Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Transporter
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 29-12-2016, 14:40
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default Kapotte automaatbak T3 1984

Ik heb voor het eerst een kapotte automaatbak, en ik heb hier niet meer ervaring mee dan het wisselen van filters, olie en pakkingen. Daarbij is deze bak (code NZ) van mijn '84er caravelle T3 met 1.9 DG motor, en niet van een van mijn doorsnee golfs 1... Nu heb ik wel het werkplaatshandboek gevonden, maar daar staat geen storingstabel in, dus ik hoop dat er hier misschien iemand uithangt die er wat ervaring mee heeft.

Het probleem is er achteraf gezien altijd wel al geweest, bij het inschakelen van een versnelling duurt het even voordat hij daadwerkelijk aangerijpt. Als hij dan aangrijpt is dat met een schok. In eerste instantie dacht ik dat de schok niet een probleem was, de schok was niet sterk en voor de rest deed de bak het perfect. Had nog nooit een T3 gehad met automaat dus dacht dat het wel gewoon dit type bak zou zijn.

Ik ben dan met de bus door heel europa getourt denkende dat het allemaal in orde was. Maar onderweg werd de schok bij inschakelen wel almaar straffer, totdat het echt wel een stoot werd. Tegen die tijd zaten we in Boedapest met zes vrienden dus stoppen was geen optie, maar de storingen werden stilaan wel alarmerend.

De schokken bij inzetten van de versnelling zijn steeds heftiger geworden, soms klapte het echt. Het schakelen is wel altijd heel soepel gebleven, maar gebeurde aan het einde niet meer altijd op het juiste moment. Eenmaal thuis maakt de bak een ratel onderaan het carter. We zijn er dus wel nog tot Eindhoven mee terug kunnen rijden, maar sinds dan heb ik er niet meer mee durven rijden.

Nu heb ik dus het werkplaatsboek en durf ik hem daarmee opzich open te schroeven, maar wat er echt mis is heb ik nog geen idee van. En dat is toch prettig om te weten voordat hij open gaat.

Iemand ervaring met zo'n storing? Bedankt alvast voor het meedenken!


Reply With Quote
  #2  
Old 29-12-2016, 16:59
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Automaten zijn gelukkig de gemakkelijkste bakken om uit elkaar en weer in elkaar te steken! Er is wel 1 gouden regels, ALLES wat je er uit haalt moet mooi in volgorde over een ijzeren draad gehangen worden! Echt letterlijk elk ringetje of veertje moet op die draad, in de juiste volgorde en in de juiste orientatie. Doe je dat niet ga je jezelf vervloeken als je het weer in elkaar moet steken. Zelfs iemand die wat ervaring heeft met automaten is dan al snel een halve dag zoet. Als je alles op een draad rijgt kan je de bak op een uurtje uit elkaar halen en weer in elkaar steken.

Ik ga even een gok wagen en zeggen dat je plaatkoppelingen versleten zijn. In een automaat wordt elke versnelling geschakeld met een plaatkoppeling, als deze bij het schakelen doorslipt krijg je op de moment dat deze toch aangrijpt inderdaad een schok. Als je aan de juiste plaatkoppelingen geraakt zou ik ze zelf vervangen, is niet moeilijk zoals eerder al gezegd!
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #3  
Old 29-12-2016, 19:41
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Ah bedankt! Kan ik wat mee, slimme tip ook van die draad! Plaatkoppeling klinkt heel aannemelijk. Ga zo het boek er even bij pakken.

Super bedankt!
Reply With Quote
  #4  
Old 16-01-2017, 15:24
loco-vr6's Avatar
loco-vr6 loco-vr6 is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 994
Default

Hoe gaat de reparatie? misschien leuk om een kleine reportage van te maken? :-)
__________________
Zwijgen is goud.
Vertel mij wat.
Reply With Quote
  #5  
Old 16-01-2017, 16:02
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Nog niet mee begonnen haha, zit erg druk met studie. In twee weken zal ik ermee beginnen, en als jullie daar wat aan hebben dan zal ik t hier wel bijhouden.
Reply With Quote
  #6  
Old 16-01-2017, 19:49
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

Er 'in' klappen is vaak ook een teken van een te laag bakolie-peil.
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum