Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 26-06-2012, 22:48
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default Temperatuurmeter brand en zoemt (bij warm worden)

Hallo en Help

In de titel kan ik het niet helemaal goed verwoorden, dus ga hier nog een poging doen.

Een poosje geleden heb ik een getuned AEX'je van Gerben overgenomen. Deze heb ik onlangs ingebouwd, en de eerste 200km zijn er ondertussen mee gereden. Nu loop ik tegen iets raars aan.
Ik reed vanmiddag van Den Haag naar Utrecht, en eenmaal in Utrecht aangekomen moest ik 5 keer stoppen voor de stoplichten. Opeens ging het lampje bij de temperatuur meter branden en t zoemertje ging af. Dit lijkt logisch als motortje warm zou lopen, maarrrr. De temperatuur sensor doet het helemaal niet. Deze heb ik wel aangesloten maar geeft geen waarde aan op t dashboard.
Nu heb ik ook een knipperende oliesensor, maar dit is omdat de oliepomp meer capaciteit heeft dan waar de sensor voor berekend is. Moet ik ook nog een oplossing voor bedenken, suggesties welkom

Ik begrijp dus niet waarom het lampje ineens ging branden en het zoemertje af ging. Toen dit gebeurde ben ik direct gestopt, kap open, niet overdreven warm, en de fan (waarvan de sensor het wel doet) sloeg een paar tellen later af.
Ook het water niveau was in orde.

Heeft iemand enig idee of er misschien een dubbelen functie aan het lampje en zoemer zitten, of misschien iets anders?

Zo rijdt het niet zo prettig, hoop dat iemand iets weet!

Alvast bedankt!
__________________
Golf MkI, 1.4 aex, 268 nokkenstok en spaghetti uitlaat!
Reply With Quote
  #2  
Old 26-06-2012, 23:19
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

In mijn Golf 2 heeft dat lampje idd. twee functies: te hoge temperatuur, en te laag koelvloeistofniveau.
Reply With Quote
  #3  
Old 26-06-2012, 23:26
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default

Dat is een goed punt. Maar het betreft een golfje 1. En bij mijn weten heeft deze geen sensor voor een te laag waterpeil. Dat dan de zoemer afgaat ken ik inderdaad ook wel van meer 'luxe' auto's.

Toch bedankt!
__________________
Golf MkI, 1.4 aex, 268 nokkenstok en spaghetti uitlaat!
Reply With Quote
  #4  
Old 26-06-2012, 23:59
Yellowbug's Avatar
Yellowbug Yellowbug is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 858
Default

Zoemer heeft te maken met je oliedruk. Voor de temperatuur zit er geen zoemer in bij een mk1. Het wordt getriggerd door een lage druk bij een toerental van boven de 2000omw/min (pin me er niet op vast).
Koelvloeistoftemperatuurmeterledje gaat knipperen boven een bepaalde temperatuur en daar hoeft je meter het niet voor te doen (zijn meestal defect)
Ik gok trouwens op een defecte tellerunit. Maar meten is weten (of je oliedruk wel goed is)
__________________
Mijn wagenpark
Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk
Reply With Quote
  #5  
Old 27-06-2012, 12:04
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default

Toch vreemd van die zoemer dan, het is namelijk zo dat de oliepomp die er in zit, dermate veel druk levert dat de sensor dit niet snapt zeg maar.
Wat betreft de Watertemperatuur meter, deze deed het altijd netjes, tot dat ik de sensor over heb gezet van t ene motortje naar de ander. Sindsdien geeft deze geen temp meer aan. Maar ik ga zo wel even m'n olieniveau controleren!!

Bedankt!
__________________
Golf MkI, 1.4 aex, 268 nokkenstok en spaghetti uitlaat!
Reply With Quote
  #6  
Old 16-07-2012, 21:17
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default

Ik heb ten dele het probleem opgelost. Wat bleek, ik had niet zoveel om het blokje in te bouwen, en dus niet zo goed opgelet bij het aansluiten van de sensoren. Ik had ergens een draadje van de tempsensor verwisseld met die van de olie, beetje dom

Ik lijk nu een goede oliedruk te hebben, maar ik heb wel nog iets vreemds. Als ik een uurtje op de snelweg heb gereden, en dan bijv een 80 stuk in rijd, dan gaat ie ineens zeuren over te weinig olie druk. Als ik vervolgens m'n koppeling in trap en de motor stationair laat draaien, is er niets aan de hand.

Is een eventuele losse druk meter gemakkelijk te installeren?

En de temperatuur meter doet t ook gewoon weer
__________________
Golf MkI, 1.4 aex, 268 nokkenstok en spaghetti uitlaat!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum