Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Passat
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 25-12-2012, 00:16
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default Passat B4 TD ongekende motorstoornis

Hoi,

Mijn tante heeft een Passat B4 TD uit 1996 en de motor vertoont soms raar gedrag. Ze heeft het al eerder voorgehad en toen is het hersteld geweest in de garage maar de garagist zei dat het waarschijnlijk terug ging opduiken na een tijd.

De motor maakt soms een schok in toerental, laat het toerental even zakken. Je kan het vergelijken met iemand die piano speelt en iemand anders die toevallig voorbijloopt die voor de lol op de laagste noot van de piano drukt. Dus zo een korte drop in toerental.
Soms is het uitlaatgas ook witter en de geur van de uitlaatgassen zijn niet helemaal perfect.

Mijn tante heeft de auto nieuw gekocht en ze heeft een volledig onderhoudsboekje dus het is niet dat er misschien ooit een vorige eigenaar aan heeft zitten prutsen of zo.

Ik gok dat de timing van de motor niet helemaal perfect meer is, dat er een riem of zo slipt af en toe. Of dat er een verkeerde verbranding is.

Iemand een idee wat het kan zijn? Mijn tante zou de auto graag nog lang houden want hij heeft een bepaalde emotionele waarde. Alle tips en antwoorden zijn welkom
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #2  
Old 25-12-2012, 00:21
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

krukaspoelie losgelopen?
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #3  
Old 25-12-2012, 12:22
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

brandstofpomp niet goed optijd gezet na een distributie wissel. ?
Soms doen ze alleen een nieuwe riem erop, maar niet afstellen met de micrometer.
Reply With Quote
  #4  
Old 25-12-2012, 12:49
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Witte rook duid ook op een slechte verbranding (er vanuit gaande dat het koelwater op niveau blijft ). Het kan zijn dat de pomp niet goed op tijd staat, maar dan zou deze constant een slechte verbranding hebben en dat maak ik uit jou verhaal niet op.
Ik zou ook de krukaspoulie eens controleren of deze los zit. Daarna kijken of de timing van de pomp goed staat, en mocht daar ook niks uit komen dan zou ik de verstuivers eens laten controleren.
Wanneer is de d-riem voor het laatst vervangen? Wat is de km-stand?
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #5  
Old 25-12-2012, 19:56
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Bedankt alvast iedereen, km stand is iets over de 250.000 en d-riem weet ik niet.
Zal alles is doorgeven een mijn tante en eens vragen voor die riem.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #6  
Old 21-02-2013, 23:40
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Nieuwe update.
Mijn tante heeft juist gebeld met het nieuws dat de auto in de garage staat met 'iets' aan de krukas en kapot is. De garagist verteld haar dat het niet meer de moeite is om deze te herstellen gezien de leeftijd van de auto.
Gezien de auto een sentimentele waarde heeft voor haar zou ik het maar stom vinden als hij uit elkaar wordt gehaald voor onderdelen, of de pers ingaat. En misschien ook een beetje omdat ik hem later misschien mocht overnemen.
Maar ik vroeg mij dus af of een nieuwe TD erin leggen geen optie zou zijn?
Of desnoods een andere motor die erin past. Kan wel begrijpen dat als het echt de krukas is die moet vervangen worden dat dit idd een zeer duur werkje wordt om te laten doen. Maar het zou zonde zijn als de wagen in de pers zou gaan, is nog eentje met volledige onderhoudshistoriek, eerste eigenaar enz.
Iemand die raad kan geven?
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #7  
Old 21-02-2013, 23:58
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Bekend euvel bij TD(i) motoren. Krukaspoulie 99% zeker losgelopen. Er zijn bedrijven die hiervoor een oplossing hebben.. Jammergenoeg heb ik zo even geen gegevens, maar ik gok dat de Pul (Gerben) je dit wel kan vertellen/verder kan helpen
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #8  
Old 22-02-2013, 00:02
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Lijkt me zaak om eerst uit te vinden wat er precies kapot is aan de krukas, als het vlak waar de poulie op komt niet meer vlak is, of de schroefdraad is iets naar buiten gekomen, dan valt dit meestal wel goed te repareren.
Zomaar een auto afschrijven is nogal makkelijk gezegd.
Succes man.
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #9  
Old 22-02-2013, 00:29
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Allebei bedankt. Heb wat meer info nu, schijnt dat er iets rammelt af en toe. De garagist ging nog eens zien of het die poulie was, wat blijkbaar als ik jullie reacties lees de meest waarschijnlijke optie is.
Auto rijdt dus nog wel, alleen rammelt die af en toe en is er precies een serieus verlies aan vermogen. Moest het niet op te lossen zijn denk ik dat een nieuwe motor erin leggen de makkelijkste oplossing zal zijn. Alleen is dat wel laatste optie want hoe origineler hoe beter.
Auto in de pers of voor onderdelen is sowieso iets wat niet gaat gebeuren zegt mijn tante

Mja ik zie wel hoe dit evolueert
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #10  
Old 22-02-2013, 07:51
vento tdi vento tdi is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,510
Default

Is gewoon een vlaksetje voor de krukas te herstellen.
Zou een garage toch moeten weten....
Reply With Quote
  #11  
Old 23-02-2013, 20:42
M v D's Avatar
M v D M v D is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 440
Default

Belachelijk dat zo'n garage dat even voor haar 'bepaald'. Tuurlijk, leeftijd en km-stand bepaald wel gedeeltelijk of een reparatie uit kan, maar ze gaan voorbij aan het feit dat deze auto best uniek is, als ik het zo begrijp.(Eerste eigenaar, nette staat, boekjes compleet) Geen 13 in dozijn hok, zeg maar. Over 10 jaar zal zo'n exemplaar wel eens voor leuk geld naar een liefhebber kunnen gaan en dan zou je de auto nu door één zo'n bout afschrijven..??? Gewoon fixen die hap, voor de rest zijn het probleemloze motoren. Rij zelf daily met zelfde type blok en staat al 350.000 km op teller...
__________________
-- '81 VW Passat 32B met 1.6 TD-ic. -- en Vento TD
Reply With Quote
  #12  
Old 23-02-2013, 22:32
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by M v D
Belachelijk dat zo'n garage dat even voor haar 'bepaald'. Tuurlijk, leeftijd en km-stand bepaald wel gedeeltelijk of een reparatie uit kan, maar ze gaan voorbij aan het feit dat deze auto best uniek is, als ik het zo begrijp.(Eerste eigenaar, nette staat, boekjes compleet) Geen 13 in dozijn hok, zeg maar. Over 10 jaar zal zo'n exemplaar wel eens voor leuk geld naar een liefhebber kunnen gaan en dan zou je de auto nu door één zo'n bout afschrijven..??? Gewoon fixen die hap, voor de rest zijn het probleemloze motoren. Rij zelf daily met zelfde type blok en staat al 350.000 km op teller...

Inderdaad, da's ook de reden dat ik zelfs het liefst zou hebben dat ze de motor niet vervangt, zodat de auto origineel blijft.
Ik zal haar eens vragen om aan de garagist te vragen het verder te onderzoeken, want die had het ook nog niet gedetailleerd bekeken.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #13  
Old 25-02-2013, 22:11
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Zeer slecht nieuws, de passat is komen te gaan.
Het gat in de krukas voor de vijs van de poulie is vroeger eens uitgeboord geweest ofzo en is nu uitgesleten. Er kan dus geen nieuwe poulie op de krukas. Enigste opties: Nieuwe motor erin of nieuwe krukas wat natuurlijk vreselijk gecompliceerd is.
Auto is dus niet meer rijdend.
Wat betekent dit? Dat oftewel ik de auto overneem en er een nieuw blok inleg, of dat de auto hier zeer binnenkort te koop zal staan voor iemand die hem wil fixen en wil blijven gebruiken. Auto moet terug in leven geraken namelijk
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #14  
Old 27-02-2013, 12:45
M v D's Avatar
M v D M v D is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 440
Default

Ai, zéér jammer.. Mijn advies: Motorblokwissel doen. AAZ-motoren zijn er nog genoeg. Prima te doen. Kán in één dag, maar als je 't erg netjes wil doen, wat ik zou doen, trek je er 2 a 3 dagen voor uit en dan heb je 'm weer keurig rijdend.
__________________
-- '81 VW Passat 32B met 1.6 TD-ic. -- en Vento TD
Reply With Quote
  #15  
Old 27-02-2013, 15:07
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by M v D
Ai, zéér jammer.. Mijn advies: Motorblokwissel doen. AAZ-motoren zijn er nog genoeg. Prima te doen. Kán in één dag, maar als je 't erg netjes wil doen, wat ik zou doen, trek je er 2 a 3 dagen voor uit en dan heb je 'm weer keurig rijdend.

Dan zal ik dat waarschijnlijk tijdens de eerstvolgende schoolvakantie doen. Als ik tegen dan een blok heb gevonden en iemand heb die me wat wil helpen. Heb ook geen motortakel en dergelijke dus daar moet ik dan ook aan geraken.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #16  
Old 27-02-2013, 21:56
golffan golffan is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 169
Default

Een krukas verwisselen is nu toch niet zoveel werk? Daarbij kun je dan ook meteen die laten controleren en zonodig voorzien van een nieuwe krukasbout. Blijft ie mooi origineel, als je er een AAZ inlegt loop je de kans dat je over x aantal kilometers hetzelfde probleem hebt.
Reply With Quote
  #17  
Old 27-02-2013, 22:29
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by golffan
Een krukas verwisselen is nu toch niet zoveel werk? Daarbij kun je dan ook meteen die laten controleren en zonodig voorzien van een nieuwe krukasbout. Blijft ie mooi origineel, als je er een AAZ inlegt loop je de kans dat je over x aantal kilometers hetzelfde probleem hebt.

Dan moet je toch de motor compleet opnieuw afstellen?
Wat mijn idee eigenlijk was was om er een nieuwe AAZ in te leggen, en het blok dat er nu insteekt bij te houden en te repareren om dat er daarna terug in te leggen dan.
Alleen zou ik begot niet weten hoe je dat moet doen. Ja, uit elkaar halen zou wrs wel lukken, en in elkaar zetten weer maar de timing enz... ?? En da kans dat iets fout gaat is groot, aangezien ik nog nooit een motor open heb gehad.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #18  
Old 01-03-2013, 15:14
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Als ik een 1.9TD AAZ uit een T3 neem, zal die veronderstel ik ook passen in de Passat?
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #19  
Old 01-03-2013, 17:22
M v D's Avatar
M v D M v D is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 440
Default

Quote:
Als ik een 1.9TD AAZ uit een T3 neem, zal die veronderstel ik ook passen in de Passat?


Ja, dat is wel pas te krijgen, maar dan kom je met veel meer ombouw-werk te zitten dan wanneer je er één uit een Golf3, Vento of andere Passat haalt.

Wat betreft de beslissing om de krukas te wisselen (mooiste wat originaliteit betreft) of een andere motor erin te hangen: Het eerste is het zekerste, je weet dan zeker dat nadien alles goed is, maar er komen wel behoorlijk wat kosten bij kijken. In de praktijk heeft zo'n klus, onder het motto van: "Ik ben nu toch bezig en kan er nu goed bij'', de neiging 'uit de hand' te lopen en duur uit te pakken.
De tweede mogelijkheid geeft idd, wat Golffan al aangaf, het risico dat de andere motor een teleurstelling is/wordt. Of je hebt 'm voor weinig weer aan de rit, óf ja kan wéér de boel uitbouwen.... Dat blijft een gok.
Gezien je weinige ervaring met dit soort klussen, zou ik proberen of je iemand kan benaderen die jou wil helpen/adviseren terwijl je wel het meeste zelf doet. álles uitbesteden wordt zowieso 'n dure en wanneer je alles geheel zelf doet, ga je misschien ergens mee in de fout.
__________________
-- '81 VW Passat 32B met 1.6 TD-ic. -- en Vento TD
Reply With Quote
  #20  
Old 01-03-2013, 22:37
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by M v D
Ja, dat is wel pas te krijgen, maar dan kom je met veel meer ombouw-werk te zitten dan wanneer je er één uit een Golf3, Vento of andere Passat haalt.

Wat betreft de beslissing om de krukas te wisselen (mooiste wat originaliteit betreft) of een andere motor erin te hangen: Het eerste is het zekerste, je weet dan zeker dat nadien alles goed is, maar er komen wel behoorlijk wat kosten bij kijken. In de praktijk heeft zo'n klus, onder het motto van: "Ik ben nu toch bezig en kan er nu goed bij'', de neiging 'uit de hand' te lopen en duur uit te pakken.
De tweede mogelijkheid geeft idd, wat Golffan al aangaf, het risico dat de andere motor een teleurstelling is/wordt. Of je hebt 'm voor weinig weer aan de rit, óf ja kan wéér de boel uitbouwen.... Dat blijft een gok.
Gezien je weinige ervaring met dit soort klussen, zou ik proberen of je iemand kan benaderen die jou wil helpen/adviseren terwijl je wel het meeste zelf doet. álles uitbesteden wordt zowieso 'n dure en wanneer je alles geheel zelf doet, ga je misschien ergens mee in de fout.

Dankje voor de tips alvast!
Wil echt de kosten zo laag mogelijk houden dus ik ga nu eerst een nieuwe motor inbouwen denk ik.
Ik heb het zelf nog niet bekeken van die poulie, maar is het geen mogelijkheid om als ik een blok ga kopen even die poulie eraf te halen om dat te checken?
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum