Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Passat
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 17-02-2021, 10:12
Sinaasboom's Avatar
Sinaasboom Sinaasboom is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 476
Default Passat 2.0 FSI oliedruk melding

Oke laat ik beginnen bij het begin, eind vorig jaar een nette passat gekocht aan de andere kant van het land, bijna 3 uur rijden. Het gaat om de 2.0 FSI niet om de versie met turbo! Proefrit gemaakt, alles prima. Naar huis gereden ook alles prima, paar dagen later weer een flink stuk gereden (2 x 3 uur) ook alles prima totdat ik bijna thuis was.

Ik pakte de afrit van de snelweg en bij de rotonde in het dorp kreeg ik een oliedruk melding op het dashboard, het knippert even en piept en is weer snel uit. Omdat de auto hiervoor flink wat km's probleemloos had gereden in de afgelopen dagen geen aandacht aan geschonken en doorgereden.

In de weken hierna bleef het zich af en toe herhalen, lange stukke autobaan geen probleem maar zodra ik binnendoor ergens een rotonde tegen kwam ging gelijk het lampje branden om vervolgens weer snel uit te gaan.

Beurtje gedaan (moest sowieso gebeuren), olie + filter (filter had genoeg opgevangen van zooi), en weer proberen. Ging een aantal dagen goed, totdat de melding weer kwam. Toch maar eens gaan zoeken wat het zou kunnen zijn, oliezeef in het carter wellicht verstopt. Gelijk een flush gedaan, nieuwe olie + filter, en het carter eraf om het oliezeef schoon te maken.




Uit het oliezeef kwamen voldoende kleine stukjes, een greep hieruit onder op de foto:



Carter ook zo goed als mogelijk proberen schoon te maken:



Aantal km's weer prettig kunnen rijden en de ellende begint weer. Het is zeer frappant want op de snelweg is niets aan de hand, en met koude motor binnendoor is ook niets aan de hand.

Maar zodra ik binnendoor met warme motor rijd, is het vooral bij rotondes en soms ook bij drempels. Gisteren bijvoorbeeld ook vanaf de snelweg een stuk binnendoor gereden, na de snelweg 2 x de melding gehad en daarna ongeveer 7 km probleemloos binnendoor kunnen rijden (ook over rotondes).

Ik wil komend weekend de oliedruk nameten, maar de aansluiting zit bij de passat goed weggestopt. Bij te weinig druk lijkt me een defecte oliepomp logisch, bij goede druk lijkt me de sensor het probleem. Zijn er misschien nog andere zaken die ik over het hoofd zie?

Groetjes Sinaasboom!
Reply With Quote
  #2  
Old 17-02-2021, 12:41
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Op basis van je symptomen zou het mij niet verbazen als het een draadbreuk is. De bekabeling al eens goed bekeken?
__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 17-02-2021, 13:29
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Die druksensor zit idd goed verstopt.
Bij deze modellen zit er ook een massa draad bij de sensor in dus controleer idd wat Veedubber ook al zegt goed de stekker/bedrading.
Heb je de spanner van de ketting ook goed bekeken? Die kettinggeleiders brokkelen ook wel eens namelijk.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #4  
Old 17-02-2021, 14:16
Sinaasboom's Avatar
Sinaasboom Sinaasboom is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 476
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Op basis van je symptomen zou het mij niet verbazen als het een draadbreuk is. De bekabeling al eens goed bekeken?


Nog niet bekeken inderdaad, wel de moeite waard!

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Die druksensor zit idd goed verstopt.
Bij deze modellen zit er ook een massa draad bij de sensor in dus controleer idd wat Veedubber ook al zegt goed de stekker/bedrading.
Heb je de spanner van de ketting ook goed bekeken? Die kettinggeleiders brokkelen ook wel eens namelijk.


Ik heb helaas niet speciaal naar de spanner gekeken, wel globaal uiteraard en zag er in mijn ogen nog goed uit. De stukjes in de zeef zijn ook wel enigszins te herleiden naar de spanner. De balansassen heb ik wel extra gecontroleerd hier zat geen speling op, dus (gelukkig) ook in orde.

Vind het zo vreemd dat hij het alleen doet als ik al een tijd aan het rijden bent (dus met warme motor), en op de snelweg niet enkel binnendoor. Zit trouwens goede kwaliteit long life 5w30 in dus ook qua olie soort niks afwijkends.
Reply With Quote
  #5  
Old 17-02-2021, 22:03
vagg freak vagg freak is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 667
Send a message via MSN to vagg freak
Default

Zou de oliedruk met een mechanische meter meten
Hoeveel heeft de motor gedraaid bij sommige motoren wordt er vanaf
Een bepaald km stand een dikker olie voor geschreven
__________________
golf mk1 g40
golf1 cabrio
Golf mk7 variant
Polo 6r
Reply With Quote
  #6  
Old 21-02-2021, 18:40
Sinaasboom's Avatar
Sinaasboom Sinaasboom is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 476
Default

Vandaag lekker een beetje gesleuteld in het heerlijke zonnetje, de sensor was veel makkelijker bereikbaar dan gedacht. Gemakkelijk via onderop te bereiken boven het oliefilter, sensor eraf gehaald en druk gemeten.

Alleen heb ik gemeten met een nagenoeg koude motor, dit moet schijnbaar met warme motor gebeuren?



In elk geval een nieuwe sensor erin gedraaid en contact nog even ingespoten met contact spray, aan de kabeltjes was voor de rest niets te zien.



Daarna nog de bougies vervangen, valt niet helemaal binnen dit topic maar de nieuwe zijn een stukje korter? Vreemd dit, weet iemand of dit verder kwaad kan? De nieuwe zijn Bosch FR 7 DE 2 en zouden hier gewoon in thuis moeten horen. Edit: niet dus! PZFR5N11T Platina horen hier in thuis




Het is nog even afwachten of de melding weg blijft.

@vagg_freak De auto heeft nu 220dkm ongeveer gelopen, lees op internet veel meningen over verschillende olie diktes gebruiken.

Groetjes!

Last edited by Sinaasboom : 22-02-2021 at 20:25.
Reply With Quote
  #7  
Old 21-02-2021, 21:13
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

3-3,5bar druk ongeveer, stationair met koude motor ?
Niet gemeten met warme motor? Koude motor is de olie nog dik en meet je veel hogere druk.
Hij zit idd een stukje gunstiger dan bij de tfsi
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #8  
Old 21-02-2021, 21:43
Sinaasboom's Avatar
Sinaasboom Sinaasboom is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 476
Default

Ah druk is gemeten bij 2000 toeren met koude motor. Wist niet dat het met warme motor moest, van de week even meten dan maar. Hij zou dan 2 bar bij 2000 rmp moeten zijn toch?
Reply With Quote
  #9  
Old 21-02-2021, 22:29
vagg freak vagg freak is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 667
Send a message via MSN to vagg freak
Default

Heb je een motorcode/kenteken Heb op het werk autodata
Welle olie zit er nu in
__________________
golf mk1 g40
golf1 cabrio
Golf mk7 variant
Polo 6r
Reply With Quote
  #10  
Old 21-02-2021, 23:01
Sinaasboom's Avatar
Sinaasboom Sinaasboom is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 476
Default

Motorcode is BLY, heb nu 5w30 long life erin. Mocht je toevallig nog een werkplaats handleiding oliepomp vervangen tegenkomen..
Reply With Quote
  #11  
Old 22-02-2021, 10:06
vagg freak vagg freak is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 667
Send a message via MSN to vagg freak
Default

Zal eens kijken dat erin staat. Dat zal wel in ELSA staan
__________________
golf mk1 g40
golf1 cabrio
Golf mk7 variant
Polo 6r
Reply With Quote
  #12  
Old 22-02-2021, 10:35
vagg freak vagg freak is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 667
Send a message via MSN to vagg freak
Default

Als je oliepomp of je reduceerventil het probleem veroorzaakt dan zou ik je drijfstang lagers controleren/vervangen de boutjes ook dat zal wel voorgeschreven
__________________
golf mk1 g40
golf1 cabrio
Golf mk7 variant
Polo 6r
Reply With Quote
  #13  
Old 22-02-2021, 20:24
Sinaasboom's Avatar
Sinaasboom Sinaasboom is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 476
Default

Gisteren tijdens het sleutelen de bougies vervangen ondanks dat deze een klein verschil in lengte hadden, gisteren na het sleutelen test gereden en was niks aan de hand, maar op de snelweg vanochtend merkte ik een aparte trilling. Alsof de ontsteking niet volledig in harmonie was, bij thuiskomst eerst de oliedruk gemeten (met warme olie dit keer) en daarna gelijk de oude bougies terug erin. Wat blijkt de oude bougies zijn platina en kunnen nog wel een tijdje mee, oude bougies erin en rijdt weer als een zonnetje!

Oliedruk zoals gezegd ook gemeten, nou is de schaal van de drukmeter ietwat vreemd tussen de 0 en 5 bar, maar hij zal ongeveer een druk van 2,5 a 3 bar hebben bij 2000 rpm met warme motor. Sensor gisteren al vervangen, vandaag ook geen storing gehad. Druk lijkt oke, dus wellicht is het de sensor geweest.

Kort filmpje nog van de drukmeter:


Wordt hopelijk niet vervolgd.... Dankjewel voor het meedenken mannen!
Reply With Quote
  #14  
Old 22-02-2021, 21:40
vagg freak vagg freak is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 667
Send a message via MSN to vagg freak
Default

Hoeveel druk geeft de meter bij stationiar
__________________
golf mk1 g40
golf1 cabrio
Golf mk7 variant
Polo 6r
Reply With Quote
  #15  
Old 19-06-2021, 20:28
Sinaasboom's Avatar
Sinaasboom Sinaasboom is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 476
Default

Ondertussen weer een tijdje verder, het weer is een stuk warmer en de storing komt terug. Op de snelweg is niets aan de hand maar zodra ik binnendoor een stukje rijd komt de oliedruk storing weer af en toe. Er is geen pijl op te trekken..

Dus gekeken om de oliepomp te vervangen maar kon al niets vinden op onderdelen websites, even via catcar op de tekening gekeken en wat blijkt dat ik een hele module met de balansassen moet vervangen omdat de pomp in die module zit.




Onderdeelnummer: 06F103295P

Iemand nog tips waar ik deze module nog kan uithalen, of dat reviseren eventueel een optie is? De auto verder is echt nog prima dus wil hem het liefste maken en bij een andere passat weet je ook niet wat je koopt..
Reply With Quote
  #16  
Old 19-06-2021, 21:39
vagg freak vagg freak is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 667
Send a message via MSN to vagg freak
Default

Dit is vast ook leverbaar via bijv dumoto dat zou ik voor je kunnen uitzoeken
__________________
golf mk1 g40
golf1 cabrio
Golf mk7 variant
Polo 6r
Reply With Quote
  #17  
Old 21-06-2021, 16:17
MelG60 MelG60 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,448
Default

Je kan hem ook ombouwen naar een 06a 1.8T pomp.
__________________
1991 Golf GTI 20v 4x4 677pk
1989 Golf 20v turbo 4motion
1990 Golf GTI G60
1990 Golf GTI 16vG60
1991 Golf GTI G60
1991 Golf GTI Edition one G60
1983 Golf GTI 16vG60
1983 Golf GTI G60
2000 Audi S3
Reply With Quote
  #18  
Old 21-06-2021, 17:40
Sinaasboom's Avatar
Sinaasboom Sinaasboom is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 476
Default

Quote:
Originally Posted by MelG60
Je kan hem ook ombouwen naar een 06a 1.8T pomp.


Heb je toevallig een oem nr van deze pomp? En als ik het goed begrijp komt dat dan volledig in plaats van die module die er nu zit toch? Dus ook geen balansassen meer, heeft dat nog concequenties?

Gr Sinaasboom
Reply With Quote
  #19  
Old 22-06-2021, 09:01
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,180
Default

06A 1.8T pomp: 06A115105B
linkje catcar

verder niet bekend met de ombouw.
Reply With Quote
  #20  
Old 22-06-2021, 13:42
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Moet wel meer gebeuren dan alleen de pomp. Ik heb t ook gedaan bij mijn tfsi.
Balansas module heb ik niet meer voor je helaas.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 09:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum