Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 14-01-2007, 14:24
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Question Hulp bij M-plaatje ontcijferen (bus 1967-1979)

In navolging van een paar andere forums lijkt het me leuk om ook op Volksforum een thread te starten waarin bus-liefhebbers hulp kunnen vragen bij het ontcijferen van het M-plaatje in hun Type 2.

Deze tread is voor hulp bij het ontcijferen van het M-plaatje in de T2. Het M-plaatje zit in alle bussen die in Hannover in elkaar zijn gezet. Is de bus geassembleerd in een fabriek overzee dan ontbreekt het plaatje. De bussen geasembleerd in Zuid-Afrika hebben een aangepast M-code plaatje.



M-plaatje uit 1976er legerbus

Wat is het M-plaatje?
De 'M' in 'M-plaatje' staat voor 'M-code'. Dit omdat één van de belangrijkste elementen op het plaatje zogenaamde M-codes zijn. Deze codes geven aan met welke meer- of minderuitvoeringen de bus is uitgerust. De naam 'M-plaatje' dekt de lading niet helemaal want er staat nog meer interessante info op over de originaliteit van de bus. Zo kun je er uit aflezen wanneer de bus ongeveer is geproduceerd, wat de originele kleur was, welk interieur er in zat, het type motor, het type versnellingsbak en waar de bus naar toe is geëxporteerd.

Het M-plaatje bevat alleen codes, geen tekst. het is bevestigd voordat de bus werd gespoten en heeft dus origineel de lakkleur van de rest van carrosserie. Bij de T2 is het plaatje bevestigd met twee popnagels.

Waar vind ik het M-plaatje?
Bij een T2 is plaats van het M-plaatje afhankelijk van het modeljaar:
modeljaren 1968-1976:
Op de metalen wand tussen cabine en laad-/passagiersruimte. Het plaatje zit aan de linker kant. Bij een linksgestuurde bus is dit achter de bestuurdersstoel, bij een rechtsgestuurde bus achter de bijrijdersstoel.

modeljaren 1977-1979:
Onder het dashboard, bovenop de frisseluchtbuis, links van het zekeringenkastje. Vanwege deze lokatie kost het wel enige moeite het plaatje goed af te lezen.



Typeplaatje uit 1976er pick-up dubbele cabine

Het typeplaatje
Op het typeplaatje staat weinig interessants. Het vermeldt de het chassisnummer, de maximale aslasten en de type aanduiding. De typeaanduiding is eigenlijk het enige interessante. Dus toch leuk om ook te bekijken. Het typeplaatje bij een T2 zit op de tussenwand aan de rechterkant. Bij een linksgestuurde bus is dit achter de bijrijdersstoel, bij een rechtsgestuurde bus (bijvoorbeeld uit Engeland) achter de bestuurdersstoel.

Bij deze de oproep aan iedereen die vragen heeft over het M-plaatje en het typeplaatje, of die graag anderen wil helpen bij het ontcijferen van deze plaatjes, om hier mee te doen aan de discussie.

ik ben benieuwd...
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
  #2  
Old 14-01-2007, 22:56
Beetlefreak's Avatar
Beetlefreak Beetlefreak is offline
6k and counting...
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 6,355
Send a message via MSN to Beetlefreak
Default

Nogmaals
Ook handig om deze onder de andere te plakken?
__________________
:: Meeting Gallery '07 / '08 / '09 ::

Flickr

Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers!
Reply With Quote
  #3  
Old 15-01-2007, 20:22
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Post

Quote:
Originally Posted by Beetlefreak
Nogmaals
Ook handig om deze onder de andere te plakken?


Woohoo! en hij is sticky. Nu nog mensen die hulp nodig hebben met de M-plaatjes
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
  #4  
Old 26-03-2007, 17:48
zomerbloempje's Avatar
zomerbloempje zomerbloempje is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2006
Posts: 62
Default




Ik kan de groepscode van A75 van modeljaar '78 niet vinden.
Nb het is een type 2610!
__________________
Nulla tenaci invia est via
Reply With Quote
  #5  
Old 09-04-2007, 17:54
ralphinaussie ralphinaussie is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 9
Default m-code

Hallo, wij hebben sinds kort een T2b Westfalia in ons bezit. We zijn nieuwsgierig geraakt door de informatie die op de forums wordt uitgewisseld over de m-code. Ik heb een poging gedaan de code te lezen. Is het mogelijk dat je een poging waagt om te kijken wat er achter de volgende geheimtaal schuilt?

92 113 112
073 506 508
9451EB A87 B23 Z05 005
12 5 7441 XB 2319 31

Ik las dat het typeplaatje ook nog wat info kan verschaffen, dus hierbij:

typ: 23
2392113112

In ieder geval bedankt!

vriendelijke groet

Ralph
Reply With Quote
  #6  
Old 10-04-2007, 09:36
Lomax's Avatar
Lomax Lomax is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 301
Default

Je kan je vraag ook stellen op het VCT2 forum

http://www.vct2.nl/vct2forum/viewto...?t=77&start=255
__________________
Happy
Reply With Quote
  #7  
Old 10-04-2007, 21:40
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Arrow 2392 113 112

Quote:
Originally Posted by ralphinaussie
92 113 112
073 506 508
9451EB A87 B23 Z05 005
12 5 7441 XB 2319 31


1e regel:
92 113 112
Chassisnummer:
9 staat voor MODELjaar 1979 (dus niet 'bouwjaar', het modeljaar liep van aug-78 tot jul-79)
2, dit is een extra getal om onderscheid te maken tussen VW's uit de jaren 60 en 70. De '2' zou een 3 worden zodra de 1 miljoen voertuigen werd overschreden voor een bepaald model. Bij de kever is dit gebeurd. Bij de bus niet dus vandaar dat hier altijd een '2' staat.
113112 het serienummer van de bus voor modeljaar 1979


2e regel:
073 - M-code: dakopening en -versterking voor Westfalia hefdak SO 73.
506 - M-code: rembekrachtiger
508 - M-code: voor campers betekent dit: schuifraam in het zijpanel tegenover de schuifdeur.

3e regel:
9451EB:
9 - speciale spuitinstructie ('Sonderlackierung')
451 - taigagrün L63H
Hoewel dit een standaard Vw kleur is uit die tijd was de speciale spuitinstructie nodig om ook de bus aan de binnenkant in de lakkleur te spuiten. Een normale VW Type 23 (Vw Kombi) had een beige/grijze laadruimte.
EB - interieur: campinggrüngelb (stof)

A87 - groep M-codes:
123: radio-ontstoorde uitrusting
571: mistlamp achterzijde
912: geen typeplaatje

B23 - groep M-codes:
onbekend
Is het misschien 'P23'?

Z05 - groep M-codes:
ook bekend als het "M-pakket":
- Dag-kilometerteller en uurwerk (M025)
- rubberen stootstrips op de bumpers voor en achter (M162)
- tochtruitjes in de cabinedeuren (M507)
- achteruitrijlichten (M616)

005 - M-code: uitstroomopening voor warme lucht voor achterbank


4e regel:
12 5 - geplande productiedatum. Week 12, dag 5 (=vrijdag) van 1979:
23 maart 1979

7441 - tijdelijk serienummer dat gebruikt is in de planning van de productie in die week.

XB - (export-)bestemming: België.
Wel een aparte code. Normaal is Belgie "BE". Waarschijnlijk is deze bus voor een buitenlander geweest.Normaal zou ik zeggen een 'amerikaan' of een 'Canadees', maar de bus heeft verder een uitrusting voor België (o.a.a te zien aan mistachterlicht) dus wellicht dat het voor iemand anders was.

2319 - modelcode:
23: VW Kombi (= VW bestelwagen met ramen)
1: stuur links, schuifdeur rechts
9: Westfalia camper (M609)

31 - aggregaat code:
3: Type 4 motor. In modeljaar 1979 werd de 2000cc versie geleverd. motornummer begint met 'CJ'.
1: handgeschakelde versnellingsbak met 4 versnellingen.

Je zegt dat er een typeplaatje in de bus zit. Ik ben wel benieuwd naar wat er op dit plaatje staat. Of is het misschien een sticker?
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
  #8  
Old 10-04-2007, 21:44
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Question Westfalia typeplaatje

Quote:
Originally Posted by ralphinaussie
Je zegt dat er een typeplaatje in de bus zit. Ik ben wel benieuwd naar wat er op dit plaatje staat. Of is het misschien een sticker?


Oh ja nu ik toch bezig ben: wat staat er op het Westfalia typeplaatje?
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
  #9  
Old 11-04-2007, 07:40
ralphinaussie ralphinaussie is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 9
Default

Heel erg bedankt voor je snelle en interessante reactie!! De bus is niet meer helemaal zoals de m-codes aangeven. Zo ontbreekt het mistacherlicht, zit er een louvreraam boven het kookgedeelte (Berlin-uitvoering) i.p.v. een schuifraam, ontbreken de dagteller en uurwerk.
Ik zal vanavond thuis kijken of ik 'B23' goed heb gelezen. De code XB zou kunnen kloppen, omdat er volgens mij een kentekendeel bij zit dat op België staat. Ook dat check ik nog even.
Als het typeplaatje aan de stijl bevestigd is naast de bijrijderstoel, dan staat deze info er op:
typ: 23
2392113112

Ik zal kijken of er nog meer op staat dat van belang kan zijn. Het is geen sticker, maar een metalen plaatje.

Nogmaals bedankt voor je moeite!
Gegroet
Ralph
Reply With Quote
  #10  
Old 11-04-2007, 09:45
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Post

Quote:
Originally Posted by ralphinaussie
Als het typeplaatje aan de stijl bevestigd is naast de bijrijderstoel, dan staat deze info er op:
typ: 23
2392113112

Ik zal kijken of er nog meer op staat dat van belang kan zijn. Het is geen sticker, maar een metalen plaatje.


Ja klopt, dat is het plaatje. Normaal zit deze op de metalen wand achter de stoel, maar sommige latere bussen hebben deze wand niet en dan zit hij op het driehoeksprofieltje tussen de wielkast en de b-stijl.

Staat er 'typ 23' of 'typ 23-517'?

Nog iets vreemds: volgens de M-codes zou dit plaatje er niet zitten (M912). Dus misschien dat ergens toch iets niet helemaal klopt. Misschien kloppen mijn gegevens niet m.b.t. de verklaring van de groepscode of misschien staat er een andere code op het plaatje? ...
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
  #11  
Old 11-04-2007, 20:35
ralphinaussie ralphinaussie is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 9
Default

Ik ben weer wat wijzer geworden. Op het kenteken staat 'datum eerste toelating (B)', dus ik neem aan België. Waarom de X er voor staat kan ik niet verklaren.

Op het typeplaatje staat slechts typ 23 en niet nog een getal er achter. Wat zou het verschil dan zijn met 23-517?

Het is me nog niet gelukt om het B23-mysterie op te lossen. Het was al iets te donker om het goed te kunnen lezen. Dan kijk ik gelijk nog even of M912 dan wel klopt. To be continued.

Gegroet
Reply With Quote
  #12  
Old 12-04-2007, 17:05
ralphinaussie ralphinaussie is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 9
Default

Ik heb via de onovertroffen geheime dienst methode (papiertje er op leggen en met potlood krassen) het complete plaatje kunnen lezen. Er staat toch echt B23. De andere getallen kloppen met wat ik eerder had opgegeven.

Gegroet
Reply With Quote
  #13  
Old 13-04-2007, 11:14
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Post Typ 23-517 of Typ 23

Quote:
Originally Posted by ralphinaussie
Ik ben weer wat wijzer geworden. Op het kenteken staat 'datum eerste toelating (B)', dus ik neem aan België. Waarom de X er voor staat kan ik niet verklaren.

Op het typeplaatje staat slechts typ 23 en niet nog een getal er achter. Wat zou het verschil dan zijn met 23-517?


Je bus is een originele camper vanwege de "2319 31" op het M-plaatje. Gewoonlijk wordt dit op het typelaatje aangegeven als 'typ 23-517'. 517 was namelijk de M-code voor Camperinterieur in de oudere modeljaren van de VW bus. Later kwam deze M-code te vervallen maar ze gebruikten de code nog wel in de typeaanduiding. Heb je ook een foto van het Typeplaatje?

Ik ben ook wel benieuwd wat er op het Westfalia typeplaatje staat.

Quote:
Originally Posted by ralphinaussie
Ik heb via de onovertroffen geheime dienst methode (papiertje er op leggen en met potlood krassen) het complete plaatje kunnen lezen. Er staat toch echt B23. De andere getallen kloppen met wat ik eerder had opgegeven.


Ja, dat is inderdaad DE methode om het plaatje te lezen. Het kan ook nog met een spiegeltje, foto maken van spiegelbeeld en vervolgens spiegelen in de computer.
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
  #14  
Old 13-04-2007, 19:53
ralphinaussie ralphinaussie is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 9
Default

Ik heb geprobeerd een foto te plaatsen, maar dat schijn ik niet te mogen? Ik heb nu pas ontdekt dat er naast het eerder genoemde plaatje op de deurstijl nog een plaatje iets lager is bevestigd.
Op het bovenste plaatje staat:
VW AG
Typ 23
FGNR 2392113112
en nog wat gewichtsgegevens

Op het onderste plaatje staat:
Dueteren Brussel
Merk Volkswagen
PVA 11875
Type 237D
en dan chassisnummer en gewichtsgegevens.

Jij noemt ook nog een Westfalia typeplaatje. Volgens mij zijn de eerder genoemde plaatjes dit niet. Waar zou ik dat Westfaliaplaatje dan kunnen vinden?
Reply With Quote
  #15  
Old 13-04-2007, 21:12
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Post Westfalia typeplaatje

Quote:
Originally Posted by ralphinaussie
Ik heb geprobeerd een foto te plaatsen, maar dat schijn ik niet te mogen?


Ik weet er ook niet zo veel van. Schijnt wel te kunnen, maar hoe? Zelf plaats ik ze altijd op mijn homepage en link dan naar het plaatje. Maar dat is wat ingewikkeld en niet ideaal. je schijnt hier in de Gallery van het forum te kunnen posten, en dan vervolgens een link maken naar dit plaatje (wel de URL onthouden) vanuit het bericht dat je post op dit forum.

Als je wilt kun je de foto ook naar mij opsturen. Mijn email adres is:

molenari (at) hotmail . com

Quote:
Originally Posted by ralphinaussie
Ik heb nu pas ontdekt dat er naast het eerder genoemde plaatje op de deurstijl nog een plaatje iets lager is bevestigd.(...)
Op het onderste plaatje staat:
Dueteren Brussel
Merk Volkswagen
PVA 11875
Type 237D
en dan chassisnummer en gewichtsgegevens.


Dat is het plaatje van de Belgische importeur van Volkswagen: D'Ieteren.

Quote:
Originally Posted by ralphinaussie
Jij noemt ook nog een Westfalia typeplaatje. Volgens mij zijn de eerder genoemde plaatjes dit niet. Waar zou ik dat Westfaliaplaatje dan kunnen vinden?


Dat plaatje zit onderaan de achterbank. Makkelijk te zien aan je linkerhand als je door de schuifdeuropening naar binnen kijkt. Staat iets op in de trand van 'Westfaliawerke Wiedenbrück'. Daarna details over de uitvoering. Dit kan 'Campmobile 70' zijn, maar kan ook een typeaanduiding zijn.
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
  #16  
Old 14-04-2007, 17:40
ralphinaussie ralphinaussie is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 9
Default

En ook het Westfalia plaatje heb ik gevonden. Geen idee of dat nog wat meer licht op de zaak zal werpen, maar toch maar een poging.
SO 76/1 9 00581

Is hier nog iets bijzonders uit op te maken?

De foto van die andere plaatjes mail ik naar je.

Gegroet
Reply With Quote
  #17  
Old 19-04-2007, 22:53
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Default Westfalia typeplaatje en M912

Quote:
Originally Posted by ralphinaussie
En ook het Westfalia plaatje heb ik gevonden. Geen idee of dat nog wat meer licht op de zaak zal werpen, maar toch maar een poging.
SO 76/1 9 00581


SO 76/1 betekent dat het een Westfalia Berlin is. Maar dat wist je inmiddels al las ik. Bij de meeste Westfalias die zijn geleverd buiten Duitsland staat dit niet op het Westfalia plaatje. Dan staat er 'Campmobile 70'. Het interieurtype staat dan omschreven op het M-plaatje. Geen idee waarom dat zo is. Dus het is wel wat vreemd in dit geval omdat het om een bus gaat die voor de export bestemd was

9 00581: de 9 staat voor modeljaar 1979 en de 00581 is het serienummer van dat modeljaar.

Het typeplaatje dat je mij via de mail hebt gestuurd is niet het originele
VW-plaatje. Bij deze een voorbeeld van hoe een origineel plaatje er uit ziet:




Geen idee wie typeplaatje heeft gemonteerd dat nu in je bus zit en waarom. Ik heb wel eens gehoord dat de Belgische RDW behoorlijk moeilijk kan doen als een auto bij de importkeuring komt en het typeplaatje ontbreekt. Maar dan wel vreemd dat de wagen de M-code heeft die zorgt dat het plaatje ontbreekt en dat de wagen ook aan België is geleverd.
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
  #18  
Old 23-04-2007, 08:37
ralphinaussie ralphinaussie is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 9
Default

Bedankt voor de nieuwe informatie. Erg leuk om te lezen en te weten. Grappig dat er toch nog wat mysterieus blijft. Dat hoort ook wel bij een 28 jaar oude bus.
Reply With Quote
  #19  
Old 23-04-2007, 11:11
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

Quote:
Originally Posted by ralphinaussie
Ik heb geprobeerd een foto te plaatsen,

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=8486
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #20  
Old 30-06-2009, 21:34
grawo75 grawo75 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 6
Default

Hoi allemaal, ik ben Gerben. Sinds vandaag in het bezit van een T2b Grawomobil uit 75, mijn eerste bus!! laatst zat ik hier te lezen en vond het wel interessant, dus vandaag het M-plaatje maar eens overgeschreven. Wie kan me hier mee helpen?

52 112 952
184 288 597 731
934851 EY1 Z21 097 119
15 4 7324 068 2310 31

alvast bedankt voor de oplossing!
groeten,
Gerben
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 11:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum