Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Off Topic > Off Topic
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #61  
Old 04-01-2014, 19:43
fearless's Avatar
fearless fearless is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2012
Posts: 355
Default

Op het moment is de afstelling dus niet juist, maar als je dit goed voor elkaar hebt brand dit SCHONER!!!! als een houtkachel en zonder zwarte rook....

Het is heel simpel...een tank, een goed formaat rookkanaal. Een buis met gaatjes (maak er dus niet te veel zoals ik gedaan heb, maar boor ze uit terwijl de kachel brand)
Onder die buis plaats je een remschijf, daaronder een pannetje.
Zet het geheel op poten en klaar ben je.
Ik heb er nog een soort van lekbak onder gemaakt.

Pak een goeie pan van RVS, het geheel kan heel heel worden. Alu leek me niet echt geschikt omdat dat al vrij snel smelt.

Mn tankje heeft een simpel kogelkraantje en verderop onder de leiding zit een naaldkraantje van de wildkamp, Ik kan hem zo laten druppen of een fijne straal mee krijgen. Stukje koperleiding voor lpg systemen (dikker als remleiding) en dat is het.

Ik moet mijn buis met gaatjes inkorten en minder gaten maken. Ik dicht ze af met een plaat zodat dat er weer makkelijk af kan als het nodig is.

Momenteel even proberen, kijken hoe alles veranderd bij elke wijziging. Elke verandering aan de kachelpijp, of pan of brander heeft invloed op de verbranding. Dat is dus even een kwestie van trial and error.

Koud aansteken doe ik met bio-ethanol, dat brand bijna schoon op, vrijwel direct daarna kan de oliekraan al open.
Reply With Quote
  #62  
Old 04-01-2014, 19:44
nappertje nappertje is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 15
Default

makkelijker is dichte bak eronder met luchtschuif, kun je luchtbehoefte afstellen en dus ook warmte. als je er een grote bak onder doe kun je de olie er ook ingieten?
Reply With Quote
  #63  
Old 06-01-2014, 22:13
fearless's Avatar
fearless fearless is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2012
Posts: 355
Default

Ik weet niet hoe je dat voor je ziet?
De olie moet echt via een naaldkraantje lopen, want als je hem uit doet moet ie ook redelijk snel stoppen met branden. Als je een pan vol olie hebt wil die die alleen maar opbranden.

Gisteren gooide ik een beetje olie door het gat extra er bij in.
Brullen!!! vlammen sloegen door de gaten naar buiten en hij wou opstijgen leek wel.
Dan kun je niets anders doen dan wachten tot ie de hoeveelheid olie die te veel is op gebrand heeft, en eventueel de kraan dicht zetten zodat ie niet nog meer olie krijgt.

Vanavond heb ik een nieuwe brander gemaakt. Van een stuk rookkanaal wat ik nog over had, dat schijnt ook beter te zijn. Je brander gelijk aan je rookkanaal of zelfs nog een slag groter.

Nu boor ik er minder gaatjes in, en ga ik meer gaten bij boren als ie weer brand.
Gister heb ik op de oude brander heel wat gaten dicht gezet en het verschil was goed te zien.

Te veel lucht van onderen zorgt dus voor zwarte rook.

Ik heb wat filmpjes op youtube gezet van het martelen met de afstelling, volgende filmpje word van een fatsoenlijk brandende kachel zonder zwarte rook :P
Reply With Quote
  #64  
Old 06-01-2014, 22:22
martinus83's Avatar
martinus83 martinus83 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,514
Default

Leuk voor de hobby zon olie stoker maar denk dat het het makkelijkst is te investeren in een Petroleum kachel of nog beter een Laser kachel (petroleum kachel met elektrische ontsteking/timer etc). Die heb je voor jaren en mocht je ergens anders warmte nodig hebben neem je hem zo mee.

Ik heb hier zelf nog geen ervaringen mee dus ben wel benieuwd naar jullie ervaring hiermee? verbruik, benodigde vermogen?..
__________________
Golf GTi16v EditionOne '89
Golf 1.6GL '86 - Sold
Lupo SdiT '00 - Sold
Golf TDIi '97 - Sold
Golf GTi8v '90 - Sold
Golf GL1.8 '87 - TL
Golf CL1.3 '86 - TL
Reply With Quote
  #65  
Old 06-01-2014, 22:38
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Ik heb nu zo'n ding:
voorbeeldfoto



Stookt hard
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #66  
Old 06-01-2014, 23:21
fearless's Avatar
fearless fearless is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2012
Posts: 355
Default

Quote:
Originally Posted by martinus83
Leuk voor de hobby zon olie stoker maar denk dat het het makkelijkst is te investeren in een Petroleum kachel of nog beter een Laser kachel (petroleum kachel met elektrische ontsteking/timer etc). Die heb je voor jaren en mocht je ergens anders warmte nodig hebben neem je hem zo mee.

Ik heb hier zelf nog geen ervaringen mee dus ben wel benieuwd naar jullie ervaring hiermee? verbruik, benodigde vermogen?..


Een petroleum kachel heb ik staan, een zibro karmin.
Je blijft bezig petroleum te kopen, en als je ziet wat er door heen gestookt word, dat is niet goedkoop te noemen. Plus de geur die er af komt, is niet gezond, dan moet je goed ventileren. De duurdere stookolie is dan nagenoeg geurloos, maar ook weer fors duurder.

Straks mooi op olie stoken, en als ik mijn voorraad er door heen heb gestookt, pak ik gewoon wat van het werk mee

In mn volgende garage zou ik het zo weer doen, alleen dan met een pijp door het dak ipv door de muur. Misschien zelfs wel met zon Pelletkachel, echt gigantisch duur zijn ze tegenwoordig ook niet meer. Het is even investeren, maar dan heb je wel wat.

Zon hitte kanon leek me ook wel wat, maar daar is mijn werkplek te klein voor, als ik dan met een auto bezig ben sta ik continu voor dat kanon te werken. Dat word m ook niet.

Een vaste kachel was voor mij nooit geen optie, omdat ik alle ruimte wou benutten voor het werk. En zon ding staat dan toch maar in de weg. Maarja op een gegeven moment ga je je toch bedenken.
Reply With Quote
  #67  
Old 07-01-2014, 12:54
joossie's Avatar
joossie joossie is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2004
Posts: 1,033
Default

Quote:
Originally Posted by Sven-GTI
Ik heb nu zo'n ding:
voorbeeldfoto



Stookt hard



zon ding heb ik nu ook... met een thermostaat gaat perfect. ik heb alleen de tank nog niet leeg zodat ik kan overstappen op geurvrije zibro.
Reply With Quote
  #68  
Old 07-01-2014, 13:42
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default

Ik heb een drive-in woning en dus de beschikking over C.V. installatie. In de garage heb ik een speciale convector geplaatst en een goed geïsoleerde garage deur. Ben even vergeten wie die convectors in Nederland in elkaar zet maar maten zijn maatwerk te bestellen.

Ik sleutel lekker op kamer temperatuur op mijn sloffen / blote voeten








__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #69  
Old 07-01-2014, 15:44
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

tv kijken, friet bakken, alles

Mooie werkplaats
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #70  
Old 07-01-2014, 15:56
LRR's Avatar
LRR LRR is offline
Getting there...
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 7,567
Default

Onze garage zit tussen de berging en de garage/berging van de buren en is voorzien
van CV. Alleen de voor en achter gevel zijn niet geisoleerd.
CV staat normaal op "vorstbeveiling" maar als ik even wil klussen dan geef ik een
slinger aan de thermostaatkraan en kan ik na een half uurtje in m'n trui/t-shirt m'n
gang gaan. Ook als het buiten vriest !!!

@Yuli: Nette werkplaats kerel !!
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster)
Reply With Quote
  #71  
Old 07-01-2014, 17:50
vdWal.'s Avatar
vdWal. vdWal. is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 5,439
Default

als ik inderdaad de optie had op een drive in woning was de keus voor een huis snel gemaakt!
erg netjes zo en altijd lekker dichtbij
__________________
Actieve topics:
-------------------------
vdWal's Wagenpark
Jetta Mk2 Coupe


Verkocht:
Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl
Golf Mk3 Milestone Variantje
Golf Mk2 Edition One 16vG60
Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline
Reply With Quote
  #72  
Old 07-01-2014, 18:45
Bluepower Bluepower is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 935
Default

Quote:
Originally Posted by yuli
Ik heb een drive-in woning en dus de beschikking over C.V. installatie. In de garage heb ik een speciale convector geplaatst en een goed geïsoleerde garage deur. Ben even vergeten wie die convectors in Nederland in elkaar zet maar maten zijn maatwerk te bestellen.

Ik sleutel lekker op kamer temperatuur op mijn sloffen / blote voeten











Mooie werkplek!!

WAt ligt er bij jou op de grond voor bedekking??
Reply With Quote
  #73  
Old 07-01-2014, 22:28
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default

Bedankt, ben er ook trots op. Zeker voor in de stad.

De vloer is een garagetrack vloer. http://www.garagetrac.nl

Soort van Lego vloer. Voordeel is makkelijk schoon te maken. Je moet wel uit kijken met lassen en druk belasting daarmee wil het wel beschadigen.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #74  
Old 07-01-2014, 23:15
fearless's Avatar
fearless fearless is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2012
Posts: 355
Default

Mooi spul dat vloertje, maar als je een auto op bokjes zou zetten is dat dus niet fijn?
Ik zat zelf te denken aan dik zeil, maar dat beschadigd ook zo, vooral met lassen en bokjes.
Momenteel is het een ruwe betonvloer, vorige eigenaar heeft er niet echt een goeie bewapening in gemaakt dus het brokkelt.
Reply With Quote
  #75  
Old 07-01-2014, 23:28
Misha's Avatar
Misha Misha is offline
10k maniac
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 10,769
Send a message via MSN to Misha
Default

Je zou dan ff een stukkie karton ofzo onder je bokken kunnen leggen toch..
__________________
www.dubclub-online.nl
Reply With Quote
  #76  
Old 07-01-2014, 23:29
Bluepower Bluepower is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 935
Default

Quote:
Originally Posted by fearless
Mooi spul dat vloertje, maar als je een auto op bokjes zou zetten is dat dus niet fijn?
Ik zat zelf te denken aan dik zeil, maar dat beschadigd ook zo, vooral met lassen en bokjes.
Momenteel is het een ruwe betonvloer, vorige eigenaar heeft er niet echt een goeie bewapening in gemaakt dus het brokkelt.



Datzelfde heb ik ook bij mijn vloer, vandaar dat ik ook zit te zoeken naar een, redelijk betaalbare, oplossing...
Reply With Quote
  #77  
Old 07-01-2014, 23:30
fearless's Avatar
fearless fearless is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2012
Posts: 355
Default

Dat kan zeer zeker maar ja, je zult het altijd zien...Ff snel een ditje of datje...of je maatje die je vloertje wel weet te vern--ken...
Reply With Quote
  #78  
Old 10-01-2014, 20:50
Bontje's Avatar
Bontje Bontje is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 458
Default

Maar uiteindelijk ging het allemaal om de verwarming :p
Zijn er al updates hier?
__________________
Who Am I: klik

Ik rij niet hard, maar wel voor je!
Reply With Quote
  #79  
Old 10-01-2014, 21:57
fearless's Avatar
fearless fearless is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2012
Posts: 355
Default

Morgen weer :P
Heb een andere brander gemaakt met 2 rijen gaatjes van 5 mm, zodat ik ze nog opboren kan. en boven in een rij van 8mm.

Die onderste zal ik waarschijnlijk groter moeten maken aangezien ie op de bio ethanol al de vlammen er uit wil persen. Dan krijgt ie te weinig lucht en wil die zn zuurstof buiten de brander weghalen. Leuk fenomeen met veel herrie :P




Zal morgen een filmpje maken van hoe schoon die brand.
Reply With Quote
  #80  
Old 11-01-2014, 15:58
fearless's Avatar
fearless fearless is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2012
Posts: 355
Default

jeeejjjj... Kachel werkt zonder zwarte rook.

In het filmpje heb ik nog enkele gaatjes 5mm, ik heb ze nu op 8mm uitgeboord.
De vlam sloeg af en toe nog naar buiten.



Op dit moment heb ik het geheel op 350 graden gekregen, daarna raakte mn batterij van de multimeter leeg...Dat kan dus nog veel beter.
Ik wil een andere naaldkraan en dikkere leiding proberen. Nu zit ik echt op zn max met deze kraan. Ik krijg maar een dun stroompje.

Op het filmpje is ie nog niet heel warm, maar nu met de gaatjes groter brand ie veel feller. Naar mate ie warmer word zie je dat ie meer gaat jagen, de olie verdampt dan veel sneller en ontbrand dus sneller. Op dat moment kan de kraan op druppelen gezet worden en blijft ie continu zo branden.

Ik wil ook nog een andere pan er onder hebben, ik moet er nu nog een klem op zetten wil die beter aansluiten op de schijf.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 02:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum