Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Ice en andere auto electronica
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #21  
Old 03-08-2006, 08:58
Drhardstyle16v Drhardstyle16v is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 165
Default

omdat het tijdelijk is zou ik je toch rodek (of axton voor de iets kleinere portomonee) aanraden..
dit omdat je naderhand toch versterkt wil gaan draaien.
en onversterkt.. (zelf ook ong. 3/4 jaar gehad) ach valt wel mee..
raak je aan gewent maar de zuiverheid van de klank is mijnsinziens
echt geweldig!

ik heb het hele speakergebeuren nu versterkt op een eyebrid 4y450(oude serie) en bevalt uitstekend..
Niet het aso gehalte van veel bas weinig muziek.. maar gewoon klank over de hele bandbreedte.. en voor het echte laag 2x JVC 10" op een eyebrid 1y500(oude serie)

verder over de bekabeling gebruik vooral als voeding niet een te dunne kabel..
het is gelijkspanning, er gaan dus ZEER hoge stromen lopen.. en om nou je auto te laten affakkelen(zal niet zo snel gebeuren maar toch) zou zonde zijn door dit soort bezuinigingen..

verder RCA en voeding zo ver mogelijk bij elkaar weg, het liefst niet boven brandstofpomp langs, voeding mag wel maar RCA (signaal) niet..
speakerkabels mag bij rca langs.

pvc heb ik niet gebruikt.. alles gewoon goed gescheiden houden..

succes
__________________
MK II 16v
Reply With Quote
  #22  
Old 03-08-2006, 18:52
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by Drhardstyle16v
omdat het tijdelijk is zou ik je toch rodek (of axton voor de iets kleinere portomonee) aanraden..
dit omdat je naderhand toch versterkt wil gaan draaien.
en onversterkt.. (zelf ook ong. 3/4 jaar gehad) ach valt wel mee..
raak je aan gewent maar de zuiverheid van de klank is mijnsinziens
echt geweldig!

ik heb het hele speakergebeuren nu versterkt op een eyebrid 4y450(oude serie) en bevalt uitstekend..
Niet het aso gehalte van veel bas weinig muziek.. maar gewoon klank over de hele bandbreedte.. en voor het echte laag 2x JVC 10" op een eyebrid 1y500(oude serie)

verder over de bekabeling gebruik vooral als voeding niet een te dunne kabel..
het is gelijkspanning, er gaan dus ZEER hoge stromen lopen.. en om nou je auto te laten affakkelen(zal niet zo snel gebeuren maar toch) zou zonde zijn door dit soort bezuinigingen..

verder RCA en voeding zo ver mogelijk bij elkaar weg, het liefst niet boven brandstofpomp langs, voeding mag wel maar RCA (signaal) niet..
speakerkabels mag bij rca langs.

pvc heb ik niet gebruikt.. alles gewoon goed gescheiden houden..

succes


jij hebt dus idd ook twee kleinere subs
denk dat dat gelet op de muziek die ik draai beter is. dr zit namelijk vaak n erg snelle bas in
bovendien kan ik zo de kosten n beetje spreiden

zijn dr nog bepaalde eisen aan de kisten? behalve de liters dan
k bedoel is een bepaalde vorm t beste, en moet ie van binnen helemaal glad zijn (afgekitte naden ofzo)
ik heb op de site van show your sound nog n subkist gezien met n soort van poorten bovenop... waar zijn die voor?

met RCA bedoel je gewoon de kabels die van de HU afkomen neemik aan he? dus wat naar de versterker / speakers gaan.

wat is het verschil tussen speakers als die van DLS en die wat jij noemt: rodek

trouwesn super dat dr zoveel tips komen thx!
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #23  
Old 03-08-2006, 18:58
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Geen poorten gebruiken icm met snelle bas. Word het weer minder strak van.
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
  #24  
Old 03-08-2006, 19:35
Drhardstyle16v Drhardstyle16v is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 165
Default

inderdaad bij de snellere bas geen gepoorte kist gebruiken..
Bij een gepoorte kist wordt de bas wel laag.. maar echt niet strak..
de kist.. tja ligt er een beetje aan wat je wil, demping is in iedergeval geen overbodige luxe(in de kist), het liefst 18 mm of dikker mdf gebruiken..
Ik verlijm alle delen met bruislijm (bison PU-tix) en daarna schroeven, de plaatsen voor de schroeven wel voorboren met een 3mm boortje(bij gebruik van 4.0x 40 schroeven of 4.0 x 30


Dls.. ik persoonlijk ken het van horen zeggen, heb nooit een draaiende instal van dit merk mogen beluisteren dus dat antwoord zal ik je schuldig moeten blijven..

De RCA is de tulpkabel van je HU naar je Amp(s). inderdaad

succes!
__________________
MK II 16v
Reply With Quote
  #25  
Old 03-08-2006, 20:10
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by Drhardstyle16v
inderdaad bij de snellere bas geen gepoorte kist gebruiken..
Bij een gepoorte kist wordt de bas wel laag.. maar echt niet strak..
de kist.. tja ligt er een beetje aan wat je wil, demping is in iedergeval geen overbodige luxe(in de kist), het liefst 18 mm of dikker mdf gebruiken..
Ik verlijm alle delen met bruislijm (bison PU-tix) en daarna schroeven, de plaatsen voor de schroeven wel voorboren met een 3mm boortje(bij gebruik van 4.0x 40 schroeven of 4.0 x 30


Dls.. ik persoonlijk ken het van horen zeggen, heb nooit een draaiende instal van dit merk mogen beluisteren dus dat antwoord zal ik je schuldig moeten blijven..

De RCA is de tulpkabel van je HU naar je Amp(s). inderdaad

succes!


ok, geen poorten : CHECK

die demping zie ik ook vaak in de koffer zelf
dan is het staal van de koffer beplakt met isolerende folie... waar is dat goed voor? op showyoursound heb ik dat iig bij n aantal auto's gezien
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #26  
Old 04-08-2006, 09:48
Drhardstyle16v Drhardstyle16v is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 165
Default

Die demping is ervoor bedoelt dat de auto niet gaat mee resoneren op het ritme van de bass, is eigenlijk meer bedoeld voor de sq / dB wedstrijden,
de tonen gaan onhoorbaar vervormen en dat scheelt punten

het is trouwens wel aan te raden om dit soort demping (dynamat)achter je
kentekenplaat te plaatsen, dan resoneert die in iedergeval niet hoorbaar aan de buitenkant.

ik bedoelde eigenlijk een soort van foam (eiermat in de volksmond),
te koop als geluidsdemping.

p.s. ik gebruik 2 subs omdat je ook een linker en rechter speaker hebt,
ik wilde alles in balans hebben...
1 sub werkt ook prima.
__________________
MK II 16v

Last edited by Drhardstyle16v : 04-08-2006 at 09:51.
Reply With Quote
  #27  
Old 05-08-2006, 10:43
Sander's Avatar
Sander Sander is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 2,280
Default

Als je zoals je zelf zegt een nette HU (head unit - bv de cd-speler) hebt, zou ik als eerste voor een nette composet voor in de voordeuren/dashboard gaan. Deze bepalen voor een groot deel de klankkleur. CDT is daarvoor erg mooi maar dat is persoonlijk.

Om ze uit te zoeken zou ik thuis een testcd maken met jou favouriete nummers en die meenemen als je gaat luisteren.

Daarna zou ik een 4 kanaals versterker kopen i.c.m. een sub. Laat je daarvoor goed adviseren! De verschillen zijn groot in kwaliteit en mogelijkheden!

Beste zaak van Nederland? Duidelijk: Boyds in Purmerend!

Goedkoper alternatief: Ron de Vries
__________________
I love airride.
Reply With Quote
  #28  
Old 05-08-2006, 11:08
Drhardstyle16v Drhardstyle16v is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 165
Default

Quote:
Originally Posted by Sander
Beste zaak van Nederland? Duidelijk: Boyds in Purmerend!



Goedkoper alternatief: Ron de Vries


Heb er nog nooit van gehoord, hebben ze ook een eigen website?

Ik kan ook veel schreeuwen maar onderbouw je argumenten eens ?
dat is misschien ook wel nuttige info voor de rest van de forum bezoekers hier..
__________________
MK II 16v
Reply With Quote
  #29  
Old 05-08-2006, 11:31
Crosne's Avatar
Crosne Crosne is offline
Volksforum QUATTRO Donor Opperrrrr VW-Speed
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,162
Send a message via MSN to Crosne
Default

Ik vind dit altijd wel geinige topics. Iedereen weet wat het beste klinkt, maar dat kan maar 1 iemand bepalen en das de persoon die de installatie hebben wil.

Ik zou gewoon een stapel cd's meenemen, naar een fatsoenlijke audio zaak stappen en daar een middagje lekker gaan luisteren en dan ZELF bepalen wat lekker klinkt etc. etc.

Voorbeeld: RF is superspul, maar ik vind het voor geen meter klinken, het is maar net wat je wilt, wil je stampen, wil je kwaliteit, zoveel verschillende factoren die meespelen om tot een keuze te komen. Luisteren, luisteren, luisteren en dan een beslissing nemen. Dat is mijn mening.
__________________
Get your Smartwax, Chemical Guys, Great-Lion & BD Clean products @

..::WWW.DETAILSCHUUR.NL::..



Quote:
Originally Posted by sixpack
Chris/opper heeft altijd gelijk !
hij is tenslotte 100 jr oud
Reply With Quote
  #30  
Old 05-08-2006, 11:35
vw dennis's Avatar
vw dennis vw dennis is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,313
Default

Voor Boyds Purmerend

www.boyds.nl



Voor Ron de Vries

www.rondevries.nl
__________________
Your Signature
Reply With Quote
  #31  
Old 05-08-2006, 11:59
Drhardstyle16v Drhardstyle16v is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 165
Default

Quote:
Originally Posted by Crosne
Ik vind dit altijd wel geinige topics. Iedereen weet wat het beste klinkt, maar dat kan maar 1 iemand bepalen en das de persoon die de installatie hebben wil.

Ik zou gewoon een stapel cd's meenemen, naar een fatsoenlijke audio zaak stappen en daar een middagje lekker gaan luisteren en dan ZELF bepalen wat lekker klinkt etc. etc.

Voorbeeld: RF is superspul, maar ik vind het voor geen meter klinken, het is maar net wat je wilt, wil je stampen, wil je kwaliteit, zoveel verschillende factoren die meespelen om tot een keuze te komen. Luisteren, luisteren, luisteren en dan een beslissing nemen. Dat is mijn mening.


dat is dus de reden dat ik RODEK aanraadde omdat het eigenlijk voor vele muziekstijlen geschikt is..
en ik denk dat iedereen die het kent/of heeft dat kan be-amen..
maar goed, je kunt zo iets het beste beoordelen in een soortgelijke auto..
omdat de cabine/ het interrieur veel van de klank vervormd..
__________________
MK II 16v
Reply With Quote
  #32  
Old 05-08-2006, 12:00
Drhardstyle16v Drhardstyle16v is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 165
Default

Quote:
Originally Posted by vw dennis
Voor Boyds Purmerend

www.boyds.nl



Voor Ron de Vries

www.rondevries.nl


die van ron de vries kende ik al..

maar bij de site van boyds kom ik op SyS uit...
__________________
MK II 16v
Reply With Quote
  #33  
Old 07-08-2006, 14:42
Sander's Avatar
Sander Sander is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 2,280
Default

Quote:
Originally Posted by Drhardstyle16v
Heb er nog nooit van gehoord, hebben ze ook een eigen website?

Ik kan ook veel schreeuwen maar onderbouw je argumenten eens ?
dat is misschien ook wel nuttige info voor de rest van de forum bezoekers hier..


Je krijgt er mijn inziens goed advies en als je dat wil een hele nette inbouw.
Andre Mol is verkoper bij Boyd's. Zit schat ik nu een jaar of 20 in het vak als verkoper/adviseur. Heeft ooit eens een mooi stukje geschreven over less is more waarin hij netjes omschreef waarom een composet, een versterker en een subwoofer eigenlijk voldoende zouden moeten zijn. Ik ben het daar mee eens. Liever deze componenten van goede kwaliteit dan een auto maar vol met speakers hangen.

Steek je licht eens op bij www.showyoursound.nl
__________________
I love airride.
Reply With Quote
  #34  
Old 08-08-2006, 17:39
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

ik weet dat 't allemaal heel persoonlijk is, en dat luisteren de beste manier is om te bepalen wat 't beste is, maar ik kan niet de plaatselijke mediamarkt instappen en m'n test-cd met harrock en metal effe door de toko laten knallen, en zeker niet als ze daar meer dan 20 merken verkopen.
daarom wil ik een beetje advies inwinnen om te zien tot welke merken ik m'n keus kan beperken en welke zaken kennis van zake hebben.
ik heb namelijk alleen maar aandacht gehad voor de audio voor in huis, nooit voor in de auto. ik heb dus geen idee wat die termen allemaal betekenen (zoiets als free air sub bijvoorbeeld) en waar ik terecht kan.

iedereen zegt trouwens dat ik iig 'n combo moet pakken voorin, en dan in de deuren of in 't dash. maar lzit dan een deel van de combo in 't dash, en de andere speaker in de deur?
of neem ik dan beter twee combo's, waarvan ik de grote speakers in de originele gaten van dash en deur zet, en de kleine ergens aan de A-stijl hang ofzo?
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #35  
Old 08-08-2006, 17:46
henri henri is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 13
Default

als dit alles in een golf moet, kan ik je aanraden als er een sub in ke koffer ruimte komt om daar dan geen speaker in de hoedenplank te maken, dit omdat ander je sub de speaker uit balans zal brengen, en dan kunnen ze doorbranden doe je dat wel zorg dan dat de speaker geen invloed op elkaar hebben (luchtdicht maken).

en voor moet je zoals de meeste zeggen een compo set in de auto zetten, en de tweeters altijd naar jou richten.

hoge tonen kun je richten, lage tonen niet
Reply With Quote
  #36  
Old 08-08-2006, 18:18
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by henri
als dit alles in een golf moet, kan ik je aanraden als er een sub in ke koffer ruimte komt om daar dan geen speaker in de hoedenplank te maken, dit omdat ander je sub de speaker uit balans zal brengen, en dan kunnen ze doorbranden doe je dat wel zorg dan dat de speaker geen invloed op elkaar hebben (luchtdicht maken).

en voor moet je zoals de meeste zeggen een compo set in de auto zetten, en de tweeters altijd naar jou richten.

hoge tonen kun je richten, lage tonen niet


t idee van de speakers achterin is eigenlijk ook al redelijk overboord. 't gaat me alleen maar extra kosten, 't is erg inbraak gevoeling en bovendien wordt 't me door iedereen hier afgeraden.

maar nou weet ik dus nog niet wat ik voorin met de combo('s) moet...
beste twee setjes kopen en dan de grote speakers in de originele gaten van dash en deur zetten en de tweeters op n plaats waar ik ze kan richten?
of zal een setje genoeg zijn?
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #37  
Old 09-08-2006, 08:25
Drhardstyle16v Drhardstyle16v is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 165
Default

1 setje is meer dan genoeg..
en het verhaal dat je de tweeters op jou moet richten?
hoe men daarbij komt, geen idee maar ik (en vele anderen) hebben ze op het raam gericht vanwege de vollere inderecte klank die je dan creeert..
__________________
MK II 16v
Reply With Quote
  #38  
Old 09-08-2006, 10:44
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by Drhardstyle16v
1 setje is meer dan genoeg..
en het verhaal dat je de tweeters op jou moet richten?
hoe men daarbij komt, geen idee maar ik (en vele anderen) hebben ze op het raam gericht vanwege de vollere inderecte klank die je dan creeert..


ok, 't topic heeft iig al veel nut gehad, vooral ook al aardig wat geld uitgespaard
ipv twee combo's voorin en n setje speakers achter ga ik nu dus naar een setje combo's voorin, en nix achter
tweetertjes richten doe ik wel als ze d'r in zitten, dan kan ik draaien wat ik wil en zelf zien wat t beste aanhoord...

als ik terugkom van vakantie ga ik effe speakers luisteren. ik zal dan eens gaan zien voor DLS en RODEK. die zijn tot nu 't meest aan de orde gekomen. als ik daar al tevreden over ben hoef ik niet meer veel verder te gaan zoeken iig.
dan komt 't vervelendste deel van de installatie: 't sparen

thx allemaal voor de tips!
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #39  
Old 10-08-2006, 06:58
Sander's Avatar
Sander Sander is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 2,280
Default

Vanmiddag even richting Boyds gereden. Was voor mij ook al weer 2 jaar geleden. Bestaat het dus gewoon niet meer. Helaas want het waren mensen met veel kennis en je kon er uitgebreid luisteren voordat je wat kocht.

@Breadfan83: Composet komt met een filter dus tweeters bovenin en de woofers in de deur.

@DrHardstyle: Ik zou de tweeters netjes richten. Stereo muziek heeft 2 verschillende kanalen en die hoor je op die manier het best. Thuis richt je de speakers toch ook naar je toe en niet richting de muur?
__________________
I love airride.
Reply With Quote
  #40  
Old 11-08-2006, 19:27
Drhardstyle16v Drhardstyle16v is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 165
Default

Quote:
Originally Posted by Sander
Vanmiddag even richting Boyds gereden. Was voor mij ook al weer 2 jaar geleden. Bestaat het dus gewoon niet meer. Helaas want het waren mensen met veel kennis en je kon er uitgebreid luisteren voordat je wat kocht.

@Breadfan83: Composet komt met een filter dus tweeters bovenin en de woofers in de deur.

@DrHardstyle: Ik zou de tweeters netjes richten. Stereo muziek heeft 2 verschillende kanalen en die hoor je op die manier het best. Thuis richt je de speakers toch ook naar je toe en niet richting de muur?


speakers richt ik niet naar mij toe ook thuis niet..
maar in de richting waar het geluid naar toe moet,dus de ruimte van het vertrek in..
voor tweeters geld dit niet omdat hoge tonen ten aller tijde overheersen (bij niet overdadig sub gedrag van de eigenaar) en daardoor is het dus het mooiste om die via het voorraam de auto in te laten komen..
zodat ook de bijrijder en eventueel passagiers achterin ook fatsoenlijk geluid krijgen.
en mede hierdoor is het totaalplaatje beter in evenwicht
__________________
MK II 16v
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum