net alsof je nog een beetje gas geeft dus. Zal dit met dan met die gaskleppositiesensor te maken hebben? En er komt ook een soort licht ratelend geluid bij de carb weg, net alsof je een opwindautootje te ver naar achter trekt

Dit is overigens een 97-er dus volgens mij ook een ADZ motor?
__________________
Golf III Atlanta Sport 1.6 '97 101pk

Last edited by MichelT : 27-05-2009 at 09:32.
Reply With Quote
  #6  
Old 27-05-2009, 10:31
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

klinkt als valse lucht. De gaskleppositiesensor vinden: Volg de gaskabel, waar de kabel in 't wieltje valt zit de sensor. Het is een weerstandsbaan, die nog wel eens smerig wil worden.

Ik heb evt. nog een complete injectiemodule ('carb') liggen van een '96 ADZ motor. Mocht je er echt niet uitkomen dan kan je deze voor weinig overnemen.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #7  
Old 27-05-2009, 22:21
MichelT's Avatar
MichelT MichelT is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 178
Default

hoe kan ik er achter komen dat het valse lucht is dan?
__________________
Golf III Atlanta Sport 1.6 '97 101pk
Reply With Quote
  #8  
Old 27-05-2009, 22:27
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

beetje remmenreiniger rondom het injectiehuis spuiten, als de motor daar op reageert is er ergens een lek.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #9  
Old 28-05-2009, 09:17
MichelT's Avatar
MichelT MichelT is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 178
Default

Quote:
Originally Posted by martiepartie
beetje remmenreiniger rondom het injectiehuis spuiten, als de motor daar op reageert is er ergens een lek.


oke bedankt ik zal er nog eens even naar kijken
__________________
Golf III Atlanta Sport 1.6 '97 101pk
Reply With Quote
  #10  
Old 28-05-2009, 10:34
MichelT's Avatar
MichelT MichelT is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 178
Default

ik heb net met remmenreiniger rondom het injectiehuis gespoten maar hier reageert hij niet op. Wel viel mij het ratelende geluid weer op, dit lijkt mij niet goed. Ik trok een stekkertje los en toen viel de motor uit. Het geratel bleef dus nu kon ik horen dat dit uit een zwart kastje(bosch) komt die voor op het injectiehuis zit.

In de vraagbaak van de golf 3 staat dat dit de gaskleplichter met nullast schakelaar is. Nu vind ik die tekening wat onduidelijk het pijltjewijst wel naar dezelfde plek alleen kan ik het zwarte kastje er niet echt van maken op de tekening.

Maar goed ik heb de motor weer gestart en toen trek ik de stekker van het zwarte kastje eraf en toen vloog de motor omhoog in toeren(wat ie dus ook onder het rijden doet). Nu vermoedt ik dat hier iets aan mankeert. Weet je toevallig ook of het normaal is dat hier een ratelend geluid weg komt? (Kan het niet anders omschrijven als het geluid van een speelgoedautootje dat je opwindt door achteruit te rijden, iedereen kent het wel)
__________________
Golf III Atlanta Sport 1.6 '97 101pk
Reply With Quote
  #11  
Old 28-05-2009, 16:46
Sjeesbeest Sjeesbeest is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,450
Default

dan is ie dus continue aan het corrigeren van de motorloop, lijkt mij niet de bedoeling.

deze vliegt uit om zo langzaam mogelijk op de motor af te remmen (bijna geen motorrem gevoel dus) tevens zorgt deze voor stationeer blijven draaien van de motor.
Reply With Quote
  #12  
Old 28-05-2009, 19:34
Mr_Alenko Mr_Alenko is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 33
Default

alles is zo beetje wel genoemd lees ik.
ratelende geluid komt vast niet uit dat zwarte doosje van bosch denk ik
maar uit de kop denk ik. (met nadruk op 'denk ik')
kleppen die niet goed sluiten?
klepstoters die niet goed werken (niet perse allen) waardoor kleppen niet op tijd dicht of open gaan.
ik noem aantal dingetjes op die er misschien niks mee te maken hebben.
maar heb begin dit jaar ongeveer hetzelfde gehad, inmiddels ligt er een andere blok in want ik werd er schijtziek van, kon het probleem maar niet vinden
Reply With Quote
  #13  
Old 28-05-2009, 19:36
Mr_Alenko Mr_Alenko is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 33
Default

Quote:
Originally Posted by Sjeesbeest
dan is ie dus continue aan het corrigeren van de motorloop, lijkt mij niet de bedoeling.

deze vliegt uit om zo langzaam mogelijk op de motor af te remmen (bijna geen motorrem gevoel dus) tevens zorgt deze voor stationeer blijven draaien van de motor.


zou ook kunnen wat je zegt, in dit geval is het gasklephuis naar de tering, maar goed , kan van alles zijn
Reply With Quote
  #14  
Old 28-05-2009, 22:33
MichelT's Avatar
MichelT MichelT is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 178
Default

Quote:
Originally Posted by Mr_Alenko
alles is zo beetje wel genoemd lees ik.
ratelende geluid komt vast niet uit dat zwarte doosje van bosch denk ik
maar uit de kop denk ik. (met nadruk op 'denk ik')
kleppen die niet goed sluiten?
klepstoters die niet goed werken (niet perse allen) waardoor kleppen niet op tijd dicht of open gaan.
ik noem aantal dingetjes op die er misschien niks mee te maken hebben.
maar heb begin dit jaar ongeveer hetzelfde gehad, inmiddels ligt er een andere blok in want ik werd er schijtziek van, kon het probleem maar niet vinden


sorry ik weet zo 123 niet de oplossing voor mijn probleem, maar ik ben niet zo'n leek dat ik ratelende kleppen niet herken, dit is echt heel wat anders en kom zeker uit dat zwarte kastje van bosch
__________________
Golf III Atlanta Sport 1.6 '97 101pk
Reply With Quote
  #15  
Old 28-05-2009, 22:37
MichelT's Avatar
MichelT MichelT is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 178
Default

Quote:
Originally Posted by Sjeesbeest
dan is ie dus continue aan het corrigeren van de motorloop, lijkt mij niet de bedoeling.

deze vliegt uit om zo langzaam mogelijk op de motor af te remmen (bijna geen motorrem gevoel dus) tevens zorgt deze voor stationeer blijven draaien van de motor.


dan kan dit het goed zijn, want op het moment dat ie geen extra toeren maakt(zelf gas geeft) en ik kom niet aan het gaspedaal, remt ie ook wel behoorlijk af op de motor soms meer als normaal
__________________
Golf III Atlanta Sport 1.6 '97 101pk
Reply With Quote
  #16  
Old 29-05-2009, 04:22
Sjeesbeest Sjeesbeest is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,450
Default

Schiet me nog ff wat te binnen, de temp-sensor voor op je motor met 4 draden kan ook nog wel eens defect zijn, zodat de motor "denkt" dat ie nog koud is. 2 draden zijn voor je temp-meter in je dash en de ander voor je ECU. Ding kost 30 euri.
Reply With Quote
  #17  
Old 29-05-2009, 11:19
MichelT's Avatar
MichelT MichelT is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 178
Default

Quote:
Originally Posted by Sjeesbeest
Schiet me nog ff wat te binnen, de temp-sensor voor op je motor met 4 draden kan ook nog wel eens defect zijn, zodat de motor "denkt" dat ie nog koud is. 2 draden zijn voor je temp-meter in je dash en de ander voor je ECU. Ding kost 30 euri.


oke dan zou ik dus kunnen proberen om deze stekker los te trekken en dan kijken of er dezelfde 'symptomen' zijn.
__________________
Golf III Atlanta Sport 1.6 '97 101pk
Reply With Quote
  #18  
Old 29-05-2009, 23:23
Mr_Alenko Mr_Alenko is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 33
Default

Quote:
Originally Posted by MichelT
sorry ik weet zo 123 niet de oplossing voor mijn probleem, maar ik ben niet zo'n leek dat ik ratelende kleppen niet herken, dit is echt heel wat anders en kom zeker uit dat zwarte kastje van bosch


nee heb je ook gelijk aan, maar toen je ratelend zei dacht ik aan klepjes
maar bij mij zoemt dat kastje van bosch altijd als ik wil starten, vlak daarvoor eigenlijk, wanneer ik de sleutel draai naar de 'stand 1, dan zoemt ie heel even alsof die de sluitstand van de gasklep effe 'controleert''
en dit is volgens mij wel normaal.
maar als die dit 'zoemen' constant doet dan is er iets niet goed,
en verder wat sjeesbeest zei jah, temp sensor, als die kapot is dan is het ook feest met starten en 'laden'
Reply With Quote
  #19  
Old 31-05-2009, 07:40
neoninside neoninside is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 302
Send a message via MSN to neoninside
Default

gasklep potentiometer nakijken nogmaals of kijken of je hem uit kan wisselen met een goede gebruikte
En anders lijkt het op een lekage van een vacuumslang naar een map sensor
Nu weet ik alleen niet hoe dit bij dit type motor zit
__________________
1600 Notch "71 Ragtop.. Sleeping
Audi A4 B6 avant 1.8 20vt
Reply With Quote
  #20  
Old 31-05-2009, 10:54
MichelT's Avatar
MichelT MichelT is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 178
Default

ik heb net de gaskleplichter met nullast schakelaar eraf gehaald en uit elkaar gehaald, omdat hier het vreemde geratel vandaan kwam. Nu blijkt dat het wormwieltje half weggesleten is waardoor het tandwieltje van de nullast schakelaar(die dus moet waarnemen dat de gasklep dicht is naar mijn weten) erover heen draait. Nu weet ik dus niet precies hoe dit apparaatje werkt, dus kan iemand mij vertellen of mijn vermoeden klopt? Ik denk dus dat het slecht lopen hiermee te maken heeft.


__________________
Golf III Atlanta Sport 1.6 '97 101pk
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 10:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum