Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 20-02-2012, 22:41
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default Help, doorslaande vering met terminale kloenk.

Zoals de titel aan aangeeft, heb ik last van doorslaande vering, of hoe mag je dat noemen?

Ik had t ook al even gevraagd in m'n projecttopic, maar ook nog maar even hier.

Zijn er meer mensen die hun mk1 hebben verlaagd met 6cm aan de voorzijde, en die terminale kloenk geluiden herkennen??

Ondertussen heb ik namelijk al 3 pogingen gedaan om die ellende te verhelpen. Ik heb de auto 60-40 verlaagd.
Eerst de lekke dempers vervangen voor een setje Koni's, dit werkte niet, de dempers waren niet geschikt voor een verlaging van 6 cm. Daarna heb ik bij Bolku een setje besteld, wel met korte zuigerstangen, maar deze werkte ook niet goed samen met de verlagings veren die er op zaten.
Toen dacht ik, ik schaf een complete set aan, dempers veren voor en achter. Dus kwam ik een setje DTS-Line tegen, waarvan ik best veel goeie reacties las.
Maar helaas, ook deze slaan zonder lomp te doen door en dat dreunt door de hele auto.
Zoals een kennis het betitelde "zooowww, dat klinkt terminaal"
Ik ben er zeker van dat het echt niet aan m'n rijstijl ligt, als ik gewoon 45 rij waar ik 50 mag, en er zit een beetje diepe put of richel van nieuw wegdek of brug, is het al raak (op de bumpstop )

De toplagers, en fusees zijn al vervangen, er zit net keuring op, dus de rubbers en stuurkogels zijn naar behoren. Ook de bumpstops heb ik al dik ingekort tot zo'n 1,5 cm

Als iemand een suggestie heeft, laat het alsjeblieft weten!

alvast bedankt
__________________
Golf MkI, 1.4 aex, 268 nokkenstok en spaghetti uitlaat!

Last edited by guusvandevenne : 27-02-2012 at 21:12.
Reply With Quote
  #2  
Old 20-02-2012, 23:32
g-men's Avatar
g-men g-men is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 312
Default

Ik had hetzelfde met koni geel voor (6cm) en achter geen verlaging. Mss ligt het eraan dat de auto gekanteld staat? Nu heb ik schroefset 7 naar beneden en nooit problemen
__________________
Golf 1 diesel
1983, Lhasa groen met.
origineel stalen schuifdak

Marsrode Jetta 1 uit 83' 1.5
Reply With Quote
  #3  
Old 20-02-2012, 23:43
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default

Quote:
Originally Posted by g-men
Ik had hetzelfde met koni geel voor (6cm) en achter geen verlaging. Mss ligt het eraan dat de auto gekanteld staat? Nu heb ik schroefset 7 naar beneden en nooit problemen


Ik heb t er even bij gezet, de auto is 60-40 verlaagd.
Maar wat voor schroefset heb je er nu onder zitten? En heb je nu niet dat ie keihard op de bumpstop komt zonder al te gek te doen?
__________________
Golf MkI, 1.4 aex, 268 nokkenstok en spaghetti uitlaat!
Reply With Quote
  #4  
Old 20-02-2012, 23:47
g-men's Avatar
g-men g-men is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 312
Default

supersport (die had iedereen volgens mij op een gegeven moment hier zo'n beetje als het op budget ging) Zit er al jaren onder en nooit een klap gehad. was op de beurs in duitsland toen volgens mij iets van 249E
__________________
Golf 1 diesel
1983, Lhasa groen met.
origineel stalen schuifdak

Marsrode Jetta 1 uit 83' 1.5
Reply With Quote
  #5  
Old 22-02-2012, 16:25
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default

Zijn er meer mensen die dit herkennen. En liever nog, een oplossing weten??
__________________
Golf MkI, 1.4 aex, 268 nokkenstok en spaghetti uitlaat!
Reply With Quote
  #6  
Old 24-02-2012, 11:24
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default

Help!
__________________
Golf MkI, 1.4 aex, 268 nokkenstok en spaghetti uitlaat!
Reply With Quote
  #7  
Old 24-02-2012, 13:29
bas.'s Avatar
bas. bas. is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 928
Default

komt je veer niet ergens tegenaan als deze inveert? Heb het ook een keer gehad en elke keer als ik een bepaalde bocht maakt hoorde je die Kloenk, bleek bij mij dat de veer tegen de velgrand aan kwam.

( of je veer moet te los in de onderste schotel zitten.
Reply With Quote
  #8  
Old 24-02-2012, 13:35
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default

Daar lijkt het niet op, ik zie niets aan de binnenzijde van het wiel, en de veer kan ook niet loskomen. Het is een ingekorte demper en de veer staat strak als deze compleet los staat. Je kan echt precies de snelheid pakken dat die aan beide kanten net op de bumpstop komt. zonder dat het belachelijk hard gaat.
__________________
Golf MkI, 1.4 aex, 268 nokkenstok en spaghetti uitlaat!
Reply With Quote
  #9  
Old 25-02-2012, 13:33
tvv's Avatar
tvv tvv is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2011
Posts: 7
Default

Hoi

Heb het zelfde probleem gehad met mijn cabrio.
Vering sloeg ook door ik rij ook met de zelfde verlaging 60/40.
Had eerst de originele poten met nieuwe dempers en spax verlagingsveren , deze sloegen elke keer door .
Mijn oplossing is de bumpstops inkorten en ik heb zelf de originele poten ingekort,of beter gezegt de dop uit de poot gehaald aan de onderzijde , daar een ring opgelast zodat de demper lager in de poot zit.
het verschil tussen de poot uitgehaald,net onder het schroefdraad , en weer aan elkaar gelast.
Nu slaat de vering niet meer door en is de terminale klonk verdwenen.
Wat ook nog zal kunnen is dat je aandrijf as de carroserie raakt met maximaal inveren.
Dat was bij mij niet het geval maar weet van andere cabrio rijders dat er soms een stuk weggeslepen wordt.
Hoop dat je er wat aan heb , gr Theo
__________________
golf cabrio dx 79
Reply With Quote
  #10  
Old 27-02-2012, 20:55
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default

Theo dank je wel, daar heb ik zeker wel wat aan.
Het lijkt er dus op dat je met een 60mm verlaging aan de voorzijde, met aangepaste dempers in de originele voorpoten, niet genoeg "dempkracht" kan opbouwen omdat de poten ingeveert gewoon te weinig ruimte hebben.

Ik begin nu toch sterk te twijfelen of ik na al dat gekut niet gewoon aan de schroefset ga, dan maar geen comfort (omdat ik ook niet te veel geld heb)

Of zou een set inclusief compleet nieuwe voorpoten, welke dus schijnbaar korter zijn??? dan de originele voorpoten, wel een oplossing zijn??
__________________
Golf MkI, 1.4 aex, 268 nokkenstok en spaghetti uitlaat!
Reply With Quote
  #11  
Old 27-02-2012, 21:07
passatje2 passatje2 is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 635
Default

het lijkt erop dat je bumpstops te hard zijn of heb je de orginele er nog op en niet ingekort,heb je de schroeven nog eens nagetrokken in de domlagers als de auto gewoon op de straat staat,de andrijfas raakt carrosserie pas als je een schroefset erop hebt wat laag staat,stuurkogels ook ok?
Reply With Quote
  #12  
Old 27-02-2012, 21:15
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default

Het zijn de originele bumpstops, en ik heb ze al behoorlijk ingekort, ze zijn nu nog 1,5 cm ongeveer. Voor de rest zit alles netjes vast. Aandrijfas raakt inderdaad de carrosserie niet.
T kan toch niet de bedoeling zijn dat je zo gemakkelijk al op de bumpstop komt?
__________________
Golf MkI, 1.4 aex, 268 nokkenstok en spaghetti uitlaat!
Reply With Quote
  #13  
Old 28-02-2012, 10:37
tvv's Avatar
tvv tvv is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2011
Posts: 7
Default

Hoi

Dat is ook het probleem de ingekorte dempers hebben niet genoeg slag om te dempen in de originele poten , ik heb de mijne daarom 20 mm ingekort aan de schroefdraad zijde en de demper aan de onderzijde 20 mm laten zakken .
Als je de prop verwijdert en een grote ring last , dan is dat precies 20 mm.
Nu is het zo dat de vering bijna nooit meer doorslaat , alleen met 4 man en baggage wil het nog wel eens gebeuren , maar daar kan ik mee leven.

gr Theo
__________________
golf cabrio dx 79
Reply With Quote
  #14  
Old 28-02-2012, 11:23
passatje2 passatje2 is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 635
Default

ik zou zeggen als je het geld ervoor hebt haal je een goed gebruikt schroefset of een nieuwe,heb je dat probleem niet meer en je kunt m zetten hoe je wil,voor die gekochte dempers had je er al een gehad denk ik,succes ermee
Reply With Quote
  #15  
Old 28-02-2012, 22:01
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default

Hehe, voor de centen en de tijd die er ondertussen al in zit was een redelijk schroefsetje of fatsoenlijke kw set kunnen rijden geloof ik.

Ik heb contact opgenomen met de gene van wie ik die dts line set had gekocht, en hij leek t probleem te begrijpen en serieus te nemen. Dus daar wacht ik nog in de hoop dat er iets goeds uitkomt. Anders houd ik me aanbevolen voor een goed setje vast of schroef
__________________
Golf MkI, 1.4 aex, 268 nokkenstok en spaghetti uitlaat!
Reply With Quote
  #16  
Old 29-02-2012, 09:17
tvv's Avatar
tvv tvv is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2011
Posts: 7
Default

Hoi

Dat klopt waarschijnlijk wel dat je voor de gedaane moeite een schroefset had kunnen kopen , alleen zijn de meeste schroefset zo verschrikkelijk stug.
Ik gebruik de cabrio dagelijks en nu heb ik aardig wat comfort en een goede wegligging.
Heb trouwens Monroe gas dempers gemonteerd en ben daar erg tevreden over.

gr Theo
__________________
golf cabrio dx 79
Reply With Quote
  #17  
Old 29-02-2012, 09:26
bas.'s Avatar
bas. bas. is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 928
Default

Ik snap alleen niet helemaal waarom ''alle'' schroefsetjes ervaren worden als Stug.

Rijd zelf met een Supersport set en die zijn inderdaad erg stug ( en dan heb ik nog 4,5cm draad over)
Maar een V-maxx TA-technik en dat soort merken vindt ik echt niet stug eerder slap, Is het wel zo dat waneer je die dingen allemaal maximaal omlaag zet dat er inderdaad geen veerweg meer inzit en helemaal icm bumpstops.

Ik denk dat zulke setjes prima zijn icm niet te laag en vergeet de banden niet, hoe platter hoe stugger.
Anders blijft er niet veel meer over dan een vast setje met minimale verlaging ben ik bang.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum