Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Derby, Polo MK 1,2 en 3
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 09-01-2008, 23:27
mamspolo mamspolo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 12
Default oliekeerring krukas lekt?

Mijn moeder heeft in 1991 een nieuwe polo 1.3 coupe gekocht. Ze is inmiddels 70 en behoorlijk vergroeid met die auto. Altijd goed onderhouden en ziet nog heel goed uit: geen roest, niet vaal! 200.000 km
Kort geleden schrok ze enorm. Het olielampje begon te branden en een zoemer ging af. De garage waar ze altijd komt zegt er 3,5 l olie bijgevuld te hebben en stelde de diagnose lekke koppakking. Gewoon doorrijden en vaak peilen was het advies. Anders koppakking vervangen á 650,- plus de rest...
Mijn moeder vertrouwt de auto nu niet meer en denkt dat ze iets anders moet gaan kopen. Ik wil toch kijken of er niet weer een betrouwbaar wagentje van te maken is, m.a.w. de lekkage stoppen.
De hele motorruimte schoongespoten en daarna weer gaan rijden. Na 100km is er rond de kop geen lekkage te zien, ook niet op het bekende plekje boven de dynamo. De olie is ook nog op peil. Slangen niet hard. De motor loopt als een zonnetje.
Achter de distributiekap zie ik wel olie, een beetje bij de nokkenas en veel meer rond het krukastandwiel.
Vraag: Keerring lek? Wat moet je demonteren om het goed te kunnen zien, speciaal gereedschap nodig? Bij reparatie: wat is goed om meteen ook te doen?
Reply With Quote
  #2  
Old 10-01-2008, 00:20
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Een beetje bij de nokkenas: nokkenaskeerring of klepdekselpakking
Dat kan natuurlijk naar beneden lopen (zwaartekracht ), maar net zo goed kan de krukaskeerring ook lek zijn. Of carterpanpakking/krukasflens-pakking.

Om het echt goed te kunnen zien zul je de distributieriem + waterpomp + kappen kunnen demonteren. Hiervoor moet ook de v-riempoelie eraf (alleen de 4 inbusboutjes, centrale moer kun je eerst laten zitten).

Beide keerringen krukas + nokkenas) zijn gelijk aan de distributiekant, als is de onderste bij VW alleen te leveren icm de flens.

Echt speciaal gereedschap heb je niet nodig, eventueel iets om het onderste krukastandwiel tegen te houden wanneer je deze los wilt draaien.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #3  
Old 10-01-2008, 12:15
Jazzblue's Avatar
Jazzblue Jazzblue is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,420
Default

Ik heb de krukaskeering laatst ook vervangen, is goed te doen. En aan een scherpe schroevendraaier heb je wel genoeg om de keering eruit te halen.
Reply With Quote
  #4  
Old 10-01-2008, 15:46
mamspolo mamspolo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 12
Default

Quote:
Originally Posted by Jazzblue
Ik heb de krukaskeering laatst ook vervangen, is goed te doen. En aan een scherpe schroevendraaier heb je wel genoeg om de keering eruit te halen.

Is er op internet te vinden hoe je de timing van de distributie vasthoudt bij het demonteren en monteren van de hele zaak. Waar zitten de merktekens?
Moet je, als je toch bezig bent, ook meteen de riem en waterpomp vervangen? Bedankt voor de reacties tot zover!
Reply With Quote
  #5  
Old 11-01-2008, 18:39
Sjon Sjon is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,527
Default

.
__________________
Caddyke......

Last edited by Sjon : 28-10-2015 at 11:59.
Reply With Quote
  #6  
Old 12-01-2008, 00:20
mamspolo mamspolo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 12
Thumbs up

Ik vraag me ook af of er een goede diagnose gesteld is. De garage heb ik zelf niet gesproken. Ze hebben denk ik alleen olie ververst, het blok wat afgenomen en daarna "geknoeid" met het afvullen. Op de plaatsen waar ik de olie van de leidingen en kop afgespoten heb is het niet meer terug gekomen.
Misschien wilden ze het wagentje van een niet wetende oude vrouw aftroggelen.... Nou ja, ik begin inmiddels aardig enthousiast te worden over dit model auto hoe meer ik er van te weten kom. Het doet me denken aan mijn eerste auto die ik kocht. Een Kever 1300 uit '68 15 jaar oud met 55.000km op de teller voor slechts 400 gulden. Geen roest en onverwoestbaar. Niemand wilde destijds (19 83) veel betalen voor die kevers, kort voordat het klassiekers werden. Wanneer men massaal gaat ontdekken hoe goed die oude polo'tjes nog zijn gaan de prijzen vast ook wel omhoog. Trouwens wat is het heerlijk 'back to basic' zonder stuurbekrachtiging.
Dit weekend ga ik werkelijke oorzaak van de olielekkage van de Polo opsporen en verhelpen. Leuk om weer eens te sleutelen, want dat heb ik weinig hoeven doen sinds ik Toyota rijd! Voor de fun heb ik besloten de Polo voor het onderhoud te adopteren.
Heel erg bedankt voor de nuttige adviezen. Ik laat nog weten hoe het verder gegaan is.
Reply With Quote
  #7  
Old 12-01-2008, 00:22
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

Quote:
Originally Posted by mamspolo
Leuk om weer eens te sleutelen, want dat heb ik weinig hoeven doen sinds ik Toyota rijd!

oeh, lekkere stoot onder water
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #8  
Old 12-01-2008, 12:29
Sjon Sjon is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,527
Default

.
__________________
Caddyke......

Last edited by Sjon : 28-10-2015 at 11:59.
Reply With Quote
  #9  
Old 12-01-2008, 16:00
mamspolo mamspolo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 12
Smile

Nee, die Toyota's zijn een Picnic van '96 en een Aygo van '06, dus stukken jonger en krijgen gewoon onderhoud bij de dealer, tussendoor niets aan de hand. Ooit begonnen met een Kever. Daarna verschillende Volvo's en Renault 4 waaraan ik veel gesleuteld heb. De Polo is van mijn moeder en nu ik 'm goed bekeken heb vind ik het zonde om die zomaar weg te doen. Kijk je op bijvoorbeeld Marktplaats dan zie je dat de restwaarde (500,-?) erg laag is voor zo'n karretje dat nog jaren meekan en er goed uitziet. Ook heel geschikt om zelf veel aan te doen. Vandaar dat ik voortaan het onderhoud wel wil gaan doen, als hobby. Ook de onderdelenprijzen zijn heel schappelijk. Dat is iets wat je van Toyota niet kan zeggen....
Kortom, ik denk dat de kwaliteiten van deze VW's nog erg onderschat worden. En deel jullie enthousiasme!
Op marktplaats heb ik een DVD (ElsaWin)besteld (9,-) waarop alle werkplaatsgegevens van alle modellen tot 2007. Lijkt me heel handig voor de toekomst. Misschien kennen jullie die wel, is het wat?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 09:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum